3396
Sök

Opel Vectra bygget från början till slut. (SQ bygge för säsongen 2010)

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
12 augusti 2009
Trådstartare
T-RÖD skrev:
En fråga vad är det som du inte förstår? Fråga så ska ja försöka förklara.

Har du ett monosteg och 2st 2kanalssteg? Och du ska ha kvar midbasarna? Vart ska du koppla dom isf? Eller ska du köra passiva filter?

/Andreas

vare för svammel.. ska de vara så invecklat att slänga på 1bas. mina middar och amegat? det är ju 4vägs..

Enkelt frågat... hur gör jag så de spelar som det det ska?

dem kan köras på vilket sätt som helst. passtivt aktivt. bara skiten funkar.

vart jag ska koppla de? ja hoppades på att de skulle fungera i spelare som NI rekomenderat.
Senast redigerat av pattilatti2 (12 augusti 2009)

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
12 augusti 2009
Var det inte du som hade byggt som hobby i många år? wink

Om man ser till P9/90-kombon och nya P99:an så har de fyrvägs.

Likaså BitOne.

Det är görenkelt om du vill köra fyrvägs.

Totalt fyra steg. Tre tvåkanalare och ett mono.
Aktiv delning på alla element.
Enkelt......i teorin. Gäller att få till brantheter och delningarna, fas och tid osv osv....det är en hel del pill men när man väl lyckas. Oj vad trevligt.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Hifi Freak
462 Inlägg
12 augusti 2009
Tycker inte du behöver några midar om du ska köra med frontsub. specielt inte om du kör med 5,25" mellanregister i brädan. isf skulle du ha midbasarna i brädan också. Eftersom man ska försöka ha alla högtalare samlade. Inte utsprida. Och dina midar kommer bara spela för benen. Men om du ändå vill ha midarna. Så behöver du ett steg till.

Sub=signalkabel till monosteget  Low= signalkabel till steget du tänkt driva mellanregistret med om det är 2-kanaligt är det 4-kanaligt så den delan av steget som går till mellanregister. Mid=signalkabel till steget du tänkt köra till midbasarna. High= Steget du ska köra till Diskanterna.

Hoppas du förstår nu? Alltså så behöver du 1 monoblock 3st 2-kanalssteg eller 1 4kanals och ett 2kanals.

Vilken klass har du tänkt tävla i?

Lycka till.

Andreas

pattilatti2 skrev:
T-RÖD skrev:
En fråga vad är det som du inte förstår? Fråga så ska ja försöka förklara.

Har du ett monosteg och 2st 2kanalssteg? Och du ska ha kvar midbasarna? Vart ska du koppla dom isf? Eller ska du köra passiva filter?

/Andreas

vare för svammel.. ska de vara så invecklat att slänga på 1bas. mina middar och amegat? det är ju 4vägs..

Enkelt frågat... hur gör jag så de spelar som det det ska?

dem kan köras på vilket sätt som helst. passtivt aktivt. bara skiten funkar.

vart jag ska koppla de? ja hoppades på att de skulle fungera i spelare som NI rekomenderat.
Senast redigerat av T-RÖD (12 augusti 2009)

7 241 Inlägg
12 augusti 2009
Håller med T-RÖD i att det är ONÖDIGT med fyrvägs-system.
Dela tian ngt högre och kör med trevägs totalt istället.

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
12 augusti 2009
Trådstartare
ja de var väl de ja tänkte.. behöver ett steg till :p för diskanterna..tongue

kör ja 3vägs. så äre ju rätt lönt att ha mina audison steg :p va ska ja driva 5.25" med några hundra rms" och med orion diskanterna.

och precis LONEFOX hobby. jag har inte suttit och mätt varje cm skiten är från örat. kör ja de 3vägs. så kan ja ju lika gärna behålla min alpine då.

så om jag har en p9/90

kör 3vägs. bara för roligheten.

sub från 500 Hz och ner till 20hz ca.
mellanreg området blir väl 500 till 5 000 Hz ca.
diskant 5 000 till 20 000 Hz ca.

eller
sub ner från 80hz mellanreg 80 till 3 500 Hz //  diskant 3 500 till 20 000 Hz

7 241 Inlägg
12 augusti 2009
Ja? Det är en hobby för de flesta.....även mängden av de som tävlar så sett wink

Är ingen som LIVNÄR sig på tävlandet precis big_smile Således blir det en hobby big_smile

Tja använd du dina steg du har redan.
Jag kör ju själv med 60W RMS på diskatnerna. 170W RMS på mellanregistren och 750W RMS till basen.

