3610
Sök

Batterifrågor, Viloström, State of charge osv? *Nu mer frågor* =)

21 761 Inlägg
24 maj 2009
#21
Jo, om det inte hjälper med "recond" några gånger så är det nog lika bra med ett nytt. Finns som sagt andra knep, men det är väl knappast lönt att lägga ner mer tid på ett redan gammalt batteri.

Kan ju dock säga att det där röda Optimabatteriet som jag skrev om, det är ungefär 12,5 år gammalt. Vissa saker är värda att lägga ner tid på. wink

Underhållsladdning kan göra väldigt mycket för batteriets livslängd, då hinner nämligen inte batteriet stå i halvtaskigt laddat skick under lång tid. Det är tidsfaktorn som är huvudorsaken till sulfatering, om man laddar upp ett urdraget batteri så snart som möjligt så hinner normalt sett inte blysulfatet "fastna" på cellplattorna. smile

Men naturligtvis åldras batteriet också, det "nöts" faktiskt ut med tiden. Antalet cykler, dvs upp/urladdningar påverkar batteriets livslängd. En bil som startas flera gånger per dag har kortare batterilivslängd än en bil som bara startas ett par gånger i veckan, under förutsättning att batteriet hålls i bra laddat skick alltså.

205 Inlägg
24 maj 2009
Trådstartare
#22
Tack för dina svar Drönirettab... Mycket uppskattat!
Satte det på Recond igen, verkar ta en stund innan den har analyserat klart för att gå över till recond.
Kontrollmätte den vanliga laddspänningen och den stämmer iaf, så det är inte fel på laddaren smile

Vet inte om det blir lite OT men vet du varför laddaren tror att batteriet är fulladdat när den i verkligheten inte är det?

Volvo V70 1998
Pioneer DEH-P9800BT
DLS CAD 11 / Pioneer TS-W1241D 12" x 2

21 761 Inlägg
24 maj 2009
#23
Det borde bero på att laddspänningen och laddströmmen kommer till "rätt" nivå, då anser laddaren att batteriet är fulladdat. Man kan säga att batteriet "lurar" laddaren. smile

205 Inlägg
24 maj 2009
Trådstartare
#24
Nu har en av cellerna blivit bättre iaf. Nu låg värdet nästan på grönt.... Kommer köra denna proceduren ett antal ggr till idag/ikväll för att se om det går att rädda batteriet från en nära död smile
Så efter jag hämtat frugan på jobbet så blir det att springa upp och ner från garaget nästan 2ggr per timma wink
Tur att man inte har annat å göra på helgerna, hehe
Återkommer senare ikväll om det händer nått...
Senast redigerat av timebandit (24 maj 2009)

Volvo V70 1998
Pioneer DEH-P9800BT
DLS CAD 11 / Pioneer TS-W1241D 12" x 2

21 761 Inlägg
24 maj 2009
#25
Hehe, du verkar ha lika mycket att göra som jag. Händer inte mycket här inte. wink

205 Inlägg
24 maj 2009
Trådstartare
#26
Ja, det är skönt att ha en massa andra saker å göra för då har man tid med roligare saker smile

Du kanske kan beskriva lite för mig exakt hur det ser ut i batteriet? Den ena cellen som är bättre var lite minre syra i så jag fyllde på lite. Dem andra verkar inte förlora någon syra alls... Normalt?

Men hur ser man egentligen hur mycket vatten/syra man skall ha i? Tittar man rätt ner i cellen så ser man någonstans där nere räfflade plattor tror jag men det är ju långt ner tror jag.
Tittar man lite på sidan i hålen så är det en skåra på sidan men jag ser inga metallplattor där inte.
Tycker även att syran som är i batteriet verkar lite smutsig å känns som att det kan vara lite klägg/gegga i?
Senast redigerat av timebandit (24 maj 2009)

Volvo V70 1998
Pioneer DEH-P9800BT
DLS CAD 11 / Pioneer TS-W1241D 12" x 2

21 761 Inlägg
24 maj 2009
#27
Om det inte försvinner syra vid hög laddspänning (när korkarna sitter löst i hålen) så betyder det att batteriet inte "gasar", dvs den effektiva laddningen inuti batteriet är inte optimal och syran får ingen cirkulation. Att den bättre cellen har aningen mindre vatten borde kunna bero på att den börjar ta emot laddning, så ser jag på saken. smile

Ungefär 10 mm ovanför cellplattorna bör nivån ligga, det är den allmänna rekommendationen på bilbatterier. Vissa batterityper kan ha aningen högre nivå. I hålet där korken sitter så brukar det finnas någon typ av riktmärke för hur högt syran ska nå, men det är nog inte alla batterier som har så.

Smutsig/brunfärgad syra är tecken på att beläggningar finns i syran, i så fall KAN det vara så att ditt batteri håller på att bli riktigt dåligt. Vi får väl se.

205 Inlägg
24 maj 2009
Trådstartare
#28
Gick ner igen för att kolla laddningen... Verkar ta längre å längre tid innan den går över till Recondladdningen (gör ju en del andra steg innan). Tar nästan 1 timma nu innan recondladdningen.
Det positiva är att den slog över till recondladdningen precis när jag gick ner och nu var det första gången jag hörde lite ljud från batteriet. Antagligen lite bubbel misstänker jag smile

Provade att lysa med lysrörslampa typ men kunde inte se någon markering eller några metallplattor faktiskt. Antingen är det så att dem är väldigt svåra att se om man inte vet exakt vad man skall titta efter eller så är det mycket vatten/syra i smile
Syran är inte missfärgad vad man kan se i syraprovaren men lite smuts/klägg som jag kallar det verkar iaf finnas. Om det beror på att någon annan ägare lyckats få ner föroreningar eller om det är "riktiga" beläggninar vet jag inte.

Detta är väldigt roligt att följa, iaf för mig själv. Projekt är alltid roligt sålänge inget skadas.
Tänker hålla på med recondladdningen ända fram till 23.00, då monterar jag tillbaks batteriet och fortsätter igen imorgon wink Tänker inte ge upp!
Dör batteriet pga detta så är det ingen större förlust då cellerna ändå verkar defekta till närmare 40% smile

Volvo V70 1998
Pioneer DEH-P9800BT
DLS CAD 11 / Pioneer TS-W1241D 12" x 2

21 761 Inlägg
24 maj 2009
#29
Du verkar ju nästan lika "knäpp" som jag, men bara nästan. wink

Ja, vi får hoppas på det bästa. Som du säger så är det ingen större förlust med tanke på batteriets kondition (och ålder). smile

205 Inlägg
24 maj 2009
Trådstartare
#30
Jag tolkar det som ett positivt drag wink

Att bara köra vanlig underhållsladdning hjälper inte ett sulfaterat batteri alls utan det krävs högre spänningar för det?

Volvo V70 1998
Pioneer DEH-P9800BT
DLS CAD 11 / Pioneer TS-W1241D 12" x 2

21 761 Inlägg
24 maj 2009
#31
Jo, det var i positiv mening. wink

Ett sulfaterat batteri behöver en "chock" så att det blysulfat som sitter fast lossnar från cellplattorna, chocken kan bestå av hög laddspänning (vilket också ger en högre laddström) eller att man på något sätt gör en mycket kraftig kortvarig urladdningspuls.

Det som dock kan hända är att blysulfatet, som egentligen bildar en tunn "kaka" på cellplattorna, inte finfördelas igen och då kan större sulfatpartiklar ligga och "skräpa" i botten på cellerna. Ibland kan cellerna få kortslutning pga såna saker, då ger batteriet upp definitivt.

Det är alltså sånt som kan hända, inte säkert att det gör det på just ditt batteri. Fast man bör ha detta i bakhuvudet. smile

205 Inlägg
25 maj 2009
Trådstartare
#32
Inget har hänt med batteriet sedan igår iaf hmm
Kom att tänka på det du skrev tidigare att du belastade batteriet lite i lyften och sedan laddade osv...
Tänkte försöka djupurladda batteriet för att få en längre hög spänningspuls till batteriet vid laddning men vad räknas som djupurladdning på ett vanligt syrabatteri? Gärna i spänningsmätning... Bör jag gå under +12V? Bara spela lite ljud utan motorn igång så lär ju batteriet dras ut fortare än kvickt...

