E-30 skrev:
discokapten skrev:
E-30 skrev:
Poletten har ej ännu trillat ned..Lycka till Nelle hoppas det går bra för dig.
Men seriöst? Vad har du mot killen? Presentera lite fakta som talar för din sak så kanske någon tar dig på allvar, annars så skriker trollstämpeln väldigt starkt.
Vad är det som ej stämmer i det jag sagt ? väntar med spänning..
Typ allt?
Herregud vad lätt det är att skriva utan att tänka först.
Bilen är GODKÄND med B21A, dvs förgasarsugis, UTAN Turbo.
MOTOR: VOLVO B21A
MOTORFAMILJ:4F (ÅRSMODELL 1981)
T31A MOTORN UTBYTT
Alltså fullt laglig att köra med en sån motor.
Däremot Nelle så måste jag tyvärr informera att du aldrig kommer att kunna få bilen godkänd med en B21ET då denna motor saknar katalysator orginal, och din bil är nyare än årsmodell 76.
Så antingen måste du bygga tillbaka till en B21A, eller förslagsvis så gör du så här:
- Kolla upp vilken maxeffekt som Opel tillåter på Ascona B (Ring vägverkets tekniska support).
- Välj valfri motor MED katalysator, och som håller sig UNDER den godkända effekten som tillåts i din bil. Förslagsvis är en B230ET/FK/FT (passar i befintliga motorfästen för B21), så länge som effekten är Ok. OBS: du måste även montera katalysator m.m.
Oftast så måste man även montera t.ex ventilerade skivor fram och liknande, men du verkar ju ha andra bromsar redan, så kolla med vägverket om dom är okej.
- In och regbesiktiga, och kör helt lagligt.
Ursäkta versalerna, men jag vill bara förtydliga för dom som inte läser igenom inläggen innan dom häver ut sig massa skit.