3082
Sök

Vad har jag för Genesissteg?

12 086 Inlägg
21 maj 2009
Trådstartare
Är de någon som kan lr kan länka lite info om mitt minst sagt anonyma slutsteg.

Det ända siffrorna av värde är de på baksidan enligt bilden.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/2637/664116_hhax35.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/2637/664120_iuy12u.jpg

4 693 Inlägg
21 maj 2009
Har du dubbla remoter?

Booyakasha!

bilder.ulfw.se
1 103 Inlägg
21 maj 2009

"He who sacrifices freedom for security deserves neither"

1 534 Inlägg
21 maj 2009
Softis skrev:
Har du dubbla remoter?

den ena är remote och den andra är för om man vill ha fläkt inkopplad wink

4 693 Inlägg
21 maj 2009
Iam2fast4U skrev:
Softis skrev:
Har du dubbla remoter?

Kan man inte koppla fläkten på den vanliga remoten då? Nu blev jag sugen, har datorfläktar liggandes smile

Booyakasha!

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
21 maj 2009
Softis skrev:
Iam2fast4U skrev:
Softis skrev:
Har du dubbla remoter?

Kan man inte koppla fläkten på den vanliga remoten då? Nu blev jag sugen, har datorfläktar liggandes smile

Genesisstegen har en tempstyrd fläktutgång.
På series 2 så gav den 12V av eller på....på series 3 så kom det med varierande spänning om jag inte minns fel (5-12V)

Jo man kan koppla fläkt till remote...men det är inget jag rekomenderar då det dels kan överbelasta remoten och dels ge upphop till störningar.
Koppla in via relä...kika mer i denna tråden:

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=135029
Senast redigerat av Lonefox (21 maj 2009)

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

1 534 Inlägg
21 maj 2009
Softis skrev:
Iam2fast4U skrev:
Softis skrev:
Har du dubbla remoter?

läste i en annan tråd att remoten i stereon kan överbelastas, isåfall om man kopplar via relä så går det
det var en ganska ny tråd om det var kopplingsschema postat och massa

edit:
dvs den:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=135029
Senast redigerat av Iam2fast4U (21 maj 2009)

264 Inlägg
21 maj 2009
ser ut som detta steg tycker då jag.

http://ampguts.realmofexcursion.com/Gen … r_Channel/

7 241 Inlägg
21 maj 2009
Troligen Series 2 men det är likväl ett 4chnl......på 4x50 genesiswatt wink

12 086 Inlägg
22 maj 2009
Trådstartare
Jag är helt förvirrad tongue

Jag har förstått att Genesis är bra grejor, och jag har ingen aning om effekt men det har dunkat på rätt bra till min baslåda.

Hur kommer det sig att de är så svår identifierade? Lr har de lossnat nån tag på mitt steg?
Det va ju sannerligen väldigt likt det du länka till, ska man gå på det lr finns de nått mer konkret?

bilder.ulfw.se
1 103 Inlägg
22 maj 2009
JapMax skrev:
Jag är helt förvirrad tongue

Jag har förstått att Genesis är bra grejor, och jag har ingen aning om effekt men det har dunkat på rätt bra till min baslåda.

Hur kommer det sig att de är så svår identifierade? Lr har de lossnat nån tag på mitt steg?
Det va ju sannerligen väldigt likt det du länka till, ska man gå på det lr finns de nått mer konkret?

Vad är det som är svårt?
Det är ett 4Ch det står ju på det, de andra siffrorna är serienr.

"He who sacrifices freedom for security deserves neither"

1 534 Inlägg
22 maj 2009
de står inget på mitt genesist heller
kolla ampguts de står de flesta spec på steg

7 241 Inlägg
22 maj 2009
Series 1 var mer fyrkantiga med en fyrkantig logotype-plåt på (som DLS/Genesis-stegen)
Series 2 var mer rundad med oval logga på ovansidan.
Series tre likaså men med ngt anorlunda kontaktuppsättning

OM jag minns rätt.
Det är SVÅRT att identifiera om det är series 2 eller 3 då de är VÄLDIGT lika varandra på utsidan men skiljer ngt på insidan.
Pierre kan nog säga mer om skillnaderna då han säljer dessa och har gjort i många år.

I övrigt kan jag säga att Genesis tillhör den högre skolan av steg och högtalare...så det är INGA dåliga grejer...

12 086 Inlägg
22 maj 2009
Trådstartare
Lonefox skrev:
Series 1 var mer fyrkantiga med en fyrkantig logotype-plåt på (som DLS/Genesis-stegen)

OM jag minns rätt.
Det är SVÅRT att identifiera om det är series 2 eller 3 då de är VÄLDIGT lika varandra på utsidan men skiljer ngt på insidan.
Pierre kan nog säga mer om skillnaderna då han säljer dessa och har gjort i många år.

