3955
Sök

Vilket avgassystem till min LS1. [T/A '02]

TACS Medlem
457 Inlägg
28 maj 2009
Trådstartare
#1
Snart dags att inhandla ett avgassystem till min Trans Am '02. Den har en 5,7 liters V8 - alltså LS1. Blir då helst  (om ekonomin tillåter) hela vägen från headers till avgaspipa. Vill gärna gå under 15,000:- i inköp. (Så har jag råd att installera det också.)

Jag undrar t.ex. över;

- X-pipa eller Y-pipa?
- 2", 3" eller 4" på rören?
- Långa eller korta headers?
- Annat att ta i beaktning?


Det är främst ljudet jag är ute efter, men om bilen får någon extra häst är det bara positivt! smile Således ingen banbil precis. Jag vill dock inte bli av med effekt på grund av ett dåligt system ... sad

De jag har funderat på hittills är:

- SLP Loudmouth (Vanligast)
- Magnaflow
- Bassani (I mitt tycke grymmaste ljudet, nån som har mer info?)
- Flowmaster (Kallas även "Slowmaster, oroväckande!)
- Ferrita (Vet jag ingenting om till LS1 motorer men blivit tipsad om dom.)

Fler förslag?

//Jörgen

TACS Medlem
457 Inlägg
28 maj 2009
Trådstartare
#2
Bassani


SLP Loudmouth


Flowmaster (orginal system först. efter c.a 45 kommer flowmaster)


Hittar inget ljud på ferrita ...

Borla (ok. försök fantisera bort den bytta kammen ...)


Magnaflow

http://www.youtube.com/watch?v=0oh9Ngyp-bg
Senast redigerat av KingWS6 (28 maj 2009)

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
28 maj 2009
#3
Långa headers, X-pipe, 3-tums skulle nog sitta rätt bra. Min röst ligger på antingen Bassani eller Borla, har haft en del Corvette C5'or hos oss med bassani samt borla system. Låter sjukt fint.

Eller så kan du dessutom gå efter Y-pipe med 2'5 tums avgassystem.


Edit- om du är mest ute efter effekt eller ljud, så kan du kolla ls1tech.com, dom har all info om vad du kan någonsin behöva veta om LSx bilar/motorerna.
Senast redigerat av Siarnaq (28 maj 2009)

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

TACS Medlem
457 Inlägg
28 maj 2009
Trådstartare
#4
Siarnaq skrev:
Långa headers, X-pipe, 3-tums skulle nog sitta rätt bra. Min röst ligger på antingen Bassani eller Borla, har haft en del Corvette C5'or hos oss med bassani samt borla system. Låter sjukt fint.

Eller så kan du dessutom gå efter Y-pipe med 2'5 tums avgassystem.


Edit- om du är mest ute efter effekt eller ljud, så kan du kolla ls1tech.com, dom har all info om vad du kan någonsin behöva veta om LSx bilar/motorerna.

Bassani är min favorit (ljudmässigt) hittills. Men har svårt att hitta pris och någon som skulle kunna ta in och hjälpa mig montera det.

LS1 tech är en grym sida, mycket info. Men lite bekymrad över kattar och ljudnivåer och sånt också. Så vill gärna ha synpunkter fån denna sida atlanten också. smile
Senast redigerat av KingWS6 (28 maj 2009)

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
28 maj 2009
#5
KingWS6 skrev:
Bassani är min favorit (ljudmässigt) hittills. Men har svårt att hitta pris och någon som skulle kunna ta in och hjälpa mig montera det.

LS1 tech är en grym sida, mycket info. Men lite bekyrad över kattar och ljudnivåer och sånt också. Så vill gärna ha synpunkter fån denna sida atlanten också. smile

Mja går ju att kolla över på ebay lite då och då, annars så går det nog att komma i kontakt med någon som håller på att ta över grejer från staterna vid jämna mellanrum.


Tror inte att den överskrider ljudnivåerna. Dom flesta eftermarknadssystem till LS1 bilar är nästan gjorda för att låta ganska lite vid svag gas, men ryta utav bara fan vid gaspådrag.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

TACS Medlem
457 Inlägg
28 maj 2009
Trådstartare
#6
Siarnaq skrev:
KingWS6 skrev:
Bassani är min favorit (ljudmässigt) hittills. Men har svårt att hitta pris och någon som skulle kunna ta in och hjälpa mig montera det.

LS1 tech är en grym sida, mycket info. Men lite bekyrad över kattar och ljudnivåer och sånt också. Så vill gärna ha synpunkter fån denna sida atlanten också. smile

Mja går ju att kolla över på ebay lite då och då, annars så går det nog att komma i kontakt med någon som håller på att ta över grejer från staterna vid jämna mellanrum.


Tror inte att den överskrider ljudnivåerna. Dom flesta eftermarknadssystem till LS1 bilar är nästan gjorda för att låta ganska lite vid svag gas, men ryta utav bara fan vid gaspådrag.

