3273
Sök

Blev av med kortet på ett skumt sätt

164 Inlägg
4 juni 2009
Trådstartare
tja..
nu sitter jag utan körkort från och med kl 23:00

körde på södra vägen i cirka 55-60 kmh med 2 polare.
jag låg i mitten i en karavan av 3 bilar smile

vi körde ut på e20 när det plötsligt kommer upp en mörk v70 och en ful skyllt tittar ut igenom rutan,
stanna polisen stod det på den sad
väl inne i polisbilen så sa han att jag och resten av mina "polare" hade kört mot rött..
jag blev ganska paff och tyckte det va väldigt skummt för jag hade inte sett nåt rött ljus.
vägrade skriva på boten och fick en medgivnings lapp om att jag hade kört bilen..

nu till saken, jag har pratat med dom andra som var med
och dom hade inte sett nåt rött ljus dom heller..
polisen påstår att jag hade kört mot båda rödljusen vid södra vägen\park gatan inne i gbg...

men det va bara polisen som såg rödljusen :S

såhär står det i raporten: kört i högra hastighet(ej uppmätt)än tillåtna 50
längs park gatan kör mot rött ljus vid södra vägen\park gatan

Trucker
75 Inlägg
4 juni 2009
ööh.. jadu det var riktigt skumt ! men borde väl gå att överklaga ? eftersom ingen av dina kompisar heller sett så är det ju ganska mysko.

Lider med dej !

1 489 Inlägg
4 juni 2009
Förstår inte? Blev du av med kortet trots att du nekade?

• Även den starka måste ta i när han skiter

50 Inlägg
4 juni 2009
man blir av med kortet även fast man nekar, saxat från zatzy där Ruben Börjesson svarar på frågor: RedFire Robert T, Uppsala
Varför kan man bli av med körkortet trots att man nekar? Det händer
i vissa fall att personer nekar till en fortkörning, blir av med
kortet eftersom polisen uppmätt mer än 30 för fort. Fallet går till
tingsrätten där personen frikäns men kortet fick personen vara utan
ändå? Tycker det känns kommunistiskt snarare än demokratiskt...

Det är märkligt. Man uppfattar det som att det är två domstolar som dömer om samma brott. Men så anses det inte vara. Att ha ett körkort är ingen självklarhet och har man inte samhällets förtroende så kan det återkallas. Det beror oftast på trafikbrott som anses grova. Rattfylla och hastighetsöverträdelse är de vanligaste. men man kan bli av med körkortet för att man blivit sjuk eller för att man gjort sig skyldig till grova brott som bankrån till exempel.
Polisen ska ta körkortet direkt, interimistiskt kallas det, vid rattfylla och hastighetsöverträdelse över 30 kilometer per timme. Sen ska det bedömas av körkortsenheten på länsstyrelsen och där kommer det riktiga beslutet.
Förr tog polisen inte körkortet direkt, utan länsstyrelsen gjorde en utredning, som idag, och sen när man delgavs beslutet blev man av med körkortet. Kunde vederbörande då hålla sig undan delgivningsmannen i två år så blev han aldrig av med körkortet. Efter två år preskiberades nämligen beslutet.
Det har hänt någon enstaka gång att vi drar körkort som sedan får lämnas tillbaka för att det är något fel någonstans. Det vanligaste och det enda jag varit med om är att hastighetbegränsningen där vi haft kontroll inte är kungjord på rätt sätt. Det har hänt två gånger under mina år som trafikpolis.
Att man blir frikänd i tingsrätten händer också någon gång då och då, men då har man nästan alltid fått tillbaka sitt återkallade körkort och kan inte göra något åt att det varit återkallat. Konstigt? Javisst, men så här är det.

http://www.zatzy.com/peter-sundfeldts-k … ost4114631

Bilvårdstönt.
1 109 Inlägg
4 juni 2009
Det finns ju en jävla massa rödljus på Södra vägen, i slutet när man närmar sig Parkgatan.
Såg du inte dom? Alltså, såg du dom överhuvudtaget eller såg du inte att det var rött?

Mvh. David.

Bygger rolig bil. :)

274 Inlägg
4 juni 2009
Jag va idioten som låg först och jag hade grönt hela vägen så att han hävdar att vi alla körde mot rött verkar jävligt skumt. Plus att vi va 4 st just under det tillfället.

Antar dom blir sura när man kör rödljusrace och anser dom måste göra något för att stoppa oss. Vet inte om det hann bli rött ljus när du ligger 20-50 meter bakom mig men tror dom har hittat på det för att visa sin makt. Det har hänt mig innan när jag körde för fort på 70 väg, då skickade dom mig på ombesiktning av bilen för att jag hade fel färg på positionljusen.

Pratade med min bror som jag nämnde i ett pm till dig och du har rätt till en platsrapport från polisen där det ska stå om skedet. Plus att det hjälper inte att överklaga för man får ingen ersättning ändå och blir av med kortet hur man än gör precis som Toker1 sa. Däremot har jag fattat det som att länsstyrelsen kan korta ner tiden, tror det ligger på 1-4 månader man blir av med det vid rödljuskörning.

Surt att du skulle behöva ta smällen för oss alla hmm

Vad är det för likhet mellan en diskussion i ett forum och en jorden runt resa?
Ingen leder nånstans!

115 Inlägg
4 juni 2009
Herregud! De har verkligen inget bättre för sig att göra.

274 Inlägg
4 juni 2009
Sebban89 skrev:
Herregud! De har verkligen inget bättre för sig att göra.

Om de va trafikpolis så gör dom väl bara sitt jobb så vet inte om man ska klandra dom för det men sen om dom ljuger då är det en helt annan sak. Spelar inte nån roll vad man har för arbete...

