3124
Sök

Nissan 200 renovering

Det ska bli en drifter

414 153 Visningar
Projektet avslutat 1 december 2015
1 163 Inlägg
27 augusti 2012
#541
Skruvar till det skrev:
Att den går ojämnt är ok men den hoppar mellan fjäderbenen , det är ju dåliga motorfästen som påverkar.
Sen står tändningen väldigt fel el kugg, ska riva o kolla på söndag så jobbar jag på bra så kanske en provkörning e på g.

det var ju som min kamrem stod ju fel , å ägaren inann hade fått till tändingen hyffsat genom att vrida "casen" längst åt ena hållet å då stod den nästan rätt.. i vintras byte ja kamrem å upptäckte då med att den stod en kugge fel , rättade till problemet å nu går den bra med casen ställd i mitten! smile så förslag, prova vrid casen max åt något av hållen (där den går som bäst) löser det ditt problem är det kramremen som står fel ! smile

Made by myself, always going to thank my Dad, Brother, Mother and all my Friends for all Support to my projects!

1 702 Inlägg
28 augusti 2012
Trådstartare
#542
Ja det var helt klart en kam som stod fel en kugg jag rev ner och kollade i söndags satte den rätt och plockade ihop allt, bra tändning men gick på tre burkar så det är nåt med kablaget till spridare mm.
Jag har äntligen insett att det är dags för och koppla in megasquirtet så min z32 lmm och steg 3 chip är till salu nu.
Det kommer snart en uppdatering med bilder när jag fått igång internet hemma.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.

1 702 Inlägg
30 augusti 2012
Trådstartare
#543
Jag har då varit uppe och grejat lite.


Röken ligger tät bilen är faktiskt igång nu...
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-a10c30dca68b1bec5eefec1abdfd0df8.jpg


På denna bilden sitter baksätet kvar.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-1fcd0ee3425c1b3b34aa1f4063f37162.jpg

Bilen varit igång ca en halvminut.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-8624c3e349cd81e7f8f6143baef72be8.jpg


Svarta avgaser.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-9f00c602994c73d8485336915c2a3283.jpg

Ja så då var det ju kontaterat att motorn varken lät bra eller gick rent, så bara riva o kolla kammarna.
Ni som har denna motorn bör skaffa ett verktyg som håller kammarna på plats om det ska bytas rem eller liknande, för att få markeringarna helt i linje är inte det lättaste själv.
Kammarna ligger och är på väg att rulla över en nock och just där ska den vara, vi var 3 man som hjälptes åt och alla hatade min motor efter detta.
Insugskammen låg rätt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-867bef148b0aa7527fe4f5063341f2c6.jpg

Avgas står fel en kugg, det har den gjort länge för jag vet när jag justerade och greja med det här sist.Ett år sen minst.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-e98a67172751884c13a807dddd1a0841.jpg

Jag tycker den passar skitbra där göra hål i huven bara. ironi.
Har redan börjat göra rent kompressorhuset för slipning och tillslut polering, måste ju bli bättre än hur den ser ut nu.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-d7b95551d22737e61332b3d54df51642.jpg


På den platta ytan runt impellern eller vad det heter så var det fult med gammal svart geggig olja, ska det vara det eller finns det nån packning eller tätring som behöver bytas innan jag kan använda???????
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-a6d792bc89b5b130ab621e49216c4a6b.jpg

Och då var baksätet ur pga av en incident vi talar tyst om ( kabelbrand) crap!
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-f8465fa3a6c1a0b4a40ce0b2fb33889f.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-a5398216d04ae9479b98da0b338f6ef7.jpg


Ja vad gör man då när man totalt tröttnat på alla elfel som hindrar min motor från att gå på alla cylindrar? Svaret är byter hjärnan på han. Självklart ska det gamla skitet ut och nytt frächt in.
Jag har länge haft ett megasquirt 1 V.3 med extra koden som gör att jag kan köra både bränsle och tändning, det har legat på hyllan och nu får jag ta tag i det.
Jag behöver handla en del grejer till innan jag kan börja koppla in enligt Peter här på garaget, han har precis tryckt in sitt Ms i sin Golf mk1 och vet vad som behövs.


https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-4e71878ce61c7a43e9a8429fa1b578f7.jpg

Ser ju göörenkelt ut eller.
Peter hoppas du har all inkoppling färskt i minnet.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-96d757a4ae232102a366cd72fecd6984.jpg


Tommy.Out

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.

2 564 Inlägg
30 augusti 2012
#544
Nice Tommy.... skaffat dig en rökmaskin wink du kör med falskt Windows du tongue haha

när ska du lacka bak o front då ?

tack till:
www.MBSCA.com

1 702 Inlägg
30 augusti 2012
Trådstartare
#545
Vi lackar färdigt allt under september månad.
Vem fan betalar för windows?????
Det rök gött sen va man förgiftad en vecka framåt...

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.

829 Inlägg
4 september 2012
#546
Kom in på detta projekt och såg första bilden. Första tanke var Herregud vad sönderäten den är.. Såg sen att det var 28 sidor,vilket fick mig att kolla och läsa ALLA 28sidor.

