4420
Sök

Köpråd: Mitsubishi Eclipse som första bil?

MitsuNörd
880 Inlägg
8 juni 2009
#21
EnigmaBegins skrev:
Evolution_6SiC6 skrev:
AcesHigh666 skrev:
för dem pengarna får du en gammal eclipse.. och dem kan man inte styla... det finns typ bara ett par tre stycken kjolpaket och inget ser bra ut... dem bilarna är bäst original med bra puts och sjyssta fälgar..

största felet på dem bilarna är väl rosten och ägarna... 150hk så dem går som satan, men räkna inte med att plocka en massa folk för det är inte så värst mycket att hänga i granen idag tyvärr.

har själv haft en och dem är roliga att köra... vanligt fel är att styrboxarna går sönder..

Inget är omöjligt wink Vet inte vad har kikat för sidor men det finns!

Annars så är det ju som du skriver, det är ju en gammal bil...

Jag ser att du har lyckats bra med din Mitsubishi Eclipse GSX. Är det en Eclipse GS från början fast omgjord och därmed GSX istället för bara GS?

Det är som Big_jn skriver !


http://www.blocket.se/lulea/Mitsubishi_ … 13&w=3
Jag har växelåda å vinkelåda till den. Du behöver kardan å bakaxeln + motor som du kan ta från någon skrotad GS å slänga på lite roligt wink

You can't piss on what you can't catch...
...::[Carsound]::[DailyFresh]::...
BringItOnMedia - Min foto sida

Inga konstigheter
2 064 Inlägg
9 juni 2009
#22
Darkie skrev:
N/A = ingen turbo

N/A = Ingen turbo eller/och kompressor dvs   N/A = Ingen överladdning wink


Motlem
23 Inlägg
9 juni 2009
Trådstartare
#23
Evolution_6SiC6 skrev:
EnigmaBegins skrev:
Evolution_6SiC6 skrev:

Inget är omöjligt wink Vet inte vad har kikat för sidor men det finns!

Annars så är det ju som du skriver, det är ju en gammal bil...

Jag ser att du har lyckats bra med din Mitsubishi Eclipse GSX. Är det en Eclipse GS från början fast omgjord och därmed GSX istället för bara GS?

Det är som Big_jn skriver !


http://www.blocket.se/lulea/Mitsubishi_ … 13&w=3
Jag har växelåda å vinkelåda till den. Du behöver kardan å bakaxeln + motor som du kan ta från någon skrotad GS å slänga på lite roligt wink

Okey så då skulle man kunna köpa den där karossen (med tillbehör kanske) och sedan sätta in GSX delar från andra bilar tills den är komplett, låter som det kan bli rätt svårt men roligt.big_smile Måste man ha svets kunskaper mm för att lyckas?

Motlem
23 Inlägg
9 juni 2009
Trådstartare
#24
TBOC_Razor skrev:
EnigmaBegins skrev:
Jag har funderat på en nybörjarbil också... Vad skulle du rekommendera för bil att mecka med? antar att rost inte gör något, och då kan man ju hitta kördugliga bilar för 5k antar jag. Kanske en lite äldre saab som man kan skicka till skroten om meckandet går helt fel tongue

Edit: är lite långsam på att skriva, jag tror du svarade på min fråga innan jag skrev den. En gammal saab 900 alltså? cool

Ska man bara ha en lärobil så duger ju nästan allting precis före millenieskiftet och som kostar 10K eller mindre tongue


Men Volvo 240/740, Saab OG/NG900 Turbo, 9000 Turbo, Audi 80 osv. Ja det finns helt enkelt många gamla bilar som är lättmekade och som passar väldigt bra som just nybörjarbilar och förstabilar.


Jag hade själv en 9000 2.0i (ja jag vet, N/A är tråkigt tongue) och den har jag fortfarande i min ägo, 9-5:an är min andra bil.

Det bästa kanske vore o köpa en Mitsubishi galant eller lancer för under 10K, så lär man sig lite mer om just mitsubishi medans man mekar. Skulle ju vara bra om man tänkt sig ett svårare mitsubishi projekt senare. Eller är det fortfarande dyrt med reservdelar även till de gamla bilarna?

Forummoderator
26 397 Inlägg
9 juni 2009
#25
EnigmaBegins skrev:
Big_JN skrev:
EnigmaBegins skrev:

Jag ser att du har lyckats bra med din Mitsubishi Eclipse GSX. Är det en Eclipse GS från början fast omgjord och därmed GSX istället för bara GS?

Eclipse GSX är 4wd och turbo
Eclipse GST är FWD och turbo
Eclipse GS är snikversionen dvs FWD och N/A

Aha tack:)
Men vad betyder N/A?hmm

Kan man inte skaffa sig en GS och sätta in en turbo så har man sin GSX:a? Eller är det mycket som skiljer dem åt? Kanske går att ändra från FWD till 4WD också om 4WD är bättre, hehe jag har ingen aning roll

N/A betyder att man inte har turbo. Och det är inte "bara" att slänga i en turbo och se glad ut. Mycket pill - fast inte så mycket som en del hävar tydligen - och beroende på årsmodell på bilen, ett sjå utan dess like att registrera och besiktiga.
Att dessutom ändra från FWD till 4WD vågar jag inte ens spekulera i tid och kostnad..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

2 126 Inlägg
9 juni 2009
#26
AirOne skrev:
EnigmaBegins skrev:
Big_JN skrev:

Eclipse GSX är 4wd och turbo
Eclipse GST är FWD och turbo
Eclipse GS är snikversionen dvs FWD och N/A

Aha tack:)
Men vad betyder N/A?hmm

Kan man inte skaffa sig en GS och sätta in en turbo så har man sin GSX:a? Eller är det mycket som skiljer dem åt? Kanske går att ändra från FWD till 4WD också om 4WD är bättre, hehe jag har ingen aning roll

N/A betyder att man inte har turbo. Och det är inte "bara" att slänga i en turbo och se glad ut. Mycket pill - fast inte så mycket som en del hävar tydligen - och beroende på årsmodell på bilen, ett sjå utan dess like att registrera och besiktiga.
Att dessutom ändra från FWD till 4WD vågar jag inte ens spekulera i tid och kostnad..

N/A står för Naturally Aspirated och grovt översatt betyder det naturlig andning eller som vi säger på svenska: Sugmotor!

Tror också det blir billigare att hitta en 4G63T motor ifrån en Evo och slänga i än det är att Turbokonvertera!


1 752 Inlägg
9 juni 2009
#27
Jag kan slænga in ett gott ord før Eclipsen! Har haft min sen høsten 2007 o det har inte varit ett enda fel æn så længe(håller tummarna før att det håller sig så tongue)
O angående styling o sånt så finns det om du bara lægger ner lite energi på det, men i mina øgon så ser dom vældigt bra ut orginal med en sænkning o ett par andra fælgar smile

It´s not the speed that kills you, It´s Chuck Norris!

Motlem
23 Inlägg
10 juni 2009
Trådstartare
#28
Big_JN skrev:
Tror också det blir billigare att hitta en 4G63T motor ifrån en Evo och slänga i än det är att Turbokonvertera!

Och då sitter turbon redan på alltså?

Svets specialist
680 Inlägg
10 juni 2009
#29
hehe du har verkligen ingen koll eller hur?wink Själv motorn i just Evo och Eclipse bilarna Heter 4g63,men om det är med turbo så heter de 4g63T T=Turbo...Som sagt..bättre att hitta en 4G63T motor Från en Evo 3 typ.. mer häst orginal och tål mer än de tidigare motorerna... men önskar dig lycka till..smile

Sponsorer: Meguairs,PBZ,Carsound

OEM <3
6 957 Inlägg
10 juni 2009
#30

En såndär Fiat skulle jag inte rekommendera, min gamla granne har en sån..tkr han skruvar mer
än han kör..Alfa 156:an (gärna en GTA) däremot är nog den enda Italybilen jag skulle kunna tänka mig (om vi inte snackar dyrare märken då tongue)

Köp dig en gammal Colt GTI så får du iaf en bil som rör på sig wink
http://www.blocket.se/alvsborg/Mitsubis … 13&w=3

OEM <3

96 Inlägg
10 juni 2009
#31
http://www.blocket.se/goteborg/Mitsubis … =7&w=3 Här har du en 97:a för 40... Men det är väll säkert nått megafel på den som inte går att fixa, sen vet jag inte om företaget är pålitligt heller. Ville själv ha en Eclipse när jag var 18, snygga som fan, men dyra om man vill ha turbo, och svaret på en fråga jag såg, Nej du får inte en GSX bara för att du trycker in en turbo i en GS, utan du får mer en GS-T isådana fall. GSX är 4WD, GS-t FWD GS - FWD. Jag fastnade istället för en 200sx eftersom det är bakhjulsdrift och turbo, en förbannat rolig bil enligt mig, och det är nog många 200a ägare överrens med mig om. Du kan få en s13 för dom prisklasserna du letar efter. Och kollar du på 200sx projektrådar så ser du vad fina dom kan bli! Hoppas du hittar en bil du kommer stortrivas med!

