3887
Sök

Bra, Billig, Snygg bil för en 18åring?

1 754 Inlägg
13 maj 2009
Deutsch-style skrev:
för 20 papp får du en super snygg e30 big_smile

En ganska sliten (på utseendet i alla fall) men rolig att köra. Men det är väl inte billigt att äga en 325 direkt?

Men jag kan säga att om man vill få mycket för pengarna så är en Saab 9000 Turbo mycket för pengarna. Snabb, välutrustad med helskinn och drar inte för mycket.
Senast redigerat av Holiace (13 maj 2009)

Jag kan inget om allt.

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
14 maj 2009
Försök hitta en Alfa Romeo 164 Q4 tongue

164:an var ju Saab 9000's tvilling-bil tillsammans med lancia thema och Fiat Croma. Q4:an har en tre liters V6:a på ~230hk, sexväxlad låda och fyrhjulsdrift.

Väldigt ovanlig modell men också lika gammal som saab 9000 så den borde ju inte vara allt för dyr (?).

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
14 maj 2009
Kan säga så mycket som att Golf 3 har jag erfarenheter genom, modellen jag har är 2,0 Gti 8v, alltså den "lilla" 115hk motorn... ingen raket, men den går ändå bättre än genomsnittsbilen på den tiden.  Den käkar alltså volvo gl till frukost!  och drar betydligt mindre soppa... räkna runt en liter på en 7/940, och kanske 0,8 på golf, jag ligger på 0,85 och då är jag gasglad(blandad körning).

Angående skruvandet så är just de 4-cylindriga modellerna lika lättmekade som volvo, forutom det faktum att motorn är tvärställd.. men det är igentligen bara vid kopplingsbyte du behöver oroa dig.

Ska du ha en golf 3 så gör dig en tjänst och håll dig borta från vr6an, då alla missnöjda golfägare jag pratat med antingen haft just vr6, eller råkat få tag på en riktigt upprostad bruksmodell (typ 1,6/1,8 cl)

Vanliga fel på golf 3 verkar vara just att elhissarna strular, likaså att takluckan gått sönder, men förutom dessa ganska "baggatellartade" fel så funkar dem väldigt bra. ( i värsta fall kan du alltid bygga om till fönstervev)

ett annat plus är billiga reservdelar och om du beställer från tyskland så finns en uppsjö med eftermarknadstillbehör och trimm till dem.

golf 3 bygger på teknik från golf 2, och eftersom att golf 2 är lättare så går den något bättre. dock kan det vara svårt att hitta en i fint skick. men tror nog att jag vågar rekommendera golf 2 lika starkt som golf 3.

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

clio sport
54 Inlägg
14 maj 2009
astra gsi!!

Mazter *ThE oNe AnD oNlY*

14 Inlägg
14 maj 2009
XombeR skrev:
Pan skrev:
Vad har du tänkt att göra med bilen? Sladda glida ???

Jaa klart de, haha big_smile

Då passar 740, vet, men vill ändå ha en rätt snygg bil, kanske inte från början men
att styla lite osv. + Att jag vill ha en som ser lite mer modern ut på insidan smile

- En bil med lite drag i som ser bra ut och som går billigt (när man kör lugnt), som
man ska kunna bygga lite på tongue Existerar denna bil?

golf mk3 Vr6 eller corrado Vr6/g60 lol

Saaboholic
3 129 Inlägg
14 maj 2009
Om du inte vill åka runt och förbruka soppa som en V8.a trots att det bara är 120 traktor hästar under huven så föreslår jag att du INTE köper nån gammal 740 eller nåt i den stilen, dricker mycket soppa men händer istortsett ingenting när du gasar, och väghållning som en kåt snok. Dock relativt driftsäkra och man kan ju burna och roa sig oavsett motor.

Satsa på en mindre bil då priserna står högt på bensinen idag.

Dock är SAAB 9000 bränslesnålare än Volvo- JA.
Finns ju även som 2.3LTT 170hk och drar faktiskt inte allt för mycket soppa+ billigare försäkring iochmed lättrycksturbon.

"Liberty of thought is the life of the soul"

2 118 Inlägg
14 maj 2009
bmw e30/34?
ford sierra? 4x4 kanske (sjukt kul på vintern)
toyota celica?
merca 230e?

D.i.l.l.i.g.a.f

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
14 maj 2009
som 18 års bil om du nu inte skulle vara duktigt "tät" så vill jag föreslå att du håller fast vid KISS "keep it simple stupid" Alltså helst inget med massa fina funktioner som ser bra ut på "papperet" eller som du kan använda för att impa på polarna. För jag lovar dig att ingen blir speciellt impad när du måste ta bussen för att bilen är sönder, eller att du inte har råd att tanka. Så tänk lite på det när köper bil, jag gick från 850 till 740 till opel astra, under skoltiden av just den anledningen att jag ville köra...

