3525
Sök

Batterifrågor, Viloström, State of charge osv? *Nu mer frågor* =)

21 761 Inlägg
28 maj 2009
#41
Med "chocka" menas nog oftast att "bränna bort" lite sulfat så att batteriet börjar ta emot laddning, så har iaf jag uppfattat att folk brukar mena. Ibland vill ju inte batteriet ta emot laddning på "vanligt" sätt, då hjälper det bara med hög laddspänning. En sorts "chock".

Men jag vet inte vad experterna hos Bosch menar med chocka.

Jo, att köra startmotorn ett längre tag är förstås inte lämpligt, men 20 sekunder borde väl inte slita så ruskigt hårt tycker (tror) jag. Dessutom är det ju bara just den här gången, inte stup i kvarten. smile

Följ strömmen..
233 Inlägg
29 maj 2009
#42
Jag pratade med en av deras experter i cirka en timma igår för att få lite mer klarhet. Anledning till att det är näst intill omöjligt att få igång ett batteri som har sulfaterat är att beläggningen sitter fast så hårt. En blyplatta är inte slät utan skrovlig för att få så stor anläggningsyta som möjligt. Det enda sättet som kan rädda en sulfaterad platta är många urladdadningscykler dvs ladda ur batteriet och sedan ladda upp det igen kanske 10-15 gånger. Har man väl fått igång processen kan man lyckas ganska bra att rädda batteriet. Det är dock väldigt svårt att återställa det till 100%.

21 761 Inlägg
29 maj 2009
#43
Startmotorpunktse skrev:
Det enda sättet som kan rädda en sulfaterad platta är många urladdadningscykler dvs ladda ur batteriet och sedan ladda upp det igen kanske 10-15 gånger.

Sade experten hur mycket man skulle ladda ur batteriet varje gång ungefär?

Jo, det beror förstås på hur hårt sulfatet sitter fast. Har batteriet varit djupurladdat en ganska lång tid så är det oftast hopplöst att få igång det. smile

205 Inlägg
29 maj 2009
Trådstartare
#44
Detta är trevligt å läsa faktiskt. Mitt batteri (i min ägo) har aldrig vart urladdat (nästan helt tomt) längre än kanske 2½ timma.

Kanske skall försöka ladda ur och ladda upp ett antal gånger då kanske... wink

Volvo V70 1998
Pioneer DEH-P9800BT
DLS CAD 11 / Pioneer TS-W1241D 12" x 2

Följ strömmen..
233 Inlägg
1 juni 2009
#45
Ju mer du laddar ur det desto bättre, C-Tec laddaren ska göra ett bra jobb med detta. Ett problem är att plattornas infästning (den som förbinder plattorna med varandra) blir varma (och därmed mjuka) och det händer att de går av i och med upprepade i- och urladdningar. Detta är svårt att skydda sig emot då man vill bibehålla aktiviteten på jonerna då man väl fått igång processen.

205 Inlägg
7 juni 2009
Trådstartare
#46
Lurigt detta.
Har inte orkat ladda batteriet fler gånger. Grannen skulle försöka fixa fram en äldre laddare från typ 60 talet för att prova med.
Kan däremot säga att ALLA cellerna är uppe i det vira "FAIR" fältet i syraprovaren nu iaf och det är ju en klar förbättring! Även så är det ingen syraskiktning i cellerna heller... Så kanske det går att få fart i batteriet med en laddare som ger konstant hög spänning.

Volvo V70 1998
Pioneer DEH-P9800BT
DLS CAD 11 / Pioneer TS-W1241D 12" x 2

21 761 Inlägg
7 juni 2009
#47
Ja, det är möjligt. Då blir det litegrann som att använda boostläget på C-TEK, men laddningen pågår under längre tid. smile

Bara inte batteriet blir för varmt så kan du fortsätta.


Sök