2825
Sök

Köpa pickup

112 Inlägg
Igår 16:12
Trådstartare
#1
Tjana,tankarna går i att köpa en pickup,budget kring 200 tusen
Bilarna jag är intresserad av är
Amarok
Navara d40
Navara navara np 300
L200 2013+
Har inte kikat nå speciellt på någon motor,men jag värdesätter hållbarhet framför hästkrafter.
Vilken skulle ni rekommendera?har kikat runt lite å läst till mig att framkomligheten på navarorna och l200 är bättre än amaroken,men att man åker billigast och bekvämast i amarok.
Ni som haft någon av dessa bilar får gärna lämna en kort recension om bilarna,allt från reparationer till hur dem tar sig fram i oplogade vägar osvosv.
Har ni haft typ 2 av dem så får ni gärna gemföra dem lite mot varan!

Allt gott

Fri fart för ett fritt folk!
14 296 Inlägg
Igår 16:17
#2
jag hade valt amoraken med 2liter diesel men det är jag smile

Kör fort så hinner inget hända...

112 Inlägg
för 23 timmar sedan
Trådstartare
#3
Growe skrev:
jag hade valt amoraken med 2liter diesel men det är jag smile

Okej,har du åkt amarok själv?

5 735 Inlägg
för 22 timmar sedan
#4
Har själv ägt en 2014 Amarok Highline 2.0 BiTDI 180hk med automat och lägsta totalvikten (2800kg)
8-stegad ZF automat med torsen mittendiff och diffspärr bak.

Kändes typ som en Touareg med flak, väldigt komfortabel pickup.
Provkört några Navara och Hilux runt samma årsmodell, kändes som en traktor i jämförelse.
Något hård i bakfjädringen olastad men inte så det var okomfortabelt.
Kört några med högre totalvikt, dom är så gott som stum i bakfjädringen olastad.
Bilen hade bäst komfort med 300kg+ på flaket smile

Bränsleförbrukning var runt 0,8-0,9L/mil när man räknade på det vid pump.
Körde 4mil 110-väg till och från jobbet på vardagar och till och från garaget 8mil 110-väg enkel resa på helgerna.
Körde med helt vanliga SUV-däck, hade Hakka7 på vintern och Bridgestone originaldäcken på sommaren.

Bra framkomlighet skulle jag säga, men kör själv aldrig offroad utan är ju dom gånger man kör när plogbilen inte hunnit vara. Hängde upp mig på diffklumpen en gång när jag gled ner i diket efter grusvägen in mot huset, då hjälpte inte diffspärren bak när ena hjulet slirade på blankis i botten av diket och andra hängde i luften.

Bilen hade gått 23k mil när jag köpte den och hade gått 27k när jag sålde den.
Köpte den billigt med reparationsbehov, fick byta skivor och belägg fram, alla hjullager, stötdämpare bak, styrväxelbussningar, styrstag, frihjul på generatorn och dieselvärmare på den.
Servade även växellådan med två täta oljebyten för att skölja ur lådan, var aldrig bytt olja då VW säger livstidsfylld men ZF säger 8k mil. Anpassningskörning av lådan krävdes efter oljebyte då den fick för sig att växla lite konstigt ett tag efter första oljebytet, men efter det gick lådan som en dröm igen.

Jag var väldigt nöjd med den förutom att flaket är på tok för litet på dom, hade gärna haft en Amarok XXL, dvs en dubbelhytt med förlängd ram och enkelhyttens flak big_smile


112 Inlägg
för 22 timmar sedan
Trådstartare
#5
simlar skrev:
Har själv ägt en 2014 Amarok Highline 2.0 BiTDI 180hk med automat och lägsta totalvikten (2800kg)
8-stegad ZF automat med torsen mittendiff och diffspärr bak.

Kändes typ som en Touareg med flak, väldigt komfortabel pickup.
Provkört några Navara och Hilux runt samma årsmodell, kändes som en traktor i jämförelse.
Något hård i bakfjädringen olastad men inte så det var okomfortabelt.
Kört några med högre totalvikt, dom är så gott som stum i bakfjädringen olastad.
Bilen hade bäst komfort med 300kg+ på flaket smile

Bränsleförbrukning var runt 0,8-0,9L/mil när man räknade på det vid pump.
Körde 4mil 110-väg till och från jobbet på vardagar och till och från garaget 8mil 110-väg enkel resa på helgerna.
Körde med helt vanliga SUV-däck, hade Hakka7 på vintern och Bridgestone originaldäcken på sommaren.

