Frågor angående trimmning av CA18DET 200sx s13

DieterGold
8 maj 2009 · 9 Inlägg

Hej jag har en skvätt frågor angående min motor som genomgår en uppgradering för tillfället.

1. Toppblockspackningen! Hur tjock är orginalpackningen och hur tjock ska jag ha för att få rätt kompression vid 300 glada hästar? och vart kan man köpa en sådan för utan att behöva lida av greddys fruktansvärda priser?

2. Behöver jag flytta lambdasonden efter att ha bytt till extraktor grenrör och en garret GT28R turbo? eller kan den sitta kvar på turbo armbågen som orginal?

3. Är det viktigt VART dumpventilen sitter, om den sitter före eller efter intercoolern?

Jag hoppas bara att det finns någon där ute som kan hjälpa mig med något av det här tongue

M.V.H: Jonas

Q8^"d-)--<
insane_1 Min dröm, din vardag.
9 maj 2009 · 641 Inlägg

DieterGold skrev:
Hej jag har en skvätt frågor angående min motor som genomgår en uppgradering för tillfället.

1. Toppblockspackningen! Hur tjock är orginalpackningen och hur tjock ska jag ha för att få rätt kompression vid 300 glada hästar? och vart kan man köpa en sådan för utan att behöva lida av greddys fruktansvärda priser?

2. Behöver jag flytta lambdasonden efter att ha bytt till extraktor grenrör och en garret GT28R turbo? eller kan den sitta kvar på turbo armbågen som orginal?

3. Är det viktigt VART dumpventilen sitter, om den sitter före eller efter intercoolern?

Jag hoppas bara att det finns någon där ute som kan hjälpa mig med något av det här tongue

M.V.H: Jonas

1: Original toppackning fixar 300hk utan problem.

2: Du behöver inte flytta lamdasonden, däremot bör du byta ut DP´n (armbågen) till något grövre då original inte är något under ur flödessynpunkt. Byt gärna resten av systemet också om du inte redan gjort det.

3: Så nära spjället som möjligt är väl att föredra, men det funkar vilket som.

En oljekyl är inte heller en dum investering.

Senast redigerat av insane_1 (9 maj 2009)

Nissan 200sx s13 "Chuki" (1992)
RasmusP
9 maj 2009 · 20 Inlägg

insane_1 skrev:
En oljekyl är inte heller en dum investering.

Dum investering? Det är ju fan nästan ett måste... Det vad jag sett är att om man inte håller oljetempen i skick och inte byter tillräcklit ofta gäggan så skär den rättså snabbt hmm Ja, och sen täpps visst agreggatets oljeslang till, om man inte flyttar den...

Volvo 242 Turbo "Bamses turbounderpants" (1979)
insane_1 Min dröm, din vardag.
9 maj 2009 · 641 Inlägg

RasmusP skrev:

insane_1 skrev:
En oljekyl är inte heller en dum investering.

Dum investering? Det är ju fan nästan ett måste... Det vad jag sett är att om man inte håller oljetempen i skick och inte byter tillräcklit ofta gäggan så skär den rättså snabbt hmm Ja, och sen täpps visst agreggatets oljeslang till, om man inte flyttar den...

Läs en gång till wink Det är inte en dum investering.

Nissan 200sx s13 "Chuki" (1992)
Blida
10 maj 2009 · 654 Inlägg

Glöm inte soppa pumpen, alt att ha ordentlig koll på nuvarande tryck som levereras.

DieterGold
12 maj 2009 · 9 Inlägg

1: Original toppackning fixar 300hk utan problem.

2: Du behöver inte flytta lamdasonden, däremot bör du byta ut DP´n (armbågen) till något grövre då original inte är något under ur flödessynpunkt. Byt gärna resten av systemet också om du inte redan gjort det.

3: Så nära spjället som möjligt är väl att föredra, men det funkar vilket som.

En oljekyl är inte heller en dum investering.

Suprise! DP´n är utbytt till 3", likaså resten av avgas systemet! ;P

Oljekyl skall investeras i innan för hård körning äger rum smile

Gött att höra att man kan använda orginal packning, så vet jag att jag inte behöver tänka på att hitta rätt.

Tack för svar!

// Jonas

Q8^"d-)--<
DieterGold
12 maj 2009 · 9 Inlägg

Blida skrev:
Glöm inte soppa pumpen, alt att ha ordentlig koll på nuvarande tryck som levereras.

pumpen är bytt till starkare smile

//Jonas

Q8^"d-)--<
Wanegardh Asgammal medlem.
12 maj 2009 · 2 246 Inlägg

Släng in en oljetempmätare så fort du kan.
Bra att hålla koll värmen.
Lagom temperatur är 95-100 grader..över det ska du inte köra helst.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang