3473
Sök

Baffel för nederfack volvo 740 -90

1 468 Inlägg
8 juni 2009
Trådstartare
Jag vill bygga om mitt nederfack på min kära volvo till 2st 6.5" i varje dörr.

Vad ska jag bygga med för matrial?

Jag har börjat med att montera bort dom små facken på sidan av stolarna för att spara på plats för större byggnationer.

Vad blir bäst?

En fräst 22mm spån?

Glasfiber?

Plyfa?

Något annat?

Detta vill jag göra för att få MER register i ljudet.
för då blir ljudet i framdörrarna ett kit med DLS 4.25" med diskanter och 1st kit med Amega q-comp 60 GOLD med 2 extra 6.5"are.

Varje dörr kommer alltså bestå av 2x6.5" 1x4.25" och 1x1"diskant

Eller kan man göra på något annat sätt?

Vill dock inte använda baslåda vilken någon säkert skulle föreslagit.
Mvh//Tommy

94 Inlägg
9 juni 2009
Gör som jag gjorde på en polares 940. Kapa dörrpanelen rakt av där kartfacket börjar. Använd kartfacket som mall och såga upp en likadan bit i 22 mm mdf. Såga ut alla hålen för högtalarna i den.

När det är gjort så monterar du dörrpanelen och skruvar fast mdf skivan med självborrande skruv i plåten så den ser ut att sitta ihop med dörrpanelen. Plasta nu fast skivan i dörrpanelen så har du en ny underdel av mdf som du hädanefter skruvar fast i plåten när du hängt på dörrpanelen.

Ett tips är att klä om dörrsidan så att man inte ser skarven mellan mdf och panelen. För att få det tätt runt dörren så använde jag butylgummi.

1 468 Inlägg
10 juni 2009
Trådstartare
Okej. får ta o pröva det när den tiden komer vilket är snart hopas jag. tack tack
Svampfest skrev:
Gör som jag gjorde på en polares 940. Kapa dörrpanelen rakt av där kartfacket börjar. Använd kartfacket som mall och såga upp en likadan bit i 22 mm mdf. Såga ut alla hålen för högtalarna i den.

När det är gjort så monterar du dörrpanelen och skruvar fast mdf skivan med självborrande skruv i plåten så den ser ut att sitta ihop med dörrpanelen. Plasta nu fast skivan i dörrpanelen så har du en ny underdel av mdf som du hädanefter skruvar fast i plåten när du hängt på dörrpanelen.

Ett tips är att klä om dörrsidan så att man inte ser skarven mellan mdf och panelen. För att få det tätt runt dörren så använde jag butylgummi.

Överladdad!
530 Inlägg
10 juni 2009
Så här kan du göra cool

https://www1.garaget.org/archive/43/42918/65027/65027-1096409.jpg

Hellre en mekaniker i köket än en kock i garaget :)

1 468 Inlägg
11 juni 2009
Trådstartare
Tackf för bilden. ska nog igång med ljudet så fort som möjligt nu hoppas jag.

Tack så mycket

Sök