3165
Sök

Koenigsegg köper SAAB, kan det bli något av Saab nu?

660 Inlägg
16 juni 2009
#261
Ja nu kanske SAAB äntligen kan mäta sig med volvo för första gången sen 70-talet tongue

//Soderqvist

Livets stora gåta, hur kan ett företag som MDS hålla sig kvar i branschen?

1 327 Inlägg
16 juni 2009
#262
Nu kommer nog begagnat priserna på saab att stiga när affären är bestämd.


876 Inlägg
16 juni 2009
#263
torpis skrev:
HyperSonica skrev:
Decibel skrev:
Koenigsegg kommer inte köpa saab, dom har ingenting att tillföra.
För fasiken, de som säljer hemlösas tidning gör bättre vinst än Koenigsegg, dom har backat alla år och saab också.

Saab tillverkar lika många bilar per dag som herr K gjort sedan han började, herr K omsatte 120 millar nånting medan saab omsatte 7 miljarder.

En PR-kupp utan dess like, störtlöjlig sådan också.

Jasså... det säger du...
http://www.e24.se/branscher/verkstadsin … 393635.e24

Avsiktsförklaring ja...   Den behöver inte leda till ett köp på långa vägar.

men där är väll inte heller mycket som talar för att det inte ska bli ett köp där, ingen annan av spekulanterna har ju skrivit någon avsiktsförklaring.


2 911 Inlägg
16 juni 2009
#264
Men... vimspellar...

Avsiktsförklaring innebär inget annat än ett avtal där K har för avsikt att genomföra ett köp.

Ingenting säger något om att det verkligen kommer bli så, detta avtal ligger till grund för förhandlingarna till köpet bara.

Det man gör är att K målar upp ett scenario att så mycket pengar finns, så mycket finansiering finns, såhär är planen o.s.v.
I avsiktsförklaringen står det "EIB förväntas tillskjuta finansiering av 600mkr".
Jäkla luddigt skrivet, vaddå förväntas.
Sen ska deras uppmålade ekonomi, strategi m.m. gå igenom också, inte bara på pappret, då dom har finansdepartementet i usa att tillfredsställa också.

Att koeningsegg frontar affären är det löjliga, eftersom det inte är de som köper utan ett X antal finansiärer bakom, som delvis so far är hemliga.
Så räkna med ett Saab som blir ägt av volvo, belgien, staten och norge.
INTE sverige... (förutom von koeningsegg som kanske har 2-3% aktieägande)

Professor i buisiness school samt fordonsindustrivetare på handelshögskolan + ett gäng till som kan branschen skrattar åt denna deal.

Saab blir inte svenskt igen, även om kungsägget med sina investerare köper...

2 911 Inlägg
16 juni 2009
#265
Faktaruta.....


Avsiktsförklaring
Från Wikipedia
Hoppa till: navigering, sök

Letter of intent (LOI) är ett dokument som upprättas mellan parter och är en avsiktsförklaring och syftar till att leda till avtal mellan parterna.

Dokumentet räknas av parterna normalt inte som ett färdigt avtal, utan är en gemensam överenskommelse om vad man hittills har kommit fram till på vägen mot ett färdigt, slutligt avtal. Det upprättas normalt, när det avtal som skall upprättas är mer ingående och innebär längre förberedande förhandlingar.

91 Inlägg
16 juni 2009
#266
Undrar om dom ska köra på helt nytt system när det gäller utseennde motorer m.m

2 911 Inlägg
16 juni 2009
#267
BlueBull skrev:
Undrar om dom ska köra på helt nytt system när det gäller utseennde motorer m.m

Nej, saab är fortfarande bundet i licenser gällande större delen av tekniken i bilarna.

Saab är lite som biltema... köper in andras grejjer, packar ihop i eget koncept och säljer.

Förutom att biltema lyckas göra det med vinst... varje år
Senast redigerat av Decibel (16 juni 2009)

876 Inlägg
16 juni 2009
#268
Decibel skrev:
BlueBull skrev:
Undrar om dom ska köra på helt nytt system när det gäller utseennde motorer m.m

Nej, saab är fortfarande bundet i licenser gällande större delen av tekniken i bilarna.

Saab är lite som biltema... köper in andras grejjer, packar ihop i eget koncept och säljer.

