2331
Sök

Hur gör man vid reg.besiktning?? kan jag ens få igenom den?

72 Inlägg
10 juni 2009
Trådstartare
#41
nelle skrev:
E-30 skrev:
Men bilen är ju i sitt nuvarande skick UTAN gällande bilförsäkring. Rätta mig om jag har fel?

vart har du fått det ifrån???  är det att jag kör me turbo? men jag har ju fått ombesiktning så jag får juh köra me den en månad till.. för din försäkring gäller väl om du får ombesiktning??

När jag besiktade bilen så sa han att jag hade en månad på mig att antingen återställa motorn till orginalskick (alltså b21a) eller måste jag regbesikta den men som han trodde va omöjligt me turbo o de..

1 050 Inlägg
10 juni 2009
#42
nelle skrev:
E-30 skrev:
Men bilen är ju i sitt nuvarande skick UTAN gällande bilförsäkring. Rätta mig om jag har fel?

vart har du fått det ifrån???  är det att jag kör me turbo? men jag har ju fått ombesiktning så jag får juh köra me den en månad till.. för din försäkring gäller väl om du får ombesiktning??

Poletten har ej ännu trillat ned..Lycka till Nelle hoppas det går bra för dig. wink

Alla sätt är bra...utom de dåliga.

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
10 juni 2009
#43
E-30 skrev:
Poletten har ej ännu trillat ned..Lycka till Nelle hoppas det går bra för dig. wink

Men seriöst? Vad har du mot killen? Presentera lite fakta som talar för din sak så kanske någon tar dig på allvar, annars så skriker trollstämpeln väldigt starkt.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

1 050 Inlägg
10 juni 2009
#44
discokapten skrev:
E-30 skrev:
Poletten har ej ännu trillat ned..Lycka till Nelle hoppas det går bra för dig. wink

Men seriöst? Vad har du mot killen? Presentera lite fakta som talar för din sak så kanske någon tar dig på allvar, annars så skriker trollstämpeln väldigt starkt.

Vad är det som ej stämmer i det jag sagt ? väntar med spänning..big_smile

Alla sätt är bra...utom de dåliga.

2 126 Inlägg
10 juni 2009
#45
Besikta den som ombyggt fordon!
Gäller att du Byter motor (katalysator krävs som nämnts tidigare i tråden) Växellåda samt bakaxel och bromsar som e anpassade för  dom nya hästkrafterna!
Lättaste e att ta kontakt med närmaste SFRO besiktnings man och höra dig för vad som krävs och om det går överhuvudtaget, annars e det ju amatörbyggt som gäller!
Bättre att höra med nån som kan reglerna än att försöka få fram ett vettigt svar här på g-org där alla har "hört" eller "vet" vad som gäller!

Kolla in denna sidan!
http://www.sfro.com/


439 Inlägg
10 juni 2009
#46
E-30 skrev:
nelle skrev:
E-30 skrev:
Men bilen är ju i sitt nuvarande skick UTAN gällande bilförsäkring. Rätta mig om jag har fel?

vart har du fått det ifrån???  är det att jag kör me turbo? men jag har ju fått ombesiktning så jag får juh köra me den en månad till.. för din försäkring gäller väl om du får ombesiktning??

Poletten har ej ännu trillat ned..Lycka till Nelle hoppas det går bra för dig. wink

försäkringen gäller enbart för ett fordon som är godkänt av svensk bilprovning,vilket gör att din bil i detta skick ej är godkänd,pga motorn i med en amotor in o besa så är den godkänd och laglig.

samma regler gäller igentligen om du får en 2a på sletet däck el liknande,

old,low and slow....

Evolution Garage
394 Inlägg
10 juni 2009
#47
E-30 skrev:
discokapten skrev:
E-30 skrev:
Poletten har ej ännu trillat ned..Lycka till Nelle hoppas det går bra för dig. wink

Men seriöst? Vad har du mot killen? Presentera lite fakta som talar för din sak så kanske någon tar dig på allvar, annars så skriker trollstämpeln väldigt starkt.

Vad är det som ej stämmer i det jag sagt ? väntar med spänning..big_smile

Typ allt?

Herregud vad lätt det är att skriva utan att tänka först.


