3082
Sök

Köpråd: Saab 9000 CSE 2,3T

119 Inlägg
23 maj 2009
Trådstartare
#1
Har en liten undran här, angående Saab 9000 CSE 2,3T. Hur dom är i maskineriet osv osv?
Vill ha vettiga svar Tack.

Ska det va så ska de va på skånska!
_____________________________
"Haur du sitt Malme, Haur du sitt varrden"

1 754 Inlägg
23 maj 2009
#2
De går fort som fan i alla fall. Snacka med några som har en. TenZer t.ex.
Senast redigerat av Holiace (23 maj 2009)

Jag kan inget om allt.

119 Inlägg
23 maj 2009
Trådstartare
#3
Kom igen litta nu, någon som kan svara?

42 visningar på 40minuter, ingen som kommit med något bra eller negativt.
Senast redigerat av reggae (23 maj 2009)

Ska det va så ska de va på skånska!
_____________________________
"Haur du sitt Malme, Haur du sitt varrden"

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
23 maj 2009
#4
Fördjävla bra bilar, hittar du rätt bil så kommer du garranterat inte bli missnöjd

goda utrymmen
bra komfort
mycket trevlig drivlina
acceptabel förbrukning 0.8-1.2L/mil (landsväg-blandad-stad)
mycket bil för pengarna

helt enkelt en mycket bra bil rakt igenom

Det negativa är
rost i dörrar (under vid listen)
växellådorna håller inte för allt (men kör man inte som ett svin så håller det)

Rock'n Roll

4 299 Inlägg
23 maj 2009
#5
Som komplement på TenZers negativa lista så är rost i framskärmar en svag punkt också.

Annars om det är en välskött bil håller motorerna mycke bra, bara va extra noggran med ifall de verkar vara nått skumt med turbon.

I övrigt en jäkligt bra bil smile

//Jacob


119 Inlägg
23 maj 2009
Trådstartare
#6
måste tilläga att denna bil har gått 32.000mil, är de nåt o satsa på då?

Ska det va så ska de va på skånska!
_____________________________
"Haur du sitt Malme, Haur du sitt varrden"

1 585 Inlägg
23 maj 2009
#7
Min gamla 9000 2.0T hade gått strax över 30.000mil och den var verkligen i topskick i lacken, och maskinellt gick den riktigt bra. Steg 1 trim och ett öppet filter så har du en kanon rolig bil:) 3" från turbo gör ju inte saken sämre iheller;) Saknar min gamla 9000 varje dag som går. Kanon bra bilar! riktigt billiga att äga också betalar 3gånger så mer i försäkring på min bmw jag har nu. Så är bilen bara i fint skick och motorn går som den ska inga missljud eller så. Då är det bara att slå till:) Tänk på att titta efter rost dom är väldigt rost benägna.

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
23 maj 2009
#8
reggae skrev:
måste tilläga att denna bil har gått 32.000mil, är de nåt o satsa på då?

Min har gått 36 000, inga problem där inte. Det är väll några bussningar som bör bytas men annars som ny big_smile

Rock'n Roll

1 754 Inlägg
23 maj 2009
#9
Förutom låda och koppling XD

Men sådant känner men när man provkör bilen.

Jag kan inget om allt.

4 299 Inlägg
23 maj 2009
#10
TenZer skrev:
reggae skrev:
måste tilläga att denna bil har gått 32.000mil, är de nåt o satsa på då?

Min har gått 36 000, inga problem där inte. Det är väll några bussningar som bör bytas men annars som ny big_smile

Nu behöver vi ju inte överdriva roll


N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
23 maj 2009
#11
Holiace skrev:
Förutom låda och koppling XD

Men sådant känner men när man provkör bilen.

Kopplingen verkar funka bra nu igen roll men lådan ska du ha ett extra öga på under testkörning, synkningarna brukar dessvärre inte vara allt för bra

Rallyhalle skrev:
TenZer skrev:
reggae skrev:
måste tilläga att denna bil har gått 32.000mil, är de nåt o satsa på då?

Min har gått 36 000, inga problem där inte. Det är väll några bussningar som bör bytas men annars som ny big_smile

Nu behöver vi ju inte överdriva roll

Visst det år några småfel som bör åtgärdas men ingenting som direkt stör funktionen, som ny va kanske att ta i men den är ljusår bättre än t.ex. en ny Renault i alla fall big_smile
Senast redigerat av TenZer (23 maj 2009)

Rock'n Roll

2 271 Inlägg
23 maj 2009
#12
Jag är riktigt nöjd med min måste jag säga!
Som folk påpekat har det börjat krypa lite i två av dörrarna nu, men en solig dag och ett par kalla
ska nog råda bot på det.

Helt ok ang bränsle, kör mest stadskörning där den ligger på stadiga 1,2 l men snittade 0,85 på landsväg
i runt 130 km/h
Nu har jag automat, lite halvtrist men ska ändå tilläggas att den är bland de skönaste aut jag kört.

//tompa


1 754 Inlägg
23 maj 2009
#13
Men du kör inte fulltryckaren. Dock är det ingen storre skillnad på bränsleförbrukningen, tror jag.

Jag kan inget om allt.

2 271 Inlägg
23 maj 2009
#14
Holiace skrev:
Men du kör inte fulltryckaren. Dock är det ingen storre skillnad på bränsleförbrukningen, tror jag.

