Har en bil med coils ( Golf 1)och en bil med komplettsänksats( Polo 6N). Kan väl lätt säga att jag föredrar bilen med coils...
Fast golfen är lägre och äldre så har den bättre komfort än polon, polon studsar mest tycker jag. Ångrar mig att jag inte köpte coils till polon oxå, har åkt polo med coils och den ligger bättre på vägen, inte detta studsande som min gör.
Coils har ju den fördelen oxå att fast du har bilen lägre så har du ändå fjädringsväg kvar, gentemot en komplettsänksats.
Golfens coils är från FK och Polons vägsats kommer från GE Motorsport, lite kvalitets skillnad kanske...men jag föredrar ändå coils!
Ett annat plus är ju oxå att du kan ju höja bilen inför bes. så att man kan köra in fritt, utan att fastna i bromsbänken eller liknande...
Ska man sen hålla på med att höja och sänka så måste man göra hjulinställning efteråt, du ändrar ju hjulens vinklar hela tiden.
Annars får du ta till med luftfjädring...kostar dock en slant mer men det optimala för komforten.
Däremot kan jag inte rekommendera att bara köpa fjädrar till att montera på originaldämparna...det är det absolut sämsta valet, håll dig undan för sådant.
Dina originaldämpare tar mycket stryk och du står ändå inför ett byte till andra dämpare...köp då en komplettsats.
Mycket är ju oxå vad man har bilen till, som andra har skrivit innan. Har testat bana med Golfen och upptäckte att jag skulle ha köpt coils med justerbardämpning, men för gata behövs inte det.
Trender kommer o trender går...men Golf 1, den består!