HEJ
har ställt en fråga förut.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=131295 fick då svaret att besöka
www.typ2-klubben.com. Det kostar 150kr att bli medlem - jag är fattig student, frågar här istället.
Bil: VW Transporter -89. 2.1 motor med insprutning. Ca 20 000 mil.
Bilen går ojämt på tomgång när jag har choken i, det kommer svart rök och spottar. När jag kopplar ur choken kommer motorn ner på ca 500-600 varv för att sedan dö. När jag gasar kan det ibland dröja innan motorn börjar varva, när det väl gör det kommer det ännu mer svart rök. När jag kör bilen går den bra på höga varvtal, annars dör den.
Det konstiga med felet är att det kommer och går. När jag köpte den gick den bra 20 mil. En dag dog den, jag startade den, och den funkade bra i 2 dar. Efter 3 dar gick den dåligt - den blöddrade, hackade sig fram. Vi tog den på en testtur, gick väldigt dåligt. Vid en korsning dog bilen då jag höll i kopplingen. Vi kirrade och kirrade och fick efter ett tag igång den för att sedan gå bak och se att avgasröret glödde (eld kom ut 1 gång vid en kraftig gasning). Vi gick hem och pillrade, såg att en av lambdasond sladdarna var urkopplade. satte i den - bilen funkade som den skulle i 2 dag. Kollade på samma kontakt, den var skitig, rengjorde den - bilen funkade i 1 dag.
Med tanke på värmen som skapades i kattan och efter en del lusläsning på nätet bestämde jag mig för att köpa en ny lambdasond. Äntligen gick den rätt - i 40 mil.
Jgag läste lite mer på nätet och funderar på om det är luftmassemätaren.? Jag prövade att dra ut den när bilen var igång, det blev en liten förändring men inte mycket. När jag drog ur den blev kraften lite klenare i 1 halv sek. Tvärtom blev det lite starkare i 1 halv sek när jag kopplade tillbaka sladden.
Den felsökningen jag har gjort är att jag har bytt alla tändstift, jag har hällt i K-sprit i tanken, jag har rengjort fördelarlocket och bytt lambdasond. När jag satte i lambdasonden kopplade jag ur batteriet i 20 min.
Nu står jag här ledsen och som ett frågetecken, jag kan för lite. Vad kan felet vara?
Jag är oerhört tacksam för svar.
mvh//erik