Sant så sant! Men motormässigt är det dock bara programvara som skiljer, och magnetventilen förstås!
Tänkte bara ge min syn på en i stort sett samma bil.
Ska tilläggas att man har inte bara billigare försäkring med 2,3t utan man får massa mer
"Bang for the buck" när det blir chippning nu i sommar.smile

Ha det.

Tompa


234 Inlägg
23 maj 2009
#15
Min är speedparts chippad med steg 1, ombyggd till fulltryckare med magnetventil. Åker motorväg till jobbet varje dag och då snittar jag 0.55 - 0.60 vid 110kmh. Vid 70-80kmh ligger bränsleförbrukningen under visaren så det vet jag inte riktigt men under 0.5 och det tycker jag är bra!

Grymt mycket bil för pengarna! Mycket utrustning orginal. Lätta att mecka med och billiga delar!

/Eric.


Allmänt envis
12 512 Inlägg
23 maj 2009
#16
Saab är billiga numera och mycket bil för pengarna, men undvik chippade (och därmed oftast hårt körda bilar) Växellådorna är en svag punkt och mycket effekt+FWD brukar resultera i sliten framvagn med glapp i bussningar, stag och annat kul...

Har dessutom fått intrycket att elfel är rätt vanligt på dessa bilarna

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
23 maj 2009
#17
Rquired skrev:
Saab är billiga numera och mycket bil för pengarna, men undvik chippade (och därmed oftast hårt körda bilar) Växellådorna är en svag punkt och mycket effekt+FWD brukar resultera i sliten framvagn med glapp i bussningar, stag och annat kul...

Har dessutom fått intrycket att elfel är rätt vanligt på dessa bilarna

Som du säger, se upp med hårt körda bilar (gäller överlag), växellådorna är en svag pungt ja men vet man om det så kan problem kringås genom mer "genomtänkta" starter t.ex. Som jag skrev tidigare kolla så att alla växlar går i problemfritt. Hastighetsmätaren brukar också ha en tendens att ge upp på vissa bilar, det kan vara ett tecken på att växellådan börjat packa ihop och tacka för sig.

Elfel kommer man knappt undan på någon äldre bil, min har ngot fel brytare hiss höger bak, varning om trasiga baklampor samt att bakdörrarna är öppna. Små skitfel mao som är åtgärdade över en helg om man har lust och kunskap.

Rock'n Roll

1 062 Inlägg
24 maj 2009
#18
En bil med 15-20år på nacken är näst intill omöjlig att avgöra ifall den är hård eller vettigt körd tidigare. Dessutom kan delar vara bytta så jag skulle rekommendera att kontrollera bilen som den är och strunta blankt i om den är chippad/trimmad eller ej.

Framvagnarna skulle jag beteckna som stadiga.
Men bärarmsbussningnen den bakre får man byta oavsett motorstyrka efter ett antar tusen mil och man vill ha vägegenskaperna i schack. Och hållarna till den främre infästningen vittrar sönder med åren i saltslask. Billiga är de som tur är och busenkla att byta.
Elfel tycker jag verkligen inte är vanliga! Elsystemet är gedigert skyddat och tål svenskt klimat mkt bra men visst händer det kanske nån enstaka bil...

Den enda större svaghet jag tycker är värd att nämna är växellåda/diff! Kontrollera noga och lyssna efter överdrivna oljud vid motorbroms/gas m.m.  Mycket svagt vinande kan man köpa men inte mer än så. Skorrande, malande eller ljud som varierar ska man passa sig för. Känns så att alla växlar går i smidigt.
Drivknutar/axlar är stadiga och håller länge. Bakvagnen är det väl aldrig några problem med...

Rosten som finns SYNS och undertill i bärande delar är det mycket ovanligt med rost, ska vara domkraftsinfästningarna då om man kört för mycket garagedomkraft på de så rostskyddet knäckts.
Lyssna på motorn så att kedjorna låter ok! Överdrivet rassel betyder byta omgående och det kostar en slant.

M.V.H.
Senast redigerat av AndreasPlars (24 maj 2009)


1 207 Inlägg
24 maj 2009
#19
Saab 9000 går MYCKET bättre än vad de ser ut att de skall göra. Jag minns fortfarande när jag köpte min saab för snart 2 år sedan hur förvånad man blir. De känns stabila och lite lyxigare (har iofs en a50).
Angående växellådan kan jag inte säga att jag märkt några problem what so ever.
Nåväl, nog med reklam.
De negativa sakerna jag märkt är: elektroniken (instrumentpanels belysningen bla. glappade). Och de senaste besiktningarna har jag fått en 2'a på handbromsen.
Jag har dock svårt att tänka mig att man kan få mer bil för pengarna.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
24 maj 2009
#20
maco skrev:
Saab 9000 går MYCKET bättre än vad de ser ut att de skall göra. Jag minns fortfarande när jag köpte min saab för snart 2 år sedan hur förvånad man blir. De känns stabila och lite lyxigare (har iofs en a50).
Angående växellådan kan jag inte säga att jag märkt några problem what so ever.
Nåväl, nog med reklam.
De negativa sakerna jag märkt är: elektroniken (instrumentpanels belysningen bla. glappade). Och de senaste besiktningarna har jag fått en 2'a på handbromsen.
Jag har dock svårt att tänka mig att man kan få mer bil för pengarna.

Kan 2an ha att göra med att man behöver använda handbromsen för att sladda? wink

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.


Sök