timebandit skrev:
När jag spelat högt med stereon häromdagen så efter körning och bilen vilat i ca 10 timmar så mätte jag upp +12.32V på batteriet. Detta får jag till att det i bästa fall är 70% i State of charge?
Enligt vissa tabeller så är 12,4 V ca 50% och i andra tabeller är 12,2 V ca 50% SOC (State Of Charge), kan vara lite förvirrande tyvärr.
timebandit skrev:
Igår 17.30 satte jag på laddaren (CTEK XS7000) med batteriet monterat i bilen och idag 06.30 (13 timmar senare) så tog jag bort laddaren och mätte spänningen till +12.54V. Detta är ca 75% i State of charge?
Åter igen, tabellerna kan visa lite olika. Dock kan man nog säga runt 70-75% SOC. Fast spänningen borde ha varit högre efter laddningen tycker jag.
Visade laddaren fulladdat batteri?
timebandit skrev:
Åkte till jobbet i 2,5mil.
9 timmar senare innan jag skulle åka hem mätte jag +12.44V.
Viloströmmen ligger på ca 20mA.
2,5 mil kan nog räknas som medelkort körning tror jag, men det beror även på farten. Det viktiga är egentligen körtiden och hur mycket som motorn får stå på tomgång när flera förbrukare är igång. 20 mA viloström är godkänt enligt mig iaf.
timebandit skrev:
Hur mycket i spänning tar det från batteriet att starta bilen osv?
Det är lite svårt att säga, en start tar ju bara ett par sekunder och förbrukar inte så mycket som man tror. Som exempel kan jag ta min fars gamla Amazon (B18) med 240-startmotor, som drar ca 100 A vid 15-20 plusgrader:
Batteriet laddades fullt, när batteriet hade stått i ett par dagar så mätte jag vilospänningen till 12,85 V. Startmotorn kördes i 30 sekunder, när jag någon dag senare mätte vilospänningen så låg den fortfarande på 12,85 V. Enligt detta så hade det inte alltså förbrukats något nämnvärt av denna 30 sekunders körning av startmotorn.
Din startmotor är ju kraftigare än till en 240, men det är ändå svårt att gissa hur mycket av batteriets kapacitet som förbrukas vid en normal start.
timebandit skrev:
Hur mycket i spänning tar det från batteriet med 20mA i vilosström i 13 timmar?
0,26 Ah har förbrukats ur batteriet, ingenting man märker alltså.
timebandit skrev:
Vid vilken State of charge börjar batteriet ta skada?
Batterier rent allmänt (startbatterier i synnerhet) bör inte laddas ur mer än 50% om man vill att det ska hålla ganska bra, dvs man bör ladda upp batteriet när SOC ligger ner mot 50%.
timebandit skrev:
Tycker det är konstigt att batteriet inte kom upp i högre spänning med laddaren?
Ja, det tycker jag också.