Du har stött på så mycket olika problem så mina problem känns enkla. Denna lägger jag en prenumeration på och följer så jag får någon inspiration till min S13 också.

Grymt jobb har du gjort i alla fall med tanke på hur den såg ut från början! big_smile


luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
4 september 2012
#547
Finfint Tommy smile Jag har manualerna till ms utskrivna och fina, tror även jag har kopplingsschema till både ms och reläkortet. Du har ju några fler funktioner än mig. Det enda jag tycker är dåligt är anslutningarna på reläkortet som består av kopplingsplintar.. Förstår inte varför man inte valt att sätta dit ett kontaktstycke istället.. typ db37 både mot ms-boxen och kabelhärvan.. men men, man kan inte få allt som man vill smile Säg till när du ska börja koppla in.. I'm not a gynecologist, but I'll have a look ^^


1 702 Inlägg
4 september 2012
Trådstartare
#548
Scoore: det blir gärna så när man köper bilen billigt för att ge sig på att göra allt själv från grunden.
Meningen var ju bara att fixa rosten slänga på kjolarna passa in och sen lacka allt, men som alltid så går det varken så fort eller smärtfritt när man väl börjat med rosten det du ser är ofta toppen på isberget:(
Det är först nu som det börjar bli intressant när det kommer i ett styrsystem som kommer ta bort så mycket gamla problem och förhoppningsvis få motorn att gå som det är tänkt.
Det är bara att följa för jag kommer ta upp inkopplingen av megasquirtet grundligt för alla att ta del av.

Peter : Det håller jag med om kopplingsplint känns ju som det sitter i nån gammal Volvo bakom stereon, db37:an hade ju kunnat användas tycker man ju men troligen är det väl så enkelt som möjligt det ska vara när man kopplar in.
Det blir snart en beställning på protoparts redan då ringer jag dig. Triggerhjulet till salu??

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
4 september 2012
#549
Ja, verkigen.. Det hade ju inte varit ett dugg mer avancerat att sätta dit db37. Klart, det kan man ju göra själv också, men inte utan att man löder kablarna mot kortet eller skarvar i kopplingsplinten.

Triggerhjulet vet jag fortfarande inte.. om jag inte blir av med bilen blir det ju att använda det, alt skicka med det om jag säljer den hel. Men det finns ju billiga på ebay, då kan du väl få ett som är bolt-on till din med..?

Här har du en hel hög att välja på:
http://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_nkw=t … ;_osacat=0


1 702 Inlägg
4 september 2012
Trådstartare
#550
Jo annars såg jag att protoparts säljer för ynka 180 kr om jag ändå beställer så... blir väl billigare än ebay, men finns det modellanpassat?? det måste ja kolla på.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.

1 702 Inlägg
4 september 2012
Trådstartare
#551
Det får bli en miniupdate då jag inte hade så mycket tid igår att greja.

Men det viktigaste
Detta aset är ett minne blott kan inte förstå hur korkat det är att dra detta fetingkablage in i torpedväggen bakom värmepaketet där är ca 5 cm att spela på i utrymme och i motorrummet om man då har kvar abs- klumpen där är det gott om rör och slangar och annat skit som är i vägen, sen om man är ensam i garaget så får man klättra in och ut ur bilen typ 15 ggr för den kabelhärvan är grymt duktig på att fastna överallt.
Så kan lugnt säga att jag hatar den och kommer inte att sakna den heller, sen efter besiktning åker abs:en med jävla skit som väger.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-4e0af576e4c3377390f1bda71429454c.jpg

Sen såg jag när jag rev elen till tändspolarna att jodrkabeln till den platta som spolarna sitter fast på ja den hade gått av sååå kan det vart därför bilen gick skit??? det får vi gissa oss till för nu ska allt göras på mitt sätt nya kablar andra tändspolar trigger på veven så signalen blir stabil megasquirtet har nämligen utrustats med 4 separata tändsteg.
Sen blir det helt nytt kablage med nya klickkontakter till spridare mm hatar verkligen de små byglarna som inte sitter fast i kontakt utan som alltid sprätter iväg nånstans och förblir spårlöst borta.

Här syns ena delen på jorden som va av plus dessa satans små byglar.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-91fc11179eef5e571904dc1df5ac90d9.jpg

Och här har vi andra delen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-f5743f9e76ac612566402e976d00c050.jpg


Men det börjar bli tomt här nu runt spridarna där det innan låg ett jättekablage med skyddsplast och gammal seg eltejp från japan.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-9b34a74c23fdeb0c67b42d11293a2fb5.jpg

Sådär nu kommer det nog att beställas delar för sprutet ska kunna kopplas in idiotsäkert, det är ju bara att kolla föregående update med lilla kabelbranden så vet vi att det är befogat att kallas så.

Det som är bra att ha då är ett tillägskort kallat reläkort, där sitter huvudrelä och bränslepumprelä mm det mesta kopplas genom detta reläkort så alla funktioner får ström och jord vid rätt tillfälle så har jag fattat det iaf.
Det ska bli grymt intressant att pilla med detta men det krävs en hel del påläsning om allt innan man börjar koppla.

