3537
Sök

Köp råd BMW e34!

10 Inlägg
17 maj 2009
Trådstartare
#1
Tjenare

Tänkte kolla vilken E34:a som ni skulle rekomendera mellan 10000-20000kr?
Själv hade jag tänkt mej en 540 men kom gärna med andra råd.
Gärna lite köp råd å sånt man bör tänka på, driftsäkerhet å sånt.


Allmänt envis
12 512 Inlägg
17 maj 2009
#2
525 E34 är nog den vettigaste, klart godkända prestanda och inte så mkt dyrare att äga än 518/520. En med V8 i bra skick får du inte för 20k, en väldigt hårdkörd sådan i så fall.

Med 525 menar jag den nyare 91- med M50 motorn (snålare och med kamkedja)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

10 Inlägg
18 maj 2009
Trådstartare
#3
Rquired skrev:
525 E34 är nog den vettigaste, klart godkända prestanda och inte så mkt dyrare att äga än 518/520. En med V8 i bra skick får du inte för 20k, en väldigt hårdkörd sådan i så fall.

Med 525 menar jag den nyare 91- med M50 motorn (snålare och med kamkedja)

Hur är dom och trimma och trycka turbo?? Håller dom för det eller vilken motor rekomenderas då?


501 Inlägg
18 maj 2009
#4
Köp min... tongue Lite fix.. men lätt ordnat.. :p bara det att jag har andra bilar att tänka på just nu.. tongue

OBS: Ironi

12 086 Inlägg
18 maj 2009
#5
Vill du bygga turbo är de ju en 525a du ska köpa.

540 är fina bilar och fördelen är priset då nästan ingen vill ha en V8a idag tongue
Ska du ha en Manuell få du räkna med 30 som lägst, vet inte vad de står i just nu men de brukar ligga där upp till 50. Man kan få en hyffsat fräsh 540 för 20k men kolla runt så du inte köper den första bästa isf.

VW-nörd?
4 332 Inlägg
18 maj 2009
#6
Kan du ju läsa lite skit iaf... http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=129891 sen får vi se hur lång tid de tar innan någon säger autopower adressen :p
Senast redigerat av Mortalis (18 maj 2009)


Allmänt envis
12 512 Inlägg
18 maj 2009
#7
För att bygga turbo är 525 med M50B25 bäst, helt versionen innan den fick Vanos eftersom den håller ännu lite bättre. Med M50 utan vanos är mellan årsmodell 91 och 92 typ smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

10 Inlägg
18 maj 2009
Trådstartare
#8
Rquired skrev:
För att bygga turbo är 525 med M50B25 bäst, helt versionen innan den fick Vanos eftersom den håller ännu lite bättre. Med M50 utan vanos är mellan årsmodell 91 och 92 typ smile

Vad är vanos för nått? är inte så jätte kunning?
Då får de bli 525 tror jag smile


1 814 Inlägg
18 maj 2009
#9
Audi_racing skrev:
Rquired skrev:
För att bygga turbo är 525 med M50B25 bäst, helt versionen innan den fick Vanos eftersom den håller ännu lite bättre. Med M50 utan vanos är mellan årsmodell 91 och 92 typ smile

Vad är vanos för nått? är inte så jätte kunning?
Då får de bli 525 tror jag smile

http://sv.wikipedia.org/wiki/VANOS wink

1 050 Inlägg
18 maj 2009
#10
expect1991 skrev:
Audi_racing skrev:
Rquired skrev:
För att bygga turbo är 525 med M50B25 bäst, helt versionen innan den fick Vanos eftersom den håller ännu lite bättre. Med M50 utan vanos är mellan årsmodell 91 och 92 typ smile

Vad är vanos för nått? är inte så jätte kunning?
Då får de bli 525 tror jag smile

http://sv.wikipedia.org/wiki/VANOS wink

VANOS är någonting du helst bör undvika, kostar från ca 25000:- att byta, upp till 60.000:- lite beroende på bilmodell. När vanosen börjar ge upp så rasslar det något hemskt.

Alla sätt är bra...utom de dåliga.

3 121 Inlägg
18 maj 2009
#11
E-30 skrev:
expect1991 skrev:
Audi_racing skrev:
Vad är vanos för nått? är inte så jätte kunning?
Då får de bli 525 tror jag smile

http://sv.wikipedia.org/wiki/VANOS wink

VANOS är någonting du helst bör undvika, kostar från ca 25000:- att byta, upp till 60.000:- lite beroende på bilmodell. När vanosen börjar ge upp så rasslar det något hemskt.

Tja, jag har kört BMWs som gått 50.000 mil med orginalvanos och ingen av mina bimmers har bytt vanos.

60.000? Nja, det kostar fyra timmars jobb och någon tusenlapp för en beggad 2.5liters motor...
Oftast pajar inte vanosarna utan det är bultarna som går av, dessutom är det inte särskilt svårt att serva sina vanosar själv så förlänger man livslängden på dem, guiden publicerades i den brittiska tidningen Total BMW för något år sedan.

Klart du ska köra på en bil med vanos om du hittar en i rätt skick, bättre register i motorn och något soppasnålare.
Senast redigerat av viccoA (18 maj 2009)


Med.lem
3 759 Inlägg
18 maj 2009
#12

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

Allmänt envis
12 512 Inlägg
18 maj 2009
#13
E-30 skrev:
expect1991 skrev:
Audi_racing skrev:

Vad är vanos för nått? är inte så jätte kunning?
Då får de bli 525 tror jag smile

http://sv.wikipedia.org/wiki/VANOS wink

VANOS är någonting du helst bör undvika, kostar från ca 25000:- att byta, upp till 60.000:- lite beroende på bilmodell. När vanosen börjar ge upp så rasslar det något hemskt.

Vanos är en väldigt hållbar konstruktion, ovanligt med ras på välskötta bilar. Men gamla hårt körda bmws som levt på biltemaolja och legat på varvstopp trots kall motor räknas inte in där tongue

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

82 Inlägg
19 maj 2009
#14
E-30 skrev:
expect1991 skrev:
Audi_racing skrev:
Vad är vanos för nått? är inte så jätte kunning?
Då får de bli 525 tror jag smile

http://sv.wikipedia.org/wiki/VANOS wink

VANOS är någonting du helst bör undvika, kostar från ca 25000:- att byta, upp till 60.000:- lite beroende på bilmodell. När vanosen börjar ge upp så rasslar det något hemskt.

Jadu, då skulle jag nog hellre köpt en begagnad motor för 3-4 tusenlappar istället wink
Finns inga nackdelar med vanos för en man ska börja överladda, då kan det bli klurigt att få allt att fungera tillsammans med variabla kamtider (vanos).

Ska du köra turbo finns ju dom äldre (88-90) 525 och 535 med m20 samt m30 motorn i. Är du noggrann så dom inte går varma (beror ofta på felaktig luftning av kylsystemet) så är dom också väldigt hållbara.

Kort om motorena:
525,m20b25 170hk (gamla) Billigast, lätt att få tag i delar
525,m50b25 192hk (nya) Hållbarast, modernare motor, lätt att få tag i delar
535,m30b35 211hk Lätt att får mycket effekt med relativt lite laddtryck
Senast redigerat av Persson_90 (19 maj 2009)



Sök