2322
Sök

Tagen av polisens laser pistol i efterhand?

V8 Real Power - No Turbo Shit
544 Inlägg
9 juni 2009
Trådstartare
Ja om man tror att man blivit träffad, men ändå inte blivit stannad, kan man då bli tagen i efterhand?:S
Alltså de skjuter väl bara hastigheten eller sparar de ngn form av bild på bil osv med?

V8 - 4 Life

DFFL
9 020 Inlägg
9 juni 2009
De kollar bara din hastighet.
Såvida de inte stod med en fartkamera i näven.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

Sanizz
9 juni 2009
Mrjockos skrev:
Ja om man tror att man blivit träffad, men ändå inte blivit stannad, kan man då bli tagen i efterhand?:S
Alltså de skjuter väl bara hastigheten eller sparar de ngn form av bild på bil osv med?

Haha var de vid eko rakan eller kvantum? bor där i hörnet, sitter och kollar på alla som blir tagna, förbannad kul för folk kör som idioter tongue Ifall det var där så kan ja säga att dom står där väääldigt ofta, att folk inte lär sig.

Förlåt för att jag inte svarade på din fråga!

544 Inlägg
9 juni 2009
Trådstartare
näe det va inte där.

V8 - 4 Life

544 Inlägg
9 juni 2009
Trådstartare
han stog med den i handen ,min fråga är egentligen bara om någon form av bild sparas på bilen eller bara din hastighet?

V8 - 4 Life

Forummoderator
10 576 Inlägg
9 juni 2009
Mrjockos skrev:

En god vän tillika arbetskamrat var uppe i rätten igår där polisen tror sig sett honom åka förbi en laserkontroll utan att stanna, återstår att se om han blir fälld.

Men som svar på fråga, ja de kan ta dig i efterhand.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

attraktiv
87 Inlägg
9 juni 2009
Frågan är om de verkligen kan ta dig i efterhand med tanke på att den nya lasern de använder inte "filmar" utan bara mäter "exakt" hastighet och sedan måste polisen stoppa dig eftersom det är föraren som ska bötfällas, tror inte heller att det räcker med att en polis tror att det var du som körde utan måste ha stoppat dig (det skulle inte hålla i rätten, men det får vi väl se i föregående nämnda fall). Däremot räcker det, om jag inte minns fel, med att två poliser vittnar om att det var du.

1 749 Inlägg
9 juni 2009
Jag har blivit skjuten med lasern när jag gjorde en omkörning en gång.
Jag var en bra bit över hundra på 90 väg, men det har inte kommit nån böter på det.
Det var ett bra tag sedan.
Kanske polisen hade överseende i och med att jag körde om en farbror som kanske inte skulle ha varit ute i en bil?
Kanske polisen ansåg att jag gjorde en snabb säker omkörning bara?

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.

1 010 Inlägg
10 juni 2009
möjligt..de är ju människor dom me smile

409 Inlägg
10 juni 2009
Sanizz skrev:
Haha var de vid eko rakan eller kvantum? bor där i hörnet, sitter och kollar på alla som blir tagna, förbannad kul för folk kör som idioter tongue Ifall det var där så kan ja säga att dom står där väääldigt ofta, att folk inte lär sig.

Förlåt för att jag inte svarade på din fråga!

OffTopic som fasen, men var vid kvantum har du sett snuten stå? Bussplatsen eller? Har bara sett dom vid eko och mitt emot eko vid övergångsstället mot preem.

För att återgå till tråden så skulle jag vilja påstå att du kan känna dig rätt lugn. Han borde ju vinkat in dig på plats tycker man..

Livsnjutare
155 Inlägg
10 juni 2009
Mrjockos skrev:

Om du ''tror'' att du blivit träffad men inte stannad och kört för fort så ska du helt enkelt bara va lycklig.  Kan även berätta att dom endast får ge böter om du överstiger tex en 70 väg med 6 km/h dvs 76km/h. kör du 75 så får dom inte bötfälla dej för fortkörning.  Och nej, de är ingen kamera utan endast laser (endast hastigheten sparas om dom vill).

KTM 660
537 Inlägg
10 juni 2009
patrikke skrev:
Jag har blivit skjuten med lasern när jag gjorde en omkörning en gång.
Jag var en bra bit över hundra på 90 väg, men det har inte kommit nån böter på det.
Det var ett bra tag sedan.
Kanske polisen hade överseende i och med att jag körde om en farbror som kanske inte skulle ha varit ute i en bil?
Kanske polisen ansåg att jag gjorde en snabb säker omkörning bara?

