ska byta olja i bakaxeln nu och jag vet att man ska fylla på olja tills det börjar rinnar ut ur påfyllningshålet . men jag vill veta hur mkt olja det går åt så jag inte köper för lite lr för mkt olja. så vet någon exakt hur mkt det går i lr ungefär mängd olja ? snabba svar tack
Anledning till att byta olja i bakaxeln? Är det något man igentligen ska göra regelbundet eller gäller det mest om bilen gått långt, typ 50 000 mil så det börjar bli dags?
Anledning till att byta olja i bakaxeln? Är det något man igentligen ska göra regelbundet eller gäller det mest om bilen gått långt, typ 50 000 mil så det börjar bli dags?
Var sitter påfyllningspluggen?
Haha har den gått 50 000 mil på samma olja är nog diffen rätt slut. Hur ofta den ska bytas beror väl på körstil och diff, min byter jag en gång om året. I en bruksbil som går lugnt är det ju inte lika viktigt, finns väl intervaller för det.
Påfyllningshålet sitter mitt på kåpan, omöjligt att missa.
Haha har den gått 50 000 mil på samma olja är nog diffen rätt slut. Hur ofta den ska bytas beror väl på körstil och diff, min byter jag en gång om året. I en bruksbil som går lugnt är det ju inte lika viktigt, finns väl intervaller för det.
Påfyllningshålet sitter mitt på kåpan, omöjligt att missa.
Ah okej!, Min har gått 24500 mil nu, har ingen aning om oljan i bakaxeln har bytats någon gång. Har gått lugna mil dock med bara en pedant ägare (jag är då den andra). Jag kanske borde tänka på att byta den oljan nu?
Har man någontyp av diffspärr/diffbroms så bör man byta med jämna mellanmrum men kan gå ett tag. utan spärr så slits den inte på samma sätt utan är då bara ett smörjmedlen och då kan man vänta mkt längre mellan bytena.
Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.
ca 1,7L om ja inte minns fel.. vet ja köpte 2L till min axel då ja bytte och då vart de några dl kvar..
bara hälla på tills de början rinna i nivåhålet..
mvh
1,75 liter för att va exakt
hehe ok aa jag tröck i 1,6 liter ungefär hade ingen mer vad kan hända om det är lite för lite olja ? jag hällde i atf olja. läste att man kan ha atf olja eller nån som heter nått med hypoid 80/90
ca 1,7L om ja inte minns fel.. vet ja köpte 2L till min axel då ja bytte och då vart de några dl kvar..
bara hälla på tills de början rinna i nivåhålet..
mvh
1,75 liter för att va exakt
hehe ok aa jag tröck i 1,6 liter ungefär hade ingen mer vad kan hända om det är lite för lite olja ? jag hällde i atf olja. läste att man kan ha atf olja eller nån som heter nått med hypoid 80/90
funkar det med båda lr ?
Nog ingen fara, alldeles för lite kan bli problem. Metall mot metall Vet inte vad man ska ha sa till volvo att ge mig det dyraste dom hade, fungerar perffa
Ren kraft kan man inte ta på eller se, men den finns där!
funkar det med båda lr ?
Nog ingen fara, alldeles för lite kan bli problem. Metall mot metall Vet inte vad man ska ha sa till volvo att ge mig det dyraste dom hade, fungerar perffa
ahahah kör på biltema atf olja funkar ju! ingen ny bil direkt...
funkar det med båda lr ?
ahahah kör på biltema atf olja funkar ju! ingen ny bil direkt...
Har inge ont att säga om biltemas olja är ju stor pris skillnad med. Blir deras olja till bak axeln nästa gång
ATF i en hypoidbakaxel Påminn mig om att aldrig köpa era bilar!
75W/90 eller 80W/90 GL-5 för hypoidväxlar är det som gäller i 740. Kanske funkar med ATF, bakaxlarna på 740 håller rätt bra kvalité, men hur länge...
Planerar att byta i min i sommar och ska ha i Red Line 75W/90. Kan gott hälla i en bra och fin olja däri när man byter så sällan. Kan bli mobil också, beror på vilket humör jag är på
En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område! Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
ATF i en hypoidbakaxel Påminn mig om att aldrig köpa era bilar!
75W/90 eller 80W/90 GL-5 för hypoidväxlar är det som gäller i 740. Kanske funkar med ATF, bakaxlarna på 740 håller rätt bra kvalité, men hur länge...
Planerar att byta i min i sommar och ska ha i Red Line 75W/90. Kan gott hälla i en bra och fin olja däri när man byter så sällan. Kan bli mobil också, beror på vilket humör jag är på
vissa säger ju att man ska ha atf olja ju vad händer om man kör med atf oljan då ?
håller mig fortfarande till 1,75 står i servis boken Men åk till volvo och så hjälper dom dig att få rätt olja istället. Då slår dom bara på ditt reg. nr
Om det är 1,6 eller 1,75 spelar mindre roll, då du får köpa 2L olja, och ändå fylla på tills det börjar rinna över. Mekonomen slår på regnummer och får upp castrols rekommendationer.
Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.