Opel astra 1,6 är ingen statusbil, och till en början tyckte klasskompisarna(fordon) att man va dum i huvudet.. ända tills dem insåg att jag hade råd att köra överallt dit jag skulle, hela tiden, utan att ha direkt paniktomt i plånboken...

Men annars är något "Basic" med snabb motor nått att leta efter, t.ex golf. En golf 1 "om än ful(smaksak" väger bara 900kg och med 112hk under huven är det nästan så att 740 turbo får jobba lite när det rejsas.

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

321 Inlägg
14 maj 2009
En sänkt kadett GSi med tyskstukfälgar och öppet filter. Ganska skojj bilar, billiga i försäkring och lätta så skatten blir inte så hög.

EViLution!

Bärs!
3 456 Inlägg
14 maj 2009
Jag har bilen´du letar efter, bara att slå till! wink

https://www1.garaget.org/gallery/archive/10701/648005_6890iy.jpg

Garaget.org peakade 2008.

Vill lära mig ALLT!
29 Inlägg
18 maj 2009
Trådstartare
AcesHigh666 skrev:
som 18 års bil om du nu inte skulle vara duktigt "tät" så vill jag föreslå att du håller fast vid KISS "keep it simple stupid" Alltså helst inget med massa fina funktioner som ser bra ut på "papperet" eller som du kan använda för att impa på polarna. För jag lovar dig att ingen blir speciellt impad när du måste ta bussen för att bilen är sönder, eller att du inte har råd att tanka. Så tänk lite på det när köper bil, jag gick från 850 till 740 till opel astra, under skoltiden av just den anledningen att jag ville köra...

Opel astra 1,6 är ingen statusbil, och till en början tyckte klasskompisarna(fordon) att man va dum i huvudet.. ända tills dem insåg att jag hade råd att köra överallt dit jag skulle, hela tiden, utan att ha direkt paniktomt i plånboken...

Men annars är något "Basic" med snabb motor nått att leta efter, t.ex golf. En golf 1 "om än ful(smaksak" väger bara 900kg och med 112hk under huven är det nästan så att 740 turbo får jobba lite när det rejsas.

Jaa jo det har du 100% rätt i, + att man vill ju inte BARA använda pengarna på bil (soppa o reparationer),
men jaa... Har kollat igenom denna tråd nu med alla bra svar osv, verkar som att saab 9-3, 900 och 9000
drar lite, går bra och ser helt OK ut smile

Om någon kunde ge lite mer info om dessa saab modeller så skulle det vara MYCKET tacksamt! big_smile

Och tack ALLA som svarat på denna tråd! big_smile

Nybörjare när det kommer till bilar :)

4 682 Inlägg
18 maj 2009
vilka egenskaper definierar du som "bra"? snabb,bra väghållning, bränslesnål o.s.v?

Vill lära mig ALLT!
29 Inlägg
18 maj 2009
Trådstartare
Bra = en bil som inte reservdelarna kostar en förmögenhet till, en som drar lite, komfortabel och har relativt bra funktioner smile

4 682 Inlägg
18 maj 2009
prova kolla på en opel omega b å se vad du tycker om dem, billiga delar till dom i.a.f .

1 754 Inlägg
18 maj 2009
En VW Jetta ser bra ut i rätt stuk. 8-12k så får du något bra. Nubes, skattad, Alufälg och kanske TOM GT-modellen wink

Det är vad jag funderar på nu.
Senast redigerat av Holiace (18 maj 2009)

Jag kan inget om allt.

Vill lära mig ALLT!
29 Inlägg
19 maj 2009
Trådstartare
Hmm, jaa kanske nått sånt smile
Kollade runt på blocked o hittade en billig snygg 855, är de nått kanske?

Random Hero
4 047 Inlägg
19 maj 2009
calibra e väl en poppis val ?

Dog food lid. Backwards

1 754 Inlägg
19 maj 2009
Jo men den är dry att äga och dyr i inköp -.-

Jag kan inget om allt.

553 Inlägg
19 maj 2009
XombeR skrev:
Hmm, jaa kanske nått sånt smile
Kollade runt på blocked o hittade en billig snygg 855, är de nått kanske?

Köper du en 850 så tycker jag inte du ska räkna med billiga reservdelar. Talar av egen erfarenhet. så fort man var in på volvo och frågade vad det kostar så var standardsvaret 2000 :- hmm Nej men delarna kostade mycket iaf neutral

Vill lära mig ALLT!
29 Inlägg
20 maj 2009
Trådstartare
Jag har funderat på denna, kanske inte just DEN bilen, men samma model osv: http://www.blocket.se/stockholm/Saab_9_ … 23&w=3

Vad tycker ni?
Fördelar/nackdelar med saab 9-5?

Sök