2611
Sök

Banbil, projektarbete, budget!

10 Inlägg
13 juni 2009
Trådstartare
#1
Hej , det här blir mitt första inlääg här.
Det är så att jag nästa år börjar i tvåan på gymnasiet, och lagom till vårterminen har jag tänkt att börja med mitt projektarbete. Det jag har tänkt mig är att köpa en billig småbil (5-10 tusen) och bygga en ban/busbil som jag kan köra både på gata och bana. De bilar jag tittat på är Peugeot 309 och 205 GTI, golf Gti (känns lite dyr), men sen finns det japaner (mitsubishi colt, toyota corolla, nissan sunny m.m). Vad tror ni? Är det realistiskt att få en bil som inte skäms för sig alltför mycket på bana för under, eller strax över 20000:- Det som behövs, som jag har förstått på en lätt bil är då :
*Bur, en stor del av utgifterna
*Stol, bälten
*Hyfsade däck, fjädring, stötdämpare
*Bilen kommer att lättas på ALLT onödigt! Dvs, det kommer att finnas förar och passagerarstol, restan av inredningen går i princip bort.
*En driftsäker sugmotor på runt 120-140 hk (mer behövs inte, lätt bil behöver mindre effekt)
Är det något jag glömt? Kommer det att gå att besiktiga bilen i ett raceklart skick (antagligen ett krav på projektarbete)?
Tacksam för svar!

91 Inlägg
13 juni 2009
#2
en annan bil

201 Inlägg
13 juni 2009
#3
Ho, ho... dreams are taxfree wink

Be A Part Of The Driving Force

10 Inlägg
13 juni 2009
Trådstartare
#4
Kom igen, lite seriös feedback? wink Jag kommer inte att leja bort arbete, jag kan svetsa (en del iaf), har tillgång till både manuella och styrda fräsar och svarvar samt har en viss mekvan. Jag tycker så att det borde funka, varför inte?

471 Inlägg
13 juni 2009
#5
not låter det väl rimligt men 120-140 hk låter ja.. urslött om du frågar mig.. om du ska ligga efter bana kommer du ju få pressa sönder motorn.

Skiiit du nedde ! ;)

Allmänt envis
12 512 Inlägg
13 juni 2009
#6
Kan bli svårt med den budgeten, men vafan svårt betyder inte omöjligt. Försök, ragga sponsorer osv. Är man framåt så!

Av de bilarna du räknar upp är väl 205 GTI vettigast, är ju som en gokart orginal redan. Lätt bil med mycket motor från början.

Men jag hade personligen köpt nått bakhjulsdrivet om jag varit du, framför allt om "bus" är ett syfte.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Hur tänkte du nu?!
423 Inlägg
13 juni 2009
#7
205 gti eller en Honda Civic vtec kan nog gå att ha rätt skoj med på bana

Gödseldräng
4 529 Inlägg
13 juni 2009
#8
kolla lite på E30 istället
en 325a får du ju ganska skapliga för 15k iallafall
jag köpte en helt tom kaross med bur för 1000kr jag börjat bygga banbil av
M50B25 motor på 192hk på ca 1000kg
och det borde räcka till på amatörnivå som jag tongue


10 Inlägg
13 juni 2009
Trådstartare
#9
240boy skrev:
not låter det väl rimligt men 120-140 hk låter ja.. urslött om du frågar mig.. om du ska ligga efter bana kommer du ju få pressa sönder motorn.

I en 240 är det ju rejält slött, men små låtsasbilar väger ju mindre än en 240 oxå wink Peugeot 205 på 130hk (GTI utan kat) gör ju 0-100 på under 8 sek, och då är det original chassi, däck och helt utan lättning, nog tror jag det räcker smile

870 Inlägg
13 juni 2009
#10
Kör på Sunny GTI, 2.0 liters SR20DE-motor på 143 hk, 178 i vrid och ett varvstopp på 7600 rpm är ganska kul som lekbil.
Tyvärr så väger den cirka 1280 kg original.


Down n`out
514 Inlägg
13 juni 2009
#11
en golf mk1 gti? 112 hk? ja lätta min på allt. då menar ja verkligen allt oxhå hade kvar en stol ratt och instrument huset , fick ner den till 780 kilo. fast har en gl på 75 hk, hängde ifrån en 740tic å en 940 ltt till 130 utanproblem från start

Down n`out

10 Inlägg
13 juni 2009
Trådstartare
#12
Golf mk1 finns absolut med i beräknigen! dock så verkar det som om de blivit så pass populära på sista tiden, så det är svårt att få tag på en bra för såpass lite pengar, men kul bil är det! Sunny har jag kollat på, men den ligger lite för högt i pris för att kunna vara med i mina kalkyler.

