3648
Sök

Allmänt om volvo bakaxlar

100 Inlägg
17 januari 2014
#81
Johan85 skrev:
snusarn skrev:
Om d står 3:91  1031  på min vad har jag då för bakaxel sitter på en 745a-91 med b200 motor (tyskimport)

du har en 1031 med 3:91 utväxling roll

ok..  luddig fråga

har jag slung eller lamell diff ,


305 Inlägg
17 januari 2014
#82
vad har 244 dl 1977 för någe? tycker min varvar mer än var det går jämfört med dom nyare volvos jag haft.
eller är det för växellådan e 4vxl ?
Senast redigerat av Farfar77 (17 januari 2014)

Avstängd
1 418 Inlägg
17 januari 2014
#83
snusarn skrev:
Johan85 skrev:
snusarn skrev:
Om d står 3:91  1031  på min vad har jag då för bakaxel sitter på en 745a-91 med b200 motor (tyskimport)

du har en 1031 med 3:91 utväxling roll

ok..  luddig fråga

har jag slung eller lamell diff ,

helt vanlig enhjulardiff

100 Inlägg
18 januari 2014
#84
Johan85 skrev:
snusarn skrev:
Johan85 skrev:

du har en 1031 med 3:91 utväxling roll

ok..  luddig fråga

har jag slung eller lamell diff ,

helt vanlig enhjulardiff

Tror jag inte.. har fått reda på att med denna utväxlingen och bakaxel så har jag antingen en öppen eller en lamelldiff .


Avstängd
1 418 Inlägg
18 januari 2014
#85
snusarn skrev:
Johan85 skrev:
snusarn skrev:

ok..  luddig fråga

har jag slung eller lamell diff ,

helt vanlig enhjulardiff

Tror jag inte.. har fått reda på att med denna utväxlingen och bakaxel så har jag antingen en öppen eller en lamelldiff .

låser den på torr asfalt på båda hjulen?

100 Inlägg
18 januari 2014
#86
Johan85 skrev:
snusarn skrev:
Johan85 skrev:

helt vanlig enhjulardiff

Tror jag inte.. har fått reda på att med denna utväxlingen och bakaxel så har jag antingen en öppen eller en lamelldiff .

låser den på torr asfalt på båda hjulen?

har jag inte testat iofs har ett otrevligt ljud som gör att jag inte vill.. d dunkar flapprar så fort jag får fäste om jag spinner , så just nu försöker jag låta bli därav min fråga om d kan va så att oljudet kommer från ev. diff som tackat för sig.


119 Inlägg
18 januari 2014
#87
snusarn skrev:
Johan85 skrev:
snusarn skrev:

ok..  luddig fråga

har jag slung eller lamell diff ,

helt vanlig enhjulardiff

Tror jag inte.. har fått reda på att med denna utväxlingen och bakaxel så har jag antingen en öppen eller en lamelldiff .

Enhjulspinn = öppen diff!

Avstängd
1 418 Inlägg
19 januari 2014
#88
snusarn skrev:
Johan85 skrev:
snusarn skrev:

Tror jag inte.. har fått reda på att med denna utväxlingen och bakaxel så har jag antingen en öppen eller en lamelldiff .

låser den på torr asfalt på båda hjulen?

har jag inte testat iofs har ett otrevligt ljud som gör att jag inte vill.. d dunkar flapprar så fort jag får fäste om jag spinner , så just nu försöker jag låta bli därav min fråga om d kan va så att oljudet kommer från ev. diff som tackat för sig.

byt stötdämpare och bussningar..

100 Inlägg
19 januari 2014
#89
Johan85 skrev:
snusarn skrev:
Johan85 skrev:

låser den på torr asfalt på båda hjulen?

har jag inte testat iofs har ett otrevligt ljud som gör att jag inte vill.. d dunkar flapprar så fort jag får fäste om jag spinner , så just nu försöker jag låta bli därav min fråga om d kan va så att oljudet kommer från ev. diff som tackat för sig.

byt stötdämpare och bussningar..

Jag har iofs inte bytt stötdämpare d har jag på gång att göra, då den säckar lite åt vänster även fast där sitter nya förstärkta bakfjädrar.
skall kolla över gummina har bytt i framvagnen å där va d tokslut så varför skulle d inte va d där bak också.


698 Inlägg
17 februari 2014
#90
Jag räddade en 244 från skroten förra sommaren.
Ett av alla felen var att bakaxeln var slut. Så jag tänkte byta den men då är frågan. Jag har en 244-81 med tre stegs automat.
Och jag behöver en 1031 bakaxel för att klarar effekt normerna.
Så kan jag ta vilken 1031 bakaxel som helst som är till 240?
Många pratar om elektrisk och vajerstyrd hastighetsmätare på bakaxeln någon som kan reda ut det med?
Samt automat bakaxel ha hög utväxling och manuell låg. Vad händer om man montera låg utväxling på en automat. Positivt negativt? Tacksam för svar.