Edit:

Drog ut batteriet en del precis... Alltid kul å se vad som händer. Kontrollerade syran efter detta och kunde se med egna ögon/syraprovaren att det blir syraskiktat i batteriet när det laddas ur. Från mitten och ner av batterisyran så var det väldigt urladdat och övre syraskiktet var fortfarande OK.
Så nu drog jag på Recond och hoppas att det kommer hända något.
Senast redigerat av timebandit (25 maj 2009)

Volvo V70 1998
Pioneer DEH-P9800BT
DLS CAD 11 / Pioneer TS-W1241D 12" x 2

21 761 Inlägg
25 maj 2009
#33
Ett sätt att dra ur litegrann ström från batteriet är att vrida på tändningen och köra en massa strömförbrukare i några minuter. Köra startmotorn i tex 15-20 sekunder och upprepa detta 2-3 gånger, det drar ju också en del ström. smile

Djupurladdning brukar nog vara (vad jag vet) när batteriet är urdraget till 50% eller mer, man utgår oftast ifrån laddstatus alltså. Det är ju skillnad på vilospänning och spänning under belastning, en vilospänning på runt 11,7-11,8 V betyder i princip helt urladdat batteri enligt en del tabeller.

Det där med syraskiktning vill man ju få bort naturligtvis och det enda som kan fixa detta är "gasning" av batteriet, vilket innebär att det ska bubbla mer eller mindre. Har man nyss fyllt på med destillerat vatten så kan en syramätning bli missvisande eftersom vattnet inte har omvandlats till syra, det får man inte glömma bort. smile

205 Inlägg
25 maj 2009
Trådstartare
#34
Ja, jag märkte detta också. Satte igång mer eller mindre allt jag kunde utan att starta motorn. Stereon stängde jag av direkt när multimetern visade +11.3V under belastning.
Det var MÅNGA minuter jag fick köra alla förbrukarna för att få ner spänningen, trots att jag har ett strömslukande slutsteg.
Den riktiga vilospänningen hamnade en bit under +12V iaf och det är jag nöjd med smile
Hur kör man startmotorn utan att starta bilen? Vilken/vilka kabel/kablar bör man ta loss?

Jag hoppas att gasningen/recondfunktionen fungerar bättre på ett mer urladdat batteri än det jag hade tidigare. Nu var det ju visserligen syraskiktning men alla cellerna var på den röda markeringen på syraprovaren iaf.

Är ivrig på vad som kommer hända denna gången med batteriet...
Vad gör man inte för att lära sig.... smile


Edit:

Då batteriet inte verkade gasas ordentligt tidigare, vad händer om man använder dem dära billigare laddarna som bara skickar på en massa spänning/ström hela tiden som man bör övervaka? Borde inte en sådan laddare kunna gasa batteriet på ett mer ordentligt sätt?
Senast redigerat av timebandit (25 maj 2009)

Volvo V70 1998
Pioneer DEH-P9800BT
DLS CAD 11 / Pioneer TS-W1241D 12" x 2

21 761 Inlägg
25 maj 2009
#35
timebandit skrev:
Hur kör man startmotorn utan att starta bilen? Vilken/vilka kabel/kablar bör man ta loss?

På din bil vet jag inte, men på min 240 så räcker det med att plocka ur säkringen till huvudpumpen. Att ta bort pluskabeln till tändspolen fungerar också.

timebandit skrev:
Är ivrig på vad som kommer hända denna gången med batteriet...
Vad gör man inte för att lära sig.... smile

Batteriet kan ju inte mer än gå sönder. wink

timebandit skrev:
Då batteriet inte verkade gasas ordentligt tidigare, vad händer om man använder dem dära billigare laddarna som bara skickar på en massa spänning/ström hela tiden som man bör övervaka? Borde inte en sådan laddare kunna gasa batteriet på ett mer ordentligt sätt?

Jo, det har du rätt i. Såna laddare kan ibland ge ut uppåt 17-18 V, annars är 15-16 V inte ovanligt.
Senast redigerat av Drönirettab (25 maj 2009)

205 Inlägg
26 maj 2009
Trådstartare
#36
Ja, då kan jag nästan säkerställa att batteriet är nästan helt utdömt. Efter laddningen tills idag så har alla celler en dålig syravikt... Alla ligger en bit upp i det röda fältet på provaren. Har laddat under hela arbetsdagen osv idag så efter jag vart å värderat mina gamla frimärken så skall jag kontrollera igen... Verkar inte som att batteriet tålde en djupurladdning iaf smile

Edit:

Nu är det kollat och alla cellerna var fortf. extremt dåliga sedan urladdningen. En eller två celler var nästan på det vita fältet.
Skall prova å ladda i några dagar å se om det kan hjälpa.

