Allmänt om volvo bakaxlar

snusarn
17 januari 2014 · 100 Inlägg

Johan85 skrev:

snusarn skrev:
Om d står 3:91  1031  på min vad har jag då för bakaxel sitter på en 745a-91 med b200 motor (tyskimport)

du har en 1031 med 3:91 utväxling roll

ok..  luddig fråga

har jag slung eller lamell diff ,

Farfar77
17 januari 2014 · 305 Inlägg

vad har 244 dl 1977 för någe? tycker min varvar mer än var det går jämfört med dom nyare volvos jag haft.
eller är det för växellådan e 4vxl ?

Senast redigerat av Farfar77 (17 januari 2014)

Johan85 Avstängd
17 januari 2014 · 1 418 Inlägg

snusarn skrev:

Johan85 skrev:

snusarn skrev:
Om d står 3:91  1031  på min vad har jag då för bakaxel sitter på en 745a-91 med b200 motor (tyskimport)

du har en 1031 med 3:91 utväxling roll

ok..  luddig fråga

har jag slung eller lamell diff ,

helt vanlig enhjulardiff

snusarn
18 januari 2014 · 100 Inlägg

Johan85 skrev:

snusarn skrev:

Johan85 skrev:

du har en 1031 med 3:91 utväxling roll

ok..  luddig fråga

har jag slung eller lamell diff ,

helt vanlig enhjulardiff

Tror jag inte.. har fått reda på att med denna utväxlingen och bakaxel så har jag antingen en öppen eller en lamelldiff .

Johan85 Avstängd
18 januari 2014 · 1 418 Inlägg

snusarn skrev:

Johan85 skrev:

snusarn skrev:

ok..  luddig fråga

har jag slung eller lamell diff ,

helt vanlig enhjulardiff

Tror jag inte.. har fått reda på att med denna utväxlingen och bakaxel så har jag antingen en öppen eller en lamelldiff .

låser den på torr asfalt på båda hjulen?

snusarn
18 januari 2014 · 100 Inlägg

Johan85 skrev:

snusarn skrev:

Johan85 skrev:

helt vanlig enhjulardiff

Tror jag inte.. har fått reda på att med denna utväxlingen och bakaxel så har jag antingen en öppen eller en lamelldiff .

låser den på torr asfalt på båda hjulen?

har jag inte testat iofs har ett otrevligt ljud som gör att jag inte vill.. d dunkar flapprar så fort jag får fäste om jag spinner , så just nu försöker jag låta bli därav min fråga om d kan va så att oljudet kommer från ev. diff som tackat för sig.

swooosh
18 januari 2014 · 119 Inlägg

snusarn skrev:

Johan85 skrev:

snusarn skrev:

ok..  luddig fråga

har jag slung eller lamell diff ,

helt vanlig enhjulardiff

Tror jag inte.. har fått reda på att med denna utväxlingen och bakaxel så har jag antingen en öppen eller en lamelldiff .

Enhjulspinn = öppen diff!

Johan85 Avstängd
19 januari 2014 · 1 418 Inlägg

snusarn skrev:

Johan85 skrev:

snusarn skrev:

Tror jag inte.. har fått reda på att med denna utväxlingen och bakaxel så har jag antingen en öppen eller en lamelldiff .

låser den på torr asfalt på båda hjulen?

har jag inte testat iofs har ett otrevligt ljud som gör att jag inte vill.. d dunkar flapprar så fort jag får fäste om jag spinner , så just nu försöker jag låta bli därav min fråga om d kan va så att oljudet kommer från ev. diff som tackat för sig.

byt stötdämpare och bussningar..

snusarn
19 januari 2014 · 100 Inlägg

Johan85 skrev:

snusarn skrev:

Johan85 skrev:

låser den på torr asfalt på båda hjulen?

har jag inte testat iofs har ett otrevligt ljud som gör att jag inte vill.. d dunkar flapprar så fort jag får fäste om jag spinner , så just nu försöker jag låta bli därav min fråga om d kan va så att oljudet kommer från ev. diff som tackat för sig.

byt stötdämpare och bussningar..

Jag har iofs inte bytt stötdämpare d har jag på gång att göra, då den säckar lite åt vänster även fast där sitter nya förstärkta bakfjädrar.
skall kolla över gummina har bytt i framvagnen å där va d tokslut så varför skulle d inte va d där bak också.

danjac
17 februari 2014 · 698 Inlägg

Jag räddade en 244 från skroten förra sommaren.
Ett av alla felen var att bakaxeln var slut. Så jag tänkte byta den men då är frågan. Jag har en 244-81 med tre stegs automat.
Och jag behöver en 1031 bakaxel för att klarar effekt normerna.
Så kan jag ta vilken 1031 bakaxel som helst som är till 240?
Många pratar om elektrisk och vajerstyrd hastighetsmätare på bakaxeln någon som kan reda ut det med?
Samt automat bakaxel ha hög utväxling och manuell låg. Vad händer om man montera låg utväxling på en automat. Positivt negativt? Tacksam för svar.

