2142
Sök

Allmänt om volvo bakaxlar

292 Inlägg
14 december 2011
#41
Vad det är för axel finns även ingjutet i klumpen vid ingående på sidan, dock får man skrapa en hel del innan man ser det.

Grand lux, rondellernas okrönte kung
Följ mitt turbo-sleeper bygge http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=265736 :)

SKÅNING
1 215 Inlägg
15 december 2011
#42
dannnej skrev:
Jag har för mig det är 80Nm, men jag är inte helt säker

ok tycker att det låter rimligt,

hehe det lustigaste är att eftersom jag inte kollade här igår innan jag drog ut i garaget och monterade klumpen så tänkte jag att men vafan jag drar den 80NM så får det funka eller ej också har du skrivit 80 med lite lustigt tyckte jag iaf

Projekt:Volvo 244 GL blir TURBO Bilen som ALDRIG kommer bli 100% färdig

39 Inlägg
29 december 2011
#43
Det där med olika drivaxlar på 1030 och 1031 vet jag inte om det stämmer. Jag kör med original 1030-axlar från min 240 -76 i 1031-axeln med lamelldiff jag satte i.

Någon som vet vad jag har för utväxling i min 245 -90 med M47? Är det 3,54 eller?
Senast redigerat av MDSE (29 december 2011)


Gött mos
1 096 Inlägg
29 december 2011
#44
Axlarna är olika i den mån att 1031 axlarna är lite starkare än 1030. Skillnaden syns i navet på två tappar, skillnaden i styrka är dock liten. Palla upp bilen och snurra hjulen och räkna varven på kardanen så kan du räkna ut vilken utväxling du har.. hur många varv som innebär vilken utväxling finns det siffror på, det får man söka efter.

Dragracing - You can't have more fun still wearing your pants.
www.TeamPonyDrift.com - www.Facebook.com/TeamPonyDrift
www.Bonnmeck.se - www.Facebook.com/TeamBonnmeck

1 Inlägg
15 maj 2012
#45
Äntligen hittade jag en 3.15 utvxl bakaxel i åmål för 400 kr. smile

490 Inlägg
18 juni 2012
#46
Tjena har en volvo 940 bakaxel ligger här hemma som suttit på en volvo 940 turbo polisbil med automatlåda har letat lappen men den måste rammlat bort! någon som vet vad den kan sitta för utväxling i den? volvo 940 turbo automat polis -95a (Sitter även nån diff i förmodligen slung har inte kollat så noga)

116 hk och en svetsdiff är allt som behövs.

246 Inlägg
18 juni 2012
#47
sonaxvax skrev:
Tjena har en volvo 940 bakaxel ligger här hemma som suttit på en volvo 940 turbo polisbil med automatlåda har letat lappen men den måste rammlat bort! någon som vet vad den kan sitta för utväxling i den? volvo 940 turbo automat polis -95a (Sitter även nån diff i förmodligen slung har inte kollat så noga)

Vet bara att både "turbo" och automat har högre utv än t ex LTT, så gissar på 3.54 eller 3.71(3.73?)..


761 Inlägg
18 juni 2012
#48
Det brukar även vara 4,10 om det är zf lådan

enkelt att kolla, snura på kardanen och räkna varven i förhållande till ett varv på hjulen


490 Inlägg
18 juni 2012
#49
Och hur räknar jag därifrån? tex: 4 varv på kardan = 1 på hjulen 4.10?

116 hk och en svetsdiff är allt som behövs.

761 Inlägg
18 juni 2012
#50
nej, men nästan. den korrekta beteckningen är 4,1:1 alltså ett varv motsvarar 4,1 varv.


490 Inlägg
19 juni 2012
#51
okej tack för hjälpen!

116 hk och en svetsdiff är allt som behövs.

Fritidsforskare
10 Inlägg
28 juni 2012
#52
Vad har jag för axel om det står:

3,73           Nr 1216379
Fabr nr       101542

cool pejon


20 Inlägg
5 mars 2013
#53
1. Har 240 serien samma typ av bakaxel upphängning alla årsmodeller 1975 -93 ?

2. Skiljer upphänget och bakaxelfästen på axeln mellan 240 och 245 ?
dvs har 245 helt annat än 240 ?

3. Om jag vill köpa en Volvo 240-245 som har en 1031 axel som original
Vilka årsmodeller och modeller med vilket vxl låds alternativ ska jag titta efter om
jag vill att 1031 axeln ska ha 3,91 ?

1031:  3,15 3,31 3,54 3,73 3,91
Senast redigerat av d-p (5 mars 2013)

Avstängd
1 418 Inlägg
5 mars 2013
#54
skiljer axlarna från 1030 till 1041? eller skiljer det höger och vänster? för ja körde av en i 940in ja har 1041 så tog ja en drivaxel från en 740 tror det va en 85a och den va lite för lång så det gick inte att få in den ordentligt men en annan axel från en 1041a gick in utan probs

18 april 2013
#55
Om man tar bort locket på klumpen så står det 39 - 11 på kronhjulet, o detta fall då 3.54 i utv. så man behöver inte
räkna kuggar på dreven.

///Robban


Perfektionist!
147 Inlägg
1 augusti 2013
#56
Hallå. Jag ska ta och bygga turbo i min 244 -87 Dl med b230f och m47a.

Eftersom att jag kommer köra med bmw zf låda så skulle jag vilja få tag i en axel med låg utväxling. Vet någon vad det sitter för bakaxel på den?

Sen har jag även en bruksbil 245 -84 b21a och m45a. Det borde väl vara rätt så låg utväxling på den tycker jag. Eller har jag fel?
Senast redigerat av Johan240 (1 augusti 2013)

Ha vett, åk brett!

38 Inlägg
18 september 2013
#57
Någon som vet vilken utväxling (diffklump) bakaxel som har lägst utväxling med elektrisk hastighetsgivare? Jag kör ofta motorväg så vill att min 245a ska varva så lågt som möjligt i hög fart. Skulle haft en låg utväxling som endå har sån hastihetsgivar-krans brevid diffen. Någon som har tips så min 245a varvar lågt samtidigt som min hastighetsmätare funkar korrekt?


52 Inlägg
1 oktober 2013
#58
En slungdiff är det inte säkert att andra hjulet snurrar åt samma håll även fast den är diffad. Men lägger du dej under och snurrar på mellanaxeln så ska båda snurra åt samma håll, och du ska inte kunna hålla emot ena hjulet + mellanaxeln och snurra på det andra hjulet om den är diffad.
Dessutom spelar oljan en stor roll. Jag har själv en slungdiff (1041, snut aut) och bytte olja till Castrol limited slipp och då enhjulade den...

Mvh Sandström.


24 Inlägg
26 oktober 2013
#59
Hej, har nyss köpt en 740-90 glt 16 valve manuell med overdrive, vadbrukar det sitta för diff i dem? Är det vanlig eller slung?

Mvh Johan R


24 Inlägg
26 oktober 2013
#60
Hej, har nyss köpt en 740-90 glt 16 valve manuell med overdrive, vadbrukar det sitta för diff i dem? Är det vanlig eller slung?

Mvh Johan R



Sök