3461
Sök

Minimoto trim

400 Inlägg
23 maj 2009
Trådstartare
Hej jag undrar om det finns någon plug man kan dra på en minimoto så man får den att gå fortare.
och gärna andra tips som får den att gå fortare och som gärna e lätt att göra.
Mvh. Eugene.

Zerox

400 Inlägg
23 maj 2009
Trådstartare
men finns det ingen plug man kan dra?
finns ju det på dom flesta mopeder och sånt ju.

Bullet--- skrev:
vad är det för minimoto, märke?
Du kan alltid slänga på en fiddy motor, fyrväxlad 125 cc kan du väl få för 4 lappar. annars det lättaste är ju att byta avgassystem, cylinder förgasare, drevning, you name it.

Zerox

Allmänt trevlig.
94 Inlägg
25 maj 2009
Bullet--- skrev:
Zerox1 skrev:
men finns det ingen plug man kan dra?
finns ju det på dom flesta mopeder och sånt ju.

Bullet--- skrev:
vad är det för minimoto, märke?
Du kan alltid slänga på en fiddy motor, fyrväxlad 125 cc kan du väl få för 4 lappar. annars det lättaste är ju att byta avgassystem, cylinder förgasare, drevning, you name it.

Du kan ju alltid jacka kolven, fila upp avgasporten, byta avgas till sport, dreva om, byta kopplingsfjädrarna, slänga på sportfilter o byta munstycken. finns nog inte så många pluggar på minimoto för att dem inte är gjorda för att köra på gata, pluggar säts på mopeder i trafik för att begränsa hastigheten till det lagstadgade.
Vilken sorts minimoto är det?
Kinakopia eller är det riktig grejer som tex polini.

Är det kinahoj så finns det inga strypningar, de luftkylda motorerna kan mest efterliknas vid en motorsågsmotor, därför är det inga monstereffekter man får ut. Filar man avgasporten utan att veta vad man gör så brukar det oftast resultera i att den går sämre än före ingreppet.

Några höga hastigheter är det inte tal om heller, de brukar göra ca 40 km/h i standardutförande.

Jag har labbat mycket med dessa skitmotorer och den slutliga setupen blev:

Ombyggt technigasrör från en gilera runner
21mm dellortoförgasare
Moddat mopedinsug (21mm)
Kolfiberreeds
Portad cylinder (minns ej durationerna)
Hårdare kopplingsfjädrar
Skf ramlager
Öppet luftfilter

Så ser skapelsen ut, uppmätt till 67km/h med 80kg förare Det är ingen minimoto om någon nu skulle påpeka det, men motorn är exakt densamma som på de luftkylda kinahojarna:

http://www.jackesplace.com/1.JPG

Undrar du något så fråga gärna, har pillat för mycket med dessa motorer .. roll

4 001 Inlägg
25 maj 2009
min gör 56km/h ( o hur vet jag det? farbror Länsman talade om det för mig lol )med mig på och det är mer än nog på dessa Kina-grejor, helt otroligt att dom håller ihop överhuvudtaget...

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Allmänt trevlig.
94 Inlägg
25 maj 2009
kolvas skrev:
min gör 56km/h ( o hur vet jag det? farbror Länsman talade om det för mig lol )med mig på och det är mer än nog på dessa Kina-grejor, helt otroligt att dom håller ihop överhuvudtaget...

Man kan ju inte påstå att de är stabila när man kör på maxfart heller tongue

Sök