3281
Sök

Nissan 200 renovering

Det ska bli en drifter

416 443 Visningar
Projektet avslutat 1 december 2015
1 702 Inlägg
6 maj 2013
Trådstartare
#881
Peter sa nu till mig att tanka hem senaste firmware till mitt megasquirt, det låter vettigt när jag innan installation haft det på en hylla ca 2 år.

Vad det kommer innebära i praktiken vet jag inte mer än att det borde vara förbättringar gjorda i den senaste versionen.

Då har jag nu läst på hur man "flashar" boxen så den biten är klar, så nu ska jag då få tid att göra det med.

Det innebär att boxen blir helt ren på inställningar vilket jag känner bara är bra för nu kan jag vara mer noggrann med att ställa in allt och även dokumentera det.

Tändspole är givetvis inte inkopplad vid flashning.... det räcker med brända tändsteg.

Så sist jag nu var vid bilen gjorde jag ett par försök ensam att starta, inte så lätt men jag kikade på gnistan och där smattrade det som aldrig förr nu när batteriet var bra laddat.

Ska byta till ett helt nytt batteri till nästa gång för jag har ett hemma.
Ja och soppa kommer det fram och in i motorn men jag har ju bara testat med att ändra req fuelvärdet och det jag glömt tidigare är då cranking pulsewidth, d.v.s hur långa pulser spridarna får vid körning på startmotorn.
Och detta värdet är ju gött viktigt för att inte sura ner motorn.

Kommer inte att hinna till midnightmeet men tack för inbjudan ZIGGS.
Det är ju redan till helgen och jag har inte fått igång bilen än.
Ska ju försöka i veckan nån dag.

https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-ccf141bc06dc23fd2ddd550708bdebce.jpg

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.

1 702 Inlägg
7 maj 2013
Trådstartare
#882
Det blev lite gjort igår.


Här på nissan 200 sitter en ganska ovanlig storlek på högtalare orginal som kallas 4 x 6 tum, rätt lika 6x9:or i formen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-949c0101db1711986e58affc18242a06.jpg

Kopplar in orginalkontakterna till högtalarna.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-b6df16e59a76dd417859cbd53ecc202c.jpg

Sådär ja äntligen har jag fått in lite saabdelar i bilen synd bara att det inte va en motor , dessa kommer från en saab 9-5 och är pioneer.
Jag tror de sitter i as 1 och as2 system, i as3 sitter ju harmon kardan.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-a5f7237184e277173a5f396a59b837a0.jpg


Den sitter fast ordentligt med mina grymmefästen och genomgående bult med mutter.
Dörren har från tidigare ägare blivit dämpad med sån där noisekiller (blå tjock färg) så det kommer väl räcka för mig.
Dörrsidorna hade jag hemma i förrådet märkte jag så ska bli kul och se om dom passar nu, sen fick jag även diskanter av robban som ska in i dörrsidan på nåt bra sätt.
Saknar fortfarande delningsfilter och steg.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-032783afeddbe52ec69152e26b179b97.jpg

Nästa update blir det flashning av box och startförsök.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.

1 702 Inlägg
11 maj 2013
Trådstartare
#883
Uppdateringen alla väntat på är nu här.....

Jag har fler bilder men datorn vill inte ladda upp fler, jävla låda.

Jag fick ju en brandsläckare på jobbet så jag tänker då lacka om den till blå.
Börjar här med att plocka bort klisterlappen.
Mattade sen ner den med 800 papper.

https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-fb9d1b2361a359534d8abd9325096f7a.jpg

Försökte att tvätta tillbaka kolfibern på taket smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-17f64818cc37f085feab37bdc089e4c4.jpg

Nytvättad för första gången.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-72f4ce1dee5bd407b9c9190e216f188d.jpg

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.

1 702 Inlägg
11 maj 2013
Trådstartare
#885
Tack men jag har gjort så mycket mer idag som inte datorn vill ladda upp bilder på.Men det kommer snart får väl låta den svalna eller nåt.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.

2 564 Inlägg
11 maj 2013
#886
Skruvar till det skrev:
Uppdateringen alla väntat på är nu här.....

Jag har fler bilder men datorn vill inte ladda upp fler, jävla låda.

Jag fick ju en brandsläckare på jobbet så jag tänker då lacka om den till blå.
Börjar här med att plocka bort klisterlappen.
Mattade sen ner den med 800 papper.

http://www1.garaget.org/gallery/images/ … 096f7a.jpg

Försökte att tvätta tillbaka kolfibern på taket smile
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … 89e4c4.jpg

Nytvättad för första gången.
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … 6f188d.jpg

Nu är det bara för mig komma då kolla lacken se om det går polera den

tack till:
www.MBSCA.com

1 702 Inlägg
11 maj 2013
Trådstartare
#887
Det är fritt fram att polera lite:)

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.