Förutom att biltema lyckas göra det med vinst... varje år

vilka biltillverkare som bygger samma typ av bilar som Saab gör inte så?


2 911 Inlägg
16 juni 2009
#269
lindell90 skrev:
Decibel skrev:
BlueBull skrev:
Undrar om dom ska köra på helt nytt system när det gäller utseennde motorer m.m

Nej, saab är fortfarande bundet i licenser gällande större delen av tekniken i bilarna.

Saab är lite som biltema... köper in andras grejjer, packar ihop i eget koncept och säljer.

Förutom att biltema lyckas göra det med vinst... varje år

vilka biltillverkare som bygger samma typ av bilar som Saab gör inte så?

Lite ironi var det allt wink

401 Inlägg
16 juni 2009
#270
"En avsiktsförklaring blir kostsam att bryta så affären får nog betraktas som klar och i hamn"

tja varför inte..allt e la bättre än GM...


876 Inlägg
16 juni 2009
#271
Decibel skrev:
lindell90 skrev:
Decibel skrev:

Nej, saab är fortfarande bundet i licenser gällande större delen av tekniken i bilarna.

Saab är lite som biltema... köper in andras grejjer, packar ihop i eget koncept och säljer.

Förutom att biltema lyckas göra det med vinst... varje år

vilka biltillverkare som bygger samma typ av bilar som Saab gör inte så?

Lite ironi var det allt wink

okey, trodde du försökte klanka ner på saab som billigt hopa plock smile


2 911 Inlägg
16 juni 2009
#272
Problemet med denhär affärer är att folks marknadsekonomiska kunskap begränsas till kostnaden kring prenumerationen på Kalle Anka jublar och blir glada och verkligen för fulla muggar tror att allt är klart.

Ta o skippa DI, Aftonbladet, Expressen och andra blöj-tidningar, vänta nån timme för inom kort kommer expertanalyserna på t.ex. resume.se , dagensmedia.se eller realtid.se

371 Inlägg
16 juni 2009
#273
Soderqvist skrev:
Ja nu kanske SAAB äntligen kan mäta sig med volvo för första gången sen 70-talet tongue

//Soderqvist

Att de inte hängt med i 90-talet och framåt håller jag fullständigt med om, men nog var väl Saab 9000 bättre än vad Volvo hade att erbjuda under 80-talet?

Saab 9-3 SE 2.0t t5suite steg1 e85

VW-nörd?
4 332 Inlägg
16 juni 2009
#274
Decibel skrev:
Koenigsegg kommer inte köpa saab, dom har ingenting att tillföra.
För fasiken, de som säljer hemlösas tidning gör bättre vinst än Koenigsegg, dom har backat alla år och saab också.

Saab tillverkar lika många bilar per dag som herr K gjort sedan han började, herr K omsatte 120 millar nånting medan saab omsatte 7 miljarder.

En PR-kupp utan dess like, störtlöjlig sådan också.

"Enligt ett pressmeddelande från Saab Automobile har General Motors (GM) och Koenigsegg Group tecknat en så kallad avsiktsförklaring om affären.
Ett konsortium finns bakom affären. Enligt pressmeddelandet ska den göras helt klar under det tredje kvartalet i år."

Du känner dig rätt dum nu va? haha

De ja undrar e om de verkligen har tillräckliga pengar för o driva saab...blev inte så värst imponerad över den där "rike norrmannen":s tillgångar..


Allmänt envis
12 512 Inlägg
16 juni 2009
#275

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Forummoderator
10 576 Inlägg
16 juni 2009
#276
Mortalis skrev:
Du känner dig rätt dum nu va? haha

Har du ens läst de sista inläggen efter det du citerade?

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Webmaster/trummis på heltid
1 874 Inlägg
16 juni 2009
#277
Ante90 skrev:
Glader9991 skrev:
Volvo kan ju iallafall hoppa upp och ta sig i brasan;)

WORD! tongue

Ja, den här tråden började ju lika moget som många andra! tongue


Webmaster/trummis på heltid
1 874 Inlägg
16 juni 2009
#278
Hm. Är det bara jag som inte riktigt tror på detta? Det är bra att dom hittade en köpare till slut. Men frågan är om ett företag som gör snordyra custombilar kan ta över ett annat företag och massproducera svenssonbilar?

