2999
Sök

Volvo 740 turbo -87 går orent efter trimning

602 Inlägg
23 maj 2009
Trådstartare
#1
Hej har bytt motor och trimmat en del nu i vår.
de jag har i är

B230Fk block från 98
531 topp med A-kam
R spridare "968"
Bmw 535 3" LMM ombyggd. (klaff lmm)
15G turbo från T5a
940 Grenrör
Vikingchip

Startade den igår, och den startar men först så sjunker tomgången så den nästan dör, då får man gasaupp den så flyger den upp till 2000varv sen dör den med en fet baksmäll, den blöddrar väldigt mycket den stunden den är igång me..
hörde att man kan ändra lite på LMMen genom att skruva på de stora "kugghjulet" men jag fick de inte att bli bättre.. någon som har något knep? eller vet om det kan vara något annat.
Är en -87 så det är ingen lamda eller något sånt.
Kan till lägga att det nästan är så att de lucktar bensin i olje påfyllningen, och stiften är helt svarta och fuktiga hmm

Mvh

i will make you a offer, you can't refuse... //Vito Corleone

Hemlig Agent
1 115 Inlägg
23 maj 2009
#2
Kan vara spridarna som ställer till det för dig.
Du kan behöva mappa den.

MVH. Alex

If your not out of control, your not in control
686 Inlägg
23 maj 2009
#3
Troligtvis så får den för mycket soppa eller så är tändningen helt felställd.
Vet inte riktigt hur man kan justera bränsle osv. på motronic faktiskt men det ska väl gå på någon vänster.


/Påsen

PÅSEN RACING

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
23 maj 2009
#4
Lättast borde väl vara att skaffa ett eftermarknads-sprut och sedan låta någon kunnig mappa bilen... det låter ju som en inställnings-sak tycker jag.

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

602 Inlägg
23 maj 2009
Trådstartare
#5
AcesHigh666 skrev:
Lättast borde väl vara att skaffa ett eftermarknads-sprut och sedan låta någon kunnig mappa bilen... det låter ju som en inställnings-sak tycker jag.

aa men de ska ju funka, fins ju andra som gjort så med org sprut

i will make you a offer, you can't refuse... //Vito Corleone

213 Inlägg
23 maj 2009
#6
Jag skulle börja med att byta till orginal spridare och LMM, fungerar de då så vet du att de är soppan som strular. Skulle de fortsätta å bråka får du kika på tändningen osv, säker på du fått svänghjulet rätt när du bytt motor t.ex? Uteslutningsmetoden brukar lösa de mesta smile //Larsson

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
23 maj 2009
#7
om stiften är svarta och blöta får den för mycket soppa, spänn klaffen i LMMen 5-6 snäpp i taget, kör en sväng, kolla stiften om det blir bättre/sämre, spänn eller släpp lite till tills det blir bra.
kolla också så att mät-stiftet på LMM-kortet står på noll när motorn är avstängd.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

602 Inlägg
23 maj 2009
Trådstartare
#8
NITROUS skrev:
om stiften är svarta och blöta får den för mycket soppa, spänn klaffen i LMMen 5-6 snäpp i taget, kör en sväng, kolla stiften om det blir bättre/sämre, spänn eller släpp lite till tills det blir bra.
kolla också så att mät-stiftet på LMM-kortet står på noll när motorn är avstängd.

har spänt den som fan men de är ändå likadan:/ går sjukt orent och dör efter 5sec typ.

i will make you a offer, you can't refuse... //Vito Corleone

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
23 maj 2009
#9
Satte du i rätt kort i LMMen? är alla "pinnar" mellan kontaktstycket och kortet rena och har bra kontakt? sitter tändkablarna rätt? tänkte eftersom den baksmäller?

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

602 Inlägg
23 maj 2009
Trådstartare
#10
NITROUS skrev:
Satte du i rätt kort i LMMen? är alla "pinnar" mellan kontaktstycket och kortet rena och har bra kontakt? sitter tändkablarna rätt? tänkte eftersom den baksmäller?

aa flyttade över kortet från min gamla till den nya. jo det värkar vara bra. hm asså, de sitter så här, om man ser från turbons sida på fördelaren, första kabeln går te cylinder ett, andra kabelt till cylinder 2, 3e till 4 cylindern och sista till cylinder 3.

i will make you a offer, you can't refuse... //Vito Corleone

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
24 maj 2009
#11
Nyman_ skrev:
NITROUS skrev:
Satte du i rätt kort i LMMen? är alla "pinnar" mellan kontaktstycket och kortet rena och har bra kontakt? sitter tändkablarna rätt? tänkte eftersom den baksmäller?

aa flyttade över kortet från min gamla till den nya. jo det värkar vara bra. hm asså, de sitter så här, om man ser från turbons sida på fördelaren, första kabeln går te cylinder ett, andra kabelt till cylinder 2, 3e till 4 cylindern och sista till cylinder 3.

tändkablarna sitter rätt iallafall... antingen är det dålig kontakt mellan kontaktstycket och kortet, eller så behöver du spänna LMMen mer... bryggade du över spridarmotstånden också?

