3264
Sök

Mitt slutsteg dör efter några låtar.

Mr Turbo
509 Inlägg
10 maj 2009
Trådstartare
Hejsan alla, skulle behöva lite hjälp.
Mitt slutsteg vet ej model, följde med vanen jag köpte, får mina basar att dunka på bra som fasen...Ett tag... Men efter några låtar så slutar den bara. Överhettning?
Jag har ingen aning nån som vet nåt? Hur kan jag lösa detta? Vill inte kosta på Golfen som jag har steget i nu ett nytt slutsteg.
https://www1.garaget.org/archive/35/34940/83653/83653-1386617.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/34940/651594_350uff.jpg
Senast redigerat av turbiz (10 maj 2009)

Turbo..Mr Turbo

7 277 Inlägg
10 maj 2009
Är jag blind eller har du en högtalarkabel som jord?

Möbelutkörare
358 Inlägg
10 maj 2009
jorden är lite väl klen!!! sätt dit en kabel som är lika grov som + annars får du problem...

Livet är ett rent helvete, ingen kommer levande i från det.

4 693 Inlägg
10 maj 2009
Brains skrev:

Haha, det har jag också. 4 mm2 som jord och 4 mm2 som ström smile

Booyakasha!

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
10 maj 2009
Softis skrev:
Brains skrev:

Eh, är det till ditt MDS steg? Grattis isåfall...

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Dieselpower!
534 Inlägg
10 maj 2009
Softis skrev:
Brains skrev:

Haha, har 10 mm2 till basarna ; )
Senast redigerat av Absolutjonas (10 maj 2009)

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
10 maj 2009
Låt se nu....

turbiz, Softis och Absolutjonas...

Ni har alltså högtalarkabel eller 10mm2 till stegen?

Jag säger bara två ord:

BYT KABLAR!

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

4 693 Inlägg
10 maj 2009
Lonefox skrev:
Låt se nu....

Jag säger bara två ord:

BYT KABLAR!

Varför? Det funkar ju så varför ska jag slösa bort massa pengar på tråkiga kablar?
Bara en liten stilla undran.

Jag köpte 120 meter 4 mm2 högtalarkabel för 10 kr för hela klumpen. Så det änvänder jag till allt.

Vad händer om jag inte byter och om du var jag, vilken grovlek skulle du använda (utan att överdriva)?

Booyakasha!

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
10 maj 2009
Men snälla nån... Inte konstigt att du tycker din bas spelar dåligt, BYT KABLAR!! 4mm2 duger inte långt som strömkabel när det är 12V applikationer. Teoretiskt sett så får du köra ca 15A genom en sån kabel, tror knappast att ditt steg drar så lite va? Visst fungerar det men det är då låååångt ifrån optimalt, eller ens bra. Sätt dit minst 16mm2, gärna 21mm2 kabel på både jord och ström.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

1 534 Inlägg
10 maj 2009
Softis skrev:
Lonefox skrev:
Låt se nu....

Jag säger bara två ord:

BYT KABLAR!

Varför? Det funkar ju så varför ska jag slösa bort massa pengar på tråkiga kablar?

Jag köpte 120 meter 4 mm2 högtalarkabel för 10 kr för hela klumpen. Så det änvänder jag till allt.

Vad händer om jag inte byter och om du var jag, vilken grovlek skulle du använda (utan att överdriva)?

jag kör med 50mm2 jordkablar
har du för tunna kablar blir det ju spänningsfall

man ska ju aldrig överdriva wink
Senast redigerat av Iam2fast4U (10 maj 2009)

7 241 Inlägg
10 maj 2009
Softis skrev:
Lonefox skrev:
Låt se nu....

Jag säger bara två ord:

BYT KABLAR!

För att den investeringen i riktiga kablar är ngt att överväga INNAN stegen går åt skogen.
Får stegen för lite spänning kan de brännas för att de vill öka strömmen genom transistorerna för att få ut samma effekt som vid en högre spänning.
Har man då dessutom för klena kablar så klarar de inte att leverera strömmen vilket i sin tur kan ge upphov till lite mindre roliga saker.
Tex. kan kabeln börja brinna om det vill sig illa (för mkt ström genom för liten kabel gör att den överhettas och kan om det vill sig illa smälta).
Steget beter sig inte som det skall o slår ifrån, går i skyddsläge eller helt enkelt ger upp.

