3538
Sök

Bara allmänt intresserad 4-länk! wattlänk

18 Inlägg
15 april 2006
Trådstartare
#1
Hallå skulle vilja ha förklarat av någon kunnig eller något hur 4-länk & wattlänk fungerar o till villken nytta.Bara allmänt intresserad..

Mr Performence

5 710 Inlägg
16 april 2006
#2
"4länken" är bra på såvis att du har 4länkar som du justera på alltså så är hjulvinklarna lätta att ställa som man vill.
En annan sak som är bra är att bakaxelns diffhus sitter fast  monterad och kardanaxeln behöver på så sätt inte röra sig med bakaxeln.
Dessutom är ju en sådan "klump" ganska tung vilket höjjer den ofjädrade vikten om den måste föjlja med axeln upp å ner som på en icke 4 link= obra.
Ger alltså bra väghållning men är ganska dyrt och lite komplicerat att ställa in och används därför ofta på tävlingsbilar där fördelarna uppväger priset.
Pratar man icke tävlingsverksamhet är det rätt bra för komforten då varje hjul blir individuellt upphängt/fjädrat därför gör man en "variant" av 4länken på en modern större bil.

En "wattlänk" är bra då den hindrar bakaxeln att röra sig i längsled när fjädringen trycksihop/dras ut som blir resultatet med ett vanligt "panhardstag".
Ger bra väghållning och är bra för startegenskaperna.

Vanlig stel axel med wattlänk:
http://img220.imageshack.us/img220/3146/wattlank9dv.th.jpg

Hade det varit en fyrlänk hade diffklumpen monterats i en "ram" som sitter fast i karossen och från dessa hade 4 armar (eller linkar) gått ut till varje hjul.

MVH Jonas
..............

40 Inlägg
16 april 2006
#3
Håller inte med jonte här. 4-länk är när man har en stel bakaxel som hålls fast av fyra stag, två övre och två undre som går rakt framåt i bilens riktning.

Wattlänk är bäst på rallybilar där man behöver lång fjädringsväg. På normala bilar ska det räcka med ett panhardstag (båda håller bakaxeln så den inte åker i sidled vid kurvtagning).

1 Inlägg
3 oktober 2008
#4
behövs inte orginal bärarmar om man bygger om till 4-länk? det syns inte på bilden...


Entreprenör
1 784 Inlägg
3 oktober 2008
#5
ZeeRoW skrev:
Håller inte med jonte här. 4-länk är när man har en stel bakaxel som hålls fast av fyra stag, två övre och två undre som går rakt framåt i bilens riktning.

Wattlänk är bäst på rallybilar där man behöver lång fjädringsväg. På normala bilar ska det räcka med ett panhardstag (båda håller bakaxeln så den inte åker i sidled vid kurvtagning).

De får ja verkligen hoppas att de e 4 stag..four-link har inget me modellen av bakaxel att göra de. DVS behövs inte på en jaggaaxel Tex......ja har de både bak å fram på min rod.. va JonTe e ute efter e LÄNKARMAR..inte fourlink
Senast redigerat av mrbuggy (3 oktober 2008)

Entreprenör
1 784 Inlägg
3 oktober 2008
#6
hedefur_92 skrev:
behövs inte orginal bärarmar om man bygger om till 4-länk? det syns inte på bilden...

du tänker på wattslänkaget.... på fotot syns fourlinken också...Wattslänkaget används när de e lite trångt om plats..så slipper man panhardstaget...kan tillägga att panhardstaget är att föredra på en rod...(kort fjädringsväg) å lättare att bygga.

här e en fourlink...finns lite olika..
http://www.snowball.se/images/webshop/linkkit.jpg
Senast redigerat av mrbuggy (5 oktober 2008)

Forummoderator
10 576 Inlägg
6 oktober 2008
#7
jonTe skrev:
"4länken" är bra på såvis att du har 4länkar som du justera på alltså så är hjulvinklarna lätta att ställa som man vill.
En annan sak som är bra är att bakaxelns diffhus sitter fast  monterad och kardanaxeln behöver på så sätt inte röra sig med bakaxeln.
Dessutom är ju en sådan "klump" ganska tung vilket höjjer den ofjädrade vikten om den måste föjlja med axeln upp å ner som på en icke 4 link= obra.
Ger alltså bra väghållning men är ganska dyrt och lite komplicerat att ställa in och används därför ofta på tävlingsbilar där fördelarna uppväger priset.
Pratar man icke tävlingsverksamhet är det rätt bra för komforten då varje hjul blir individuellt upphängt/fjädrat därför gör man en "variant" av 4länken på en modern större bil.

En "wattlänk" är bra då den hindrar bakaxeln att röra sig i längsled när fjädringen trycksihop/dras ut som blir resultatet med ett vanligt "panhardstag".
Ger bra väghållning och är bra för startegenskaperna.