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

602 Inlägg
24 maj 2009
Trådstartare
#12
NITROUS skrev:
Nyman_ skrev:
NITROUS skrev:
Satte du i rätt kort i LMMen? är alla "pinnar" mellan kontaktstycket och kortet rena och har bra kontakt? sitter tändkablarna rätt? tänkte eftersom den baksmäller?

aa flyttade över kortet från min gamla till den nya. jo det värkar vara bra. hm asså, de sitter så här, om man ser från turbons sida på fördelaren, första kabeln går te cylinder ett, andra kabelt till cylinder 2, 3e till 4 cylindern och sista till cylinder 3.

tändkablarna sitter rätt iallafall... antingen är det dålig kontakt mellan kontaktstycket och kortet, eller så behöver du spänna LMMen mer... bryggade du över spridarmotstånden också?

okej mm, tycker jag spände den hårt, men ska väl gå lite till. ja jag klippte av motståndet och lindade ihop dom 4 eller 5 kablarna.

i will make you a offer, you can't refuse... //Vito Corleone

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
24 maj 2009
#13
En sak till jag tänkte på... -968orna ska ju ha 3.8 bar bränsletryck... bytte du BTR också?

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

602 Inlägg
24 maj 2009
Trådstartare
#14
NITROUS skrev:
En sak till jag tänkte på... -968orna ska ju ha 3.8 bar bränsletryck... bytte du BTR också?

ne de gjorde jag inte:S trodde de skulle funka ändå, bara att de var lägre tryck.

i will make you a offer, you can't refuse... //Vito Corleone

602 Inlägg
24 maj 2009
Trådstartare
#15
kanske rent av att lmmen och spridarna är för över drivet för mitt trim, att jag ska köra orginal istället?

i will make you a offer, you can't refuse... //Vito Corleone

166 Inlägg
24 maj 2009
#16
NITROUS skrev:
En sak till jag tänkte på... -968orna ska ju ha 3.8 bar bränsletryck... bytte du BTR också?

-968 MÅSTE ju inte ha 3.8bar i bränsletryck. De kommer ju inte flöda 465cc som vid 3.8bar men funkar ju iaf!


f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
24 maj 2009
#17
Juuka skrev:
NITROUS skrev:
En sak till jag tänkte på... -968orna ska ju ha 3.8 bar bränsletryck... bytte du BTR också?

-968 MÅSTE ju inte ha 3.8bar i bränsletryck. De kommer ju inte flöda 465cc som vid 3.8bar men funkar ju iaf!

det vet jag, men kör han med -968or på 3 bar tryck och 3" LMM kommer det knappast att lira bra.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

602 Inlägg
24 maj 2009
Trådstartare
#18
NITROUS skrev:
Juuka skrev:
NITROUS skrev:
En sak till jag tänkte på... -968orna ska ju ha 3.8 bar bränsletryck... bytte du BTR också?

-968 MÅSTE ju inte ha 3.8bar i bränsletryck. De kommer ju inte flöda 465cc som vid 3.8bar men funkar ju iaf!

det vet jag, men kör han med -968or på 3 bar tryck och 3" LMM kommer det knappast att lira bra.

Okej, aa men köpa ny btr (vilken isåfall?) eller byta tillbaka till orginal LMM och org spridare, vad låter bäst?

i will make you a offer, you can't refuse... //Vito Corleone

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
24 maj 2009
#19
Nyman_ skrev:
NITROUS skrev:
Juuka skrev:

-968 MÅSTE ju inte ha 3.8bar i bränsletryck. De kommer ju inte flöda 465cc som vid 3.8bar men funkar ju iaf!

det vet jag, men kör han med -968or på 3 bar tryck och 3" LMM kommer det knappast att lira bra.

Okej, aa men köpa ny btr (vilken isåfall?) eller byta tillbaka till orginal LMM och org spridare, vad låter bäst?

det står på din sida att du har runt 280 hk, till det räcker absolut inte orginalspridarna.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

602 Inlägg
24 maj 2009
Trådstartare
#20
NITROUS skrev:
Nyman_ skrev:
NITROUS skrev:

det vet jag, men kör han med -968or på 3 bar tryck och 3" LMM kommer det knappast att lira bra.

Okej, aa men köpa ny btr (vilken isåfall?) eller byta tillbaka till orginal LMM och org spridare, vad låter bäst?

det står på din sida att du har runt 280 hk, till det räcker absolut inte orginalspridarna.

aa jag har väl räknat med 250-280 något.. men du tror att de är btr:en som är tjuven?

i will make you a offer, you can't refuse... //Vito Corleone


Sök