Reach for the sky, sky is the limit!

Motlem
23 Inlägg
10 juni 2009
Trådstartare
#32
Reyez skrev:
hehe du har verkligen ingen koll eller hur?wink Själv motorn i just Evo och Eclipse bilarna Heter 4g63,men om det är med turbo så heter de 4g63T T=Turbo...Som sagt..bättre att hitta en 4G63T motor Från en Evo 3 typ.. mer häst orginal och tål mer än de tidigare motorerna... men önskar dig lycka till..smile

Hehe, nae jag kan inte mycket, men visst vet jag att T=turbo, ville bara vara säker på att den är monterad på motorn redan eller om det kanske bara fanns en ledig slot för den wink
Senast redigerat av EnigmaBegins (10 juni 2009)

Motlem
23 Inlägg
10 juni 2009
Trådstartare
#33
Big_JN skrev:
Tror också det blir billigare att hitta en 4G63T motor ifrån en Evo och slänga i än det är att Turbokonvertera!

Kan man slänga i vilken Evo motor som helst i en Eclipse GS eller GSX?

Hypotes: http://www.blocket.se/lulea/Mitsubishi_ … 13&w=3 och komplettera med http://www.blocket.se/orebro/Kompl__Mit … 13&w=3 skulle man kunna ha en fullt fungerande 250+ hp Mitsubishi GSX? Finns det risk att delar inte får plats? Och undrar även om det finns många kjolpaket till GSX -90 eller om en nyare GS- eller GSX-kaross är att föredra. tongue
Senast redigerat av EnigmaBegins (10 juni 2009)

MitsuNörd
880 Inlägg
10 juni 2009
#34
FEL FEL FEL !
Är inte bara att slänga ner en Evo motor i 1g Eclipse inte samma motorfästen + att det är 7b motorn...
4g63 motorn från Eclipse eller Galant GTi är bäst, där sitter 6b motorn som håller mycket bättre å minskar risken för "crankwalk"

You can't piss on what you can't catch...
...::[Carsound]::[DailyFresh]::...
BringItOnMedia - Min foto sida

Svets specialist
680 Inlägg
11 juni 2009
#35
Evolution_6SiC6 skrev:
FEL FEL FEL !
Är inte bara att slänga ner en Evo motor i 1g Eclipse inte samma motorfästen + att det är 7b motorn...
4g63 motorn från Eclipse eller Galant GTi är bäst, där sitter 6b motorn som håller mycket bättre å minskar risken för "crankwalk"

Alright master jag får väl ge mig i denna diskussionen tongue Du har helt rätt!!!

Sponsorer: Meguairs,PBZ,Carsound

2 126 Inlägg
11 juni 2009
#36
Evolution_6SiC6 skrev:
FEL FEL FEL !
Är inte bara att slänga ner en Evo motor i 1g Eclipse inte samma motorfästen + att det är 7b motorn...
4g63 motorn från Eclipse eller Galant GTi är bäst, där sitter 6b motorn som håller mycket bättre å minskar risken för "crankwalk"

Stämmer detta verkligen?
Tycker det är märkligt då jag enligt uppgift skulle kunna slänga i en 4G63T motor ifrån Evo 1-3
i min Colt GTi -90:a utan några större problem och då även motorn ifrån Eclipse 1g och Galant Gti motorn!
Var ju först efter Evo 3:an dom lade i motorn på andra sidan och detta borde ju även gälla Eclipsen!
Men jag kan ha fel för mig var ju ett antal år sedan man lade Mitsubishi projektet åt sidan!