1 702 Inlägg
13 maj 2013
Trådstartare
#888
Nu kommer den riktiga uppdateringen då jag fått tag i en fungerande dator igen.

Jag tar det från början så allt kommer i rätt ordning med bilderna.

Tog ju som sagt bort klisterlappen och mattade ner med 800 papper.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-fb9d1b2361a359534d8abd9325096f7a.jpg

Här hänger brandsläckarn i mitt lackträd, blå och fin. Märkte att jag inte hade klarlack i garaget så det får bli ett par lager vid senare tillfälle.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-c8f39796f95a3ac153057161ff61fe14.jpg

Har gjort rent mina dörrsidor med thinner, syns kanske vilken som är ren av de två... eller ja renare iaf för smutsen har blivit ett med vinylen efter alla år de legat och samlat damm.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-347e046325c35b90ce8a9de55ac454b9.jpg


Så nu är båda rena typ. Det går ju att klä om dom sen om jag får för mig att bygga mer ljud i dörrarna smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-22ce428e8039c5ae67d404d5291cff33.jpg


Det var så fint väder i lördags morse så jag steg upp kl 6 tog en stooor kopp kaffe med mig till garaget, starta lite musik och började lacka massa smådelar som legat länge och väntat på att bli svarta.
Lackträdet får jobba hårt nu.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-94317ad586ee946777690f53fb7654d6.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-89afa5472f932fe217aa0f994759bc6a.jpg


Dessa lister sitter precis bredvid dörrrutorna på karossen, det kan även bli kolfiberfilm på dem har inte bestämt mig än men lutar nog åt det hållet.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-76aa0147674be281c51127e7234dae11.jpg

Dörrsidan på.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-5d3796afde8fa36d091a8ff3627adb0f.jpg

Även konsollen för elhiss på och det funkade fint upp/ner. Smöjade upp allt som har med elhissmekanismen att göra och även dörrlåsens alla delar fick en omgång.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-90ec7bfbe6a878ce651f534b69e57267.jpg

Batteriets slutliga plats blev här mitt över bakaxeln, jag ville ju ha det nere i högra hörnet men det gick inte att skruva fast fästbandet till batterilådan i plåten i bagagegolvet för rakt under där sitter tanken. Men jag är nöjd över placeringen nu.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-b30f039bbca2a9355d4f0a5953aa0e1c.jpg

Blå och repig blev istället nylackad svart.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-22454e1054e63d588297badcaa7dc608.jpg


Snyggare än innan.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-f8c8a9b7b0e9d1f0871dc31a689396b1.jpg

Klassisk bild, men jag håller på att koppla in tutan till knappen i ratten.... fick det inte att funka så kopplade den till min lilla röda knapp som jag haft den på tidigare och det funkade fint.

Ska dock inte ge upp med rattknappen men bilen ska igenom besiktning först och då får det bli såhär just nu.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-b0e7974f15db08852da6a30eaa66661f.jpg

Hittade en bra plats för den i motorrummet.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-a6d3dfc5b7e0a913e05c166d56730d3b.jpg

Har även dragit kabel för vattentemp in i kupèn till mätarn jag har har. Men nåt stämmer inte för sprutets vattentemp visade ca 20 grader med motorn kall och vattentempen jag nyss kopplade in visar 40 grader???
Jag ska nog byta den som suttit där från 1989 till en ny, det är nog dags för det nu.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-5d378e33f23cd15ac1c2276b38260606.jpg

Då var det dags för ny programvara, och det gick smidigt att läsa in.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-587c1063f8972e8612456e925fbcddce.jpg

Det här är min toothlogger, och räknar man från den höga stapeln som ska vara missing tooth så bör det vara 35 lägre staplar innan nästa höga MEN där är ju 40 st???? Så jag får bygga om mitt triggerhjul helt klart.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-830accb5ad71d98a5f35f2d742445a80.jpg

Syns även här att det wobblar för mycket för att kunna läsa alla tänder bra.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-6e34d579c9a8be8e9837d99ceef31ee0.jpg


Tog lite random bilder när jag precis tvättat bilen efter ett år nästan.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-035d1571de185a2cf4863df8289a3f19.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-c312cb78e9785774adffc94525b5a848.jpg

Dålig mörk bild.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-97a1122d1368c4b764eb6b14c12e81c3.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-d249bd6b6870e6d53508585c6a49ff0c.jpg


Nu sitter avgaset fel igen, eller bakkofångaren som inte är centrerad....
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-a93741354c0ea194c22466fa7414514d.jpg


Så hur gick det nu då med startförsöken ????

