3476
Sök

Hur mkt olja ska det va i bakaxeln ? volvo 740

mulle mek
679 Inlägg
11 juni 2009
Trådstartare
#1
ska byta olja i bakaxeln nu och jag vet att man ska fylla  på olja tills det börjar rinnar ut ur påfyllningshålet . men jag vill veta hur mkt olja det går åt så jag inte köper för lite lr för mkt olja.
så vet någon exakt hur mkt det går i lr ungefär mängd olja ? snabba svar tack

Gasar tills det Rasar !!!

7 100 Inlägg
11 juni 2009
#2
står det inte in handboken hur mkt de ska vara?

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!

mulle mek
679 Inlägg
11 juni 2009
Trådstartare
#3
bmx skrev:
står det inte in handboken hur mkt de ska vara?

bilen är 21 år gammal så har inget handbok tongue fick inte med någon heller.

Gasar tills det Rasar !!!

593 Inlägg
11 juni 2009
#4
ca 1,7L om ja inte minns fel.. vet ja köpte 2L till min axel då ja bytte och då vart de några dl kvar..

bara hälla på tills de början rinna i nivåhålet..

mvh

1 675 Inlägg
11 juni 2009
#5
epapower skrev:
ca 1,7L om ja inte minns fel.. vet ja köpte 2L till min axel då ja bytte och då vart de några dl kvar..

bara hälla på tills de början rinna i nivåhålet..

mvh

1,75 liter för att va exakt tongue

Ren kraft kan man inte ta på eller se, men den finns där!

1 339 Inlägg
11 juni 2009
#6
Anledning till att byta olja i bakaxeln? Är det något man igentligen ska göra regelbundet eller gäller det mest om bilen gått långt, typ 50 000 mil så det börjar bli dags?


Var sitter påfyllningspluggen?


Med lem
1 127 Inlägg
11 juni 2009
#7
Volvo740an skrev:
Anledning till att byta olja i bakaxeln? Är det något man igentligen ska göra regelbundet eller gäller det mest om bilen gått långt, typ 50 000 mil så det börjar bli dags?


Var sitter påfyllningspluggen?

Haha har den gått 50 000 mil  på samma olja är nog diffen rätt slut. Hur ofta den ska bytas beror väl på körstil och diff, min byter jag en gång om året. I en bruksbil som går lugnt är det ju inte lika viktigt, finns väl intervaller för det.

Påfyllningshålet sitter mitt på kåpan, omöjligt att missa.


1 339 Inlägg
12 juni 2009
#8
H3dlund skrev:
Haha har den gått 50 000 mil  på samma olja är nog diffen rätt slut. Hur ofta den ska bytas beror väl på körstil och diff, min byter jag en gång om året. I en bruksbil som går lugnt är det ju inte lika viktigt, finns väl intervaller för det.

Påfyllningshålet sitter mitt på kåpan, omöjligt att missa.

Ah okej!, Min har gått 24500 mil nu, har ingen aning om oljan i bakaxeln har bytats någon gång. Har gått lugna mil dock med bara en pedant ägare (jag är då den andra). Jag kanske borde tänka på att byta den oljan nu? yikes


Supraman
2 300 Inlägg
12 juni 2009
#9
Har man någontyp av diffspärr/diffbroms så bör man byta med jämna mellanmrum men kan gå ett tag.
utan spärr så slits den inte på samma sätt utan är då bara ett smörjmedlen och då kan man vänta mkt längre mellan bytena.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

mulle mek
679 Inlägg
12 juni 2009
Trådstartare
#10
volvo_1987 skrev:
epapower skrev:
ca 1,7L om ja inte minns fel.. vet ja köpte 2L till min axel då ja bytte och då vart de några dl kvar..

bara hälla på tills de början rinna i nivåhålet..

mvh

1,75 liter för att va exakt tongue

hehe ok aa jag  tröck i 1,6 liter ungefär hade ingen mer tongue  vad kan hända om det är lite för lite olja ?
jag hällde i atf olja. läste att man kan  ha atf olja eller nån som heter nått med hypoid 80/90

funkar det med båda lr ?

Gasar tills det Rasar !!!

1 675 Inlägg
12 juni 2009
#11
r3zz1 skrev:
volvo_1987 skrev:
epapower skrev:
ca 1,7L om ja inte minns fel.. vet ja köpte 2L till min axel då ja bytte och då vart de några dl kvar..

bara hälla på tills de början rinna i nivåhålet..

mvh

1,75 liter för att va exakt tongue

hehe ok aa jag  tröck i 1,6 liter ungefär hade ingen mer tongue  vad kan hända om det är lite för lite olja ?
jag hällde i atf olja. läste att man kan  ha atf olja eller nån som heter nått med hypoid 80/90

funkar det med båda lr ?

Nog ingen fara, alldeles för lite kan bli problem. Metall mot metall hmm Vet inte vad man ska ha sa till volvo att ge mig det dyraste dom hade, fungerar perffa wink

Ren kraft kan man inte ta på eller se, men den finns där!

mulle mek
679 Inlägg
12 juni 2009
Trådstartare
#12
volvo_1987 skrev:
r3zz1 skrev:
volvo_1987 skrev:

1,75 liter för att va exakt tongue

hehe ok aa jag  tröck i 1,6 liter ungefär hade ingen mer tongue  vad kan hända om det är lite för lite olja ?
jag hällde i atf olja. läste att man kan  ha atf olja eller nån som heter nått med hypoid 80/90

funkar det med båda lr ?

Nog ingen fara, alldeles för lite kan bli problem. Metall mot metall hmm Vet inte vad man ska ha sa till volvo att ge mig det dyraste dom hade, fungerar perffa wink

ahahah kör  på biltema atf olja funkar ju! ingen ny bil direkt...

Gasar tills det Rasar !!!

1 675 Inlägg
12 juni 2009
#13
r3zz1 skrev:
volvo_1987 skrev:
r3zz1 skrev:

hehe ok aa jag  tröck i 1,6 liter ungefär hade ingen mer tongue  vad kan hända om det är lite för lite olja ?
jag hällde i atf olja. läste att man kan  ha atf olja eller nån som heter nått med hypoid 80/90

funkar det med båda lr ?

Nog ingen fara, alldeles för lite kan bli problem. Metall mot metall hmm Vet inte vad man ska ha sa till volvo att ge mig det dyraste dom hade, fungerar perffa wink

ahahah kör  på biltema atf olja funkar ju! ingen ny bil direkt...

Har inge ont att säga om biltemas olja är ju stor pris skillnad med. Blir deras olja till bak axeln nästa gång wink

Ren kraft kan man inte ta på eller se, men den finns där!

88 Inlägg
12 juni 2009
#14
Jag tror att du fått svar!

Men de är alltid skönt med lite extra svar så man är säker. Hypoidolja 80/90 är rätt! Fyll tills nivån kommit upp till pluggen. Tror de är 1.6-1.7 tongue


1 867 Inlägg
12 juni 2009
#15
Volym 1,6 liter.

Produkt    : SAF-XO 75W-90
    : EPX 80W-90

Saxat från castrols rek.listor.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.

Smålänning
7 887 Inlägg
12 juni 2009
#16
ATF i en hypoidbakaxel yikes Påminn mig om att aldrig köpa era bilar!

75W/90 eller 80W/90 GL-5 för hypoidväxlar är det som gäller i 740. Kanske funkar med ATF, bakaxlarna på 740 håller rätt bra kvalité, men hur länge...

Planerar att byta i min i sommar och ska ha i Red Line 75W/90. Kan gott hälla i en bra och fin olja däri när man byter så sällan. Kan bli mobil också, beror på vilket humör jag är på wink

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Offroad Racing
3 122 Inlägg
12 juni 2009
#17
twin_cam skrev:
ATF i en hypoidbakaxel yikes Påminn mig om att aldrig köpa era bilar!

75W/90 eller 80W/90 GL-5 för hypoidväxlar är det som gäller i 740. Kanske funkar med ATF, bakaxlarna på 740 håller rätt bra kvalité, men hur länge...

X2 (är viss skillnad i viskositet på dom båda oljorna...)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

mulle mek
679 Inlägg
13 juni 2009
Trådstartare
#18
twin_cam skrev:
ATF i en hypoidbakaxel yikes Påminn mig om att aldrig köpa era bilar!

75W/90 eller 80W/90 GL-5 för hypoidväxlar är det som gäller i 740. Kanske funkar med ATF, bakaxlarna på 740 håller rätt bra kvalité, men hur länge...

Planerar att byta i min i sommar och ska ha i Red Line 75W/90. Kan gott hälla i en bra och fin olja däri när man byter så sällan. Kan bli mobil också, beror på vilket humör jag är på wink

vissa säger ju att man ska ha atf olja ju yikes vad händer om man kör med atf oljan då ?

Gasar tills det Rasar !!!

1 675 Inlägg
13 juni 2009
#19
Koop skrev:
Volym 1,6 liter.

Produkt    : SAF-XO 75W-90
    : EPX 80W-90

Saxat från castrols rek.listor.

håller mig fortfarande till 1,75 står i servis boken tongue Men åk till volvo och så hjälper dom dig att få rätt olja istället. Då slår dom bara på ditt reg. nr wink

Ren kraft kan man inte ta på eller se, men den finns där!

1 867 Inlägg
13 juni 2009
#20
Om det är 1,6 eller 1,75 spelar mindre roll, då du får köpa 2L olja, och ändå fylla på tills det börjar rinna över.
Mekonomen slår på regnummer och får upp castrols rekommendationer.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.


Sök