Bilen är GODKÄND med B21A, dvs förgasarsugis, UTAN Turbo.

MOTOR: VOLVO B21A
MOTORFAMILJ:4F (ÅRSMODELL 1981)
T31A MOTORN UTBYTT

Alltså fullt laglig att köra med en sån motor.

Däremot Nelle så måste jag tyvärr informera att du aldrig kommer att kunna få bilen godkänd med en B21ET då denna motor saknar katalysator orginal, och din bil är nyare än årsmodell 76.

Så antingen måste du bygga tillbaka till en B21A, eller förslagsvis så gör du så här:

- Kolla upp vilken maxeffekt som Opel tillåter på Ascona B (Ring vägverkets tekniska support).
- Välj valfri motor MED katalysator, och som håller sig UNDER den godkända effekten som tillåts i din bil. Förslagsvis är en B230ET/FK/FT (passar i befintliga motorfästen för B21), så länge som effekten är Ok. OBS: du måste även montera katalysator m.m.
Oftast så måste man även montera t.ex ventilerade skivor fram och liknande, men du verkar ju ha andra bromsar redan, så kolla med vägverket om dom är okej.
- In och regbesiktiga, och kör helt lagligt.

Ursäkta versalerna, men jag vill bara förtydliga för dom som inte läser igenom inläggen innan dom häver ut sig massa skit.
Senast redigerat av barrre (10 juni 2009)

Projekttråd: Volvo 242 med 2JZ
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage

Golfare
164 Inlägg
10 juni 2009
#48
mkt skitsnack fram och tillbaka.

Fakta: en bil års modell -76 eller snarare får inte ha en motor som har ändrad original effekt.
Däremot kan du byta motor till en med katalysator i original skick med en liten spann på effekt ökning.

jag vet inte vilket motor du haft original i Asconan men enligt senaste SFRO boken tillåter Opel en ökning till max 110 kw och 300 nm med vissa krav på bromsar för Ascona B tex.

Vill du gå utöver detta får du konsultera med SFRO om vad som gäller och hur mkt arbete du vill lägga ner men motorn måste vara en tex turbomotor ifrån början, dvs du får inte konvertera.
Uppfatta någonstans att du hade en annan bakvagn tex?
Det kan hjälpa dig en bit på vägen, men du lär nog behöva byta mer för större effekt urtag.

varför inte lägga i en B230FT tex?

Titta gärna in på www.sfro.com och läs själv
Senast redigerat av Karl_Kravall (10 juni 2009)

72 Inlägg
10 juni 2009
Trådstartare
#49
Big_JN skrev:
Besikta den som ombyggt fordon!
Gäller att du Byter motor (katalysator krävs som nämnts tidigare i tråden) Växellåda samt bakaxel och bromsar som e anpassade för  dom nya hästkrafterna!
Lättaste e att ta kontakt med närmaste SFRO besiktnings man och höra dig för vad som krävs och om det går överhuvudtaget, annars e det ju amatörbyggt som gäller!
Bättre att höra med nån som kan reglerna än att försöka få fram ett vettigt svar här på g-org där alla har "hört" eller "vet" vad som gäller!

Kolla in denna sidan!
http://www.sfro.com/

okej. näe ja vet att de nästan är meningslöst att höra om det här på garaget...nästan alla ska jämt vara så oseriösa..  men tack för ditt svar...

72 Inlägg
10 juni 2009
Trådstartare
#50
nosferato skrev:
E-30 skrev:
nelle skrev:

vart har du fått det ifrån???  är det att jag kör me turbo? men jag har ju fått ombesiktning så jag får juh köra me den en månad till.. för din försäkring gäller väl om du får ombesiktning??

Poletten har ej ännu trillat ned..Lycka till Nelle hoppas det går bra för dig. wink

försäkringen gäller enbart för ett fordon som är godkänt av svensk bilprovning,vilket gör att din bil i detta skick ej är godkänd,pga motorn i med en amotor in o besa så är den godkänd och laglig.

samma regler gäller igentligen om du får en 2a på sletet däck el liknande,

okej..då har jag lärt mej något nytt:D tack för att jag fick en ordentlig förklaring av någon.. får ju mest oseriösa svar från vissa här..

