Kan säga så mycket som att Golf 3 har jag erfarenheter genom, modellen jag har är 2,0 Gti 8v, alltså den "lilla" 115hk motorn... ingen raket, men den går ändå bättre än genomsnittsbilen på den tiden. Den käkar alltså volvo gl till frukost! och drar betydligt mindre soppa... räkna runt en liter på en 7/940, och kanske 0,8 på golf, jag ligger på 0,85 och då är jag gasglad(blandad körning).
Angående skruvandet så är just de 4-cylindriga modellerna lika lättmekade som volvo, forutom det faktum att motorn är tvärställd.. men det är igentligen bara vid kopplingsbyte du behöver oroa dig.
Ska du ha en golf 3 så gör dig en tjänst och håll dig borta från vr6an, då alla missnöjda golfägare jag pratat med antingen haft just vr6, eller råkat få tag på en riktigt upprostad bruksmodell (typ 1,6/1,8 cl)
Vanliga fel på golf 3 verkar vara just att elhissarna strular, likaså att takluckan gått sönder, men förutom dessa ganska "baggatellartade" fel så funkar dem väldigt bra. ( i värsta fall kan du alltid bygga om till fönstervev)
ett annat plus är billiga reservdelar och om du beställer från tyskland så finns en uppsjö med eftermarknadstillbehör och trimm till dem.
golf 3 bygger på teknik från golf 2, och eftersom att golf 2 är lättare så går den något bättre. dock kan det vara svårt att hitta en i fint skick. men tror nog att jag vågar rekommendera golf 2 lika starkt som golf 3.
Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.