Diskaterna är specade på 15w rms o 100 max. Mellanregistren 70 wrms och 140 max. Basen 200 rms o 400 max.

Andreas kör med tre DLS A3 rakt av till sitt framsystem och en A6 på basen.

Så sluta gnälla o tjöta....använd dina Audison nu wink

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
12 augusti 2009
Trådstartare
hehe. ja. det får väl bli 3 vägs då.. gud. slipper ja köpa en ny Hu iaf tongue

så jag Bi-ampar skiten och allt blir gött.

7 241 Inlägg
12 augusti 2009
Antingen bi-ampa eller helaktivt. smile

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
12 augusti 2009
Trådstartare
lika att sälja nakasarna då.. tongue jaja tack för tipsen, blir nog bäst så när man tänker efter smile

7 241 Inlägg
12 augusti 2009
pattilatti2 skrev:
lika att sälja nakasarna då.. tongue jaja tack för tipsen, blir nog bäst så när man tänker efter smile

Eller ha dem som hyllvärmare ett tag tills ngt annat projekt dyker upp wink

Hifi Freak
462 Inlägg
12 augusti 2009
Alpinen är säkert bra. Men En p90 är en grymt bra ljudmaskin. ja kommer själv köra 3väg och kommer köra en P90. Så fort ekonomin tillåter det. Om ja vore du o hade pengarna så skulle ja helt klart köra på en P90. Specielt om du ska tävla. Men det är ju din plånbok Bara ett tips.

Ang delningsfrekvenser. Så kan man inte säga riktigt vad det ska vara. Det får man lyssna sig till o justera i många timmar. En bil är bra mycket mer kompliserad o ställa in ljudet i än det är hemma. Något som i teorin är  helt åt helvete. Men i praktiken är de det som funkar bäst. Därför man ska ha aktiv delning. Så man kan laborera sig fram.

I vilken klass kommer du tävla?

/Andreas

pattilatti2 skrev:
hehe. ja. det får väl bli 3 vägs då.. gud. slipper ja köpa en ny Hu iaf tongue

så jag Bi-ampar skiten och allt blir gött.

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
12 augusti 2009
Trådstartare
det står i tråden på sida 8 kanske ang tävlingar. eller om de är 7. orkar ej ta det igen :p men det blir väl exp.

ja det blir hyllan:) kan ju slänga in dem i nån annan bil smile

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
12 augusti 2009
Trådstartare
Absolutjonas skrev:
Börja bygga nu föfan så man får komma o höra på Amegorna wink

ja jag ska tongue är klar me mitt sommar plugg på fredag smile sen blir de operera lite.

Hifi Freak
462 Inlägg
15 augusti 2009
Hur går det med snopeln? tongue Blir det något ljud?

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
16 augusti 2009
Trådstartare
jodå smile ska ta och bygga instrumentbräda. beställt en fr skroten, orkar inte ta lös orginal tongue

samt så ska ja komma på hur jag ska lösa vänstersida så dem hamnar på lika höjd. vinkel osv. men diskant placering osv..

så ska jag väl orka plasta in basen. men jag funderar på att köpa en genesis bas med, bägge funkar i 20l men genesis basen är mkt mer linjär än pioneer 10" så kan man växla om man vill dunka mer tongue

så måste jag slänga på orginaldörrar med. blir enkelt att flocka eller få dem klädda nu då. bra det iaf.

hur går det själv?

Hifi Freak
462 Inlägg
16 augusti 2009
Okej ja vinklingarna är viktiga. Men diskanterna monterar du väll ändå sist? När du provlyssnat var dom låter bäst?

För mig går det väll sådär. Grymt mycket jobb på sista tiden. Varit i norge en sväng sen massa extra monteringar på kvällstid. Så det har inte funnits så mycket tid över. Har även en extra montering i dag som ska vara klar i morgon... så det är lite tuft nu.

Men på torsdag tänkte ja att ja skulle ge mig på o försöka få till en baslåda igen.... Vet dock inte om det blir för 6,5" eller 10"

Får se hur det blir. Men kommer troligtvist såga bort hela handskfack luckan....

