3185
Sök

Angående försäkringar på en avställd bil?

yrkeschaufför
709 Inlägg
8 juni 2009
Trådstartare
hejsan som rubriken lyder.. så har jag en bil som är avställd för tillfället och det kommer en kille till hälgen och kollar på den,, givetvis lär denna person vilja provköra.. finns det regler för detta eller måste jag ställa på bilen för en prov tur.. tänkte det är kanske inte säkert att han köper bilen och därför vill man ju inte ställa på bilen i onödan..  vore tacksam för svar
mvh jocke

känns som g.org omyndigförklarar sina medlemmar.

224 Inlägg
8 juni 2009
Jäfligt nog så måste du ställa på bilen för att det ska vara lagligt :-(

En avställd bil får inte rulla en centimeter.

Ge fan i TexasBoB!

AUTOBAHNRASER
3 804 Inlägg
8 juni 2009
3000gt har så riktigt i det så. du får väl köra "if u brake it you buy it"

Bmw osv..

yrkeschaufför
709 Inlägg
8 juni 2009
Trådstartare
ja jo okey. tack för svaren.. tycker bara att det känns så jävla dumt att ställa på bilen och sedan kanske ställa av den igen samma dag bara för att.... desutom hatar jag VV.se jävla automat svar..
"tala in ditt reg nummer"  XDL    sa du XGE??  näääääj

4 005 Inlägg
8 juni 2009
Å andra sidan så ställer du av den direkt om han inte vill köpa den, du får betala en liten kostnad.
Men så slipper du orsaka samhället stora kostnader.

Sorry, men kör du bilen opåstålld och oförsäkrad så är du en idiot. Det finns många argument för detta i forumet smile

Edit: btw, kan du inte säga xerxes david ludvig? de är inprogrammerade för lite olika namn, dock inte zlatan. wink
Senast redigerat av linuslinje (8 juni 2009)

yrkeschaufför
709 Inlägg
8 juni 2009
Trådstartare
linuslinje skrev:
Å andra sidan så ställer du av den direkt om han inte vill köpa den, du får betala en liten kostnad.

Sorry, men kör du bilen opåstålld och oförsäkrad så är du en idiot. Det finns många argument för detta i forumet smile

Edit: btw, kan du inte säga xerxes david ludvig? de är inprogrammerade för lite olika namn, dock inte zlatan. wink

hahaha  för det första skulle jag inte köra bilen oförsäkrad och avstäld........ det var inte det jag frågade.. jag frågade om det behövdes att jag skulle ställa på den eller om det kick ändå. så jag är inte idiot..

BTW så sa jag dom namnen fast lars istället för L och kärringen fattade ändå inte wink

4 005 Inlägg
8 juni 2009
volvonisse440 skrev:
linuslinje skrev:

hahaha  för det första skulle jag inte köra bilen oförsäkrad och avstäld........ det var inte det jag frågade.. jag frågade om det behövdes att jag skulle ställa på den eller om det kick ändå. så jag är inte idiot..

BTW så sa jag dom namnen fast lars istället för L och kärringen fattade ändå inte wink

Ja då är det inte lätt!

MEN om du lånar ut fordonet för en provkörning så bör det väl bli lite delat ansvar på den klassificeringen av er som personer? smile

Asgammal medlem.
2 246 Inlägg
8 juni 2009
volvonisse440 skrev:
linuslinje skrev:

Du vet väl om att du kan ställa på bilen på transportstyrelsens hemsida?
Då slipper du ju talsvar.

1 915 Inlägg
9 juni 2009
Vet den som kommer och kollar på bilen att den är avställd ?
Om inte så säg till han att den är avställd och ev provkörning sker på egen risk.

Jag har sålt bilar som varit avställda, jag har inte krånglat med påställning, trafikförsäkring och skattekostnad inför försäljning. Men spekulanter har varit informerade om detta men valt att provköra ändå.
Ställer du på bilen och ställer av den samma dag så får du väl ändå betala skatt för hela månaden, försäkring däremot behöver du bara betala för just den dagen bilen var i bruk.

Vid ev försäljning kan du ju erbjuda köparen att ställa på bilen innan han/hon åker hem med bilen, om köparen betalar skattekostnaden.
För att kunna ställa på en bil måste det finnas en giltig trafikförsäkring så se till att köparen tecknar en försäkring innan du ställer på den isåfall.

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

yrkeschaufför
709 Inlägg
9 juni 2009
Trådstartare
larsson.m skrev:
Vet den som kommer och kollar på bilen att den är avställd ?
Om inte så säg till han att den är avställd och ev provkörning sker på egen risk.

Jag har sålt bilar som varit avställda, jag har inte krånglat med påställning, trafikförsäkring och skattekostnad inför försäljning. Men spekulanter har varit informerade om detta men valt att provköra ändå.
Ställer du på bilen och ställer av den samma dag så får du väl ändå betala skatt för hela månaden, försäkring däremot behöver du bara betala för just den dagen bilen var i bruk.

Vid ev försäljning kan du ju erbjuda köparen att ställa på bilen innan han/hon åker hem med bilen, om köparen betalar skattekostnaden.
För att kunna ställa på en bil måste det finnas en giltig trafikförsäkring så se till att köparen tecknar en försäkring innan du ställer på den isåfall.

ja jo men jag väljer nog att ställa på den .. det är evon som ska säljas tyverr sad 
men det är ju H-styrd så antingen ska den vara på stäld eller så ska jag köra tongue

2 638 Inlägg
9 juni 2009
volvonisse440 skrev:
ja jo okey. tack för svaren.. tycker bara att det känns så jävla dumt att ställa på bilen och sedan kanske ställa av den igen samma dag bara för att.... desutom hatar jag VV.se jävla automat svar..
"tala in ditt reg nummer"  XDL    sa du XGE??  näääääj

Varför inte gå in på http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag … stallning/ och göra det där, då slipper du allt strul. Mycket enkelt och smidigt.

Sen, om han vill provköra, se till att bilen är påställd. Jobbigt om det händer något.

1 050 Inlägg
9 juni 2009
Kanske ointressant i sammanhanget, men man får faktist köra avställt mellan verkstad eller besiktning. big_smile

Alla sätt är bra...utom de dåliga.

Trucker
2 710 Inlägg
9 juni 2009
Som ovanstående nämnt så får man köra till närmaste verkstad med en avställd bil.

Säg till spekulanten att den är avställd så han e medveten om det. Åk med du, blir det ngt så kan du visa upp ditt körkort o hela kitet o att ni är på väg ti nån versktad. Svårare än så är det ej.

Men att köra oförsäkrad och avställd är inte bara idiotiskt wink

Du, likså många säljare är undantaget sånna idioter ute på vägarna.
Har faktiskt en granne me en 240 som kör både oskattad o obes. Kollat upp han regnr för skoj skull, besiktades sist -06 yikes o än rullar den på vägarna. Jadu..

Fart missbrukare

Har alltid rätt!
689 Inlägg
9 juni 2009
linuslinje skrev:

Där har du faktist FEL!   pzh börjar min bil på o de säger Zlatan tongue  helt sjukt! trodde ja skulle dö haha!

Livet är ett helvete, du är bjuden!

4 005 Inlägg
9 juni 2009
pampers138 skrev:
linuslinje skrev:

Där har du faktist FEL!   pzh börjar min bil på o de säger Zlatan tongue  helt sjukt! trodde ja skulle dö haha!

haha är det sant? smile

Sök