3431
Sök

Vad är lagligt och inte?? (val av vinge)

8 156 Inlägg
15 juli 2009
#21
torpis skrev:
mikeett skrev:
Nu skall vi se om jag läser regelverket som fan läser biblen smile

enl 7 §  ovan så får man sätta fast en vinge om den uppfyller följande villkor
1) Vingen är bredare än vad den är hög (stämmer väl för de flesta vingar).
2) Vingen är ej uppbyggd av konsoller eller är ansluten till karossen med sin främre kant.

och att din bil inte är helbilsgodkänd...

Men om bilen är helfordonsgodkänd med originalvinge så får den sitta kvar, men man får inte byta ut vingen. Är den inte helfordonsgodkänd, ja då är fritt fram ifall att vingen nuddar karossen med sin främre kant. Så rent teoretiskt så kan en V-formad vinge som nuddar karossen med framkanten (spetsen) vara tillåten.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

Honda Performance Club
236 Inlägg
15 juli 2009
#22
jag åkte och besiktade bilen förra veckan. så smart som jag är så glömde jag skruva bort kolfibervingen som är stooor. men besiktningsmannen sa inget om det. kom på det nyss faktiskt (att jag inte tog bort vingen) så jag tror inte att de har nåt emot kolfiber och glasfibervinge

hpc: korre
Kör: Civic Type-R FN2

GARAGET V.D.
900 Inlägg
15 juli 2009
#23
jag ger dig d bästa tips

GÅ TILL BILPROVNING och fråga dom, grabbarna där e så trevliga och dom svarar på allt, dom kan till ome ringa till polisen o frågar smile, så gjorde dom när jag frågade om takvinge till flickväns bil big_smile

kika gärna på mina bilar
-----------------------------------------------------------
var glad över det du har.. innan du förlorar det..

8 156 Inlägg
16 juli 2009
#24
kourosh skrev:
jag åkte och besiktade bilen förra veckan. så smart som jag är så glömde jag skruva bort kolfibervingen som är stooor. men besiktningsmannen sa inget om det. kom på det nyss faktiskt (att jag inte tog bort vingen) så jag tror inte att de har nåt emot kolfiber och glasfibervinge

Det beror på vem som du träffar på. Ibland kan jag tycka att det är lite konstigt att man inte får eftermontera vingar på bilar. Det är ju inte ofta som fotgängare flyger över huven, taket och sen smäller i vingen.
Känns som om en Suv eller en gammal bil med utstickande kofångare är farligare.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

VD
643 Inlägg
18 juli 2009
#25
Jag fråga gubbarna på sbp och i deras papper står det att vingen inte får vara högre än vad bladet är brett och inga vassa kanter. Beroende på modell och utformning så kan det vara möjligt att man ska ha brytskruvar.. Gäller dock bilar som inte är helbils godkända.. Med andra ord kan man tex bes sin supra med original vingen fast att mer än 50% skruvar av den big_smile


KHRacing
18 juli 2009
#26
bollen1986 skrev:
Endast orginalvingar är godkända är va jag hört

helt riktigt.

exempelvis så är Suprans orginalvingen ej godkänd i Sverige då den aldrig sålts här & således ej typats in här som ny.

Samma med första versioenn utav Imprezan´s vinge (den höga)

7 Inlägg
28 juli 2009
#27
Phaetoon skrev:
torpis skrev:
mikeett skrev:
Nu skall vi se om jag läser regelverket som fan läser biblen smile

enl 7 §  ovan så får man sätta fast en vinge om den uppfyller följande villkor
1) Vingen är bredare än vad den är hög (stämmer väl för de flesta vingar).
2) Vingen är ej uppbyggd av konsoller eller är ansluten till karossen med sin främre kant.

och att din bil inte är helbilsgodkänd...

Men om bilen är helfordonsgodkänd med originalvinge så får den sitta kvar, men man får inte byta ut vingen. Är den inte helfordonsgodkänd, ja då är fritt fram ifall att vingen nuddar karossen med sin främre kant. Så rent teoretiskt så kan en V-formad vinge som nuddar karossen med framkanten (spetsen) vara tillåten.

Som jag läste det får vingen se ut hur 17 som helst om bilen är heltypsgodkänd.
Sedan stod det inget i texten här om att man inte fick sätta på en vinge så länge den uppfyllde kravpunkterna nedan, helbilsgodkänd eller ej... Men det kanske finns andra paragrafer någon annanstans som förhindrar detta, som t.ex. direktiv 74/483/EEG eller ECE-reglemente 26  som texten hänvisar till...

164 Inlägg
28 juli 2009
#28
vad är poängen med att ha en vinge som är högre än taket på bilen då??? Ska du ut o flyga?????


60 Inlägg
28 juli 2009
Trådstartare
#29
haha plockar jag bort vingen går den egenom utan problem:P


KHRacing
28 juli 2009
#30
wange_82 skrev:
vad är poängen med att ha en vinge som är högre än taket på bilen då??? Ska du ut o flyga?????

den e perfekt att ställa drinken på ju

8 156 Inlägg
30 juli 2009
#31
mikeett skrev:
Phaetoon skrev:
torpis skrev:
och att din bil inte är helbilsgodkänd...

Men om bilen är helfordonsgodkänd med originalvinge så får den sitta kvar, men man får inte byta ut vingen. Är den inte helfordonsgodkänd, ja då är fritt fram ifall att vingen nuddar karossen med sin främre kant. Så rent teoretiskt så kan en V-formad vinge som nuddar karossen med framkanten (spetsen) vara tillåten.

Som jag läste det får vingen se ut hur 17 som helst om bilen är heltypsgodkänd.
Sedan stod det inget i texten här om att man inte fick sätta på en vinge så länge den uppfyllde kravpunkterna nedan, helbilsgodkänd eller ej... Men det kanske finns andra paragrafer någon annanstans som förhindrar detta, som t.ex. direktiv 74/483/EEG eller ECE-reglemente 26  som texten hänvisar till...

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex … 404:SV:PDF
Ovan finns reglerna för vad som gäller när fordonet ska typas med vinge (och lite annat).
(Direktiv 74/483/EEG)

Det är inte vingen i sig som gör att det inte är tillåtet, utan helfordonsgodkännandet. Ska man se strikt på det så får man egentligen inte modifiera någonting alls om bilen är helfordonsgodkänd. I alla fall inte utan ett krocktest osv. Inte så kul kanske.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)


Sök