2409
Sök

Tips på kraftigt monoblock för runt 10.000:-?

1 785 Inlägg
21 maj 2009
micke7406 skrev:
dbjanoz skrev:
BJonsson skrev:
Nytt eller begagnat spelar inte så stor roll bara det funkar felfritt!
Basarn det ska driva är 4st Dragster dwe156.1...
Ström finns så det räcker!

Länka gärna!

Bryggkoppla 2st Kole Audio QX1-3000D steg så får du rejält med effekt och kontroll. Lämnar då ca 4600Watt RMS i 2ohm

Fel,fel.fel. Vi mätte upp mina och det lämna ca 4500 W på full mutter. Får inte jämföras med RMS
Och hur fan ska han få det att spela i 2 ohm

Jag lyssnar gärna på din förklaring på vad RMS betyder. Får man fråga hur du går tillväga i detalj för att mäta upp ett steg?

Visst, det matchar inte talspolarna det kan jag hålla med på såvida man inte skaffar 4steg eller bara kör med 2basar.

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

1 400 Inlägg
21 maj 2009
dbjanoz skrev:
micke7406 skrev:
dbjanoz skrev:

Bryggkoppla 2st Kole Audio QX1-3000D steg så får du rejält med effekt och kontroll. Lämnar då ca 4600Watt RMS i 2ohm

Fel,fel.fel. Vi mätte upp mina och det lämna ca 4500 W på full mutter. Får inte jämföras med RMS

Jag lyssnar gärna på din förklaring på vad RMS betyder. Får man fråga hur du går tillväga i detalj för att mäta upp ett steg?

Visst, det matchar inte talspolarna det kan jag hålla med på såvida man inte skaffar 4steg eller bara kör med 2basar.

Jag ska försöka göra ett upplägg här på forumet och förklara hur en sådan mätning går till. Men inte just nu kl 23:00. Ska försöka ta mig tid i morgon.

Och angående max watt så är det peakarna på sinusvågen och är INGET som man ska kolla på.

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com

1 785 Inlägg
21 maj 2009
micke7406 skrev:
dbjanoz skrev:
micke7406 skrev:

Jag ska försöka göra ett upplägg här på forumet och förklara hur en sådan mätning går till. Men inte just nu kl 23:00. Ska försöka ta mig tid i morgon.

Och angående max watt så är det peakarna på sinusvågen och är INGET som man ska kolla på.

Jag ser fram emot din förklaring, ska bli intressant.

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

33 Inlägg
21 maj 2009
om du är smart, köp för 10tusen från staterna, blir jävligt mycke dyrare sverige grejer, och dollarn är rätt låg nu ändå så du tjänar stort,eller tjänar och tjänar, du får bra mycke bättre steg, kraftfullare eller vad man kan säga, om du har råd så köp typ detta, http://www.sonicelectronix.com/item_116 … K10KA.html blir runt 15tusen kr, kansek lite för mycke om din budget är på 10tusen, men då får du steg också ^^ det steget är på mera än 90% verkningsgrad, class D är 90%> detta är class X som MA audio uppfunnit själv

synd bara att sonicelectronix inte säljer kicker utanför staterna :<

EDIT igen: själv skulle jag rekommendera hifonics stegen från den sidan, dom är prisvärd, och har ett 1608d själv, och det blir inte ens ljummen när man lirar

MVH
Senast redigerat av tjossanmannen (21 maj 2009)

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
21 maj 2009
Eller så köper man från England, tex från CarAudioSecurity, tull och momsfritt, bra att ha och göra med men ändå billiga saker. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
21 maj 2009
ChriZtoffer skrev:
Eller så köper man från England, tex från CarAudioSecurity, tull och momsfritt, bra att ha och göra med men ändå billiga saker. smile

Nä moms/skattefritt är det inte...man betalar den engelska moms-satsen på elektronikprylar wink

Du handlar ju inom EU och då betalar man det lands moms/skattesats som man handlar från.
Senast redigerat av Lonefox (21 maj 2009)

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

1 162 Inlägg
21 maj 2009
Bara för att matcha märket skulle du ju ha köpt Dragsters största monoblock. Ger ut 2200wrms och det är ju helt okej till de basarna tycker jag. smile

33 Inlägg
21 maj 2009
från staterna blire ungefär 30% mera av priset sen blire frakt också, den är fan inte billig heller, men endå blire typ 60-70% av prisen du skulle få det för här hemma i sverige smile

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
22 maj 2009
Lonefox skrev:
ChriZtoffer skrev:

Nä moms/skattefritt är det inte...man betalar den engelska moms-satsen på elektronikprylar wink

Du handlar ju inom EU och då betalar man det lands moms/skattesats som man handlar från.

Okej då, det är sant, men det är då inga dolda avgifter som tillkommer i efterhand. wink Visst köper man från nåt land utanför EU så kan man ha tur och slippa moms och tull, men med lite otur så står man där med ett fint brev från tullverket...

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
22 maj 2009
Effektsiffror på ett papper är inte allt man ska gå efter.....

Och tror ni det så är ni dumma wink

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

497 Inlägg
22 maj 2009
kolla runt o leta efter orion hcca d5000 steg utrförsäljningspris då jag kan lova dig att där e mycjket effekt i det steget har fått ut runt 3000w i musik med mit och nästan 3600w i ton 12,8volt kopplat i 1 ohm   utan att steget var nära clippningsfasen låter bra de steget och grym kontroll med,
kolla sen även på stetsom stegen eller b2 stegen bra priser:)

tokfrans
982 Inlägg
22 maj 2009
som forde sa.. stetsom steget funkar ypperligt i 4ohm till dom basarna.. sen att det är stort som en tändsticksask gör inte saken sämre wink

trucken
563 Inlägg
22 maj 2009
för 10 lök så har du ett grymt monoblock! alla dagar i veckan. de erfarenheter jag har så tycker jag att 2st av de tidigare nämda kole stegen är ett vettigt köp. och då du har 2steg linkat så blir det ju strömstarkt som fridens liljor. själv så kör jag på ett impact xt3500steg. och är super nöjd. men vad ska du ha så innihelvette med effekt till? räcker inte 2kw?

member of team ljudbyggaren, O vaddå dansband e töntigt=)

2 665 Inlägg
22 maj 2009
valstadkillen skrev:
micke7406 skrev:
valstadkillen skrev:
http://www.dbakuten.se/detail-item_id-16276 annars har du detta steg billigt

Men seriöst. Han ska driva 4 st Dragster dwe

ja men det står ju att de basarna ger 400wrms st och de har 4ohm var så det blir 1 ohm steget lämnar ju 1500wrms i 1 ohm och basarna 1600 wrms tillsammans men jag kanske har kollat på fel basar?

En bas kan aldrig ge 400wrms. En bas ger aldrig ut effekt. Den tål effekten som slutsteget levererar!
Den tål 400watt sedan blir tråden i talspolen så varm att den går av.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

Sök