2675
Sök

Bmw e36, 328i -96: Går riktigt kasst i motorn

36 Inlägg
13 maj 2009
Trådstartare
#1
Tja!
Någon som kan hjälpa mig med detta:
Kör som sagt en bmw e36 som alltid gått bra, har bytt till 325ans insug, m3grenrör, m3 katt, 3"avgas resterande väg, samt tillbaka till orginalluftfilter
Till problemet.

När jag startar bilen kall och kör ut den så går den precis som den ska, jag trycker gaspedalen i botten och inga krusiduller än så länge, men så efter bara några minuter så börjar bilen gå väldigt dåligt, då man gasar så känns de som den stryper sig elr bromsar och den går verkligen inte som den skall.
Sedan då man stannar bilen och ställer den på tomgången så går den bra till en början för att sedan efter ett tag så börjar den att bluddra samt skaka väldigt mkt.
Vad är det som är fel? vad behöver jag byta/fixa?
Tacksam för snabba svar
Mvh Jocke


dARKiE
5 031 Inlägg
13 maj 2009
#2
Tror också din LMM börjar bli kass.
Då uppstår ialf dessa symptomer.

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade

36 Inlägg
13 maj 2009
Trådstartare
#3
Alltså lamda sonderna är iaf bytta, nästan nya så antingen så är dom dåligt isatta elr dålig kontakt då?
Okej okej, så vad tycker ni att jag skall göra?


687 Inlägg
13 maj 2009
#4
Separata tändspolar på dom här? Isåfall så kanske det är nån tändspole som är dålig så den surar ner sig.

1 062 Inlägg
13 maj 2009
#5
Trasig LMM kan ju förklara det hela, och varför du fick byta lambdasonderna.
Men mät upp tempgivare också.

M.V.H.


36 Inlägg
14 maj 2009
Trådstartare
#6
bytte lambasonderna i och med att jag bytte till m3katt å grenrör för att dom skulle passa!
okej okej, för jag kan också säga att just innan jag ställde av den så kände jag av att den inte riktigt drog på så som de brukade, men de var inte märkvärt! så ena tändspolen kanske är paj då?


10 Inlägg
14 maj 2009
#7
Jag vet inte om det är samma som på bensin systemet på en 318is(E36). Men jag hade exackt det felet som du skriver på min gammla 318is och då var det bensin pumpen.

735 Inlägg
14 maj 2009
#8
Kamaxelgivaren insug. Brukar ge dålig gång och trött, ryckig gång på framförallt låga varv och när motorn är varm. Även svårstartad varm motor brukar vara symtom. Mkt vanligt fel på dessa motorer iaf...Hade samma fel på min 330! KOLLA FELKODER, jag satsar en tia på att du har en felkod som säger typ: camshaft position sensor dålig signal eller liknande wink
Senast redigerat av tobee (14 maj 2009)

36 Inlägg
14 maj 2009
Trådstartare
#9
ahhh okej okej, nu har jag så många olika råd att jag inte vet var jag skall börja:P jo har kollat felkoderna och möjligtvis kan de ha stått något sådant! skall kolla på papprena imorrn!
Så vad säger ni, var tror ni det största problemet ärm vad är nr 1, LMM har jag kollat och den är de iaf inget fel på


687 Inlägg
15 maj 2009
#10
Kan du inte plocka en tändspole åt gången o se hur den beter sig då. Är någon dålig så borde du inte märka så stor skillnad på motorgången när du plockar just den som eventuellt är dålig. (Obs rör inte spolarna när motorn går) Men det vet du säkert redan, bara säger det för säkerhets skull.

735 Inlägg
15 maj 2009
#11
Guti_14 skrev:
ahhh okej okej, nu har jag så många olika råd att jag inte vet var jag skall börja:P jo har kollat felkoderna och möjligtvis kan de ha stått något sådant! skall kolla på papprena imorrn!
Så vad säger ni, var tror ni det största problemet ärm vad är nr 1, LMM har jag kollat och den är de iaf inget fel på

Hihi ja det är inte lätt.. Men sanningen är den att det kan vara så mycket fel när en bil beter sig på detta sätt! Du kan ju skriva ner alla felkoder här! Eller gå in på autopower, finns många fler bmwexperter där än här!

36 Inlägg
15 maj 2009
Trådstartare
#12
Problemet har nu löst sig då det var lambasonderna som var den stora boven, vi gatt löda ihop kontakterna så funkade bilen precis som den skall:)



Sök