2625
Sök

Köpte baslåda,slusteg igår men funkar inte bra :/ hjälp

75 Inlägg
11 maj 2009
Trådstartare
tjena igår köpte jag en baslåda och slutsteg. fick kablar med. när ja skulle köpa sa jag till killen låt den va jag vill höra den först. den lät hur bra som helst. ja kopplar till min bil. köper en säkring till den. för jag hade kablar i min men säkringen va sönder. så köpte en ny. men ljudet e väldigt konstigt. det är 2x12 gas
och mds hc-200 slutsteg. va tror ni?
skulle vara jätteschysst om nån kunde svara hmm

Hur får jag bra ljud och tryck i det?

21 761 Inlägg
11 maj 2009
På vilket sätt låter det konstigt?
Klen bas eller annat?

75 Inlägg
11 maj 2009
Trådstartare
aa den e inte stark nog. jag stänger bagageluckan så låter det som dt inte finns nån baslåda ens :7

75 Inlägg
11 maj 2009
Trådstartare
ja har satt ihop allt rätt men ändå så är den så. dom funkar men dom är klena som du skriver. hur kan dom vara så dom ligger på 600watt st.

ljudfantast
1 372 Inlägg
11 maj 2009
Var vänlig att formulera i detalj hur du kopplade in grejerna och med vad för tillbehör, steg för steg, så ska nog någon kunna hjälpa dig bättre. Skriv också i vilken ordning du gjorde diverse manövrar!

/M

75 Inlägg
11 maj 2009
Trådstartare
först så skruva ja fast slutsteget på baksidan av baslådan så den inte rör sig o går sönder. sen kopplar jag in audio kablarna från stereon till steget. sen stopar jag in kabeln remote från steget till stereon. den blåa kabeln. sen tar jag plus kabeln o kopplar in med batteriet. sen tar jag minus kabeln och koppalr in på nån plåt i bagageluckan. jag startar cd spelaren sen funkar. baslådan funkar. men problemet är det är gas 2x12 dom ligger på 600watt styck. hur kan dom vara så klena?
jag fixar lite på steget för att få bättre ljud men vad ja än gör så är det samma sak. jag stänger bagageluckan så hör jag mer från högtalarna i bilen än baslådan.

Dieselpower!
534 Inlägg
11 maj 2009
Vad kör du på för kablar till Slutsteget ?
Minus och pluskabel? hur många mm2?

124 Inlägg
11 maj 2009
Har du borstat bort färg från jordpunkten? Skall helst vara plåtrent. Är jorden lika stor som plus?

75 Inlägg
11 maj 2009
Trådstartare
jag har tjocka bablar på slutsteget. minus och plus. dom sitter bra jag har skrapat oxå så det blir rent..

ljudfantast
1 372 Inlägg
11 maj 2009
du satte alltså in både signalkabel och strömkabel i steget INNAN du jordade av steget mot karossen? Varför i hela friden gjorde du så?

75 Inlägg
11 maj 2009
Trådstartare
hur menar du? hur menar du me jordade?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
11 maj 2009
Jordkabeln ska ALLTID sättas först! Därefter plus & remote och sist lågnivån (audiokabeln som du kallar den) annars är risken för att nånting går sönder väldigt stor.

Men tillbaks till ditt problem, vad är det för bil sakerna sitter i och hur står lådan?

Sen så en liten detalj bara, hur mycket effekt basarna tål talar inte om hur dom spelar, det intressanta är hur mycket effekt steget ger ut. wink

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

ljudfantast
1 372 Inlägg
11 maj 2009
tänkte att ett svagt ljud kan bero på att nån komponent bränts i steget när du kopplade på det första gången?

33 Inlägg
12 maj 2009
har du höjt upp gain/power på steget? det är det första jag tänker på, inte nånting om jord och strömmen, strömmen brukar alltid funka om man kopplar in plus på plus minus på minus, remote till remote, oavsett vad för kablar man har, sen beror det som sagt vad det är för högtalare, men testa skruva på gain/power för att se om det blir bättre tryck, se också till att du inte jordar i bara nån "plåt" bak, se till att det är en bit osm är direkt till bilchassit eller dylikt

75 Inlägg
12 maj 2009
Trådstartare
joo ja skruva fast minus på nåt som är ihopsatt med chassit. vad är gain/power?  var finns den p åslutsteget?

Osponsrad
1 631 Inlägg
12 maj 2009
Du hart möjligtvis inte ställt in steget på hpf istället för lpf (highpassfilter/lowpassfilter).
Vad har du för huvudenhet ? Jag har en kompis som måste skruva upp sin HU till ca 50 av 62 för att det ens skall börja bli snack om att höja rösten vid en konversation smile Gå över alla kopplingar igen och testa och brygga steget med.. Tackhaij

Roger Rodas 19751031 - 20131130. (Han dog samtidigt som PW)

Avstängd
512 Inlägg
12 maj 2009
Vad har du för  bil? Vad hade han för bil? Låter inte lika bra i sedanbil som tex en Golf med "öppen planlösning"

75 Inlägg
12 maj 2009
Trådstartare
va är brygga steget???

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
12 maj 2009
Varför svarar du inte på frågorna så att vi kan hjälpa dig för? Vad är det för bil och hur har du placerat lådan?

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

75 Inlägg
12 maj 2009
Trådstartare
det är en bmw e34 jag har lagt den i bagageluckan.

Sök