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
17 augusti 2009
Trådstartare
Har nog insett att de inte är nån större ide att slänga hela sitt liv på billjud osv. jag har köpt saker för värdet av flera bilar eller en grymt bra bil. jag kommer att montera det systemet som står på min sida.

Amega qcomp50. med mitt audison. och orion.
min alpine spelare 9887r.
sen blir det pioneer 10" fram med mitt audison 1.2k spl
kablaget blir skylermarks samt dls HQ signalkablage.

Det blir inget mer satsat på billjud. det systemet duger för dödliga flera gånger om. egentligen så gör redan de systemet jag har idag det. jag är rätt less på att plasta, riva sönder, sätta ihop osv. eft flera år utav det.

Bilen kommer att få på nät. dimljus. lack. sen är den färdig. jag har grymt mkt i skolan från 21/8-09 och jag måste satsa helhjärtat på det för att få det jobbet som jag drömmer om.

Tänkte bara säga tack till alla trevliga själar som gett positiv kritik och tycker att det är kul att någon tar hand om en gammal vectra från 1991. den är ju ändå rätt olik orginal. smile
det är grymt mkt mer tid nedlagt på skiten än va många kan fatta och jag har gjort allt själv. så man får vara stolt att man klarat av att göra allt det utan nån slags erfarenhet i det. men jag känner att nu är det dags att ta nästa steg i livet.

så jag önskar er alla lycka till med era byggen. spec ni med ljudbyggen. t.ex. Lonefoxen. och t-röd. även ett tack till jonasH som hjälpt mig mycket. dröni. och andra ja möjligen inte kommer ihåg.

ha det så bra! så ses vi på elmia 2010. kommer inte uppdatera något här utan leta efter en vectra som lyser i en fin färg. smile

/patrik

Hifi Freak
462 Inlägg
18 augusti 2009
Mycket tråkigt o läsa det här. Men kan delvis förstå dig. Men när du är klar med det där. Då har du ett fint system. Som kommer spela fint. Du har ju mycket fina grejer så det kommer låta kanon. Detta är ju en hobby som går upp o ner. Så har det varit för mig iaf. I bland blir man så trött så man vill spy på det. Kanske iof är värre för mig iom att ja mekar bilar hela dagarna på jobbet. O sen ska ja göra det på kvällar o helger också... Men ja tror o hoppas du kommer tillbaka.

Ska du tävla på Elmia i påsk iaf?

Hoppas iaf att vi ses där. Och lycka till med studierna.

Mvh Andreas

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
19 augusti 2009
Trådstartare
T-RÖD skrev:
Mycket tråkigt o läsa det här. Men kan delvis förstå dig. Men när du är klar med det där. Då har du ett fint system. Som kommer spela fint. Du har ju mycket fina grejer så det kommer låta kanon. Detta är ju en hobby som går upp o ner. Så har det varit för mig iaf. I bland blir man så trött så man vill spy på det. Kanske iof är värre för mig iom att ja mekar bilar hela dagarna på jobbet. O sen ska ja göra det på kvällar o helger också... Men ja tror o hoppas du kommer tillbaka.

Ska du tävla på Elmia i påsk iaf?

Hoppas iaf att vi ses där. Och lycka till med studierna.

Mvh Andreas

japp jag kommer dit och tävlar. känner bara att jag måste fokusera mer på studierna nu än billjud. men det blir det systemet som jag angivit, ja köper möjligen en p9/90 men det tar jag i januari i så fall.

ja man blir ju less, men jag är mest less för att jag lagt ut så förbannat mkt pengar tongue men nu har jag ju lyckats få sålt det mesta till trevliga killar g.org.

tack för stödet och förståelsen iaf. smile vi syns på elmia om ni dyker upp. det är möjligt att ja lägger in bilder på den nya lacken, samt bygget då de är klart. men jag orkar inte lägga in bilder under bygget.

tack andreas smile

mvh/patrik

Hifi Freak
462 Inlägg
22 augusti 2009
Okej Ska bli intressant o lyssna på din bil då.

Ja den här hobbyn är ju inte direkt gratis. Ja satt sj o räknade lite för ett tag sedan. hur mycket ja laggt ut på bilstereo + hem hifi och hemmabio. Men slutade när värdet översteg en ny Ferrari...roll

Har du bestämt vilken klass du kommer tävla i då?

/Andreas

Sök