3052
Sök

Om man ska köpa en ATV/Fyrhjuling..........(2 vs. 4-takt)

Svetsare
3 150 Inlägg
10 juni 2009
Trådstartare
#1
......ska man då ta en 2 eller 4-taktare?

Och om man tar en 2-taktare, hur få man den då att låta så här?


[video]http://www.garaget.org/video/41uiw7zxkvxs[/video]
Verkar inte funka, så klicka på länken här ovan  |^|









Den kommer vara väggreggad.
Senast redigerat av ZonaX (10 juni 2009)

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

945 Inlägg
10 juni 2009
#2
ZonaX skrev:
......ska man då ta en 2 eller 4-taktare?

Och om man tar en 2-taktare, hur få man den då att låta så här?


[video]http://www.garaget.org/video/41uiw7zxkvxs[/video]
Verkar inte funka, så klicka på länken här ovan  |^|









Den kommer vara väggreggad.

filmen visar några ATV som är 2taktare, antingen är dom bara jävligt starka eller så har dom någon form av effektrör.   Annars så kan du behålla orginal och varva som en idiot, låter likadant^^  roll


Svetsare
3 150 Inlägg
11 juni 2009
Trådstartare
#3
Ok, tänkte mest på det "crossiga" ljudet, kan vara en effektböj då.

Men vad är bäst ang. ATV? 2 elle 4-taktare?  Samt kubik

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

945 Inlägg
11 juni 2009
#4
ZonaX skrev:
Ok, tänkte mest på det "crossiga" ljudet, kan vara en effektböj då.

Men vad är bäst ang. ATV? 2 elle 4-taktare?  Samt kubik

2takt - 4takt. Det är ju faktiskt helt vad du föredrar men majoriteten brukar rösta för 4takt i
alla lägen numera verkar det som medans jag står ensam kvar och säger 2takt i alla lägen.
Du har så mycket mer vrid i en 4takt att den plötsligt är roligare samt ett "vulgärare" ljud med lite ryt i.
Anledningen till att jag röstar två takt? Jag tycker helt enkelt om höga varv och lite oväsen big_smile


Försöker iaf
12 819 Inlägg
11 juni 2009
#5
Beror på, ska du bara leka å härja så skulle jag valt en 2 strokare smile


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Svetsare
3 150 Inlägg
11 juni 2009
Trådstartare
#6
Bjare skrev:
Anledningen till att jag röstar två takt? Jag tycker helt enkelt om höga varv och lite oväsen big_smile

Det är därför jag me vill ha 2-taktare, verkar dock dött på blocket med 2-taktare.


te-wik:  Ska både leka och ha den vägreggad och köra på vägen.

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

Allmänt envis
12 512 Inlägg
11 juni 2009
#7
Brukar vara ett annat klipp i 2-t tycker jag, men ur förbruknings och miljösynpunkt har den inte lika mycket att komma med...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Saabifierad
2 031 Inlägg
11 juni 2009
#8
Du får inte heller glömma att det är mer pyssel med 2-taktare än 4-takt, jag tror att detta är en av orsakerna till varför man oftast hittar 4-taktare och inte 2-taktare i fyrhjulingsvärlden. Plus det som Rquired skriver minus miljösynpunkt tongue Glöm inte att dessa bästar vill både ha soppa och 2-taktsolja cool

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

Allmänt envis
12 512 Inlägg
11 juni 2009
#9
Slash skrev:
Du får inte heller glömma att det är mer pyssel med 2-taktare än 4-takt, jag tror att detta är en av orsakerna till varför man oftast hittar 4-taktare och inte 2-taktare i fyrhjulingsvärlden. Plus det som Rquired skriver minus miljösynpunkt tongue Glöm inte att dessa bästar vill både ha soppa och 2-taktsolja cool

Å andra sidan mindre saker som kan gå sönder i en 2-t motor, så länge där sitter separat oljetank (gör det ens det på 4hjulingar?) är det ingen fara tongue

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Saabifierad
2 031 Inlägg
12 juni 2009
#10
Rquired skrev:
Slash skrev:
Du får inte heller glömma att det är mer pyssel med 2-taktare än 4-takt, jag tror att detta är en av orsakerna till varför man oftast hittar 4-taktare och inte 2-taktare i fyrhjulingsvärlden. Plus det som Rquired skriver minus miljösynpunkt tongue Glöm inte att dessa bästar vill både ha soppa och 2-taktsolja cool

Å andra sidan mindre saker som kan gå sönder i en 2-t motor, så länge där sitter separat oljetank (gör det ens det på 4hjulingar?) är det ingen fara tongue

Jorå plus att det är enklare att fixa cool Fast det gäller att hålla koll på motorn lite mer än 4-taktarna, tänker mest på kolven/arna.

