3078
Sök

"Performance by DLS" Volvo V40

4 663 Inlägg
14 juli 2009
fär jobbas det för fullt big_smile  instrument brädan blev skit cool big_smile

1 634 Inlägg
14 juli 2009
Trådstartare
Japp. Blir gjort en del nu sista veckan av semestern. Tur att jag har 4 veckor till efter nästa vecka wink

Då vart kabeldragningen så gått som klar, endast ut i dörrarna, samt skuffen kvar.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/7438/708695_p0it7s.jpg
Strömkabeln går i mitten.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/7438/708696_pyoyvc.jpg
Fick lagt några ark utav Autoleads dämpmatta också. Nu ligger dubbla lager på fotplatserna.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/7438/708698_8mv8az.jpg
I med svarta tygmattor. Blev kanon tycker jag, gjorde en jäkla skillnad. Synd bara att de inte är
formskurna till bilen.

Nu ska jag smälta grillbuffén jag ställde till med här hemma, sedan ta nån pilsner och hoppa i poolen å simma lite wink Därefter ska jag ta ur baslådan igen och fixa kabelgenomföring, fastsättning osv. Imorgon vill jag kunna börja montera slutsteg big_smile

Numera Saab 9-5 Aero -00

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
14 juli 2009
andreas_gbg_ skrev:
T-RÖD skrev:
Ursäkta att ni inte förstår vad ja menar. Men varför tycker ni att baselementet inte tillhör resten av ljudsystemet? Eftersom ni sätter den så långt i från dom andra högtalarna? I inget annat sammanhang fungerar det att ha basen bakom sig. ( tex hemhifi, ljudstudio) Så varför ska bilen vara ett undantag?

Till att börja med så har man heeelt andra förutsättningar i ett vardagsrum. Det används aldrig eller sällan en ren sub till ett hifisystem hemma. Varför är det så? Jo för att man kan ha midbasarna i rejäla stående lådor med typ 30 liters volym. Ta tex DLS R55 med 5,25" element, de spelar grymt djupt och snyggt.

Du får aldrig någon sub ur ett par 5,25"-6,5" element i lådor på <10 liter. För hur många känner du som bygger 30 liters lådor till fronthögtalarna i en bil?

I bilen använder du eq´n och tidskomp på ett helt annat vis vilket gör att man kan få till det riktigt bra med baksub, speciellt om man kan få midbasen att gå djupt nog. Hade det gått helt utan problem hade basen suttit fram för längesedan. Men sätta en sub i 10 liter är inte aktuellt. Dom flesta "proffs"-hifi bilarna eller iaf många utav dom offrar värmepaket och hela kitet för att få en bra frontsub. Dimitri´s bil tex. Men dessa är inga bruksbilar.

Sedan ska det inte se skit ut heller.

Jag har hela vintern på mig att fixa frontsub wink

Klockrent svar.. vem har sub i en 10l låda hemma :p men, men... Man kan få det att fungera riktigt bra med sub bak i bilen, bara man kör middarna lågt.. 50hz är lagom big_smile

1 634 Inlägg
14 juli 2009
Trådstartare
Jag delar vid 50 Hz wink

Numera Saab 9-5 Aero -00

Hifi Freak
462 Inlägg
15 juli 2009
30 liter för 5,25"? Det va något nytt. Så stor låda har ju inte ens baselementen i lite finare high-end högtalare. Har sj High-end högtalare för ca 140k och där är inga 30 liter.

Dom som säger att det måste va 20 liter för en speciel bas. Går troligtvist bara på vad tillverkaren rekomenderar. Och har inte testat. Sj brukar ja aldrig uttala mig om något som ja inte vet. Men ja vet att du kan få lika bra ljud ur en liten låda. Sen finns det många sätt o lura högtalarelementet att det sitter i en större låda än det gör.. Men visst ni får tro vad ni vill. Men ja vet att det går.

Ta återigen hem hifi världen. Så är det många olika tillverkare som kör samma element. Men olika lådvolymer. En tillverkare kanske kör med 60 liter. en annan kanske bara med 20 liter. Det handlar om o testa sig fram. Har man gjort det o kommit fram till en låda som funkar bäst då är det en sak.

