Lätt att justera ventiler?

zoopåse
16 maj 2009 · 1 171 Inlägg

Jag har en LS400 -93 som tickar lite på någon ventil. Det är ju en 32ventilers motor. Hörs inte i kupén men hissar man ner fönstret och står bredvid en vägg så liksom klick-klock-ar det en gång/motorsnurr. Den har gått dryga 20k mil. Är det lätt att öppna och justera själv?

Någon som rekommenderar en bra verkstad i mälardalen som gärna tittar på sånt?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
16 maj 2009 · 13 804 Inlägg

betvivlar att det är någon modell man kan ställa ventilerna själv..känns lite 50tal över ventilinställningar

rätt säker på att det är hydraliska lyftare på en motor från toyota
säkert någon av lyftarna som blivit slitna

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
zoopåse
16 maj 2009 · 1 171 Inlägg

Jag läste i servicehäftet att det fanns en punkt som hette "ventile einstellen". Men det är säkert något slitet hur det än är med det.

engolf
17 maj 2009 · 3 235 Inlägg

Growe skrev:
betvivlar att det är någon modell man kan ställa ventilerna själv..känns lite 50tal över ventilinställningar

rätt säker på att det är hydraliska lyftare på en motor från toyota
säkert någon av lyftarna som blivit slitna

Finns många moderna motorer med justerbara ventiler, bl a min Mitsubishi Colt 99. Justerade ventilerna på den kort eftr att jag köpt den.

Breisladd
17 maj 2009 · 56 Inlägg

Det man kan göra, utan att byta ut någon av lyftarna, är att tvätta dom invändigt, med typ diesel eller något annat sot lösande medel? Lyftarna kan "sätta" sig av sot invändigt, har själv tvättat lyftare med diesel, dock brukar det inte fungera många tusen mil. Värt att prova..

Blida
18 maj 2009 · 654 Inlägg

LS400 - Lexus?!
Minns jag rätt så sitter det hydraliska lyftare på dom.Men inte helt hundra.

Att justera dom isf är inte möjligt, däremot så kan man byta olja, slå i lite tjockare för att ge klappande lyftare lite mer "motstånd".
Går inte detta och man vill ha tyst på dom så får man plocka isär ovandelen och göra rent och ev byta ut dom lyftare med för stort glapp.
I ditt fall då det är en 32v så skulle jag nog inte lägga ned varken dom pengarna eller tiden det tar.
Utan nöja mig med att byta oljan och hoppas på det bästa, alt bara elva med det.

zoopåse
19 maj 2009 · 1 171 Inlägg

Kan någon förklara hur det ser ut och fungerar i mitt fall för någon som inte har renoverat motorer förut?

Hur ser hydraliska lyftare ut?

Stötstångsmotorer förstår jag hur det funkar.

jonTe
19 maj 2009 · 5 710 Inlägg

zoopåse skrev:
Kan någon förklara hur det ser ut och fungerar i mitt fall för någon som inte har renoverat motorer förut?

Hur ser hydraliska lyftare ut?

Nu vet jag inte om du har denna typ av konstruktion på din V8 men OM så funkar det såhär:

https://www1.garaget.org/gallery/archive/1909/661570_wkbrqp.jpg


Kammen trycker på tryckare (inte lyftaren), tryckaren trycker på ventilskaftet och ventilfjäderkraften övervinns= ventilen öppnar.
I tryckaren finns det kammare som hela tiden fylls med olja, detta gör att tryckaren fungerar som en "kudde" för kamaxeln att trycka på och ventilspelet finns "innbyggt" i tryckaren.
Inget spel behöver justeras.

+ Man behöver inte justera ventiler
+ Tyst

- Kan gå sönder
- Tål inte riktigt höga varvtal.

Innuti finns som sagt små kammare men även fjädrar och en liten kula.
Beckar detta igen p.g.a smuts eller gammal olja slutar tryckaren att fungera och man får "oställda ventilspels-ljudet".

Lösningengen brukar vara:
1= testa att byta olja
2= Kontrollera att oljetrycket är rätt
3= Rengör alternativt byt tryckare.

mvh Jonas

MVH Jonas
..............
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang