3979
Sök

Vilka fjädrar? Volvo S40 2004

3 Inlägg
11 juni 2009
Trådstartare
Jag har en Volvo s40 2.0T classic -04, den gamla modellen alltså. Det har visat sig att båda bakfjädrarna har brustit och måste bytas. Har pratat med en lokal bilverkstad (mekonomen) som flera bekanta rekommenderat och fått veta vad det skulle kosta att få det gjort. Ringde till Bilia för att höra vad de skulle ta för samma jobb trots att jag tidigare inte riktigt varit nöjd med deras service men nånstans så hör man ju en liten röst att man ska kontakta märkesverkstan...

Ja, nu till saken, teknikern på Bilia sa att om jag ska lämna bilen där så måste jag först komma och visa bilen så att de kan titta vad det är för fjädrar som sitter i, viktigt att det blir rätt. Fjädrarna kunde tydligen vara markerade blå, gröna eller nåt sånt. Är det verkligen så att man det inte kan veta vad det ska vara för fjädrar utan att se på bilen??

Jag kan inget om bilar men tycker det låter konstigt. Det får mig undra över ifall jag vågar lämna bilen till Mekonomen (eller annan icke märkesverkstad)?!?! Killen på Mekonomen sa inget om olika sorters fjädrar.... Hur ska jag veta att de inte sätter dit fel fjädrar?!?

Jag vet att jag låter som en kontrollfreak men erfarenheten säger tyvärr att det inte lönar sig att utgå ifrån att folk kan sitt jobb...

Någon som vet? och hur kan jag själv ta reda på vad det är för typ av fjäder som ska sitta i? Det borde väl stå i nån servicemanual?!?

3 Inlägg
12 juni 2009
Trådstartare
Ingen? :-(

\m/(><)\m/
742 Inlägg
12 juni 2009
Finns som sagt ett antal olika fjädrar att välja på. Volvo här i stan har iaf inga uppgifter på vad det ska vara för fjädrar om man inte har färgbeteckningarna. Enklaste för att få rätt är att hissa upp och ta bort ett hjul och kolla färgmärkningarna på fjädern.. Är bara några färgklickar i olika färger

Keso är köttfärs gjord på mumintroll

3 Inlägg
12 juni 2009
Trådstartare
Får gå och hissa upp bilen och titta efter och se till att få rätt. Var på fjädern sitter färgklickarna?
Låter ändå lite konstigt tycker jag, det rullar väl en massa volvos omkring på gatorna som fått standard fjädrar hos en icke märkesbilverkstad...skulle jag tro i alla fall.
Vad händer om det blir fel fjädrar?
Dum fråga kanske men har ingen aning och vill verkligen veta.

Fortkörare
99 Inlägg
12 juni 2009
Ställ din fråga på www.x40nordic.com folket där har bra koll på modellen

Honda Civic Type-R -05
Invidia GT300
K&N Typhoon

x40
1 209 Inlägg
12 juni 2009
ska du sänka bilen eller ska du ha original? att göra d e inte allls svårt det tar ca 30 min per sidan första gång. ang fjädrar så ska du ha bara till fas 2, det e bara fram som e skillnad på varan bilar. jag han 00 som har fas2 fram fjädrar.. men om du ni vill va super säker ta en titt på x40klubben där kommer de som kan mer än mej hjälpa dej, annars e det bara fråga torpis här på g.org

Volvo S40 turbo.

x40
1 209 Inlägg
12 juni 2009
glömde att skriva att ja det finns tre olika fjädrar till s40, en som går till fas1, 1½ och fas2.

Volvo S40 turbo.

Sök