3508
Sök

Basarna och 6x9 spelar själva.

34 Inlägg
16 maj 2009
Trådstartare
Haj!

Jag har fått ett "litet" problem med mina 2st basar och 6x9´na som sitter i hatthyllan.
De spelar / slår av sig själva, även om det inte är nått "dunka dunka" i låten så slår dom, de slår i takt med varran.

Om man stänger av ljudet så slutar det, eller om man kopplar ur lågnivån från stereon till steget ( använder bara basarna på detta steget) så slutar 6x9na också att "hoppa" vilket jag tycker är undligt då 6x9na är kopplade direkt till stereon.

Någon som har nårra tipps på vad det kan vara som spökar?

Tack för svar.

287 Inlägg
16 maj 2009
har du byggt en "låda" under 6x9orna? annars är det basarna som trycker upp din 6x9 om det nu slutade när du stängde av basen.
Mvh M
Senast redigerat av Gendich (16 maj 2009)

34 Inlägg
16 maj 2009
Trådstartare
Tack för svar!.
Jag tänkte på detta med så testade att öppna in till bagaget och stängde och tittade om det blev nån skillnad i trycket i 6x9´na. Men det blev det ej, borde la bli mindre tryck upp mot dem då luckan är öppen?

287 Inlägg
16 maj 2009
Dawo_ skrev:
Tack för svar!.
Jag tänkte på detta med så testade att öppna in till bagaget och stängde och tittade om det blev nån skillnad i trycket i 6x9´na. Men det blev det ej, borde la bli mindre tryck upp mot dem då luckan är öppen?

det borde bli mindre tryck men eftersom dom spelar normalt utan basarna "inkopplade", annars går det att lyfta ur lådan så gör det och kolla om dom rör sig lika mycket.
Senast redigerat av Gendich (16 maj 2009)

34 Inlägg
16 maj 2009
Trådstartare
Gendich skrev:
Dawo_ skrev:
Tack för svar!.

det borde bli mindre tryck men eftersom dom spelar normalt utan basarna "inkopplade", annars går det att lyfta ur lådan så gör det och kolla om dom rör sig lika mycket.

Ao så kan det ju vara, får testa med att imorron. Tack. smile

287 Inlägg
16 maj 2009
Dawo_ skrev:
Gendich skrev:
Dawo_ skrev:
Tack för svar!.

Ao så kan det ju vara, får testa med att imorron. Tack. smile

YW!

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
17 maj 2009
Dålig jord till stereo/steg? Kan ge dom mest konstiga fenomen.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

34 Inlägg
21 maj 2009
Trådstartare
Har haft tid att titta över att idag igen, har kommit fram till att det inte är basarna som "trycker" upp 6x9orna iaf.
Om man drar ut lågnivån och sedan kopplar in dem igen så spelar det som det skall tills man byter låt eller sänker volymen till 0 och höjer igen.

Har dratt jorden direkt i karossen och har fungerat bra innan iaf.

34 Inlägg
22 maj 2009
Trådstartare
Swedenrockers, Varför "hoppar" 6x9 i så fall då de ej är kopplade till steget?

Quattro User
260 Inlägg
22 maj 2009
Swedenrockers skrev:
För att steget matar ut skräp på lågnivån in i stereon skulle jag tro.
Det är ett typiskt fel på ett steg som har haft bristfällig jord.
Slår även basarna, låter det om dessa när du byter låt på cd:n, hör du när lasern flyttar sig?

Ursäkta att jag nästlar mig in i tråden, men just det där kurrandet mellan låtarna när lasern flyttar sig, har jag haft ända sedan jag köpte mitt begagnade rockford-steg för några år sedan,...betyder det att steget var halvpaj redan då? neutral  (Har hela tiden haft bra jord till det, i min ägo)
Senast redigerat av FourRings (22 maj 2009)

Innehar VAG-COM diagnostik-interface i västerbotten.