Jo, visst kan man ta in systemet själv. Men som du skrev så skulle vara trevligt om man kunde gå samman med någon och fylla en container eller liknande. Man har ju ingen lust att pröjsa tusenlappar i frakt.
Smidigast för mig vore om någon firma som kan installera systemet kunde ta in det också. (Ja, jag vet, jag är en bekväm oteknisk sate! tongue)

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
28 maj 2009
#7
KingWS6 skrev:
Jo, visst kan man ta in systemet själv. Men som du skrev så skulle vara trevligt om man kunde gå samman med någon och fylla en container eller liknande. Man har ju ingen lust att pröjsa tusenlappar i frakt.
Smidigast för mig vore om någon firma som kan installera systemet kunde ta in det också. (Ja, jag vet, jag är en bekväm oteknisk sate! tongue)

Hm, mja Alseryd här på garaget tar över containrar från USA ganska ofta, samt att han har runt 30 års erfarenhet i amerikanska bilar. Den enda jag kan komma på just nu, annars så går det ju att kolla med vissa bolag eller firmor som kanske tar hem?

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

TACS Medlem
457 Inlägg
28 maj 2009
Trådstartare
#8
Siarnaq skrev:
Hm, mja Alseryd här på garaget tar över containrar från USA ganska ofta, samt att han har runt 30 års erfarenhet i amerikanska bilar. Den enda jag kan komma på just nu, annars så går det ju att kolla med vissa bolag eller firmor som kanske tar hem?

Ja det är min plan ... i stora drag. Men tänkte försöka bestämma mig för ett system innan jag beställer ett annat.

Vet någon vad det är för skillnad på X-rör och Y-rör? Vilket är att föredra?

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
28 maj 2009
#9
KingWS6 skrev:
Ja det är min plan ... i stora drag. Men tänkte försöka bestämma mig för ett system innan jag beställer ett annat.

Vet någon vad det är för skillnad på X-rör och Y-rör? Vilket är att föredra?

Y pipe ger ett mer mullrigt, dovt V8'a ljud enligt min erfarenhet, X pipe brukar ge ett ganska vasst, race aktigt ljud.


Sen så är ju ett Y pipe 2-1. Vilket är såhär;

http://www.dw-zone.com/hooker_y-pipe/y-pipe-done1.jpg

Och ett X pipe är precis som det låter;

http://www.albertpenello.com/vette/xpipe2.jpg

Fördelen med Xpipe som jag har hört, är att man får högre avgashastighet.



Sen så finns det ju även H-pipe.
http://www.hoffmanswinnerscircle.com/69rtconvertible/Images2/H-pipe_2.jpg
Senast redigerat av Siarnaq (28 maj 2009)

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

TACS Medlem
457 Inlägg
28 maj 2009
Trådstartare
#10
Siarnaq skrev:
KingWS6 skrev:
Ja det är min plan ... i stora drag. Men tänkte försöka bestämma mig för ett system innan jag beställer ett annat.

Vet någon vad det är för skillnad på X-rör och Y-rör? Vilket är att föredra?

Y pipe ger ett mer mullrigt, dovt V8'a ljud enligt min erfarenhet, X pipe brukar ge ett ganska vasst, race aktigt ljud.

Ok. Har det inget med bilens effekt att göra också? Typ minskat motstånd eller så? (såg din redigering nu ... tack för bilder!)

Hur många tum (tjocklek) är det optimala systemet på då, om man tänker effekt kontra ljud?
Senast redigerat av KingWS6 (28 maj 2009)

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
28 maj 2009
#11
KingWS6 skrev:
Ok. Har det inget med bilens effekt att göra också? Typ minskat motstånd eller så?

Hur många tum (tjocklek) är det optimala systemet på då, om man tänker effekt kontra ljud?

Jodå, X pipe är mer effektivt med minskat motstånd på avgaserna. Samt att det ger härligast ljud enligt mig iaf.


Mja, sålänge du ligger under 500hk så vore det optimala 2.5 tum om du går efter effekt höjning.

(såg din redigering nu, varsegod)
Senast redigerat av Siarnaq (28 maj 2009)

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

TACS Medlem
457 Inlägg
28 maj 2009
Trådstartare
#12
Siarnaq skrev:
KingWS6 skrev:
Ok. Har det inget med bilens effekt att göra också? Typ minskat motstånd eller så?

Hur många tum (tjocklek) är det optimala systemet på då, om man tänker effekt kontra ljud?

Jodå, X pipe är mer effektivt med minskat motstånd på avgaserna. Samt att det ger härligast ljud enligt mig iaf.


Mja, sålänge du ligger under 500hk så vore det optimala 2.5 tum om du går efter effekt höjning.

(såg din redigering nu, varsegod)

2,5" borde räcka. Ska kolla upp Bassani närmare. Hittar ingen i Sverige som pysslar med det. Har väl inte letat tillräckligt bra antar jag tongue

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
28 maj 2009
#13
KingWS6 skrev:
2,5" borde räcka. Ska kolla upp Bassani närmare. Hittar ingen i Sverige som pysslar med det. Har väl inte letat tillräckligt bra antar jag tongue

Mjo, kör med 2,5" på min El Camino och den ryter sjukt bra. smile

Det finns alltid någon, även om Bassani är inte dom mest kända. tongue Lycka till!