Sen som ja skrev förut så handlar det om timing och seperation i ljudet. i om att basen sitter fram och när du får till timingen. Så uplever du basen mer distinkt o djup även i liten låda. Ja har testat många många gånger. Så ja vet att det är så. Sen som sagt så kan det ju bli alldeles för litet i bland. Men då finns det många sätt o lura högtalarelementet att den sitter i större låda än den gör. Men tro vad ni vill o gör vad ni vill,. Bara ett tips.  Och ja vet att du har ett grymt bra ljud i din bil. Och fått bra poäng. Men med så fin elektronik som du har. Så borde du utnyttja den fullt ut. Och din tidskompensering i din ODR kommer inte till sin fulla rätt när basen sitter bak. pga att basen sitter för långt i från resten av systemet.

Varför blev det felkoder? För att du glömt sätta tillbaka någon kontakt? V40 brukar ju va ganska så snälla bilar. Men klart en del bilar tål ju inte att det blir avbrott i slingan. Men har sj aldrig varit med om det på volvo. Förutom nya S80 och V70. V40 brukar vara snälla..

Men som sagt ingen anklagelse. Bara ett tips på hur det kan bli ännu bättre. I övrigt grymt snyggt bygge

Lycka till.

Mvh Andreas

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
15 juli 2009
T-RÖD skrev:
Varför blev det felkoder? För att du glömt sätta tillbaka någon kontakt? V40 brukar ju va ganska så snälla bilar. Men klart en del bilar tål ju inte att det blir avbrott i slingan. Men har sj aldrig varit med om det på volvo. Förutom nya S80 och V70. V40 brukar vara snälla..

Mvh Andreas

Vem har sagt att det BLEV ngr felkoder?
Ja inte Andreas iaf.

andreas_gbg_ skrev:
Just det ja. Vilka tror att bilen startade igen utan felkoder då? smile

Eller hur? wink

Såvitt jag minns så var det de kända varningarna (såsom låg spolarvätska) som låg kvar.
Minns även en rätt nervös Andreas som provstartade bilen.....hade honom i luren big_smile

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

PM Competition Team
711 Inlägg
15 juli 2009
Blev riktigt snyggt.
Ser fram emot att spana närmare samt lyssna lite.

www.bilstereoforbundet.se för dig som vill tävla i billjud

1 634 Inlägg
15 juli 2009
Trådstartare
jensclaudius skrev:
Blev riktigt snyggt.
Ser fram emot att spana närmare samt lyssna lite.

tack tack.
Snaaart blir det ljud i bilen också wink

Numera Saab 9-5 Aero -00

1 634 Inlägg
15 juli 2009
Trådstartare
Nä jag fick inga felkoder.

T-Röd: Jag bygger efter vad min sponsor säger, säger han att det skall vara 18 liter till RW 10" så kan jag inte komma med 10 liter. Han har tweakat många bilar världen över som vunnit det mesta.
Så det finns ju ingen anledning att lägga massa jobb på att bygga en låda som enligt honom inte kommer att funka.
Men nu när du ändå bygger en liten låda till 3st RW6 så kan vi väl göra så att jag får provlyssna tävlingsskivan när det är klart. Hur stor volym fick du till?

Jäkla regn här hela tiden hmm
Senast redigerat av andreas_gbg_ (15 juli 2009)

Numera Saab 9-5 Aero -00

7 241 Inlägg
15 juli 2009
andreas_gbg_ skrev:

T-Röd: Jag bygger efter vad min sponsor säger, säger han att det skall vara 18 liter till RW 10" så kan jag inte komma med 10 liter. Han har tweakat många bilar världen över som vunnit det mesta.
Så det finns ju ingen anledning att lägga massa jobb på att bygga en låda som enligt honom inte kommer att funka.
Men nu när du ändå bygger en liten låda till 3st RW6 så kan vi väl göra så att jag får provlyssna tävlingsskivan när det är klart. Hur stor volym fick du till?

Håller med dig om regnet och åskan......jag har haft kul och bytt topplockspackning på Fiaten i regnet sad

Du jag har en idé...
GÖR PLATS I VERKSTAN IGEN! big_smile

Hifi Freak
462 Inlägg
16 juli 2009
Okej. Ja kan köpa det med att om sponsorerna säger att du måste ha 18l så är det så. Men samtidigt så va ju Henrik Arvidsson sponsrad av DLS och körde RW10 i fram. Men han hade inga 18 liter. Men som sagt säger dom att du måste så måste du väll. Ja menar bara att du kan uppnå samma resultat med mindre lådor och i bland bättre. Men i bland måste man lura högtalaren på lite olika sätt. Så högtalarelementet tror att den sitter i större låda än den gör. Man får ju förstås laborera fram o tillbaka. Och det kan ta lite tid. Men bra blir det.

