Ja vad har då hänt med min bil på det senaste, svaret är självklart att den blivit lackad men det var en del problem kan man säga.
Måndag 23/7: Söndagen som var igår skulle bilen vara lackad men Crille kände att han inte klarade av att lacka en hel bil då han hade feber mm.
Så vi gjorde ett nytt försök idag istället och jag har ju semester så jag var uppe i garaget lite tidigare och maskade om en del som var dammigt och sånt som jag ville göra bättre.
Klockan 18 ish börjar vi blanda färgen så vi sparkade igång den gamle windowsburken och fick fram rätt recept till den laserblåa.
Nu var det precis så färgen räckte till 3 liter på den sista droppen. Varav vi bara har ett försök att lägga på.
Sagt och gjort crille la ett lager färg och började gapa o skrika i boxen, han kommer ut och vi inser att det har kommit en massa prickar med färgen.
Fan tänker jag det var det nu blev den inte lackad på min semester i år heller. Sen börjar vi försöka komma på orsaken till prickningen det kommer upp teorier om att färgen har förvarats för kallt så den blivit dålig ( vattenbaserad) en annan ide är att nålen i lacksprutan va kass, mm.
Då säger den andra crille som vi har i garaget att han har en massa färg ståendes så om vi bara väntar på att bilen torkar så kan vi slipa ner och lägga på nytt, visst det lät ju bra men när den aldrig ville torka typ så drog jag hem lagom besviken fast med ett löfte om att bilen ska lackas om på tisdag...
Tisdag 24/7:
Hela dan går utan att någon ringer eller skickar meddelande om hur det har gått med bilen.... Man är ju lagom nervös nu det har ju bara lagts ner ett gäng hundratals timmar på den för att få ett perfekt resultat.
Svårt att sova men tillslut ZZZZZZZZZZZZZZZzzzzzzzzzzzzzzzz.
Onsdag 25/7: Lööööööööööööön för vissa.
Crille ringer på förmiddagen o säger att han var tvungen att jobba över till nio igår kväll så det blev ingen lack sen ska han även idag jobba över till nio på kvällen.
Jag har ju inte ens fått i mig första koppen kaffe kl är 11 man har ju semester hehe, så jag tar bara det hela med ro besviken förstås men fattar ju att jobb går före garaget.
Kl 11:30 Ringer det igen, det är crille igen som säger Faan va du är tråkig här försöker man driva med dig och du fattar inget eller blir inte sur jag kommer inte ihåg riktigt vad han sa hjärnan har inte vaknat än typ.
Det visar sig att han inte alls jobbat över utan istället jobbat in så han kunde vara i garaget kl 15 då det direkt börjades slipa ner min bil.
Lackningen tog 6 timmar varav det lades på basfärg hemlig blandning av crille inte alls laserblå, ett lager transparent färg med flakes (små) och flera lager klarlack.
Dessa gubbar crille o crille jobbade till kl ett på natten Det är riktiga kompisar det, dom vet hur länge jag jobbat med bilen och hur länge jag väntat på lack.
Torsdag 26/7:
På kvällen åker jag upp och tittar på resultatet och kan ju säga att den färgen är sjukt snygg på bilen, men då har jag varken fram eller bakkjol eller huv på och den rullar på sletna plåtisar nu.
Här kommer bilder:
Första lackningen taget genom ett dammigt fönster in till boxen , det är den laserblåa.
Även här laserblå
Här syns de skumma prickarna som förstörde allt.
Vattenbaserad laserblå som aldrig vill torka.
Den nya lacken som är svår att få på kort.
Plockar bort mask med väldigt försiktiga rörelser.
Lite mer helhetsbild
Så jävla dammigt motorrum nu bara.
[img
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … 963424.jpg ][/img]
Den med vita 18 tummare blir nog snyggt.
Tommy Out.