Bra framkomlighet skulle jag säga, men kör själv aldrig offroad utan är ju dom gånger man kör när plogbilen inte hunnit vara. Hängde upp mig på diffklumpen en gång när jag gled ner i diket efter grusvägen in mot huset, då hjälpte inte diffspärren bak när ena hjulet slirade på blankis i botten av diket och andra hängde i luften.

Bilen hade gått 23k mil när jag köpte den och hade gått 27k när jag sålde den.
Köpte den billigt med reparationsbehov, fick byta skivor och belägg fram, alla hjullager, stötdämpare bak, styrväxelbussningar, styrstag, frihjul på generatorn och dieselvärmare på den.
Servade även växellådan med två täta oljebyten för att skölja ur lådan, var aldrig bytt olja då VW säger livstidsfylld men ZF säger 8k mil. Anpassningskörning av lådan krävdes efter oljebyte då den fick för sig att växla lite konstigt ett tag efter första oljebytet, men efter det gick lådan som en dröm igen.

Jag var väldigt nöjd med den förutom att flaket är på tok för litet på dom, hade gärna haft en Amarok XXL, dvs en dubbelhytt med förlängd ram och enkelhyttens flak big_smile

Tack för din tid och för en bra recension?kanske får åka å kika på en amarok ?

4 180 Inlägg
för 19 timmar sedan
#6
Jag har haft 2 Navaror. D40 och facelift D401.

170 och 190 hk manuella.

Det största problemet med D40 är att ramen rostar av. Googla "snapped Navara" så ser du hur många exempel som helst.

Med det sagt körde jag min 2011 från 10K mil till 24K mil under 6 år mer eller mindre problemfritt.
Jag var utan bilen flera månader för att verstaden klantade sig med en ABS givare men det kan man knappast klandra bilen för.

Navaran har lamelldiff fram, låst fördelningslåda samt elektrisk diff bak. 4WDn på den är med andra ord helt sjukt bra.
Nackdelen eller fördelen hur man nu vill se det är att man kör 99% av tiden i RWD.

Kör du mycket på oplogade vägar eller i snö så tror jag Amarokens 4 motion är bättre än dom andra bilarna med fördelningslåda.
Samtidigt är ju bilar med lågväxel och fördelningslåda betydligt bättre i terrängen eller när 4WD verkligen behövs.

Hade jag köpt Navara igen hade jag satsat på en 2015-2016 och varit väldigt noga med att rostskydda ramen invändigt.

Hur är bilen då?
Riktigt smidigt med takräckena som dom flesta har.
Dricker runt litern.
Kör man försiktigt kan man köra den på typ 0.8L/mil
Fint med sidesteps så man slipper dörruppslag på parkeringar.

Utmärkt att dra större släp med, mindre 750 släp är den ganska jobbig att dra med. Man ser dom inte i någon av backspeglarna före dom redan har vikt sig en hel del. Ganska jobbigt om man skall backa någon längre bit på en smal gruxväg tex. Det problemet lär väll inte vara unikt för Navaran dock.

Man sitter ingen vidare i baksätet men det är ju mer eller mindre standard på den biltypen. Skall man ha bekvämt baksäte för vuxna tror jag man får köpa RAM eller F150.
Den är ganska bullrig innuti, speciellt om man jämför med personbilar.
Den är 118 cm bred mellan hjulhusen i flaket, detta är riktigt störande om man vill ha plats för 2 Eu pallar eller köra 120 breda plywood eller gipsskivor tex.

Jag har för mig man inte får ha bakåtvänd barnstol i Navara, så skall den agera familjebil åt småbarn hade jag kollat på annat.

Jag köpte Navara för att den fick dra 3 ton, och hade en av dom kraftigaste motorerna man kunde få i det segmentet med manuell växellåda.

Skall någon "ovan" person köra bilen hade jag gått på facelift navara, den har antisladd vilket behövs. Den snurrar betydligt lättare än en personbil om det är blött eller halt ute. Väldigt märkbart på tex motorvägspåfarter osv.


