2370
Sök

Är min SAAB en turbo eller inte?

3 Inlägg
28 maj 2009
Trådstartare
#1
Saab 9-5 vector, 2.0t

Alltid trott att bokstaven T efter 2.0 står för turbo, men så ikväll undrade min kompis var tusan turbomätaren satt, för allt jag har framför ratten är varvmätare, hastighetsmätare och bensinmätare. Har vissa turbomodeller mätare för den och andra inte eller står "t" för något helt annat?

Filkörning?
852 Inlägg
28 maj 2009
#2
Lättrycks modellerna har inte Turbomätare, men nog har du turbo alltid.


36 Inlägg
28 maj 2009
#3
saabarna görs inte utan turbo längre vad jag vet. från ss och sc modellen kom..
rätta mig om jag har fel men tror det är så:)

efter en lång dag av hårt slappande är det skönt att koppla av!

Reservdansk
6 271 Inlägg
28 maj 2009
#4
Har du öppnat huven och kollat? wink

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

R1 driver!
5 128 Inlägg
28 maj 2009
#5
Säger som TurbOla, enklast är väl att öppna huven och kolla på grenröret? Sitter där en stor jävla metallbit med slangar och skit så är det nog en turbo lol


3 Inlägg
28 maj 2009
Trådstartare
#6
Nä, jag försökte ikväll men hittade bara knappen till tanklocket... neutral

Men tack för svaren då, antar att det är som Portal säger.

Hemlig Agent
1 115 Inlägg
28 maj 2009
#7
Saab 9-5 finns väl inte ens utan turbo.

2.0t har ingen laddtrycksmätare i panelen men har turbo.

MVH. Alex

175 Inlägg
28 maj 2009
#8
option skrev:
saabarna görs inte utan turbo längre vad jag vet. från ss och sc modellen kom..
rätta mig om jag har fel men tror det är så:)

Jaha då får ja väl rätta dig då...  wink
SS/SC fanns i 1,8i på 122hk, alltså utan turbo, men det motoralternativet finns inte längre i modellprogrammet.

131 Inlägg
28 maj 2009
#9
Saab 9-5 Har alltid haft turbo. Du har en lättrycksturbo därav ingen turbotrycksmätare

I drive I laugh and I Conquer

Egenföretagare
999 Inlägg
28 maj 2009
#10
Tror att det fanns en del väldigt tidiga 9-5 med 2,3i motorn, men dessa är ovanliga...


248 Inlägg
29 maj 2009
#11
det lilla bokstaven "t" betyder väl att det är lättrycksturbo. Så du har turbo men ingen mätare, turbon går igång mellan 2 och 3 tusen varv.


1 019 Inlägg
29 maj 2009
#12
weeeman skrev:
Tror att det fanns en del väldigt tidiga 9-5 med 2,3i motorn, men dessa är ovanliga...

Nej, det fanns inte.


Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
29 maj 2009
#13
haha turbomätaren har väl väldigt lite med att göra med vad som sitter under huven.. be din duktiga kompis knipa igen nästa gång då ALLA 9-5or har turbo

2slow

5 710 Inlägg
29 maj 2009
#14
weeeman skrev:
Tror att det fanns en del väldigt tidiga 9-5 med 2,3i motorn, men dessa är ovanliga...

Tror gör man i kyrkan wink
Nej det finns inte.

mvh Jonas

MVH Jonas
..............

Smålänning
7 887 Inlägg
29 maj 2009
#15
Ja du har turbo, fast en lättryckare. Antar att det inte står 2,0T på den, utan 2,0t.

Och 9-5 fanns visst utan turbo, men då hette den V6 wink

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

888 Inlägg
29 maj 2009
#16
Nej och åter nej 9-5 har aldrig funnits utan turbo. Har själv ägt en 9-5 Griffin och den har en V6 men endast en turbo som drivs av den bakre cylinderraden. Motorn heter B308E och är på 200hk.

Mvh

128 Inlägg
1 juni 2009
#17
filthyfelix skrev:
Nä, jag försökte ikväll men hittade bara knappen till tanklocket... neutral

Men tack för svaren då, antar att det är som Portal säger.

om du skulle råka vara seriös så borde du fan inte få ha bil. T:et i emblemet kanske står för Tanklock?

Burn IF performance

1 036 Inlägg
1 juni 2009
#18
twin_cam skrev:
Ja du har turbo, fast en lättryckare. Antar att det inte står 2,0T på den, utan 2,0t.

Och 9-5 fanns visst utan turbo, men då hette den V6 wink

Klart de va turbo på den me smile


Konsult
1 247 Inlägg
1 juni 2009
#19
Oj vad många gånger det sagts samma sak nu.. SKÅL!

/Kim


1 302 Inlägg
1 juni 2009
#20
Klart du har turbo gosse. Din storlek på turbon är en 2,3a lätt trycksturbo om jag tar fel.
De går riktigt skönt tycker jag personligen alltså rent komfort mässigt smile



Sök