Jo det var ju som vanligt poff poff i med en massa startgas. Vi kollade tändningen och den stod 180 grader fel så jag tog och skiftade tändkabelparen på spolen och då jävlar startade han, fast gick oroligt på tomgång runt 800 rpm i ca 10 sek sen dog han igen. Av vad jag hört så räcker denna lilla ändring i motortemp mm som blev i och med att den startade, att den kan vägra om man försöker starta direkt igen.
Finns ju en inställning i sprutet ase ( afterstart enrichment ) där sprutet skickar på mera soppa eftersom motorn blir varmare. Sen har vi ju req fuel med som man kan ändra.

Jag är ändå gött nöjd med att den startade trots allt.

Ska tanka i mer bensin och sen försöka mer i veckan.

Så ska en uppdatering se ut smile

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
13 maj 2013
#889
Finfint Tommy! ASE är rätt om den går i 10sek (kanske något mer), det är WUE som tar över efter 15sek efter uppstart. Wue kan ta evigheters evigheter att få till men med många kallstarter vid olika temperaturer så brukar man få till det.. Dra den linjär från ca 250% vid kallaste till 100% vid arb.temp.


1 702 Inlägg
13 maj 2013
Trådstartare
#890
Peter_Eriksson skrev:
Finfint Tommy! ASE är rätt om den går i 10sek (kanske något mer), det är WUE som tar över efter 15sek efter uppstart. Wue kan ta evigheters evigheter att få till men med många kallstarter vid olika temperaturer så brukar man få till det.. Dra den linjär från ca 250% vid kallaste till 100% vid arb.temp.

Aha då är det wue som ska kollas upp nu då:)

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.

1 702 Inlägg
14 maj 2013
Trådstartare
#891
Sitter och kollar lite på jobbdatorn, alltså tunerstudios är offline.


Peter: jag antar att det är en sån här kurva jag ska ha på wue. Den börjar på 235% och går linjärt ner till 100%
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-085aee4095c7a6898d873383d4b380fb.jpg

Sen är frågan hur dessa värden bör ställas in.

Priming pulse är väl hur länge spridarna öppnar när tändningen slås på.

Sen pulsvidden vid -40 samt pulsvidden vid +71 grader räknar sprutet själv ut resterande därimellan??

Hur många ignitioncycles är väl för ett helt motorvarv 720 grader och det blir väl 2 st.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-5182d6eac4f8a93fcf54d1691da4bf1e.jpg
Senast redigerat av Skruvar till det (14 maj 2013)

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
14 maj 2013
#892
Eh.. priming pulse borde ju vara skapligt mkt högre vid kall motor än vid varm.

Wue-kurvan ser bra ut, du kan behöva justera den ganska mkt sen när du märker hur lättstartad den är vid olika temperaturer.


1 702 Inlägg
14 maj 2013
Trådstartare
#893
Peter_Eriksson skrev:
Eh.. priming pulse borde ju vara skapligt mkt högre vid kall motor än vid varm.

Wue-kurvan ser bra ut, du kan behöva justera den ganska mkt sen när du märker hur lättstartad den är vid olika temperaturer.

Du menar cranking pulsewidht ska vara högre vid kall motor, ja det är inte inställt alls nu detta var bara för att visa vilka värden jag tänker på.

Just nu är bilen inte alls lättstartad oavsett temp smile men det kommer väl.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
14 maj 2013
#894
Ja, alltså.. alla värden måste ju följa motortempen.. och ju kallare motor, desto högre värden.. så är det ju med typ allt.

Nej, man brukar få tugga en del innan man får till det smile


490 Inlägg
15 maj 2013
#895
Nu efter du höjde bilen (skruvade upp coilovers till högsta läget),
hur låg är den från avknasröret till marken nu?
Och från fronten till marken?

Har det systemet någonsin suttit rätt?

Citat 1: -Om du vågar gasa fullgas, så har du inte trimmat tillräckligt!
Citat 2: -Har du inte döda flugor på sidorutorna, har du inte kört fort nog!
Citat 3: -När du kör så fort du kan och känner att du har kontroll, då kör du för sakta!
Följ Mitt Bubbla Projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=265896 Slide in, Burn OUT!!

