Jag har för mig det är 80Nm, men jag är inte helt säker
ok tycker att det låter rimligt,
hehe det lustigaste är att eftersom jag inte kollade här igår innan jag drog ut i garaget och monterade klumpen så tänkte jag att men vafan jag drar den 80NM så får det funka eller ej också har du skrivit 80 med lite lustigt tyckte jag iaf
Det där med olika drivaxlar på 1030 och 1031 vet jag inte om det stämmer. Jag kör med original 1030-axlar från min 240 -76 i 1031-axeln med lamelldiff jag satte i.
Någon som vet vad jag har för utväxling i min 245 -90 med M47? Är det 3,54 eller?
Axlarna är olika i den mån att 1031 axlarna är lite starkare än 1030. Skillnaden syns i navet på två tappar, skillnaden i styrka är dock liten. Palla upp bilen och snurra hjulen och räkna varven på kardanen så kan du räkna ut vilken utväxling du har.. hur många varv som innebär vilken utväxling finns det siffror på, det får man söka efter.
Tjena har en volvo 940 bakaxel ligger här hemma som suttit på en volvo 940 turbo polisbil med automatlåda har letat lappen men den måste rammlat bort! någon som vet vad den kan sitta för utväxling i den? volvo 940 turbo automat polis -95a (Sitter även nån diff i förmodligen slung har inte kollat så noga)
Tjena har en volvo 940 bakaxel ligger här hemma som suttit på en volvo 940 turbo polisbil med automatlåda har letat lappen men den måste rammlat bort! någon som vet vad den kan sitta för utväxling i den? volvo 940 turbo automat polis -95a (Sitter även nån diff i förmodligen slung har inte kollat så noga)
Vet bara att både "turbo" och automat har högre utv än t ex LTT, så gissar på 3.54 eller 3.71(3.73?)..
1. Har 240 serien samma typ av bakaxel upphängning alla årsmodeller 1975 -93 ?
2. Skiljer upphänget och bakaxelfästen på axeln mellan 240 och 245 ? dvs har 245 helt annat än 240 ?
3. Om jag vill köpa en Volvo 240-245 som har en 1031 axel som original Vilka årsmodeller och modeller med vilket vxl låds alternativ ska jag titta efter om jag vill att 1031 axeln ska ha 3,91 ?
skiljer axlarna från 1030 till 1041? eller skiljer det höger och vänster? för ja körde av en i 940in ja har 1041 så tog ja en drivaxel från en 740 tror det va en 85a och den va lite för lång så det gick inte att få in den ordentligt men en annan axel från en 1041a gick in utan probs
Någon som vet vilken utväxling (diffklump) bakaxel som har lägst utväxling med elektrisk hastighetsgivare? Jag kör ofta motorväg så vill att min 245a ska varva så lågt som möjligt i hög fart. Skulle haft en låg utväxling som endå har sån hastihetsgivar-krans brevid diffen. Någon som har tips så min 245a varvar lågt samtidigt som min hastighetsmätare funkar korrekt?
En slungdiff är det inte säkert att andra hjulet snurrar åt samma håll även fast den är diffad. Men lägger du dej under och snurrar på mellanaxeln så ska båda snurra åt samma håll, och du ska inte kunna hålla emot ena hjulet + mellanaxeln och snurra på det andra hjulet om den är diffad. Dessutom spelar oljan en stor roll. Jag har själv en slungdiff (1041, snut aut) och bytte olja till Castrol limited slipp och då enhjulade den...