zemet skrev:
Jag har haft 2 Navaror. D40 och facelift D401.
170 och 190 hk manuella.
Det största problemet med D40 är att ramen rostar av. Googla "snapped Navara" så ser du hur många exempel som helst.
Med det sagt körde jag min 2011 från 10K mil till 24K mil under 6 år mer eller mindre problemfritt.
Jag var utan bilen flera månader för att verstaden klantade sig med en ABS givare men det kan man knappast klandra bilen för.
Navaran har lamelldiff fram, låst fördelningslåda samt elektrisk diff bak. 4WDn på den är med andra ord helt sjukt bra.
Nackdelen eller fördelen hur man nu vill se det är att man kör 99% av tiden i RWD.
Kör du mycket på oplogade vägar eller i snö så tror jag Amarokens 4 motion är bättre än dom andra bilarna med fördelningslåda.
Samtidigt är ju bilar med lågväxel och fördelningslåda betydligt bättre i terrängen eller när 4WD verkligen behövs.
Hade jag köpt Navara igen hade jag satsat på en 2015-2016 och varit väldigt noga med att rostskydda ramen invändigt.
Hur är bilen då?
Riktigt smidigt med takräckena som dom flesta har.
Dricker runt litern.
Kör man försiktigt kan man köra den på typ 0.8L/mil
Fint med sidesteps så man slipper dörruppslag på parkeringar.
Utmärkt att dra större släp med, mindre 750 släp är den ganska jobbig att dra med. Man ser dom inte i någon av backspeglarna före dom redan har vikt sig en hel del. Ganska jobbigt om man skall backa någon längre bit på en smal gruxväg tex. Det problemet lär väll inte vara unikt för Navaran dock.
Man sitter ingen vidare i baksätet men det är ju mer eller mindre standard på den biltypen. Skall man ha bekvämt baksäte för vuxna tror jag man får köpa RAM eller F150.
Den är ganska bullrig innuti, speciellt om man jämför med personbilar.
Den är 118 cm bred mellan hjulhusen i flaket, detta är riktigt störande om man vill ha plats för 2 Eu pallar eller köra 120 breda plywood eller gipsskivor tex.
Jag har för mig man inte får ha bakåtvänd barnstol i Navara, så skall den agera familjebil åt småbarn hade jag kollat på annat.
Jag köpte Navara för att den fick dra 3 ton, och hade en av dom kraftigaste motorerna man kunde få i det segmentet med manuell växellåda.
Skall någon "ovan" person köra bilen hade jag gått på facelift navara, den har antisladd vilket behövs. Den snurrar betydligt lättare än en personbil om det är blött eller halt ute. Väldigt märkbart på tex motorvägspåfarter osv.
Det är en stor och tung bil, 140 hk i 2.0 hilux eller Amarok är ganska fattigt tycker jag.
Navaran är inte snabb med sina 190 hk, inte heller chiptrimmad var den snabb. Så jag hade inte velat ha mindre effekt.
Hittar du en navara med bra rostskydd så tror jag du får mest bil för pengarna.