Softis skrev:
Lonefox skrev:
Låt se nu....
turbiz, Softis och Absolutjonas...
Ni har alltså högtalarkabel eller 10mm2 till stegen?
Jag säger bara två ord:
BYT KABLAR!
Varför? Det funkar ju så varför ska jag slösa bort massa pengar på tråkiga kablar?
Bara en liten stilla undran.
Jag köpte 120 meter 4 mm2 högtalarkabel för 10 kr för hela klumpen. Så det änvänder jag till allt.
Vad händer om jag inte byter och om du var jag, vilken grovlek skulle du använda (utan att överdriva)?
För att den investeringen i riktiga kablar är ngt att överväga INNAN stegen går åt skogen.
Får stegen för lite spänning kan de brännas för att de vill öka strömmen genom transistorerna för att få ut samma effekt som vid en högre spänning.
Har man då dessutom för klena kablar så klarar de inte att leverera strömmen vilket i sin tur kan ge upphov till lite mindre roliga saker.
Tex. kan kabeln börja brinna om det vill sig illa (för mkt ström genom för liten kabel gör att den överhettas och kan om det vill sig illa smälta).
Steget beter sig inte som det skall o slår ifrån, går i skyddsläge eller helt enkelt ger upp.
Viken kabel man skall använda beror mest på hur mkt ström steget drar.
Drar steget/stegen 80A så räcker en 16mm2.
100A 20mm2
150A 30mm2
200A 50mm2
Jordkabeln KAN vara klenare då denna är kortare, men då måste man likväl säkra av efter den kabeln då den blir klenast (därför jag har ett säkringsblock och kör med 20mm2 därifrån på strömsidan med eftersom jag har 20mm2 som jord, får avsäkra med 100A på dessa men eftersom stegens säkringar är på 70 resp 80A så har jag 80A)
(Har en uträkning ngnstans på skillnaden på resistans mellan 6m 50mm2 och 40cm 20mm2....måste bara hitta den igen)