Motlem
23 Inlägg
14 juni 2009
Trådstartare
#37
Okej tack så mycket, det har inte varit många nya poster på ett tag, tack för alla förslag mm tongue
Senast redigerat av EnigmaBegins (14 juni 2009)

MitsuNörd
880 Inlägg
21 juni 2009
#38
Big_JN skrev:
Evolution_6SiC6 skrev:
FEL FEL FEL !
Är inte bara att slänga ner en Evo motor i 1g Eclipse inte samma motorfästen + att det är 7b motorn...
4g63 motorn från Eclipse eller Galant GTi är bäst, där sitter 6b motorn som håller mycket bättre å minskar risken för "crankwalk"

Stämmer detta verkligen?
Tycker det är märkligt då jag enligt uppgift skulle kunna slänga i en 4G63T motor ifrån Evo 1-3
i min Colt GTi -90:a utan några större problem och då även motorn ifrån Eclipse 1g och Galant Gti motorn!
Var ju först efter Evo 3:an dom lade i motorn på andra sidan och detta borde ju även gälla Eclipsen!
Men jag kan ha fel för mig var ju ett antal år sedan man lade Mitsubishi projektet åt sidan!

Colt och Lancer påminner ju en hel del om varandra så det är mycket möjligt att det funkar!
Men 6b motor har jag svårt att tänka mig passar rakt ner utan att modifiera.
Sedan så är ju Evon AWD också måste man tänka på. Vilken låda tänkte du köra på Colten?
Senast redigerat av Evolution_6SiC6 (21 juni 2009)

You can't piss on what you can't catch...
...::[Carsound]::[DailyFresh]::...
BringItOnMedia - Min foto sida

2 126 Inlägg
22 juni 2009
#39
Evolution_6SiC6 skrev:
Big_JN skrev:
Evolution_6SiC6 skrev:
FEL FEL FEL !
Är inte bara att slänga ner en Evo motor i 1g Eclipse inte samma motorfästen + att det är 7b motorn...
4g63 motorn från Eclipse eller Galant GTi är bäst, där sitter 6b motorn som håller mycket bättre å minskar risken för "crankwalk"

Stämmer detta verkligen?
Tycker det är märkligt då jag enligt uppgift skulle kunna slänga i en 4G63T motor ifrån Evo 1-3
i min Colt GTi -90:a utan några större problem och då även motorn ifrån Eclipse 1g och Galant Gti motorn!
Var ju först efter Evo 3:an dom lade i motorn på andra sidan och detta borde ju även gälla Eclipsen!
Men jag kan ha fel för mig var ju ett antal år sedan man lade Mitsubishi projektet åt sidan!

Colt och Lancer påminner ju en hel del om varandra så det är mycket möjligt att det funkar!
Men 6b motor har jag svårt att tänka mig passar rakt ner utan att modifiera.
Sedan så är ju Evon AWD också måste man tänka på. Vilken låda tänkte du köra på Colten?

Planerna var att köra på original låda till colten då motorn var 4G67 så e det sxakt samma motor som 4G63 fast 1.8 liter istället för 2.0
4G63:an som sitter i Galant GTi passar iallafall rakt ner!


MitsuNörd
880 Inlägg
22 juni 2009
#40
Big_JN skrev:
Evolution_6SiC6 skrev:
Big_JN skrev:

Stämmer detta verkligen?
Tycker det är märkligt då jag enligt uppgift skulle kunna slänga i en 4G63T motor ifrån Evo 1-3
i min Colt GTi -90:a utan några större problem och då även motorn ifrån Eclipse 1g och Galant Gti motorn!
Var ju först efter Evo 3:an dom lade i motorn på andra sidan och detta borde ju även gälla Eclipsen!
Men jag kan ha fel för mig var ju ett antal år sedan man lade Mitsubishi projektet åt sidan!

Colt och Lancer påminner ju en hel del om varandra så det är mycket möjligt att det funkar!
Men 6b motor har jag svårt att tänka mig passar rakt ner utan att modifiera.
Sedan så är ju Evon AWD också måste man tänka på. Vilken låda tänkte du köra på Colten?

Planerna var att köra på original låda till colten då motorn var 4G67 så e det sxakt samma motor som 4G63 fast 1.8 liter istället för 2.0
4G63:an som sitter i Galant GTi passar iallafall rakt ner!

http://www.mitsubishiclubsweden.se/foru … 2+0#p86667
Läs värt i alla fall...


Frågan är väl mest hur mycket trådskaparen vill skruva roll
Köp någon billig bil i början å kör med sedan så är det bara att byta upp sig tongue

You can't piss on what you can't catch...
...::[Carsound]::[DailyFresh]::...
BringItOnMedia - Min foto sida


Sök