3312
Sök

Turbo problem - 940

10 Inlägg
12 maj 2009
Trådstartare
#1
Hejsan, har en 940 turbo som jag ägt nu i 2 veckor. Det är en 93a med 16t turbo, chippad i bägge boxar smat 3" från turbon. Häromdagen så tryckte jag fullt och det kändes som den inte fick sopp, och sen en baktändning.

Efter detta så går bilen otroligt mycket slöare, och laddet är grymt konstigt. Det ligger normalt på tomgång men när man sedan kör så ökar det knappt inget. Den går över 0 bar och sen ökar den succesivt efter varvtalet. Men den dumpar fortfarande (orginal dump). Har inte provat skruva nått på pyssventilen för det lär ju inte ha med den att göra?

Uppskattar all hjälp jag kan få! Tack på förhand!


If your not out of control, your not in control
686 Inlägg
12 maj 2009
#2
Du ska nog undvika att skruva på pysventilen.
Går den som den ska på tomgång och i övrigt förutom att den inte laddar?

/Påsen

PÅSEN RACING

10 Inlägg
12 maj 2009
Trådstartare
#3
Ja den går ner på -0,5 eller nått som den ska men när du börjar gasa hör man hur turbon börjar ladda men det händer inget.

Laddet ökar jämt med varvtalet?


Stålverksarbetare
372 Inlägg
12 maj 2009
#4
Vet du om föregående ägare har bytt soppafiltret som sitter under bilen?


10 Inlägg
12 maj 2009
Trådstartare
#5
Nej det var aldrig prat på. Men det borde väl inte bara bli tät sådär?


Stålverksarbetare
372 Inlägg
13 maj 2009
#6
Det är inte omöjligt. En av mina gamla 740 muppade vid fullgas och efter filterbyte så hade jag inga problem.


-utan 940
1 728 Inlägg
13 maj 2009
#7
Du har inte sprängt IC:n eller nån tryckslang?

If your not out of control, your not in control
686 Inlägg
13 maj 2009
#8
Kolla alla tryck och vakuum slangar så att ingen har lossnat.
Läcker det ingenstans så testa med att byta soppafiltret under bilen, det kan sättas igen bara så där pang bom så att säga.
Original plast IC kan också vara ett problem, dem har en tendens till att spricka lite här och var, speciellt om man laddar över 1bar, då lever ICn på lånad tid så att säga.
Sen kvittar det om anslutningarna sitter på mitten eller om dem sitter uppe på.

Men kolla efter läckage i trycksystemet först och främst.

/Påsen

PÅSEN RACING

10 Inlägg
13 maj 2009
Trådstartare
#9
Okej tack så mycket, ska undersöka detta senare och skriver sen hur det verkar. Ska tillägga att tomgången är nu jäävligt osäker, rusar som fan ibland. Och när en gasar på och sen kopplar dör den oftast !


10 Inlägg
13 maj 2009
Trådstartare
#10
Förut när jag kom hem från jobbet skulle jag bara in och byta kläder och sen åka igen, och när jag kom ut till bilen fungerade det som det ska igen !

Men ännu ett problem..

Den laddar inte batteriet!
Häromdagen så satte jag in ett batteri till, på grund av han som haft den innan har flyttat batteriet från motorrummet till bagatet! (idioti) Och då fick jag nästan ingen ström alls till batteriet så jag räkna ut att det var ett jord fel men ej. Slipa alla kontakter och titta så det satt bra på blocket men utan bättre resultat. Så satte in ett helt nytt batteri fram på den plats där det ska vara. Så nu sitter alltså två batterier i.

Men det måste väl ändå generatorn de e fel på då. Det kontiga är att den verkar ladda normalt ibland och sen bara den slår av helt å hållet!

Är det någon som vet var det kan vara så skriv, skriv skriv!!


If your not out of control, your not in control
686 Inlägg
13 maj 2009
#11
Låter som om kolet i generatorn börjar bli dåligt.
Sitter en svart eller vit klump med två skruv på baksidan av generatorn som man kan byta ut.