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

Svetsare
3 150 Inlägg
12 juni 2009
Trådstartare
#11
Visst det kan ju vara skönt att slippa hålla på med den, men är ju lite det man vill göra också.


Och visst en 4-taktare ATV kanske låter lite styggare och maffigare, men verkar rätt drygt med då det inte är nån vidare sång i en 4-taktare ATV, låter liksom inte så jävla piggt eller varvvilligt.  Vet ej om detta går att åtgärda med annat avgas?
Senast redigerat av ZonaX (12 juni 2009)

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

64 Inlägg
12 juni 2009
#12
Hur pigga är dom där 250cc egentligen?
Funderar lite på att handla en för skattepengarna, måste ju lägga dom på något vettigt smile
Men har aldrig testat en, sån där.
Hur fort går dom ungefär?

Har kört endel 250cc cross, och dom är det ju rätt bra klipp i men antar att det inte är detsamma i atv?

Svetsare
3 150 Inlägg
12 juni 2009
Trådstartare
#13
blomdavid skrev:
Hur pigga är dom där 250cc egentligen?
Funderar lite på att handla en för skattepengarna, måste ju lägga dom på något vettigt smile
Men har aldrig testat en, sån där.
Hur fort går dom ungefär?

Har kört endel 250cc cross, och dom är det ju rätt bra klipp i men antar att det inte är detsamma i atv?

Ställer samma fråga som ovanstående

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

Cupra_
13 juni 2009
#14
Har haft en 4-taktare 300cc, ny och vägreggad. Gick BRA MYCKET SÄMRE än en 250-cross.. Skulle jag köpa en nu så blev det en Yamaha Raptor 450 big_smile Tänk på att alla vägreggade 4-hjulingar som säljs i Sverige är strypta till ca 20hk oavsett kubik sad  Strypningarna är iof riktigt enkla att ta bort, ibland är det så simpelt som en skruv i gashandtaget.

Saabifierad
2 031 Inlägg
13 juni 2009
#15
ZonaX skrev:
Och visst en 4-taktare ATV kanske låter lite styggare och maffigare, men verkar rätt drygt med då det inte är nån vidare sång i en 4-taktare ATV, låter liksom inte så jävla piggt eller varvvilligt.  Vet ej om detta går att åtgärda med annat avgas?

Inte direkt, i och med att det är en en/tvåcylindrig motor så är du fast med de mörka ljuden cool Olika variationer finns men de håller sig inom de mörka tonerna. 4-takt har i praktiken elaka/seriösa/kraftfulla ljud medan 2-taktare har busiga/oseriösa/vassa ljud tongue
Senast redigerat av Slash (13 juni 2009)

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

Svetsare
3 150 Inlägg
13 juni 2009
Trådstartare
#16
Ok, har en till fråga:

Finns det nån hasighetsgräns för ATVs? Eller kan man dreva den så att den gör typ 140km/h?

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

Allmänt envis
12 512 Inlägg
13 juni 2009
#17
ZonaX skrev:
Ok, har en till fråga:

Finns det nån hasighetsgräns för ATVs? Eller kan man dreva den så att den gör typ 140km/h?

Har för mig att de får go hur fort som helst, precis som en bil eller en tvåhjulig MC smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Svetsare
3 150 Inlägg
13 juni 2009
Trådstartare
#18
Rquired skrev:
ZonaX skrev:
Ok, har en till fråga:

Finns det nån hasighetsgräns för ATVs? Eller kan man dreva den så att den gör typ 140km/h?

Har för mig att de får go hur fort som helst, precis som en bil eller en tvåhjulig MC smile

Ok, och om den är vägreggad, får den då framföras även på motorväg? eller måste den göra minst 110km/h?

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

Allmänt envis
12 512 Inlägg
13 juni 2009
#19
ZonaX skrev:
Rquired skrev:
ZonaX skrev:
Ok, har en till fråga:

Finns det nån hasighetsgräns för ATVs? Eller kan man dreva den så att den gör typ 140km/h?

Har för mig att de får go hur fort som helst, precis som en bil eller en tvåhjulig MC smile

Ok, och om den är vägreggad, får den då framföras även på motorväg? eller måste den göra minst 110km/h?

Du får köra på motorväg, eller som de skrev när teknikens värld testade; Du får men du vill inte tongue

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Svetsare
3 150 Inlägg
13 juni 2009
Trådstartare
#20
Rquired skrev:
ZonaX skrev:
Rquired skrev:

Har för mig att de får go hur fort som helst, precis som en bil eller en tvåhjulig MC smile

Ok, och om den är vägreggad, får den då framföras även på motorväg? eller måste den göra minst 110km/h?

Du får köra på motorväg, eller som de skrev när teknikens värld testade; Du får men du vill inte tongue

Hehe  tongue   Det lär väll bli lite så kanske  tongue

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX


Sök