Det är en stor och tung bil, 140 hk i 2.0 hilux eller Amarok är ganska fattigt tycker jag.
Navaran är inte snabb med sina 190 hk, inte heller chiptrimmad var den snabb. Så jag hade inte velat ha mindre effekt.

Hittar du en navara med bra rostskydd så tror jag du får mest bil för pengarna.
Senast redigerat av zemet (för 19 timmar sedan)


112 Inlägg
för 4 timmar sedan
Trådstartare
#7
zemet skrev:
Jag har haft 2 Navaror. D40 och facelift D401.

170 och 190 hk manuella.

Det största problemet med D40 är att ramen rostar av. Googla "snapped Navara" så ser du hur många exempel som helst.

Med det sagt körde jag min 2011 från 10K mil till 24K mil under 6 år mer eller mindre problemfritt.
Jag var utan bilen flera månader för att verstaden klantade sig med en ABS givare men det kan man knappast klandra bilen för.

Navaran har lamelldiff fram, låst fördelningslåda samt elektrisk diff bak. 4WDn på den är med andra ord helt sjukt bra.
Nackdelen eller fördelen hur man nu vill se det är att man kör 99% av tiden i RWD.

Kör du mycket på oplogade vägar eller i snö så tror jag Amarokens 4 motion är bättre än dom andra bilarna med fördelningslåda.
Samtidigt är ju bilar med lågväxel och fördelningslåda betydligt bättre i terrängen eller när 4WD verkligen behövs.

Hade jag köpt Navara igen hade jag satsat på en 2015-2016 och varit väldigt noga med att rostskydda ramen invändigt.

Hur är bilen då?
Riktigt smidigt med takräckena som dom flesta har.
Dricker runt litern.
Kör man försiktigt kan man köra den på typ 0.8L/mil
Fint med sidesteps så man slipper dörruppslag på parkeringar.

Utmärkt att dra större släp med, mindre 750 släp är den ganska jobbig att dra med. Man ser dom inte i någon av backspeglarna före dom redan har vikt sig en hel del. Ganska jobbigt om man skall backa någon längre bit på en smal gruxväg tex. Det problemet lär väll inte vara unikt för Navaran dock.

Man sitter ingen vidare i baksätet men det är ju mer eller mindre standard på den biltypen. Skall man ha bekvämt baksäte för vuxna tror jag man får köpa RAM eller F150.
Den är ganska bullrig innuti, speciellt om man jämför med personbilar.
Den är 118 cm bred mellan hjulhusen i flaket, detta är riktigt störande om man vill ha plats för 2 Eu pallar eller köra 120 breda plywood eller gipsskivor tex.

Jag har för mig man inte får ha bakåtvänd barnstol i Navara, så skall den agera familjebil åt småbarn hade jag kollat på annat.

Jag köpte Navara för att den fick dra 3 ton, och hade en av dom kraftigaste motorerna man kunde få i det segmentet med manuell växellåda.

Skall någon "ovan" person köra bilen hade jag gått på facelift navara, den har antisladd vilket behövs. Den snurrar betydligt lättare än en personbil om det är blött eller halt ute. Väldigt märkbart på tex motorvägspåfarter osv.


Det är en stor och tung bil, 140 hk i 2.0 hilux eller Amarok är ganska fattigt tycker jag.
Navaran är inte snabb med sina 190 hk, inte heller chiptrimmad var den snabb. Så jag hade inte velat ha mindre effekt.

Hittar du en navara med bra rostskydd så tror jag du får mest bil för pengarna.

Tack så hemskt mycket för bra svar,bra framkomlighet är ett stort plus då jag åker mycke oplogade vägar osv!

Tack

7 487 Inlägg
för 2 timmar sedan
#8
zemet skrev:
Det största problemet med D40 är att ramen rostar av. Googla "snapped Navara" så ser du hur många exempel som helst.

Stämmer bra det.
Har stått ett par, med avrostade ramar, utanför Malmby bilskrot en längre tid.
Inne på skrotgården ett par till.

Har du större krav på framkomlighet än på komfort så finns ju Land Rover Defender.
Själv har jag "avnjutit" en Puma och en Storm.
Dock mer en traktor än en bil.

Som "familjebil" skulle jag välja en Mitsubishi L200.


Sök