/påsen

PÅSEN RACING

10 Inlägg
13 maj 2009
Trådstartare
#12
Ja jag har funderat om det är kolet det är fel på men har aldrig råkat ut för detta innan så var lite osäker.

Sitter här nu och letar IC. Eller vad ska jag göra nästa steg för att få upp lite mer hk. Nu sitter det ju en 16T turbo, vikingchip i tänd. och bränsle box. 3" hela vägen.. Nästa steg ?? smile


VOLVONETICS en för alla, alla för en
34 Inlägg
13 maj 2009
#13
malm kom in te mitt garage i helgen så ska vi bredda den och fixa så han går bättre smile innan du byter kol, mät bara hur mycket han laddar enkel volt mätare under 13 är det inge bra lätt kollat!!! och det där med att han går dåligt kan vara mycket har du kollat fel koder??? som sagt hör av dig i helgen och e jag i garaget hjälper jag dig självklart kolla på bilen.. // Peter

En äkta vän hjälper dig inte ur fängelse, utan en äkta vän sitter
bredvid dig och säger; 'VI strulade till det!'

10 Inlägg
13 maj 2009
Trådstartare
#14
Okej tack Peter! ja har kollat felkoderna men kom inga. Och den laddar inte mer än 10,4 eller vad de var, kolla när ja höll på att sätta in det andra batteriet. Men hör av mig i helgen om det inte hjälper att byta kol så får ja boksera in den eller nått smile Hare gött så länge!


Dolk
146 Inlägg
14 maj 2009
#15
Den ska ladda 14-15 wat när den är bra. Byt kol så funkar det som den ska sen smile


-utan 940
1 728 Inlägg
14 maj 2009
#16
Malm89 skrev:
Sitter här nu och letar IC. Eller vad ska jag göra nästa steg för att få upp lite mer hk. Nu sitter det ju en 16T turbo, vikingchip i tänd. och bränsle box. 3" hela vägen.. Nästa steg ?? smile

531-topp och en Enem V16 Turbo-kam, kammen kostar ca. 3000kr med frakt men du kommer tycka att det är värt det. Har du inte råd kan du köpa en V-kam, den ska påminna om V16-kammen men är inte lika vass. Sen behöver du större spridare, det framgår inte om du har bytt dem.

845 Inlägg
14 maj 2009
#17
Dolkis skrev:
Den ska ladda 14-15 wat när den är bra. Byt kol så funkar det som den ska sen smile

Volt menar du väll big_smilewink


10 Inlägg
14 maj 2009
Trådstartare
#18
Andreas 940 skrev:
Malm89 skrev:
Sitter här nu och letar IC. Eller vad ska jag göra nästa steg för att få upp lite mer hk. Nu sitter det ju en 16T turbo, vikingchip i tänd. och bränsle box. 3" hela vägen.. Nästa steg ?? smile

531-topp och en Enem V16 Turbo-kam, kammen kostar ca. 3000kr med frakt men du kommer tycka att det är värt det. Har du inte råd kan du köpa en V-kam, den ska påminna om V16-kammen men är inte lika vass. Sen behöver du större spridare, det framgår inte om du har bytt dem.

Ja okej okej, men hur länge håller IC:n? 531 topp, tror det sitter det på? 93a polisbil?


243 Inlägg
14 maj 2009
#19
531:an sitter på b230et (740 turbo mellan ~85-87) samt 940 GL -91 (b230fb). volvos A kam är bra om man vill köra org kam. gällande IC:n så finns det ingen uppskattning på hur länge den håller - kör man med laddtryck över 1bar så kan den pajja när som helst!

10 Inlägg
15 maj 2009
Trådstartare
#20
Mr_V skrev:
531:an sitter på b230et (740 turbo mellan ~85-87) samt 940 GL -91 (b230fb). volvos A kam är bra om man vill köra org kam. gällande IC:n så finns det ingen uppskattning på hur länge den håller - kör man med laddtryck över 1bar så kan den pajja när som helst!

Okej bra, då vet ja de. 531 och kam står på inköpslistan här näst då!



Sök