2 021 Inlägg
13 juni 2009
#13
205gti med "stora motorn" ligger som en gokart på vägen och sålänge du bara ska köra på amatörnivå så behövs det inte så mkt mer motorstyrka heller.
309 gti har större motor men väger lite mer sen är jag tveksam till att de finns lika mycket delar/kunskap till dom som till en 205a.


10 Inlägg
13 juni 2009
Trådstartare
#14
ok, här kommer ett lite förtydligande på vad det är jag vill ha:


Lätt bil (under 1000kg)
Billig i inköp (helst under 7500kr)
Halvkombimodell, helst 3-dörrars, helst utan taklucka.
Lättad på allt oväsentligt (baksäte, innertak, golvmatta, stereo, onödig el, värme osv.)
120hk eller mer original, eller så billig att det lönar sig att byta till en kraftigare motor
ingen ”vråltrimmad motor”, motorns marginaler ska inte pressas, den ska fortfarande vara körbar, och det ska inte vara en ömtålig, servicekrävande racemotor.
ingen turbo(mer delar som kan krångla)
krockbur (folkrace, eller rallybur, hör med lokala förmågor!)
totalkostnad på projektet, max 20000 kronor
uppstyvningar i chassie, fjäderbensstag osv.
Hjulupphängningar, billigt och bra
däck, DYRT
bromsar, borde räcka med nya originalskivor/trummor och bra belägg, iom att bilen blir lättare
racingstol, fyrpunktsbälte (får försöka hitta stol begagnad, bälte får jag också lösa)

Down n`out
514 Inlägg
13 juni 2009
#15
köp min för 5 papp, nya coils på som gått 50 mil wink hinka i en gti motor så har du en räcer sen! big_smile

Down n`out

Allmänt envis
12 512 Inlägg
13 juni 2009
#16
Frorre skrev:
ok, här kommer ett lite förtydligande på vad det är jag vill ha:


Lätt bil (under 1000kg)
Billig i inköp (helst under 7500kr)
Halvkombimodell, helst 3-dörrars, helst utan taklucka.
Lättad på allt oväsentligt (baksäte, innertak, golvmatta, stereo, onödig el, värme osv.)
120hk eller mer original, eller så billig att det lönar sig att byta till en kraftigare motor
ingen ”vråltrimmad motor”, motorns marginaler ska inte pressas, den ska fortfarande vara körbar, och det ska inte vara en ömtålig, servicekrävande racemotor.
ingen turbo(mer delar som kan krångla)
krockbur (folkrace, eller rallybur, hör med lokala förmågor!)
totalkostnad på projektet, max 20000 kronor
uppstyvningar i chassie, fjäderbensstag osv.
Hjulupphängningar, billigt och bra
däck, DYRT
bromsar, borde räcka med nya originalskivor/trummor och bra belägg, iom att bilen blir lättare
racingstol, fyrpunktsbälte (får försöka hitta stol begagnad, bälte får jag också lösa)

Som sagt, när det gäller liten räcer med de kraven tror jag det är 205 GTI som passar allra bäst.  Hittar du en riktigt billig kan du slänga i Mi16 motorn från den större 405 så har du 150hp "orginal".

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

10 Inlägg
13 juni 2009
Trådstartare
#17
Rquired skrev:
Som sagt, när det gäller liten räcer med de kraven tror jag det är 205 GTI som passar allra bäst.  Hittar du en riktigt billig kan du slänga i Mi16 motorn från den större 405 så har du 150hp "orginal".

Jo, tanken har slagit mig också, men blir det inte krångel med bes då? Bilen måste ju som sagt vara lagligt. Ett annat alternativ är ju att köpa en (skitbillig) enklare modell av 205, och sen få tag i en krockad/rostad/skrotad gti och plocka motor, upphängning mm från, vad tros om det?

272 Inlägg
13 juni 2009
#18
Gör du en orgnaltrogen montering ska det inte vara några problem såvida du inte stöter på en peugeot-besatt besiktningsman, men å andra sidan så kan ju det innebära nåd också wink

GTi is the shit för det du ska göra, köpte nyss en fungerande för 2000, visserligen med en del tillhörande rost, men letar du på rätt ställen kan du komma undan billigt!

Sierra-döbel

482 Inlägg
13 juni 2009
#19
renault 5 ? ska passa med motor från 440/480 turbo rakt i med motorfästen mm så det borde väll funka med motor från 440 glt dom är ju rätt pigga orginal är väll 140 hk i dom typ. dom väger nästan inget och man kan hitta en skaplig för 3-4000

just real power
no turbo shit

201 Inlägg
13 juni 2009
#20
Försök att köpa loss en SSK klass 1 bil eller en NSHC bil... googla lite och du vill säkert hitta en fullt ut racingriggad bil som du kan jobba vidare på wink

Be A Part Of The Driving Force


Sök