Ingen leder nånstans!

164 Inlägg
4 juni 2009
Trådstartare
cp e det iallfall...
å polisen ka man inte sätta sig upp emot smile

men det va polisen som sa att jag inte skulle skriva på boten om jag tyckte det va grönt ljus...

224 Inlägg
4 juni 2009
FAn arg ända ner i kamelpungen blir man när man hör sånt här.

Eftersom dom kom efter er och ni hade grönt så måste dom själva kört mot rött ju.
Tråkigt att bli av med lappen:-(

Ge fan i TexasBoB!

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
4 juni 2009
kan inte varit grönt då, sedan kommer man och det blir gult, man hinner inte stanna på gult 30 meter innan korsningen "utan att tvärnita" om man kommer i 70, sen väl i korsningen så blir det rött och då kollar dom dit och tror ni alla körde rakt över mot rött??

Blir så för mig jämt när man åker till jobbet fast ingen polis har sagt något än så länge tongue

Kanske dom har mailat min fin mail istället?? hehe tongue tråkigt iallafall hoppas du får tillbaka det.

och om det nu var så. vadå skulle du heldre tvärnita och riskera serie krock och få böta för vårdslös het i trafik och det antal kronor per meter det vart av dom svarta broms spåren? tongue
Senast redigerat av Dark_Angel (5 juni 2009)

164 Inlägg
5 juni 2009
Trådstartare
Vollez skrev:
Jag va idioten som låg först och jag hade grönt hela vägen så att han hävdar att vi alla körde mot rött verkar jävligt skumt. Plus att vi va 4 st just under det tillfället.

Antar dom blir sura när man kör rödljusrace och anser dom måste göra något för att stoppa oss. Vet inte om det hann bli rött ljus när du ligger 20-50 meter bakom mig men tror dom har hittat på det för att visa sin makt. Det har hänt mig innan när jag körde för fort på 70 väg, då skickade dom mig på ombesiktning av bilen för att jag hade fel färg på positionljusen.

Pratade med min bror som jag nämnde i ett pm till dig och du har rätt till en platsrapport från polisen där det ska stå om skedet. Plus att det hjälper inte att överklaga för man får ingen ersättning ändå och blir av med kortet hur man än gör precis som Toker1 sa. Däremot har jag fattat det som att länsstyrelsen kan korta ner tiden, tror det ligger på 1-4 månader man blir av med det vid rödljuskörning.

jag körde min bil och tog mina egna beslut så det va helt mitt fel att man drog på lite extra....

MEN DET VA INTE RÖTT!!!!!!!

224 Inlägg
5 juni 2009
sypher_44 skrev:
Vollez skrev:

jag körde min bil och tog mina egna beslut så det va helt mitt fel att man drog på lite extra....

Nä det var grönt

Ge fan i TexasBoB!

406 Inlägg
5 juni 2009
sypher_44 skrev:
Vollez skrev:

Hehe polisen kanske hade en dålig dag eller så fick han inget av frugan och ville ge dig skiten:P

MvH Glenn Wiberg

1 302 Inlägg
5 juni 2009
sypher_44 skrev:
tja..

vi körde ut på e20 när det plötsligt kommer upp en mörk v70 och en ful skyllt tittar ut igenom rutan,
väl inne i polisbilen så sa han att jag och resten av mina "polare" hade kört mot rött..
jag blev ganska paff och tyckte det va väldigt skummt för jag hade inte sett nåt rött ljus.
vägrade skriva på boten och fick en medgivnings lapp om att jag hade kört bilen..

polisen påstår att jag hade kört mot båda rödljusen vid södra vägen\park gatan inne i gbg...

En kompis fick sitt körkort också taget för någon vecka pga att polisen såg rödljus fast att hon inte såg rött. Kanske är en "rasia" på gång hehe smile Fast det var i Stockholm i och för sig.

274 Inlägg
5 juni 2009
fegge_89 skrev:
sypher_44 skrev:
tja..

En kompis fick sitt körkort också taget för någon vecka pga att polisen såg rödljus fast att hon inte såg rött. Kanske är en "rasia" på gång hehe smile Fast det var i Stockholm i och för sig.

Jag har hört att man inte kan bli polis om man är plattfot men de går bra om man är färgblind tydligen.

Ingen leder nånstans!

164 Inlägg
8 juni 2009
Trådstartare
nu har jag fyllt i papper till länstyrelsn och jag ska skicka dom imorgon...

det står att jag är misstänkt för att jag kört på rött i alla papper smile

så den 13 kommer beslutet...
kommer inte kunna sova en lugn stund tills dess...

1 302 Inlägg
8 juni 2009
sypher_44 skrev:
nu har jag fyllt i papper till länstyrelsn och jag ska skicka dom imorgon...

det står att jag är misstänkt för att jag kört på rött i alla papper smile

så den 13 kommer beslutet...
kommer inte kunna sova en lugn stund tills dess...

Ta det bara lugnt allt komer att årdna sig tar de ditt körkort komer du att få tillbaka det ganska fort det kan i och för sig ta ca 2 - 3 månader innan du får det igen.
Du kan ju alltid överklaga och dra polisen in till domstol ifall du inte orkar vänta men det hjälper nog inte så mycket då domstolen säkert är korrupt och endast tror på vad polisen säger. hmm

4 005 Inlägg
8 juni 2009
Och tänk på att det bara är ett papper och du får böter. Det är inte som att du åker in i fängelse eller får 100 000 i skadestånd. Livet går vidare!

Amatör
453 Inlägg
8 juni 2009
flytta upp till norrland, där händer aldrig såna här skitsaker. lider med dig som tappade körkortet. har varit där förut och det är TUNGT.

mvh

Sök