Hur vet du att dom sköt på just din bil då?

Pontiac Gto 69a
Volvo 740 90a projekt bil

687 Inlägg
10 juni 2009
Svamp3n skrev:
Om du ''tror'' att du blivit träffad men inte stannad och kört för fort så ska du helt enkelt bara va lycklig.  Kan även berätta att dom endast får ge böter om du överstiger tex en 70 väg med 6 km/h dvs 76km/h. kör du 75 så får dom inte bötfälla dej för fortkörning.  Och nej, de är ingen kamera utan endast laser (endast hastigheten sparas om dom vill).

Hm va?

Vet då många som blivit bötfällda vid 71km/h på 70 väg. Fråga mig inte hur jag vet det.

4 005 Inlägg
10 juni 2009
Mrjockos skrev:

Vill ta dig, så kör de efter dig.
Kör de riktad insats mot de som tex kör 30km/h för snabbt så tar de enbart dem.

laserpistolen har ingen kamera. Däremot har poliserna syn och ett anteckningsblock. smile

Audis in Scandinavia
1 342 Inlägg
10 juni 2009
Kan man nog

Audis in Scandinavia Crew

Forummoderator
10 576 Inlägg
17 juni 2009
Eclipse03 skrev:
tror inte heller att det räcker med att en polis tror att det var du som körde utan måste ha stoppat dig (det skulle inte hålla i rätten, men det får vi väl se i föregående nämnda fall). Däremot räcker det, om jag inte minns fel, med att två poliser vittnar om att det var du.

Jorå nu är det provat och min kompis vart dömd.  så JA polisen kan sätta dit dig i efterhand även om de inte stoppat bilen och således inte vet vem som körde.

Torpis inlägg Från Yatzy där han skrev:
Ruben Börjesson;4207032 skrev:
Det finns inga exakta regler hur poliser får göra sina iaktagelser. I en sådan här situations skrivs inga böter ut direkt utan vi skriver en primärrapport. Den går till en åklagare som bedömmer om det är rimligt och han kan då antingen skriva ut ett strafföreläggande eller ta upp det i en domstol och i så fall är det domstolen som bedömer om det iaktagelsen är riktig. Sådana här iaktagelser är inte ovanliga att vi gör.

Okej, det är alltså mycket upp till polisens ord.

Låt säga att det passerar en kändis i en bil på tok för fort, du känner direkt igen kändisen och du skriver din primärrapport. Du är helt hundra säker på att det var Peps persson som körde förbi, det går ju inte att ta fel på, skägg, basker runda glasögon... det VAR han.

...men tänk om det nu inte var så ändå?  Två bröder som är väldigt lika eller asiater som för oss är väldigt lika, då är ju risken jättestor att någon oskyldig åker dit, eller hur. Polisens ord är ju i princip lag i en rättsal.

http://gfx.aftonbladet-cdn.se/multimedia/archive/00196/NOJE-13s36-robban-9_196533w.jpg

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

116 Inlägg
17 juni 2009
Så gjorde dom här i Enköping en dag, jag tror bara att dom mäter och kollar hur många som kör för fort och plockar eventuella extremfall.. jag körde ändå 80 på 50 sträcka och dom plockade inte in mig och jag har inte hört något om det heller.. detta var för typ 1½ månad sen

Att tänka innan man talar, är att torka sig i röven innan man skiter!

Bilplåtslagare
1 036 Inlägg
17 juni 2009
Nehe skrev:
Svamp3n skrev:

Hm va?

Vet då många som blivit bötfällda vid 71km/h på 70 väg. Fråga mig inte hur jag vet det.

Det är inte så konstigt, Du får 6km/h i rabatt så har du fått en böter på 71km/h så har du legat i 77Km/h.

Smoke Tires Not Drugs.

687 Inlägg
17 juni 2009
mickecorrado skrev:
Nehe skrev:
Svamp3n skrev:

Hm va?

Det är inte så konstigt, Du får 6km/h i rabatt så har du fått en böter på 71km/h så har du legat i 77Km/h.

"ok"

121 Inlägg
17 juni 2009
Trafikjuristen.se är en sida där ni kan få info om regler mm vid mätning av hastighetsöverträdelse o.dyl.
Se detta fall http://www.trafikjuristen.se/framgangar … laser2.htm
Lasermätning ska bara ske på en på en bil i taget även om polisen tycker att bakomvarande bil kör lika fort, alltså kan bara första bilen vinkas in och den andra får passera.

Sök