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

Masterworks
28 maj 2009
#14
Här är lite ljud med ett B&B Prt!

Fel på kameran då den bara ville filma i lila! hehehe... lol




TACS Medlem
457 Inlägg
28 maj 2009
Trådstartare
#15
Masterworks skrev:
Här är lite ljud med ett B&B Prt!

Fel på kameran då den bara ville filma i lila! hehehe... lol

[youtube]http://www.youtube.com/watc?v=4d5aARqoyoI[/youtube]

[youtube]http://www.youtube.com/watc?v=s_oYYxgwO-8[/youtube]

Äh, va fan! Lila är ju snyggt! tongue

Riktigt gött ljud i din bil! smile
Kan man modifiera deras system så man kan få ett djupare muller istället för det där lite raspigare?
Senast redigerat av KingWS6 (28 maj 2009)

Masterworks
28 maj 2009
#16
KingWS6 skrev:
Masterworks skrev:
Här är lite ljud med ett B&B Prt!

Fel på kameran då den bara ville filma i lila! hehehe... lol

[youtube]http://www.youtube.com/watc?v=4d5aARqoyoI[/youtube]

[youtube]http://www.youtube.com/watc?v=s_oYYxgwO-8[/youtube]

Äh, va fan! Lila är ju snyggt! tongue

Riktigt gött ljud i din bil! smile
Kan man modifiera deras system så man kan få ett djupare muller istället för det där lite raspigare?

Det e ganska dovt, blir lite väll raspigt i kameran bara!

Här rejsar jag mot en mustang, hans bil hörs tills 0:23 in i filmen då
jag varvar, då hör man bättre hur dovt den låter!


TACS Medlem
457 Inlägg
28 maj 2009
Trådstartare
#17
Masterworks skrev:
KingWS6 skrev:
Masterworks skrev:
Här är lite ljud med ett B&B Prt!

Fel på kameran då den bara ville filma i lila! hehehe... lol

[youtube]http://www.youtube.com/watc?v=4d5aARqoyoI[/youtube]

[youtube]http://www.youtube.com/watc?v=s_oYYxgwO-8[/youtube]

Äh, va fan! Lila är ju snyggt! tongue

Riktigt gött ljud i din bil! smile
Kan man modifiera deras system så man kan få ett djupare muller istället för det där lite raspigare?

Det e ganska dovt, blir lite väll raspigt i kameran bara!

Här rejsar jag mot en mustang, hans bil hörs tills 0:23 in i filmen då
jag varvar, då hör man bättre hur dovt den låter!

[youtube]http://www.youtube.com/watc?v=TEnDAU10L_w[/youtube]

Låter bättre här! smile Är B&B förkortning för ett längre namn eller heter de så?

Håller på letar upp info om bassini nu dock. Nån som vet något.

Dubbelrör med X-pipa plus kattar går på 10,000:- (med väl tilltagen frakt och moms+skatt) och då får man ju räkna med lika mycket till för headers. o.O
Senast redigerat av KingWS6 (28 maj 2009)

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
28 maj 2009
#18
KingWS6 skrev:
Låter bättre här! smile Är B&B förkortning för ett längre namn eller heter de så?

Håller på letar upp info om bassini nu dock. Nån som vet något.

Dubbelrör med X-pipa plus kattar går på 10,000:- (med väl tilltagen frakt och moms+skatt) och då får man ju räkna med lika mycket till för headers. o.O

Kostar att ligga på topp. Borla ligger snäppet billigare har jag för mig. Dock inte 100% på det.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

Masterworks
28 maj 2009
#19
KingWS6 skrev:
Masterworks skrev:
KingWS6 skrev:

Äh, va fan! Lila är ju snyggt! tongue

Riktigt gött ljud i din bil! smile
Kan man modifiera deras system så man kan få ett djupare muller istället för det där lite raspigare?

Det e ganska dovt, blir lite väll raspigt i kameran bara!

Här rejsar jag mot en mustang, hans bil hörs tills 0:23 in i filmen då
jag varvar, då hör man bättre hur dovt den låter!

[youtube]http://www.youtube.com/watc?v=TEnDAU10L_w[/youtube]

Låter bättre här! smile Är B&B förkortning för ett längre namn eller heter de så?

Håller på letar upp info om bassini nu dock. Nån som vet något.

Dubbelrör med X-pipa plus kattar går på 10,000:- (med väl tilltagen frakt och moms+skatt) och då får man ju räkna med lika mycket till för headers. o.O

Här är en länk till vette.se, han borde kunna plocka hem till din bil oxå om du e intresserad?

http://www.vette.se/shop/?artnr=5-1011

B&B = Billy Boat     http://www.bbexhaust.com/

TACS Medlem
457 Inlägg
28 maj 2009
Trådstartare
#20
Äkta dubbla rör med X-pipa plus kattar går på 10,000:- (med väl tilltagen frakt och moms+skatt) och då får man ju räkna med lika mycket till för headers. o.O

Y-pipa kostar  6169:- med allt utom headers.

(Hos ett svenskt företag med låst dollarkurs till 13.50/dollar ... sen måste ju jag förmå dom att ta hem det jag vill ha också. wink )


Sök