3496
Sök

Volvon får ingen ström, vad är fel?

237 Inlägg
29 maj 2009
Trådstartare
Tjena.
åkte runt lite istan idag med en volvo 940, helt plötsligt lät det lite konstigt under bilen och så la den av och jag titta under bilen och det rök lite under & lukta bränt, och när man vrider om nyckeln så händer det inget , batteriet är helt dött. Vad kan detta vara? Korsslutning? Behöver hjälp snabbt!
Senast redigerat av Mr-karlzzon (29 maj 2009)

Abaaaaaaaaa

854 Inlägg
29 maj 2009
Du har ju svarat på problemet själv? Kolla vart det är fel, laga det och undersök av vilken orsak det blev fel och i med ett nytt batteri. Var glad för att bilen inte brann upp.

237 Inlägg
29 maj 2009
Trådstartare
Kmarcus skrev:
Du har ju svarat på problemet själv? Kolla vart det är fel, laga det och undersök av vilken orsak det blev fel och i med ett nytt batteri. Var glad för att bilen inte brann upp.

Var inte helt säker på att det var det som var fel, det var en tanke. Hur kollar jag det då? är batteriet förstört så jag måste i med nytt isåfall eller? så det är inte värt att testa med start kablar från en annan bil?

Abaaaaaaaaa

237 Inlägg
29 maj 2009
Trådstartare
Nån som vet hur jag ska kolla kablarna? Det konstiga är att sterion funkar att sätta på men bilen får ingen ström..

Abaaaaaaaaa

Mollllgan
29 maj 2009
Me den rubriken.... Good luck buddy

*Ändra topicen så kommer nog svaren dimpa ner tongue
Senast redigerat av Mollllgan (29 maj 2009)

21 761 Inlägg
29 maj 2009
Mr-karlzzon skrev:
Nån som vet hur jag ska kolla kablarna? Det konstiga är att sterion funkar att sätta på men bilen får ingen ström..

Plocka fram en multimeter och mät vilken spänning det är på batteripolerna, kolla även omkring generatorn så att det inte har lossnat någon kabel där eller att någonting annat sitter löst. smile

237 Inlägg
29 maj 2009
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Mr-karlzzon skrev:

Plocka fram en multimeter och mät vilken spänning det är på batteripolerna, kolla även omkring generatorn så att det inte har lossnat någon kabel där eller att någonting annat sitter löst. smile

Okej får testat då! Men vilken spänning ska det vara då? och om det är mindre spänning än vad det ska vara, vad gör jag då?

Abaaaaaaaaa

21 761 Inlägg
30 maj 2009
Helst bör batteriet ha mer än 12,4 V när bilen är avstängd och allting är avstängt, är spänningen tex 12,2-12,4 V så kan du ladda upp batteriet över natten. Ifall spänningen är 12 V eller mindre, då får du nog låta batteriladdaren vara igång minst ett dygn. Eftersom bilstereon fungerar så är det dock inte helt slut på strömmen i batteriet. smile

Mät spänningen och skriv vad den är.

237 Inlägg
30 maj 2009
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Helst bör batteriet ha mer än 12,4 V när bilen är avstängd och allting är avstängt, är spänningen tex 12,2-12,4 V så kan du ladda upp batteriet över natten. Ifall spänningen är 12 V eller mindre, då får du nog låta batteriladdaren vara igång minst ett dygn. Eftersom bilstereon fungerar så är det dock inte helt slut på strömmen i batteriet. smile

Mät spänningen och skriv vad den är.

Okej men om det har blevit korsslutning, är hela elsystemet bränt  & förstört då? Eller kan det vara helt?

Abaaaaaaaaa

Sök