ROSTEN är väl inte V40is starka sida.
När jag köpte min var den sju år gammal, och jag fick byta båda framskärmarna och en tröskel på garantin för att det var genomrostat...
Svaga punkter är givetvis framskärmskanterna, det sitter en skruv riktigt korkat till i innerskärmen på dem, trösklarna blir ofta söndertryckta där folk lyfter bilen med domkraften, och då kommer rost även där, skärmkanterna bak, både ner mot tröskeln och i kanten mot stötfångaren är väldigt utsatta...
Hm... givetvis kollar du även dörrkanterna nedtill, runt nederkanten på bagageluckan och kring grillen på huven, eftersom fronten är utsatt för stenskott. Tror knappast du hittar en rostfri bil för rätt pengar, men säkert en bil med bra förutsättningar...
Annars då... jag har en fas 1,5, en -00 tillverkad i oktober -99. Någon (minns inte vem, är inte så intresserad av att trimma bilen) sa att 2,0t var en lämpligare motor att bygga vidare på än T4, men jag kan ha jättefel i det påståendet, så kolla det med någon som har koll...
Torpis är väl rätt insatt på trimning av dessa bilar? Och på X40-forumet lär du också hitta människor med rätt kunskaper...
Hm... Att de här bilarna behöver sänkas för att se vettiga ut har du nog kommit på själv... jag försökte länge köra min som standard, men fick ge upp till slut...
Passade på när en framfjäder brast vid 20 000 mil...
Bromsarna har varit lite av en följetong, kan bero på att jag har ont om pengar och försöker underhålla så långt det är möjligt. Nu har jag dock några nya ok och bromsarna fungerar som de ska igen...
Överlag trivs jag försbaskat bra med min V40, tycker bilen är snygg och trevlig, lagom stor och vettig. Har haft min i drygt två år och överväger väl att byta av flera skäl. Jag är sugen på något nytt, jag är sugen på en cab eller coupe igen, och jag har sedan en dryg månad inte längre någon hund och därmed inte behov av en kombi. Men... den får vara kvar tills vidare, har ingen panik att sälja eller byta utan kan vänta in rätt tillfälle i så fall...
Lycka till med att hitta rätt bil!
Kram / Ellen