SKÅNING
1 215 Inlägg
19 februari 2014
#91
danjac skrev:
Jag räddade en 244 från skroten förra sommaren.
Ett av alla felen var att bakaxeln var slut. Så jag tänkte byta den men då är frågan. Jag har en 244-81 med tre stegs automat.
Och jag behöver en 1031 bakaxel för att klarar effekt normerna.
Så kan jag ta vilken 1031 bakaxel som helst som är till 240?
Många pratar om elektrisk och vajerstyrd hastighetsmätare på bakaxeln någon som kan reda ut det med?
Samt automat bakaxel ha hög utväxling och manuell låg. Vad händer om man montera låg utväxling på en automat. Positivt negativt? Tacksam för svar.

en axel med låg utväxling på en automat skulle göra att bilen känns seg/trött det är väll den ända nackdelen jag kan komma på, något positivt kan jag inte komma på.

på automatarna vet jag inte om det finns vajer styrd hastighetsmätre men om det finns så sitter det garanterat på din. en bil som har elektrisk tar signal från bakaxeln och om man har vajer så tar den från växellådan, så om du har vajer på din så spelar det ingen roll vilken bakaxel du sätter på

Projekt:Volvo 244 GL blir TURBO Bilen som ALDRIG kommer bli 100% färdig

698 Inlägg
19 februari 2014
#92
breesladd skrev:
danjac skrev:
Jag räddade en 244 från skroten förra sommaren.
Ett av alla felen var att bakaxeln var slut. Så jag tänkte byta den men då är frågan. Jag har en 244-81 med tre stegs automat.
Och jag behöver en 1031 bakaxel för att klarar effekt normerna.
Så kan jag ta vilken 1031 bakaxel som helst som är till 240?
Många pratar om elektrisk och vajerstyrd hastighetsmätare på bakaxeln någon som kan reda ut det med?
Samt automat bakaxel ha hög utväxling och manuell låg. Vad händer om man montera låg utväxling på en automat. Positivt negativt? Tacksam för svar.

en axel med låg utväxling på en automat skulle göra att bilen känns seg/trött det är väll den ända nackdelen jag kan komma på, något positivt kan jag inte komma på.

på automatarna vet jag inte om det finns vajer styrd hastighetsmätre men om det finns så sitter det garanterat på din. en bil som har elektrisk tar signal från bakaxeln och om man har vajer så tar den från växellådan, så om du har vajer på din så spelar det ingen roll vilken bakaxel du sätter på

Aha man tackar. Får kolla om det sitter en vajer till någonstans. Då ska man ha hög utväxling. Tänker inte slarva bort några hästar när man har fixat en 2,5 l motor cool


6 Inlägg
24 mars 2014
#93
Här kommer en udda fråga.
Har alla bakaxlar till volvo kronhjul?
Ska ha en bakaxel till en trike och tänkte byta ut kronhjulet mot drev till kedjan...

Avstängd
1 418 Inlägg
24 mars 2014
#94
Flashfinder skrev:
Här kommer en udda fråga.
Har alla bakaxlar till volvo kronhjul?
Ska ha en bakaxel till en trike och tänkte byta ut kronhjulet mot drev till kedjan...

haha ja alla har kronhjul roll

6 Inlägg
24 mars 2014
#95
Johan85 skrev:
Flashfinder skrev:
Här kommer en udda fråga.
Har alla bakaxlar till volvo kronhjul?
Ska ha en bakaxel till en trike och tänkte byta ut kronhjulet mot drev till kedjan...

haha ja alla har kronhjul roll

Tack!
Anledningen till att jag frågade var att jag hittade en bakaxel men den saknade tydligen diff!

6 Inlägg
25 mars 2014
#96
Nästa dumma fråga:
Har volvo en bakaxel som bara driver på ett hjul?

698 Inlägg
25 mars 2014
#97
Flashfinder skrev:
Nästa dumma fråga:
Har volvo en bakaxel som bara driver på ett hjul?

Du menar en odiffad bakaxel då? Tex: Gör du en burnout med en vanlig volvoaxel så spinner han bara på ett hjul. En diffad kommer oftast spinna på bägge hjulen.


6 Inlägg
25 mars 2014
#98
danjac skrev:
Flashfinder skrev:
Nästa dumma fråga:
Har volvo en bakaxel som bara driver på ett hjul?

Du menar en odiffad bakaxel då? Tex: Gör du en burnout med en vanlig volvoaxel så spinner han bara på ett hjul. En diffad kommer oftast spinna på bägge hjulen.

Han menar att motorn bara driver ett av hjulen...

6 Inlägg
25 mars 2014
#99
Någon som vet vilken bil 8110 är till?

Scrape Addict
128 Inlägg
25 mars 2014
#100
Flashfinder skrev:
Nästa dumma fråga:
Har volvo en bakaxel som bara driver på ett hjul?

Ja, det kan man säga. Typ.

Till exempel: En standard Volvo 740 GL. Du kör fast i en lerig åker, eller i en snödriva. Då kommer det endast driva på ETT hjul, det som har sämst fäste. Om det skulle råka vara lika bra fäste på båda hjulen, vilket det ofta är på asfalt, så kommer höger bakhjul spinna loss. Detta eftersom differentialen har lättare att dela ut kraften på det hjulet.



Sök