Nissan Micra K10 "Rallybilen" (1987)
breesladd SKÅNING
19 februari 2014 · 1 215 Inlägg

danjac skrev:
Jag räddade en 244 från skroten förra sommaren.
Ett av alla felen var att bakaxeln var slut. Så jag tänkte byta den men då är frågan. Jag har en 244-81 med tre stegs automat.
Och jag behöver en 1031 bakaxel för att klarar effekt normerna.
Så kan jag ta vilken 1031 bakaxel som helst som är till 240?
Många pratar om elektrisk och vajerstyrd hastighetsmätare på bakaxeln någon som kan reda ut det med?
Samt automat bakaxel ha hög utväxling och manuell låg. Vad händer om man montera låg utväxling på en automat. Positivt negativt? Tacksam för svar.

en axel med låg utväxling på en automat skulle göra att bilen känns seg/trött det är väll den ända nackdelen jag kan komma på, något positivt kan jag inte komma på.

på automatarna vet jag inte om det finns vajer styrd hastighetsmätre men om det finns så sitter det garanterat på din. en bil som har elektrisk tar signal från bakaxeln och om man har vajer så tar den från växellådan, så om du har vajer på din så spelar det ingen roll vilken bakaxel du sätter på

Projekt:Volvo 244 GL blir TURBO Bilen som ALDRIG kommer bli 100% färdig
Volvo V70 2.4D CLASSIC "Barnvagns räsern" (2007)
Volvo 244 GL, nu med Turbo "Reggad med B230FT" (1988)
danjac
19 februari 2014 · 698 Inlägg

breesladd skrev:

danjac skrev:
Jag räddade en 244 från skroten förra sommaren.
Ett av alla felen var att bakaxeln var slut. Så jag tänkte byta den men då är frågan. Jag har en 244-81 med tre stegs automat.
Och jag behöver en 1031 bakaxel för att klarar effekt normerna.
Så kan jag ta vilken 1031 bakaxel som helst som är till 240?
Många pratar om elektrisk och vajerstyrd hastighetsmätare på bakaxeln någon som kan reda ut det med?
Samt automat bakaxel ha hög utväxling och manuell låg. Vad händer om man montera låg utväxling på en automat. Positivt negativt? Tacksam för svar.

en axel med låg utväxling på en automat skulle göra att bilen känns seg/trött det är väll den ända nackdelen jag kan komma på, något positivt kan jag inte komma på.

på automatarna vet jag inte om det finns vajer styrd hastighetsmätre men om det finns så sitter det garanterat på din. en bil som har elektrisk tar signal från bakaxeln och om man har vajer så tar den från växellådan, så om du har vajer på din så spelar det ingen roll vilken bakaxel du sätter på

Aha man tackar. Får kolla om det sitter en vajer till någonstans. Då ska man ha hög utväxling. Tänker inte slarva bort några hästar när man har fixat en 2,5 l motor cool

Nissan Micra K10 "Rallybilen" (1987)
Flashfinder
24 mars 2014 · 6 Inlägg

Här kommer en udda fråga.
Har alla bakaxlar till volvo kronhjul?
Ska ha en bakaxel till en trike och tänkte byta ut kronhjulet mot drev till kedjan...

Johan85 Avstängd
24 mars 2014 · 1 418 Inlägg

Flashfinder skrev:
Här kommer en udda fråga.
Har alla bakaxlar till volvo kronhjul?
Ska ha en bakaxel till en trike och tänkte byta ut kronhjulet mot drev till kedjan...

haha ja alla har kronhjul roll

Flashfinder
24 mars 2014 · 6 Inlägg

Johan85 skrev:

Flashfinder skrev:
Här kommer en udda fråga.
Har alla bakaxlar till volvo kronhjul?
Ska ha en bakaxel till en trike och tänkte byta ut kronhjulet mot drev till kedjan...

haha ja alla har kronhjul roll

Tack!
Anledningen till att jag frågade var att jag hittade en bakaxel men den saknade tydligen diff!

Flashfinder
25 mars 2014 · 6 Inlägg

Nästa dumma fråga:
Har volvo en bakaxel som bara driver på ett hjul?

danjac
25 mars 2014 · 698 Inlägg

Flashfinder skrev:
Nästa dumma fråga:
Har volvo en bakaxel som bara driver på ett hjul?

Du menar en odiffad bakaxel då? Tex: Gör du en burnout med en vanlig volvoaxel så spinner han bara på ett hjul. En diffad kommer oftast spinna på bägge hjulen.

Nissan Micra K10 "Rallybilen" (1987)
Flashfinder
25 mars 2014 · 6 Inlägg

danjac skrev:

Flashfinder skrev:
Nästa dumma fråga:
Har volvo en bakaxel som bara driver på ett hjul?

Du menar en odiffad bakaxel då? Tex: Gör du en burnout med en vanlig volvoaxel så spinner han bara på ett hjul. En diffad kommer oftast spinna på bägge hjulen.

Han menar att motorn bara driver ett av hjulen...

Flashfinder
25 mars 2014 · 6 Inlägg

Någon som vet vilken bil 8110 är till?

MrStalby Scrape Addict
25 mars 2014 · 128 Inlägg

Flashfinder skrev:
Nästa dumma fråga:
Har volvo en bakaxel som bara driver på ett hjul?

Ja, det kan man säga. Typ.

Till exempel: En standard Volvo 740 GL. Du kör fast i en lerig åker, eller i en snödriva. Då kommer det endast driva på ETT hjul, det som har sämst fäste. Om det skulle råka vara lika bra fäste på båda hjulen, vilket det ofta är på asfalt, så kommer höger bakhjul spinna loss. Detta eftersom differentialen har lättare att dela ut kraften på det hjulet.

BMW E61 520d "M-Sport" (2009)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang