3378
Sök

Ljudsystem i peugeot 307

101 Inlägg
16 maj 2009
Trådstartare
har under en tid haft tanken att fixa lite bättre ljud i min peugeot 307. Är inte särskilt begåvad inom området så undrar om någon har satt in någon form av ljudsystem i en peugeot 307 innan.

Stereon är dold bakom mittenpanelen och är även kopplad till ratt och funktionsskärm. Hade tänkt att sätta in en baslåda till att börja med. Har inte hunnit kolla riktigt hur det ser ut än men tvivlar på att jag kommer att lösa det. kan ta lite bilder o lägga upp imorrn, vore bra om någon har lite tips.

2 914 Inlägg
16 maj 2009
finns en del saker vi måste veta för att kunna besvara så att du skulle bli nöjd (det bestämmer du vi kan bara tipsa dig om viderse saker och installationen är jävligt viktig om hur det ska låta),,,
- Vad lyssnar du på för musik
- Vad har du för krav på anläggningen, budget, medelmåtta, soundquality ?
- Vad består anläggningen av för övriga komponenter. (bara orginal??? duger dom??)
- Ev. om du har en budget, hur mycket får grejjerna kosta.
den stereon du har nu, har den någon lågnivåutgång baki sig???

101 Inlägg
16 maj 2009
Trådstartare
Eftersom jag inte kan särskilt mycket om ljudsystem så har jag kollat på färdiga paket. Lutar nog åt att det blir en baslåda med "Gas" dubbla 10'or och medföljande slutsteg. Sen eventuellt ett par 6'9'or eller 6'5'or och 5'25'or.

Har inte haft tid/möjlighet att kolla uttagen på stereon så kan inte säga om det finns lågnivåutgång.

det är iaf en peugeot 307 2.0 xs   -03

4 693 Inlägg
16 maj 2009
Den baslådan är inte mycket att hänga i julgranen, den med dubbla 12" är okej, men inte mer.

Booyakasha!

2 914 Inlägg
16 maj 2009
johan1337 skrev:
Eftersom jag inte kan särskilt mycket om ljudsystem så har jag kollat på färdiga paket. Lutar nog åt att det blir en baslåda med "Gas" dubbla 10'or och medföljande slutsteg. Sen eventuellt ett par 6'9'or eller 6'5'or och 5'25'or.

Har inte haft tid/möjlighet att kolla uttagen på stereon så kan inte säga om det finns lågnivåutgång.

det är iaf en peugeot 307 2.0 xs   -03

okej jo det är en bra början med paket inget snack om det smile. men jag råder dig till att knata in på en affär t.ex. BRL och fråga om att få lyssna på olika detaljer i butiken (lyssna även på dom riktigt dyra och försök gämföra dom du har råd med och tänk att en dyr (t.ex. alpine) låter bra.. vilken av dom som är billiga låter närmast den. låt det ta tid också. lyssna gärna några minuter på varje stereo.

(även en nybörjare kan höra skillnad på vad som låter bra och inte, dessutom en viktig del i lyssnandet är att lyssna "aktivt" lyssna inte på låten. lyssna på hur maskinen lägger fram ljudet. alltså hur det låter inte vad som låter!!!!)(antar att du inte är gjord av pengar)), (nu var detta med stereon ett exempel). ska du bygga ut ljudet sen så är det att rekomendera en bättre stereo nu direkt).
t.ex. denna -> http://ljudshopen.se/produkter.aspx?&am … oduct=1661

sen slutsteg kan man som bara kolla på att om det är ett bra märke (t.ex. JBL är ett erkänt bra märke) kolla på deras lite bättre serier och stirra dig inte blind på spec. (det vore en tabbe, t.ex. 5000 watt för 1k kronor, det låter inte ens bra i nybörjarens öron,) därför råder jag dig på att kolla på ett erkänt bra märke direkt (underlättar då du är en nybörjare) gärna i doms högre serier (t.ex. jbl har en serie som heter GTO då kan du kolla på jbl gto)

t.ex. den dubbla 10" bara den passar in på ett bra ställe i skuffen så du får in nåt ljud in till cupén då man spelar ju för dom inne i cupén och inte i skuffen.

detdär med lågnivåutgång är nästan ett krav att ha om du inte vill köra på högnivå (är enligt mig mycket, mycket sämre än lågnivå).

sen rekomenderar jag 6.5 om du ska ha baslåda också och inte 6x9 då det kommer låta bättre med 6.5 om du ska ha baslåda.

och när jag är igång och skriver tycker jag om deras sådana -> http://ljudshopen.se/rad-o-tips.aspx
läs igenom det så kan du köpa ett bra system utan att kunna ett smack om ljud smile (eller det gör du ju efter du läst igenom alla punkter dom har där) (obs nu menar jag teoretiskt)

vikten av professionell montering kan inte nog betonas!!!

101 Inlägg
16 maj 2009
Trådstartare
hade gärna bytt ut stereon med men kan nog bli lite klurigt eftersom den är inbyggd. får höra mig för om det finns något sätt o göra det på.

2 914 Inlägg
17 maj 2009
johan1337 skrev:
hade gärna bytt ut stereon med men kan nog bli lite klurigt eftersom den är inbyggd. får höra mig för om det finns något sätt o göra det på.

prata med din peugot ÅF dom borde kunna ta lös den och sätta in den nya eller visa dig hur man ska göra för att få lös den smile

Sök