Jag tror faktiskt inte det. Och inte för att jag inte gillar Saab, utan för att jag tror att det Saab tidigare har förlorat på är för att dom är för lite Svensson och för mycket "sport" och sådant. Man ska vara unik och tilltala "allmänheten", det är det jag tror på. Frågan är om inte Fiat (som det talades om från början, som köpare) skulle fungerat bättre. Dom kanske kunde göra Saab mindre exklusiva och mer säljvänliga.

Allmänheten måste hitta något i Saabs bilar att relatera till om det ska gå framåt för Saab. Det har inte riktigt funnits där tidigare, och om inte Koenigsegg gör något radikalt så tror jag inte att det kommer funka. Fast vem vet; dom kan ju vara familjebilds-massproducenter innerst inte. Man vet aldrig. Men min spontana känsla är att det kommer bli lite för mycket "exklusivitet".


876 Inlägg
16 juni 2009
#279
Hexenhammer skrev:
Hm. Är det bara jag som inte riktigt tror på detta? Det är bra att dom hittade en köpare till slut. Men frågan är om ett företag som gör snordyra custombilar kan ta över ett annat företag och massproducera svenssonbilar?

Jag tror faktiskt inte det. Och inte för att jag inte gillar Saab, utan för att jag tror att det Saab tidigare har förlorat på är för att dom är för lite Svensson och för mycket "sport" och sådant. Man ska vara unik och tilltala "allmänheten", det är det jag tror på. Frågan är om inte Fiat (som det talades om från början, som köpare) skulle fungerat bättre. Dom kanske kunde göra Saab mindre exklusiva och mer säljvänliga.

Allmänheten måste hitta något i Saabs bilar att relatera till om det ska gå framåt för Saab. Det har inte riktigt funnits där tidigare, och om inte Koenigsegg gör något radikalt så tror jag inte att det kommer funka. Fast vem vet; dom kan ju vara familjebilds-massproducenter innerst inte. Man vet aldrig. Men min spontana känsla är att det kommer bli lite för mycket "exklusivitet".

fiat ville å andra sidan inte ha Saab. Dem var ute efter Opel och i så fall kunde Saab hänga med där på ett hörn.
sen tror jag att en om dem bara får ut några fler modeller som kan locka nya och andra kunder som 9-4X förhoppningsvis kommer göra så tror jag det kommer bli mycket bättre. Är sen 9-5an en fullträff med så kan den nog också sälja bra


Allmänt envis
12 512 Inlägg
16 juni 2009
#280
Hexenhammer skrev:
Hm. Är det bara jag som inte riktigt tror på detta? Det är bra att dom hittade en köpare till slut. Men frågan är om ett företag som gör snordyra custombilar kan ta över ett annat företag och massproducera svenssonbilar?

Jag tror faktiskt inte det. Och inte för att jag inte gillar Saab, utan för att jag tror att det Saab tidigare har förlorat på är för att dom är för lite Svensson och för mycket "sport" och sådant. Man ska vara unik och tilltala "allmänheten", det är det jag tror på. Frågan är om inte Fiat (som det talades om från början, som köpare) skulle fungerat bättre. Dom kanske kunde göra Saab mindre exklusiva och mer säljvänliga.

Allmänheten måste hitta något i Saabs bilar att relatera till om det ska gå framåt för Saab. Det har inte riktigt funnits där tidigare, och om inte Koenigsegg gör något radikalt så tror jag inte att det kommer funka. Fast vem vet; dom kan ju vara familjebilds-massproducenter innerst inte. Man vet aldrig. Men min spontana känsla är att det kommer bli lite för mycket "exklusivitet".

Håller med, tror inte Koenigsegg och Saab kommer fungera ihop. Och jag tror att det är Volvo och Saabs strävan efter att bli ett premiummärke och jaga Bmw/MB kunder som gjort att det gått illa för dem.

Det ligger ingen status i dessa märkena och ingen är beredd att slanta upp en massa pengar för någon av dessa om de kan slanta upp ytterligare lite och få en Bmw/Audi/Mercedes istället. Volvo och Saab är svenssonbilar och skall kosta så att en svensson har råd att köpa en sådan.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.


Sök