3029
Sök

Frågor angående trimmning av CA18DET 200sx s13

9 Inlägg
8 maj 2009
Trådstartare
#1
Hej jag har en skvätt frågor angående min motor som genomgår en uppgradering för tillfället.

1. Toppblockspackningen! Hur tjock är orginalpackningen och hur tjock ska jag ha för att få rätt kompression vid 300 glada hästar? och vart kan man köpa en sådan för utan att behöva lida av greddys fruktansvärda priser?

2. Behöver jag flytta lambdasonden efter att ha bytt till extraktor grenrör och en garret GT28R turbo? eller kan den sitta kvar på turbo armbågen som orginal?

3. Är det viktigt VART dumpventilen sitter, om den sitter före eller efter intercoolern?

Jag hoppas bara att det finns någon där ute som kan hjälpa mig med något av det här tongue

M.V.H: Jonas

Q8^"d-)--<

Min dröm, din vardag.
641 Inlägg
9 maj 2009
#2
DieterGold skrev:
Hej jag har en skvätt frågor angående min motor som genomgår en uppgradering för tillfället.

1. Toppblockspackningen! Hur tjock är orginalpackningen och hur tjock ska jag ha för att få rätt kompression vid 300 glada hästar? och vart kan man köpa en sådan för utan att behöva lida av greddys fruktansvärda priser?

2. Behöver jag flytta lambdasonden efter att ha bytt till extraktor grenrör och en garret GT28R turbo? eller kan den sitta kvar på turbo armbågen som orginal?

3. Är det viktigt VART dumpventilen sitter, om den sitter före eller efter intercoolern?

Jag hoppas bara att det finns någon där ute som kan hjälpa mig med något av det här tongue

M.V.H: Jonas

1: Original toppackning fixar 300hk utan problem.

2: Du behöver inte flytta lamdasonden, däremot bör du byta ut DP´n (armbågen) till något grövre då original inte är något under ur flödessynpunkt. Byt gärna resten av systemet också om du inte redan gjort det.

3: Så nära spjället som möjligt är väl att föredra, men det funkar vilket som.

En oljekyl är inte heller en dum investering.
Senast redigerat av insane_1 (9 maj 2009)


20 Inlägg
9 maj 2009
#3
insane_1 skrev:
En oljekyl är inte heller en dum investering.

Dum investering? Det är ju fan nästan ett måste... Det vad jag sett är att om man inte håller oljetempen i skick och inte byter tillräcklit ofta gäggan så skär den rättså snabbt hmm Ja, och sen täpps visst agreggatets oljeslang till, om man inte flyttar den...


Min dröm, din vardag.
641 Inlägg
9 maj 2009
#4
RasmusP skrev:
insane_1 skrev:
En oljekyl är inte heller en dum investering.

Dum investering? Det är ju fan nästan ett måste... Det vad jag sett är att om man inte håller oljetempen i skick och inte byter tillräcklit ofta gäggan så skär den rättså snabbt hmm Ja, och sen täpps visst agreggatets oljeslang till, om man inte flyttar den...

Läs en gång till wink Det är inte en dum investering.


654 Inlägg
10 maj 2009
#5
Glöm inte soppa pumpen, alt att ha ordentlig koll på nuvarande tryck som levereras.

9 Inlägg
12 maj 2009
Trådstartare
#6
1: Original toppackning fixar 300hk utan problem.

2: Du behöver inte flytta lamdasonden, däremot bör du byta ut DP´n (armbågen) till något grövre då original inte är något under ur flödessynpunkt. Byt gärna resten av systemet också om du inte redan gjort det.

3: Så nära spjället som möjligt är väl att föredra, men det funkar vilket som.

En oljekyl är inte heller en dum investering.

Suprise! DP´n är utbytt till 3", likaså resten av avgas systemet! ;P

Oljekyl skall investeras i innan för hård körning äger rum smile

Gött att höra att man kan använda orginal packning, så vet jag att jag inte behöver tänka på att hitta rätt.

Tack för svar!

// Jonas

Q8^"d-)--<

9 Inlägg
12 maj 2009
Trådstartare
#7
Blida skrev:
Glöm inte soppa pumpen, alt att ha ordentlig koll på nuvarande tryck som levereras.

pumpen är bytt till starkare smile

//Jonas

Q8^"d-)--<

Asgammal medlem.
2 246 Inlägg
12 maj 2009
#8
Släng in en oljetempmätare så fort du kan.
Bra att hålla koll värmen.
Lagom temperatur är 95-100 grader..över det ska du inte köra helst.



Sök