72 Inlägg
10 juni 2009
Trådstartare
#51
barrre skrev:
E-30 skrev:
discokapten skrev:

Men seriöst? Vad har du mot killen? Presentera lite fakta som talar för din sak så kanske någon tar dig på allvar, annars så skriker trollstämpeln väldigt starkt.

Vad är det som ej stämmer i det jag sagt ? väntar med spänning..big_smile

Typ allt?

Herregud vad lätt det är att skriva utan att tänka först.


Bilen är GODKÄND med B21A, dvs förgasarsugis, UTAN Turbo.

MOTOR: VOLVO B21A
MOTORFAMILJ:4F (ÅRSMODELL 1981)
T31A MOTORN UTBYTT

Alltså fullt laglig att köra med en sån motor.

Däremot Nelle så måste jag tyvärr informera att du aldrig kommer att kunna få bilen godkänd med en B21ET då denna motor saknar katalysator orginal, och din bil är nyare än årsmodell 76.

Så antingen måste du bygga tillbaka till en B21A, eller förslagsvis så gör du så här:

- Kolla upp vilken maxeffekt som Opel tillåter på Ascona B (Ring vägverkets tekniska support).
- Välj valfri motor MED katalysator, och som håller sig UNDER den godkända effekten som tillåts i din bil. Förslagsvis är en B230ET/FK/FT (passar i befintliga motorfästen för B21), så länge som effekten är Ok. OBS: du måste även montera katalysator m.m.
Oftast så måste man även montera t.ex ventilerade skivor fram och liknande, men du verkar ju ha andra bromsar redan, så kolla med vägverket om dom är okej.
- In och regbesiktiga, och kör helt lagligt.

Ursäkta versalerna, men jag vill bara förtydliga för dom som inte läser igenom inläggen innan dom häver ut sig massa skit.

Det är ett sånt här svar jag vill ha när jag lägger ut denna tråd. får utförligt förklarat vad som gäller o hur jag går till väga:D Tack så jäkla mycket för svaret:D

72 Inlägg
10 juni 2009
Trådstartare
#52
Karl_Kravall skrev:
mkt skitsnack fram och tillbaka.

Fakta: en bil års modell -76 eller snarare får inte ha en motor som har ändrad original effekt.
Däremot kan du byta motor till en med katalysator i original skick med en liten spann på effekt ökning.

jag vet inte vilket motor du haft original i Asconan men enligt senaste SFRO boken tillåter Opel en ökning till max 110 kw och 300 nm med vissa krav på bromsar för Ascona B tex.

Vill du gå utöver detta får du konsultera med SFRO om vad som gäller och hur mkt arbete du vill lägga ner men motorn måste vara en tex turbomotor ifrån början, dvs du får inte konvertera.
Uppfatta någonstans att du hade en annan bakvagn tex?
Det kan hjälpa dig en bit på vägen, men du lär nog behöva byta mer för större effekt urtag.

varför inte lägga i en B230FT tex?

Titta gärna in på www.sfro.com och läs själv

skitsnack finns det gott om i denna tråd.. de enda jag vill är att lära mig något o vad som gäller.. o det har jag gjort nu tror jag.. får bli o kolla upp me sfro för ett exakt svar men tack för hjälpen iaf.. o vf ja inte har en B230ft är att ja fortfarande studerar o har inte den stadigaste ekonomin så får göra så billigt som möjligt:/ men men.. blir väl troligtvis o återställa den till b21a då..

4 005 Inlägg
10 juni 2009
#53
Men visst är det väl så att en bil som går igenom besiktningen inte behöver vara laglig att framföra på allmän väg för det?
Bara för att besiktningsmannen har "missat" att det sitter en 900hp motor under huven...


8 156 Inlägg
10 juni 2009
#54
Karl_Kravall skrev:
mkt skitsnack fram och tillbaka.

Fakta: en bil års modell -76 eller snarare får inte ha en motor som har ändrad original effekt.
Däremot kan du byta motor till en med katalysator i original skick med en liten spann på effekt ökning.

jag vet inte vilket motor du haft original i Asconan men enligt senaste SFRO boken tillåter Opel en ökning till max 110 kw och 300 nm med vissa krav på bromsar för Ascona B tex.