Det finns ett läge Supply på laddaren som ger ut 13.6V konstant och upp till MAX 7A. Står även att det kan bli lite vätskeförlust i cellerna.
Är detta något som du eller någon annan har erfarenhet av? Hur länge vågar man köra laddning i det läget?
Senast redigerat av timebandit (26 maj 2009)

Volvo V70 1998
Pioneer DEH-P9800BT
DLS CAD 11 / Pioneer TS-W1241D 12" x 2

21 761 Inlägg
26 maj 2009
#37
Du skulle nog inte ha dragit ur batteriet så pass mycket tror jag, men det är ju lätt att vara efterklok. wink

Supply-läget passar som underhållsladdning. Det går alltså inte att ladda upp ett batteri fullt i det läget, men däremot kan man hålla ett redan fulladdat batteri i "topptrim" så att säga.

C-TEK:s laddare startar inte ifall de inte får någon motspänning (eller för låg motspänning) från batteriet när man använder de vanliga laddlägena, däremot behövs ingen motspänning när man använder supply-läget utan laddaren startar direkt.

Har man ett batteri som är totalt urdraget, tex bara 2 V i vilospänning, då kan det hända att laddaren inte vill starta (visar felläge, rött utropstecken). I det läget startar laddaren om man väljer supply-läget, så fick jag göra när jag laddade upp det röda Optimabatteriet som hade blivit helt urdraget.

Att det kan bli en viss vätskeförlust i batteriet med supply-läget är förstås sant, men ifall det bara handlar om någon/några dagar så är det försumbar vätskeförlust egentligen. Gäller det flera månader, då ska man naturligtvis kika på batteriet någon gång då och då. smile

205 Inlägg
27 maj 2009
Trådstartare
#38
Insåg ju inte hur urladdat det egenligen var tills jag kom in och sökte på State Of Charge... Men som du sa, lätt å va efterklok och man lär sig av det iaf!

Laddar batteriet på jobbet med nu så det blir rätt mycket laddtid.

Mätte 2 celler idag efter jobbet och dem har blivit mycket bättre mot igår. Nu var båda cellerna väldigt nära det vita "Fair" fältet. Då tar den emot laddning fast väldigt dåligt. Så jag kommer köra laddning när jag kommer till jobbet och när jag kommer hem från jobbet och göra så i några dagar.

Efter ca 30-60 minuter så går laddaren över till underhållsladdning/pulsladdning.
Vad tror du är bäst i det läget, är det bättre å köra med pulsladdningen eller skall jag köra med Supplyläget?

Volvo V70 1998
Pioneer DEH-P9800BT
DLS CAD 11 / Pioneer TS-W1241D 12" x 2

21 761 Inlägg
27 maj 2009
#39
Det skulle nog egentligen behövas högre spänning för att försöka "bränna bort" sulfatet på cellplattorna. En del använder 24 V laddare för att "chocka" batteriet, men då är ju inte laddaren inkopplad speciellt länge. Har själv aldrig provat den metoden. smile

Du får väl använda boost-läget så att laddspänningen blir så hög som möjligt, jag tror det är enda sättet just nu.

En sak som jag har glömt att skriva är detta med värme. Batteriet bör helst inte bli mer än tex 45-50 grader varmt vid laddning, det mår inte bra i längden av sånt. Fast eftersom ditt batteri inte verkar ta emot laddning som det borde så blir det nog knappast speciellt varmt heller.

Följ strömmen..
233 Inlägg
28 maj 2009
#40
Måste fråga då jag hört olika gällande att "chocka" batteriet. Går det verkligen att chocka ett batteri? Vi jobbar med Bosch batterier och enligt deras experter ska det inte vara möjligt.

En annan sak, jag avråder från att använda startmotorn som "strömförbrukare" då den inte är konstruerad för att gå särskilt länge. Den blir väldigt varm och det sliter på bussningar och ankarlindningen. Det är billigare att köpa en belastningsprovare (brödrost) på t ex Biltema. Den kostar inte så många kronor och du slipper oftast framtida bekymmer med en krånglande startmotor.


Sök