1 702 Inlägg
15 maj 2013
Trådstartare
#896
@ Peter Ja kallare motor mer soppa iaf det är jag med på.

@ Robert Det var 15 cm från sidokjol till marken det mätte jag och nu står den rätt så jämnt fram och bak så det är väl nåt liknande från front till marken, jag ska mäta nästa gång.
Avgasröret var ju ett bolton till min bil men allt var inte riktigt att bulta dit.
Tex så var ju downpipeflänsen felvriden 45 grader så den pekade helt fel mot resten avgas.
Sen stämde inte upphängningarna, jag fick ju svetsat dit en racekat med samt kapa och vrida och bygga om typ alla fabriksgjorda flänsar.
Nu sitter det inte bra men ca 5 cm från marken på lägsta stället, så det hade ju underlättat om jag fått stå på lift och bygga det så tätt det går mot karossen och vet du vad.... DU har ju lift haha.
Så en vacker sommardag kanske jag kommer puttrandes hem till dig.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.

1 163 Inlägg
15 maj 2013
#897
Skruvar till det skrev:
@ Peter Ja kallare motor mer soppa iaf det är jag med på.

@ Robert Det var 15 cm från sidokjol till marken det mätte jag och nu står den rätt så jämnt fram och bak så det är väl nåt liknande från front till marken, jag ska mäta nästa gång.
Avgasröret var ju ett bolton till min bil men allt var inte riktigt att bulta dit.
Tex så var ju downpipeflänsen felvriden 45 grader så den pekade helt fel mot resten avgas.
Sen stämde inte upphängningarna, jag fick ju svetsat dit en racekat med samt kapa och vrida och bygga om typ alla fabriksgjorda flänsar.
Nu sitter det inte bra men ca 5 cm från marken på lägsta stället, så det hade ju underlättat om jag fått stå på lift och bygga det så tätt det går mot karossen och vet du vad.... DU har ju lift haha.
Så en vacker sommardag kanske jag kommer puttrandes hem till dig.

5cm kommer du klara dig fint på smile .. men tommy,, va säger du .. sista gången man köpte bolt on avgas?wink ... iallafall för min del haha hade byggt de 10 gånger bättre själv ! haha smile

Made by myself, always going to thank my Dad, Brother, Mother and all my Friends for all Support to my projects!

1 702 Inlägg
15 maj 2013
Trådstartare
#898
Lätt värt att bygga själv, om man sen har nån som kan tigga så blir det riktigt snyggt med. Jag tycker med 5 cm räcker så ska köra runt sen på dåliga vägar och se om det skrapar i för vi har gott om dom.

En polare har lift så det blir att vi bygger om då när bilen är besiktigad vill säga.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.

1 702 Inlägg
17 maj 2013
Trådstartare
#899
Ja då har jag tagit mitt förnuft till fånga och ska göra om triggersetupen.
Den gamla var ju svetsad runt vevens remhjul och långt ifrån bra, det var skevt och när det sen visade sig i toothloggern hur ojämnt det var bland tänderna så var det inget snack längre.

Jag fick ju ett nytt hjul av protoparts som kompensation för den trasiga reläkabeln så nu är det bara att börja tänka till hur jag ska få det bättre centrerat.

2 slag senare
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-71cdf15d60a5534a320b5a61b714327d.jpg

Nu tror jag att jag kommit på nåt bra, vad kallas den delen som drivaxeln skruvas fast i mot navet ? medbringaren??

Den iaf har en diameter som ska passa ner i remhjulet och som synes finns det ju då redan ett 6 bultat mönster som får triggerhjulet väldigt centrerat.

Så är det tänkt iaf, nu hittade jag inget skjutmått och har heller inte fått loss medbringaren än men det jag tänker göra är att ta medbringaren och sätta i mitt remhjul, svetsa ihop dom och sen bulta fast triggerhjulet i medbringaren för det var redan gängade hål i den.

Det innebär att jag får plats med servoremmen igen utan att den skaver emot nåt och nu får jag även bygga nytt fäste för vrgivaren så det blir stabilare. Tänkte fyrkantsprofil bör räcka som material till fästet.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-590b7372c67909727617b3aec1a20ba8.jpg

Blir mera skruva till helgen då alla andra åker till Emmaboda och har sköj.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.

1 697 Inlägg
17 maj 2013
#900
Skulle du inte bara kunna låta någon tillverka något liknande denna som jag ska ha för att fästa triggerhjulet på min motor?

http://imageshack.us/a/img694/6634/img1739ay.jpg



Sök