Vanlig stel axel med wattlänk:
http://img220.imageshack.us/img220/3146/wattlank9dv.th.jpg

Hade det varit en fyrlänk hade diffklumpen monterats i en "ram" som sitter fast i karossen och från dessa hade 4 armar (eller linkar) gått ut till varje hjul.

Visst fasen har du blandat ihop allting idag :p

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

5 710 Inlägg
6 oktober 2008
#8
torpis skrev:
jonTe skrev:
"4länken" är bra på såvis att du har 4länkar som du justera på alltså så är hjulvinklarna lätta att ställa som man vill.
En annan sak som är bra är att bakaxelns diffhus sitter fast  monterad och kardanaxeln behöver på så sätt inte röra sig med bakaxeln.
Dessutom är ju en sådan "klump" ganska tung vilket höjjer den ofjädrade vikten om den måste föjlja med axeln upp å ner som på en icke 4 link= obra.
Ger alltså bra väghållning men är ganska dyrt och lite komplicerat att ställa in och används därför ofta på tävlingsbilar där fördelarna uppväger priset.
Pratar man icke tävlingsverksamhet är det rätt bra för komforten då varje hjul blir individuellt upphängt/fjädrat därför gör man en "variant" av 4länken på en modern större bil.

En "wattlänk" är bra då den hindrar bakaxeln att röra sig i längsled när fjädringen trycksihop/dras ut som blir resultatet med ett vanligt "panhardstag".
Ger bra väghållning och är bra för startegenskaperna.

Vanlig stel axel med wattlänk:
http://img220.imageshack.us/img220/3146/wattlank9dv.th.jpg

Hade det varit en fyrlänk hade diffklumpen monterats i en "ram" som sitter fast i karossen och från dessa hade 4 armar (eller linkar) gått ut till varje hjul.

Visst fasen har du blandat ihop allting idag :p

Japp.....fast det var inte idag utan för bra länge sedan smile
Meeen....det är bara erkänna att jag hade blandat ihop begreppen, men nu vet jag bättre!

MVH Jonas
..............

313 Inlägg
29 november 2010
#9
Wattlänk

Jag ser inga problem att köra med wattlänk oberoende på om man åker racing eller rally. Det man bör veta är att rollcenter (RC) bestäms vart proppellern i Wattlänken är monterad. Jag personligen föredrar att montera den i bakaxeln. Finns dem som sätter den i karrosen också. Sedan bör man ha höjden justerbar för att kunna justera hur mycket roll man vill ha. Sedan bör väll stagen ut till karossen vara monterad parrallelt med marken för att inte få några kraftförluster. Eller bättre beskrivet, vinkel mellan stagen som går ut i karrosen jämfört mot marken ska vara lika stor på bägge sidorna av axeln med skilda tecken. dvs om ena staget pekar uppåt ska det andra peka nedåt.

4-link

Bilden som mrbuggy la upp är ett bra exempel på hur en 4 link kan se ut. Den bör monteras så nära hjulen som möjligt enligt mig. Fördelen med att montera dem så nära hjulen som möjligt är att beroende på hur du ställer in din 4-link så kan man få hjälp av av krafterna i bakaxeln när man svänger på ett bättre sätt. Låter lite konstigt men svårt att förklara utan att det ska bli avancerat och kompiserat att förstå.
Sedan är det många som förespråkar 3-link men enligt mig är det en 4-link där man har plockat bort ett momentstag och flyttat in det i mitten. Fördelar är försumbar. Nackdelar är väll att kraften blir dubbelt så stor i ett momentstag i stället för två och då måste man dimensionera för detta. 3-linken är väll lite enklare att ställa in också pga att bakaxeln rörsig inte så mycket i höjdled i mitt i bilen.

Sedan bör man köra med Unibols istället för stela busningar så bakaxeln kan röra sig fritt när det kränger om man kör med 4-link. 3-link är det inte lika viktigt.

Det finns en hel del diskutionstrådar ute på nätet om man söker litegrann.


Med lem
1 127 Inlägg
3 december 2010
#10
Sedan bör man köra med Unibols istället för stela busningar så bakaxeln kan röra sig fritt när det kränger om man kör med 4-link. 3-link är det inte lika viktigt.

Med 4 länk behöver du snarare köra gummibussningar, lätt att få låsningar i axeln vid krängning. Men till rattlåsracing funkar det ju. tongue

3-länk är bättre på en stel axel som det ska svängas med.

Watt länk eller panhard spelar ingen jättestor roll. Men bygger man watt-länk ska man ha koll på vad man gör. Panhard är både billigare och enklare att få till. Så långt och lågt monterad som går. Voila bättre går de inte få med stel axel. Med detta blir sidoförflyttningen minimal och "roll center" blir bra.
Senast redigerat av H3dlund (3 december 2010)


313 Inlägg
4 december 2010
#11
H3dlund skrev:
Med 4 länk behöver du snarare köra gummibussningar, lätt att få låsningar i axeln vid krängning. Men till rattlåsracing funkar det ju. tongue

Får man inte oönskad vridning i länkarmstagen om man kör med gummibussning?



Sök