Lite tips om tvätta, polera, vaxa bilen.
Förberedelser:
Det man behöver för att vaxa bilen är kemikalier, polertrasor, vatten på sprayflaska, gott om tid, bra belysning och en plats att stå på så att bilen inte står i direkt solljus.
Lacken får ej heller vara för varm när du behandlar bilen. Lämplig temperatur är mellan +10° och +25°C.
Du kan även ha hjälpmedel som polermaskin och därtill hörande polerrondeller och lamullshätta.
Börja alltid med en rejäl avfettning utav bilen.
Du ska få bort vägsmuts såväl som fläckar av asfalt och tjära.
Använd ett lämpligt avfettningsmedel för att få lacken ren och ta bort gammalt vax.
Efter det så torkar du av bilen och inspekterar lacken.
Nu är lacken ren från de föroreningar som du kan tvätta bort.
Men allt salt, nedfall och UV-strålning bryter ned lacken och får den att reagera med syret i luften, man säger att lacken oxiderar eller kritar. Det ser man på lacken att den är flammig, matt och lite sträv.
Detta händer inte så lätt på en bil med metalliclack, för här har färgen ett skyddande lager av klarlack ytterst.
Det börjar dyka upp även bilar med solidlack som har ett klarlacksskydd.
Innan du börjar polera så gnid in alla gummi och vinyldetaljer med ett vinylglansmedel.
Detta gör att vaxstänk på dessa detaljer blir lätta att torka bort efteråt.
----------------------------------------------------------------
Polering:
För att få bort oxiden i lacken, använder man en lackrengörare, cleaner, rubbing eller polish.
Det finns olika effekitvitetsgrad på dessa medel, man får prova sig fram till det man tycker är bäst.
Man bör dock inte använda kraftigare medel än man behöver, eftersom behandlingen naturligtvis slipar ner lite av den friska lacken också. Generellt sett så kan man säga att en rubbing är det kraftigaste medlet, sedan kommer cleaner och lackrengörare och därefter polish.
Man tar bort "död" lack och öppnar porerna så att de blir mottagligare vaxet.
Detta är ett tidskrävande och jobbigt moment, men fuska inte för då får du ett mycket sämre slutresultat
Arbeta in medlet ordentligt i lacken med cirkelrörelser, bearbeta ca en halv kvadratmeter åt gången. Du polerar in medlet ordentligt, blir det för trögt så kan du spraya lite vatten på lacken.
Fortsätt så över hela bilen. Medlet låter du torka lite grand och polerar bort medlet med en ren polertrasa.
Nu ska lacken bli ren, få lyster och helst inte ha några smårepor.
Djupa repor försvinner så klart inte genom handpolering.
Om bilen färgar av sig på dina polertrasor så bli inte rädd, det är bara ett tecken på att lacken är oxiderad och behöver göras ren.
Se till att byta polertrasor eller polertrassel ofta.
Om du maskinpolerar så ska du tänka på att vara försiktig vid kanter och hörn så att du inte polerar bort all färgen där. Var även försiktig så att du inte bränner lacken.
En bra cleaner ska ge en blank yta och inga polerrosor.
Ibland så får man kanske göra ytterligare en behandling med en polish som inte innehåller så mycket slipmedel för att få bort de polerrosor som uppstod under förra momentet.
----------------------------------------------------
Vaxning
Nästa steg blir att lägga på vaxet. Det finns idag mycket effektiva flytande hårdvax. Dessa applicerar man med en polertrasa och låter torka ca 10 minuter.
Sedan är det bara att polera bort överflödigt vax, och man har ett vaxskydd på bilen.
Använd inte för mycket vax, det blir bara mycket jobbigare för dig att polera bort det då, och det är risk att du får en flammig yta. Det räcker med ett mycket tunt lager.
Själva vaxsteget polerar inte och ger ingen extra glans åt lacken, därför så är det viktigt att man har gjort föregående moment ordentligt.
Vaxet uppgift är att konservera den ytan som du akapade i poleringsmomentet.
Det finns även så kallade latmansvaxer. Det är medel som både rengör, polerar och vaxar i ett arbetsmoment.
varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster
www.bimmerpower.org