3598
Sök

Colilovers eller sänkningsfjädrar?

301 Inlägg
10 maj 2009
Trådstartare
#1
Skulle vilja veta lite för- och nackdelar med coilovers gentemot vanliga sänkfjädrar!

På vilket sätt är det bättre att köpa sänkfjädrar, om man bortser från priset? Ger coilovers alltid bättre väghållning?

Har förövrigt sökt, så skulle nån hitta en tråd om just detta så länka gärna smile

1 585 Inlägg
10 maj 2009
#2
Jag skulle satsa på coilovers, eftersom det är vädligt bekvämt att kunna höjja och sänka hur man vill:) Sen och du köper ett par lite bättre coilovers kan du ställa hårdhet osv på dämparna också. Vilket kan vara ganska bra att kunna göra. Sänkningssats duger ju fint om man bara vill få ner bilen lite. Du får nog bra mycket bättre väghållning om du köper coilovers än att bara byta till sänkningssats. Men köper du ett väghållningskit med sänkningssats tror jag inte du märkar allt för stor skillnad om man gämför med coilovers. Finns nog inga nackdelar med coilovers vad jag kan komma på. Däremot med sänkningssats utan hårdare dämpare så finns det många nackdelar. Kan bli för lågt = bortkastade pengar. Samt att stötdämparna tar stryk om du bara bytar till helt vanliga sänkfjädrar.
Senast redigerat av Jolle87 (10 maj 2009)

Med lem
1 127 Inlägg
10 maj 2009
#3
Jolle87 skrev:
Jag skulle satsa på coilovers, eftersom det är vädligt bekvämt att kunna höjja och sänka hur man vill:) Sen och du köper ett par lite bättre coilovers kan du ställa hårdhet osv på dämparna också. Vilket kan vara ganska bra att kunna göra. Sänkningssats duger ju fint om man bara vill få ner bilen lite. Du får nog bra mycket bättre väghållning om du köper coilovers än att bara byta till sänkningssats. Men köper du ett väghållningskit med sänkningssats tror jag inte du märkar allt för stor skillnad om man gämför med coilovers.

Sen är ju inte coilovers så mycket bättre om man inte kan ställa in dem rätt.

Säljs mycket justerbara coilovers medd helt fel fjäderkonstant för att var optimala, ska man bara köra gata är coilovers lite overkill. Annat om man ska köra bana och skaffar avstämda fjädrar för just sin bil och körstil.

Ska bilen bara gå på gata så köper du sänkfjädrar, finns en del sportfjädrar som funkar bra på bana med rätt stötdämpare. Men de är lätträknade.
Senast redigerat av H3dlund (10 maj 2009)


Gasglad
295 Inlägg
10 maj 2009
#4
Coilovers är många gånger hårdare en vanliga fjädrar och dämpare, väljer du coilovers så tappar du mycket komfort. Men anser du att du har nytta av coilovers, dvs kunna höja eller sänka bilen samt ställa hårdhet för stripp, konbana eller bankörning. Då kanske det är värt att satsa på. Mina Koni dämpare är ställbara i hårdhet Enligt min polare som hade dessa innan och numera kör med D2 Coilovers, så är hårdaste på Konidämparna mjukare än det mjukaste på hans coilovers. Med andra ord, coilovers är ofta väldigt hårda, men det finns väl olika fjädrar att köpa till så att dem går att få mjukare, men var och hur mycket dem kostar vet inte jag.


301 Inlägg
10 maj 2009
Trådstartare
#5
Ok, tack för svaren smile Låter som att coilovers är uteslutet för mig, vill ha en aning snabbare respons i bilen, men samtidigt inte försaka så mycket komfort.

Att bara köpa sänkfjädrar (40-50 mm) rekommenderas alltså inte? Stämmer det inte att om stötdämparna är i bra skick så ska det gå bra?

Supraman
2 300 Inlägg
11 maj 2009
#6
det e tycke och smak som avgör om man vill ha coilovers.
Jag valde coilovers för att jag ville ha bättre väghållning plus justeringsmöjligheter på höjd och dämpning.

Med ett bra väghållnings kit med fjädrar och stötdämpare så kan det bli minst lika bra som coilovers.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

1 291 Inlägg
11 maj 2009
#7
Att säga att coilovers ger bättre väghållning är att ljuga för sig själv.
En vanlig dämpare som är avstämd till en uträknad fjäder till bilen i fråga ger minst lika bra väghållning som ett par billiga ställbara coilover dämpare som kanske inte ens är mer anpassade till bilen i fråga än monteringspunkterna. Skaffar du 3-vägs dämpare så har du oändliga möjligheter att få till en bil som går som en dröm men även en ännu större chans att skruva bort dig om du inte vet vad du gör.

Som nån sa tidigare att coilovers var så mycket hårdare än koni-dämpare är också fel då jag till 100% kan säga att det då är hårdare fjädrar på coiloverbenen än det var på koni-dämparna. Tänk på att dämparjusteringen endast är för finlir och grovintsällningen är att välja rätt fjädrar.

Så vill du skaffa coilovers som är höjdjusterbara så har jag sett att k-sport ger möjlighet att välja fjäderkonstant gratis vilket gör att du kan ta en mjukare fjäder och behålla en del komfort.
Vill du däremot bara ha en vardagsbil med aningen bättre väghållning och respons så skulle jag rekommendera en väghållningssats.


27 Inlägg
11 maj 2009
#8
Har en bil med coils ( Golf 1)och en bil med komplettsänksats( Polo 6N). Kan väl lätt säga att jag föredrar bilen med coils...
Fast golfen är lägre och äldre så har den bättre komfort än polon, polon studsar mest tycker jag. Ångrar mig att jag inte köpte coils till polon oxå, har åkt polo med coils och den ligger bättre på vägen, inte detta studsande som min gör.
Coils har ju den fördelen oxå att fast du har bilen lägre så har du ändå fjädringsväg kvar, gentemot en komplettsänksats.
Golfens coils är från FK och Polons vägsats kommer från GE Motorsport, lite kvalitets skillnad kanske...men jag föredrar ändå coils!

Ett annat plus är ju oxå att du kan ju höja bilen inför bes. så att man kan köra in fritt, utan att fastna i bromsbänken eller liknande...
Ska man sen hålla på med att höja och sänka så måste man göra hjulinställning efteråt, du ändrar ju hjulens vinklar hela tiden.

Annars får du ta till med luftfjädring...kostar dock en slant mer men det optimala för komforten.

Däremot kan jag inte rekommendera att bara köpa fjädrar till att montera på originaldämparna...det är det absolut sämsta valet, håll dig undan för sådant.
Dina originaldämpare tar mycket stryk och du står ändå inför ett byte till andra dämpare...köp då en komplettsats.
Mycket är ju oxå vad man har bilen till, som andra har skrivit innan. Har testat bana med Golfen och upptäckte att jag skulle ha köpt coils med justerbardämpning, men för gata behövs inte det.

Trender kommer o trender går...men Golf 1, den består!

4 682 Inlägg
11 maj 2009
#9
undvik dom billigaste sänkfjädrarna, samma fjäderkonstant som originalfjädrarna men kortare fjädrar.
bilen får alltså inte bättre väghållningen utan blir bara lägre.


Sök