Du får väldigt gärna provlyssna när allt är klart. Och om du har vägarna förbi Stockholm. Kommer dock ta ett bra tag innan allt är klart. Men nu är lådan så gott som klar iaf. Provmonterade den i dag. Så lite fin justering. Sen dax för nya brädan i helgen.

Men vore kul om du har vägarna förbi någon gång. Och provlyssna i din bil också..

Vet inte exakt hur stor volym det blev. Har inget bra o mäta upp den med.

Mvh Andreas

andreas_gbg_ skrev:

Hewi
571 Inlägg
16 juli 2009
T-RÖD skrev:
Vet inte exakt hur stor volym det blev. Har inget bra o mäta upp den med.

Använd vatten! Då ser du också att den är tät överallt smile

"Sound by Hewi"
Mitt projekt

1 634 Inlägg
25 juli 2009
Trådstartare
Mantorp närmar sig, och jag har.... Inte gjort ett skit. Haft fullt upp på jobbet men nu är jag ledig igen. Ska försöka klämma in bilen emellan familjeaktiviteterna som uteblev under semestern, men nu äre 4 veckor pappaledighet där bilen får komma i andra hand. Förhoppningsvis kan steg sitta monterade imorgon kväll. Likaså högtalarna. Jäklar vad tight det blir till Mantorp nu sad

Numera Saab 9-5 Aero -00

1 634 Inlägg
28 juli 2009
Trådstartare
Då är lite till gjort iaf. Slutstegen sitter monterade, högtalarkablar är inkopplade, mellanregister och midbasar inkopplade med de nya kablarna. Förberett säkringshållare och fördelningsblock. Imorgon kommer lite extrahjälp för att hinna få ihop allt eller det mesta, igår kväll skruvade vi till 23:30 i en lånad lokal för att komma undan regnet. Tyvärr ser det ut som att en cover inte kommer att hinna bli klar till Mantorp, men jag an iaf dyka upp med en spelande bil, om jag bara får hem några diskanter innan fredag.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/7438/721322_s4pvyf.jpg
fördelningsblock

https://www1.garaget.org/gallery/archive/7438/721327_f598u9.jpg
högtalarkablar inkopplade

Numera Saab 9-5 Aero -00

1 634 Inlägg
29 juli 2009
Trådstartare
Ja då har jag fått ljud i bilen igen wink Efter en hel dags skruvande poppar det igen. Dock saknas fortfarande diskanter, men hinner de inte komma ifrån fabrik till DLS innan fredag kan jag få låna ett var av BRL, Tack för det wink

Lite bilder, inte speciellt intressant men det kan ge en hint av att vi som tävlar måste tänka på mycket småsaker för att inte tappa poäng på installationen wink

https://www1.garaget.org/gallery/archive/7438/722179_4bkoe7.jpg
max 40 centimeter, annars behövs säkring

https://www1.garaget.org/gallery/archive/7438/722183_luhykm.jpg
skyddade terminaler

Numera Saab 9-5 Aero -00

7 241 Inlägg
29 juli 2009
Kvällsskruva häromdan....

Heldagsskruvade FÖR LITE KABLAR......*pustar*
Jo det är mkt att tänka på.
Det är inte "bara att koppla dig kablarna" som många tror big_smile

Men vad gjorde allt detta pillgöra när vi hade trevligt? smile
De 7-8 timmarna vi lade idag (på två pers) kändes inte så långa big_smile

1 634 Inlägg
31 juli 2009
Trådstartare
Då vart ljudet inställt med de nya DLS Nordica diskanterna, riktigt riktigt nöjd är jag. Så imorgon kommer jag att stå på Mantorp, är du intresserad av att lyssna så kom och gör det wink

Mvh Andreas

Numera Saab 9-5 Aero -00

carsound.se
244 Inlägg
31 juli 2009
Jag kommer nog att ta mig en liten demo i denna bil på mantorp då, ser riktigt njas ut! Tagit över efter Per Söder big_smile (Och de e bara positivt menat!)

Niklas "Kofoten" Bengtsson
carsound.se LjudiBil.com
Importör av Audiopipe i Sverige

1 634 Inlägg
1 augusti 2009
Trådstartare
Kofoten skrev:
Jag kommer nog att ta mig en liten demo i denna bil på mantorp då, ser riktigt njas ut! Tagit över efter Per Söder big_smile (Och de e bara positivt menat!)

hehe, bara en "liiten" bit kvar upp till hans nivå wink

Jaja, då vart jag klar med presentationen inför imorgon, får hoppas att allt går bra. Inte jättebra att börja tävla innan allt är klart, men men...

Mvh Andreas

Numera Saab 9-5 Aero -00

Sök