Nu skall vi se om jag läser regelverket som fan läser biblen
enl 7 § ovan så får man sätta fast en vinge om den uppfyller följande villkor 1) Vingen är bredare än vad den är hög (stämmer väl för de flesta vingar). 2) Vingen är ej uppbyggd av konsoller eller är ansluten till karossen med sin främre kant.
och att din bil inte är helbilsgodkänd...
Men om bilen är helfordonsgodkänd med originalvinge så får den sitta kvar, men man får inte byta ut vingen. Är den inte helfordonsgodkänd, ja då är fritt fram ifall att vingen nuddar karossen med sin främre kant. Så rent teoretiskt så kan en V-formad vinge som nuddar karossen med framkanten (spetsen) vara tillåten.
| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
jag åkte och besiktade bilen förra veckan. så smart som jag är så glömde jag skruva bort kolfibervingen som är stooor. men besiktningsmannen sa inget om det. kom på det nyss faktiskt (att jag inte tog bort vingen) så jag tror inte att de har nåt emot kolfiber och glasfibervinge
GÅ TILL BILPROVNING och fråga dom, grabbarna där e så trevliga och dom svarar på allt, dom kan till ome ringa till polisen o frågar , så gjorde dom när jag frågade om takvinge till flickväns bil
kika gärna på mina bilar
-----------------------------------------------------------
var glad över det du har.. innan du förlorar det..
jag åkte och besiktade bilen förra veckan. så smart som jag är så glömde jag skruva bort kolfibervingen som är stooor. men besiktningsmannen sa inget om det. kom på det nyss faktiskt (att jag inte tog bort vingen) så jag tror inte att de har nåt emot kolfiber och glasfibervinge
Det beror på vem som du träffar på. Ibland kan jag tycka att det är lite konstigt att man inte får eftermontera vingar på bilar. Det är ju inte ofta som fotgängare flyger över huven, taket och sen smäller i vingen. Känns som om en Suv eller en gammal bil med utstickande kofångare är farligare.
| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Jag fråga gubbarna på sbp och i deras papper står det att vingen inte får vara högre än vad bladet är brett och inga vassa kanter. Beroende på modell och utformning så kan det vara möjligt att man ska ha brytskruvar.. Gäller dock bilar som inte är helbils godkända.. Med andra ord kan man tex bes sin supra med original vingen fast att mer än 50% skruvar av den
Nu skall vi se om jag läser regelverket som fan läser biblen
enl 7 § ovan så får man sätta fast en vinge om den uppfyller följande villkor 1) Vingen är bredare än vad den är hög (stämmer väl för de flesta vingar). 2) Vingen är ej uppbyggd av konsoller eller är ansluten till karossen med sin främre kant.
och att din bil inte är helbilsgodkänd...
Men om bilen är helfordonsgodkänd med originalvinge så får den sitta kvar, men man får inte byta ut vingen. Är den inte helfordonsgodkänd, ja då är fritt fram ifall att vingen nuddar karossen med sin främre kant. Så rent teoretiskt så kan en V-formad vinge som nuddar karossen med framkanten (spetsen) vara tillåten.
Som jag läste det får vingen se ut hur 17 som helst om bilen är heltypsgodkänd. Sedan stod det inget i texten här om att man inte fick sätta på en vinge så länge den uppfyllde kravpunkterna nedan, helbilsgodkänd eller ej... Men det kanske finns andra paragrafer någon annanstans som förhindrar detta, som t.ex. direktiv 74/483/EEG eller ECE-reglemente 26 som texten hänvisar till...
Men om bilen är helfordonsgodkänd med originalvinge så får den sitta kvar, men man får inte byta ut vingen. Är den inte helfordonsgodkänd, ja då är fritt fram ifall att vingen nuddar karossen med sin främre kant. Så rent teoretiskt så kan en V-formad vinge som nuddar karossen med framkanten (spetsen) vara tillåten.
Som jag läste det får vingen se ut hur 17 som helst om bilen är heltypsgodkänd. Sedan stod det inget i texten här om att man inte fick sätta på en vinge så länge den uppfyllde kravpunkterna nedan, helbilsgodkänd eller ej... Men det kanske finns andra paragrafer någon annanstans som förhindrar detta, som t.ex. direktiv 74/483/EEG eller ECE-reglemente 26 som texten hänvisar till...
Det är inte vingen i sig som gör att det inte är tillåtet, utan helfordonsgodkännandet. Ska man se strikt på det så får man egentligen inte modifiera någonting alls om bilen är helfordonsgodkänd. I alla fall inte utan ett krocktest osv. Inte så kul kanske.
| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)