Vill du gå utöver detta får du konsultera med SFRO om vad som gäller och hur mkt arbete du vill lägga ner men motorn måste vara en tex turbomotor ifrån början, dvs du får inte konvertera.
Uppfatta någonstans att du hade en annan bakvagn tex?
Det kan hjälpa dig en bit på vägen, men du lär nog behöva byta mer för större effekt urtag.

varför inte lägga i en B230FT tex?

Titta gärna in på www.sfro.com och läs själv

B230FK-motorn är nog att föredra, om man inte vill göra alltför många modifikationer på chassit.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

Golfare
164 Inlägg
11 juni 2009
#55
Phaetoon skrev:
Karl_Kravall skrev:
mkt skitsnack fram och tillbaka.

Fakta: en bil års modell -76 eller snarare får inte ha en motor som har ändrad original effekt.
Däremot kan du byta motor till en med katalysator i original skick med en liten spann på effekt ökning.

jag vet inte vilket motor du haft original i Asconan men enligt senaste SFRO boken tillåter Opel en ökning till max 110 kw och 300 nm med vissa krav på bromsar för Ascona B tex.

Vill du gå utöver detta får du konsultera med SFRO om vad som gäller och hur mkt arbete du vill lägga ner men motorn måste vara en tex turbomotor ifrån början, dvs du får inte konvertera.
Uppfatta någonstans att du hade en annan bakvagn tex?
Det kan hjälpa dig en bit på vägen, men du lär nog behöva byta mer för större effekt urtag.

varför inte lägga i en B230FT tex?

Titta gärna in på www.sfro.com och läs själv

B230FK-motorn är nog att föredra, om man inte vill göra alltför många modifikationer på chassit.

Ja det är nog ett ännu bättre val såklart , my bad wink

Kärnkraftstomte
775 Inlägg
21 oktober 2009
#56
Om man åker in på SBP med en bil som är helt ombyggd när det gäller både motor och bromsar och som man vet troligtvis inte kommer gå igenom. Får man då körförbud direkt eller får man en månad på sig att regga om bilen eller alternativt byta tillbaka motorn till en likadan som orginal?

Vore smidigt om man slapp ta bilen på släp när det är dags för SFRO-besiktning nämligen. Dessutom funderar jag på att åka till Polen för att lackera om bilen och jag vill att allt sånt är klart innan besiktning.

Håll avståndet till bakomvarande fordon!

309 Inlägg
22 oktober 2009
#57
Jag ställer min fråga här. Ifall jag har en bil med sugmotor på 150 hästar (säger vi). Är det olagligt att byta till en turbomotor som också har 150 hästar? Eller är det inte okej på grund typ avgaser o så?

Sen undrar jag, om jag reggar en bil som ombyggt fordon. Finns det några avgaskrav eller liknande då? Någon som förresten kan säga vad som krävs för att kunna regga bilen som ett ombyggt fordon? Har hört et antal olika teorier så jag vänder mig hit istället där det diskuteras hej vilt.

Att köra turbo är beroendeframkallande...

KHRacing
22 oktober 2009
#58
E-30 skrev:
Men bilen är ju i sitt nuvarande skick UTAN gällande bilförsäkring. Rätta mig om jag har fel?

Du har så fel du kan ha.

trafikförsäkrningen gäller ALLTID oavsett vad du har för motor i bilen,, jet, som raketmotor smile

Kärnkraftstomte
775 Inlägg
22 oktober 2009
#59
Ingen som har lagt märke till att jag och "_Nas_" har lånat tråden och absolut inte över huvud taget skulle ha något emot att få svar på de frågor som vi har ställt?

Håll avståndet till bakomvarande fordon!

NissanMotorsport
22 oktober 2009
#60
MagnumR skrev:
Ingen som har lagt märke till att jag och "_Nas_" har lånat tråden och absolut inte över huvud taget skulle ha något emot att få svar på de frågor som vi har ställt?

Men gör egna trådar då, gillar inte själv när folk lånar ens trådar, då riktar folket in sig på era frågor och svara på dessa istället för trådskaparens fråga.


Sök