21 761 Inlägg
22 maj 2009
FourRings skrev:
just det där kurrandet mellan låtarna när lasern flyttar sig, har jag haft ända sedan jag köpte mitt begagnade rockford-steg för några år sedan,...betyder det att steget var halvpaj redan då?

Hörs det ett vinande ljud som följer med motorvarvtalet också?

Då kan det vara din stereo som har trasig signaljord, vilket kan bero på tidigare problem med dålig jord till ett slutsteg. smile

34 Inlägg
22 maj 2009
Trådstartare
Swedenrockers skrev:
För att steget matar ut skräp på lågnivån in i stereon skulle jag tro.
Det är ett typiskt fel på ett steg som har haft bristfällig jord.
Slår även basarna, låter det om dessa när du byter låt på cd:n, hör du när lasern flyttar sig?
Dawo_ skrev:
Swedenrockers, Varför "hoppar" 6x9 i så fall då de ej är kopplade till steget?

Okej tack, ska testa med en polares slutsteg och se om det blir bättre.

Quattro User
260 Inlägg
22 maj 2009
Drönirettab skrev:
FourRings skrev:
just det där kurrandet mellan låtarna när lasern flyttar sig, har jag haft ända sedan jag köpte mitt begagnade rockford-steg för några år sedan,...betyder det att steget var halvpaj redan då?

Hörs det ett vinande ljud som följer med motorvarvtalet också?

Då kan det vara din stereo som har trasig signaljord, vilket kan bero på tidigare problem med dålig jord till ett slutsteg. smile

Japp, jag har generatorvin som följer varvtalet. (Har nyss byggt ny låda som spelar in genom skidluckan, därför har jag troligen inte hört missljudet förrän nu).

Så; kurrande ljud när lasern rör sig, ploppljud vid igångsättning av HU'n, och generatorvin....det bara skriker bränd signaljord om det.

Kan man bränna signaljorden i ett slutsteg också?  Är det lika lätt hänt som med en HU?

21 761 Inlägg
22 maj 2009
Jag vet inte om det är lika lätt att bränna sönder slutstegets signaljord, men den signaljorden kan som sagt gå sönder också. smile

Kolla upp så att du är helt säker på att slutsteget har bra jord, sedan kan du testa att sätta en liten kabelstump mellan ena lågnivåkontaktens skärm (där den sitter vid stereon alltså) och stereons chassie. Om störningarna upphör så har du konstaterat att stereons signaljord är bränd och behöver lagas.
Senast redigerat av Drönirettab (22 maj 2009)

Quattro User
260 Inlägg
22 maj 2009
Drönirettab skrev:
Jag vet inte om det är lika lätt att bränna sönder slutstegets signaljord, men den signaljorden kan som sagt gå sönder också. smile

Kolla upp så att du är helt säker på att slutsteget har bra jord, sedan kan du testa att sätta en liten kabelstump mellan ena lågnivåkontaktens skärm (där den sitter vid stereon alltså) och stereons chassie. Om störningarna upphör så har du konstaterat att stereons signaljord är bränd och behöver lagas.

Ok!

Mm, ska kolla jordkabelns kontaktyta igen, det var plåtrent och fint när jag skruvade dit den, men det är väl nåt år sedan.  Visst borde väl hatthyllan i plåt duga som jord?

Yes, jag läste i en annan tråd också om det där med att prov-jorda bakom HU'n, det ska testas imorrn.
Kan man kolla stegets signaljord på samma sätt?

Tack för bra svar smile

4 693 Inlägg
22 maj 2009
Att det ploppar till i basen gör nog inget, så har ja alltid haft

Booyakasha!

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
22 maj 2009
Om det ploppar till vid av och påslag så beror det väldigt troligt på att steget sätts på och stängs av för snabbt i förhållande till ljudkällan....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

4 693 Inlägg
22 maj 2009
Mm, precis. Sen hoppar basen till lite. Men det är ju inget som skadar (vad jag har märkt)

Booyakasha!

Sök