Tommy Out.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.

42 Inlägg
7 september 2012
#552
vad surt! hoppas allt går bra och jag håller tummarna smile

Crew @ East Performance Racing
www.EastPerformanceRacing.se

185 Inlägg
9 september 2012
#553
har ÄNTLIGEN gått igenom alla 28 sidor! vilket grymt projekt! denna bilen kommer bli brutal! smile)

Lev livet för du har bara ett

1 702 Inlägg
9 september 2012
Trådstartare
#554
AoiKami skrev:
vad surt! hoppas allt går bra och jag håller tummarna smile

Ja det är bara att komma igen det kan ju knappast bli sämre med annat sprut.
Det är på gång nu iaf har precis vart och hämtat 2 st fordtändspolar från deras edissystem, vilket innebär väldigt simpel inkoppling till megasquirtet typ 2 kablar.
Edis är ett wastedspark system som innebär att det tänder 2 cylindrar i par och då ena kolven inte befinner sig i kompressionsfas går den gnista wasted men kan även göra rent tändstiftet från sot innan nästa gnista som används kommer.
Det blir således trigger på vevens remskiva som ger signal till MS det är allt som krävs för tändning.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.

1 702 Inlägg
9 september 2012
Trådstartare
#555
Mickeus skrev:
har ÄNTLIGEN gått igenom alla 28 sidor! vilket grymt projekt! denna bilen kommer bli brutal! smile)

Tack men om den blir så brutal vet jag inte , det är ju massa timmar nerlagt på bilen och snart så är det väl dags att få ut den på vägarna och testa om det jag gjort än så länge motsvarar mina förväntningar. Men när motorraset kommer och det gör det säkert, först då vill jag bygga värre grejer stakar och kolvar blir ju smidda grejer toppen måste arbetas på en del mm.
Då i det läget om man når till runt 500 hk på driven då börjar den bli brutal, mobnes bil är brutal likaså aslots vita med BMW m5 turbo den är grym med lencolåda och grejer.
Men allt roligt kostar ju så än så länge är jag nöjd om jag nästa år kan köra öht.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.

1 080 Inlägg
9 september 2012
#556
Låter ju osedvanligt vettigt att inte göra allt på samma gång. Fint att det närmar sig förresten smile
Senast redigerat av pontiacen (9 september 2012)

The sooner you fall behind, the more time you have to catch up.

1 702 Inlägg
9 september 2012
Trådstartare
#557
Ja tack det har helt enkelt blivit så här tack vare att allt har gett mig problem stora som små, vettigast hade väl varit att fixa så motorn gått före utvändig lack iaf. Har ju blivit mycket knuffande av bil in och ut ur lackboxen. Men det är som det är nu blev det lack före motorn. Lika bra att byta till ett programmerbart sprut det är ju investering för framtiden.
Såg förresten dig och din bror för några helger sen i backamo där var det hundutställning och ni smög så fint förbi med saabarna:) snygga bilar låter lagom med.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.

1 080 Inlägg
9 september 2012
#558
Skruvar till det skrev:
Ja tack det har helt enkelt blivit så här tack vare att allt har gett mig problem stora som små, vettigast hade väl varit att fixa så motorn gått före utvändig lack iaf. Har ju blivit mycket knuffande av bil in och ut ur lackboxen. Men det är som det är nu blev det lack före motorn. Lika bra att byta till ett programmerbart sprut det är ju investering för framtiden.
Såg förresten dig och din bror för några helger sen i backamo där var det hundutställning och ni smög så fint förbi med saabarna:) snygga bilar låter lagom med.

Jasså du var där du smile Vi bor ju i lilla edet-ändan av den vägen så där kör man förbi ibland. Rolig väg att köra är det dessutom, lätt att hornen växer ut smile

The sooner you fall behind, the more time you have to catch up.

1 702 Inlägg
10 september 2012
Trådstartare
#559
Jag o tjejen har en cavalier king Charles spaniel som vi ställde ut.
Hornen växer ut bara jag får höra turbon vina;)

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.

1 702 Inlägg
10 september 2012
Trådstartare
#560
Ha ha såg på min första sida att det står att jag kommer att köra 2009 även om det blir på vintern.... skulle inte tro det.


Jag var och kollade på skroten och ganska snart hittade jag det jag sökte.
Som sagt det sitter på många fordar från 90 talet.

2 för hundra spänn det gillar vi men som gubben sa det är ju ingen funktionsgaranti nä men lätt värt att testa.
Jag behöver ju bara edisspolen för det är ju wastedspark jag kommer köra, skulle jag ta tändmodulen mm och koppla in mig där då kan jag inte köra launchstarter som låter så trevligt.
Varför inte då, jo för edissystemet går in i ett limphome mode och när systemet inte får kontakt så innebär det 10 graders tändning och det kanske inte är optimalt för en launch.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-f8ef4ab3724fcea72564d870e5091ee9.jpg


TommyOut.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.


Sök