Viken kabel man skall använda beror mest på hur mkt ström steget drar.
Drar steget/stegen 80A så räcker en 16mm2.
100A 20mm2
150A 30mm2
200A 50mm2

Jordkabeln KAN vara klenare då denna är kortare, men då måste man likväl säkra av efter den kabeln då den blir klenast (därför jag har ett säkringsblock och kör med 20mm2 därifrån på strömsidan med eftersom jag har 20mm2 som jord, får avsäkra med 100A på dessa men eftersom stegens säkringar är på 70 resp 80A så har jag 80A)
(Har en uträkning ngnstans på skillnaden på resistans mellan 6m 50mm2 och 40cm 20mm2....måste bara hitta den igen)

21 761 Inlägg
10 maj 2009
6m 50 mm2 = 2,16 mOhm
40 cm 20 mm2 = 0,36 mOhm

Räknat på 0,018 i Rå.

7 241 Inlägg
10 maj 2009
Drönirettab skrev:
6m 50 mm2 = 2,16 mOhm
40 cm 20 mm2 = 0,36 mOhm

Räknat på 0,018 i Rå.

Thx smile
Visst 2.16mOhm är inte mkt.....men det visar vilken skillnad det är beroende på både kabelarea och längd.
Ju kortare ju mindre motstånd = mindre spänningsfall så sett.
Dock klarar ju fort. inte en 20mm2 200A som en 50mm2 gör.
Men det är mer en brasklapp till alla som säger att jordkabeln MÅSTE vara lika grov eller grövre än plus.
Jag hävdar envist att det beror även till stor del på kabellängden.....vilket du hjälpt mig med wink

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
10 maj 2009
Självklart kan man ha en tunnare kabel om den är kortare, förutsatt att den inte är för klen sett till förbrukarens strömuttag! smile Men fördelen med och säga att jord ska vara lika grov som plus är att då blir det inga konstigheter för en nybörjare, behöver inte tänka på att säkra av efter jordkabeln och sånt då.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

7 241 Inlägg
10 maj 2009
ChriZtoffer skrev:
Självklart kan man ha en tunnare kabel om den är kortare, förutsatt att den inte är för klen sett till förbrukarens strömuttag! smile Men fördelen med och säga att jord ska vara lika grov som plus är att då blir det inga konstigheter för en nybörjare, behöver inte tänka på att säkra av efter jordkabeln och sånt då.

Sant sant.
Enkelheten ökar en aning wink

2 914 Inlägg
10 maj 2009
viktigt är kablarna men viktigare (anser jag) att man har bra skarvar (jordpunkten, riktiga kabelskor (ordentligt nypta), osv)

7 241 Inlägg
10 maj 2009
kalle_kalle skrev:
viktigt är kablarna men viktigare (anser jag) att man har bra skarvar (jordpunkten, riktiga kabelskor (ordentligt nypta), osv)

Det hör ju till bra kablage wink

4 693 Inlägg
10 maj 2009
Har inga skarvar på mina kablar. Men jag vet inte hur många amp mitt steg drar, den har 4 st 20 amp säkriningar, vilken grovlek behöver jag ha på kabeln då?

Om vi säger att jag behöver 16 mm2, kan jag dra 4 st 4 mm2 då eller blir det fel?

Booyakasha!

7 241 Inlägg
10 maj 2009
Softis skrev:
Har inga skarvar på mina kablar. Men jag vet inte hur många amp mitt steg drar, den har 4 st 20 amp säkriningar, vilken grovlek behöver jag ha på kabeln då?

Om vi säger att jag behöver 16 mm2, kan jag dra 4 st 4 mm2 då eller blir det fel?

*Svarar i din egna tråd*

jobbar påre
751 Inlägg
10 maj 2009
Softis skrev:

nej de har ingen betydelse (rätta mig om ja har fel)..så dra de..jag brukar då ALLTID överdriva med kablar då det inte är såå mkt dyrare att köpa en tjockare kabel jämfört med vad de kan kosta om man bränner steget=)...

du kan ju även mäta på steget när du spelar fullt om de blir spänningsfall med en multimeter..
När bilen är igång ska de vara kring 14-14,5V på mätarn.. får ALDRIG sjunka under 12v...

testa, tror det är de som är felet..vissa steg bryter om de får för lite ström.. andra steg bryter inte men slocknar endå så att säga^^

Sök