I övrigt kan jag säga att Genesis tillhör den högre skolan av steg och högtalare...så det är INGA dåliga grejer...

Jag va inne på blekingeljud lr vad de hette, deras Genesis 4ch såg ut som mitt sånär som på ett det bara hade 1 säkring och lite andra justerskruvar. Kan det va serie 3 isf? Och jag har 2 serien?

7 241 Inlägg
22 maj 2009
JapMax skrev:
Lonefox skrev:

OM jag minns rätt.

Jag va inne på blekingeljud lr vad de hette, deras Genesis 4ch såg ut som mitt sånär som på ett det bara hade 1 säkring och lite andra justerskruvar. Kan det va serie 3 isf? Och jag har 2 serien?

Mkt troligt....
Dock låter det INTE mkt sämre för det wink
Det är mer de skillnader du lade märke till som är det utmärkande mellan serierna.
Med tanke på deras minimala yttre förändringar så är jag fundersam på hur seriev 4 kommer se ut big_smile
Exakt vilka skillnader det däremot rör sig om UNDER skalen har jag inte koll på..annat än kanske uppdaterade strömdelar, andra komponenter som lite bättre transistorer för förstärkardelen osv.

Men det är fort. inget dåligt steg du fått tag i. Tvärtom smile
(Är ärligt talat lite avis på dig wink )

12 086 Inlägg
22 maj 2009
Trådstartare
hehe smile

Får se vad jag gör med det, skulle vilja byta det mot ett bra monoblock.
Men nu vet jag lite mer om det, tack!

138 Inlägg
22 maj 2009
Lonefox skrev:

OM jag minns rätt.

Är du säker på det? så här har jag uppfattat dom olika serierna:
serie 1(da-100):
http://ampguts.realmofexcursion.com/Genesis_DA100_(Series1)/outside1.jpg
serie 2(da-100):
http://ampguts.realmofexcursion.com/Genesis_DA100/outside1.jpg
serie 3(dual mono):
http://ampguts.realmofexcursion.com/Genesis_Dual_Mono/outside1.jpg
Sedan att det även finns olika versioner av series 3 bland annat så finns det 4 versioner av series 3 dual mono.

Scanspeak|N-core|Pioneer|Genesis
Projekt tråden

7 241 Inlägg
22 maj 2009
Den översta är DLS/Genesis....inte RENA Genesis.
De kallade inte sina serier för Series 1,2,3 förrän de släppte helt egna steg wink
Dessa direkt efter DLS började göra sina egna o Genesis släppte sina helt egna kom med fyrkantig logga.
Dock tog det inte lång tid innan series 2 kom (iaf fick jag den uppfattningen när jag snackade med Gordon för många år sedan om stegen).

Själv bryr jag mig föga om det är S2 eller S3 då båda serierna är GRYMT bra steg.
Kompisens S2 Five chnl tex. låter lika bra som S3:ans..... Dock behöver den bli en aning varmare än S3:an för att få samma klang....

138 Inlägg
22 maj 2009
Lonefox skrev:
De kallade inte sina serier för Series 1,2,3 förrän de släppte helt egna steg wink
Dessa direkt efter DLS började göra sina egna o Genesis släppte sina helt egna kom med fyrkantig logga.
Dock tog det inte lång tid innan series 2 kom (iaf fick jag den uppfattningen när jag snackade med Gordon för många år sedan om stegen).

Själv bryr jag mig föga om det är S2 eller S3 då båda serierna är GRYMT bra steg.
Kompisens S2 Five chnl tex. låter lika bra som S3:ans..... Dock behöver den bli en aning varmare än S3:an för att få samma klang....

ok för båda dom övre är dls/genesis.. har 2st av dom mittersta och man och dom blir grymt varma i stereo 4ohm. Det dual mono jag har nu e inte i närheten lika varmt..tongue

Scanspeak|N-core|Pioneer|Genesis
Projekt tråden

7 241 Inlägg
22 maj 2009
bolle_ skrev:
Lonefox skrev:

ok för båda dom övre är dls/genesis.. har 2st av dom mittersta och man och dom blir grymt varma i stereo 4ohm. Det dual mono jag har nu e inte i närheten lika varmt..tongue

Det är en stor skillnad det....med värmen.
Dock BEHÖVER S2:orna bli rätt varma (runt 90 grader har jag för mig) för att låta osm tänkt.
Kompisen hade glömt en filt ovanpå sitt steg och han fick en helt annan lyster med steget när filten låg på big_smile

Sök