3539
Sök

Hur ska tändspolen vara kopplad?

474 Inlägg
13 juni 2009
Trådstartare
Hej! Jag håller på lite med min Vauxhall Viva Ha -64. Och jag försöker nu ta reda på om det är plusjord eller minusjord på den. Och det jag har kommit fram till är att sladden som går mellan tändspolen och fördelaren är minus(Är ett minustecken på tändspolen) Och då undrar jag om någon här vet om det betyder att det är minusjord eller plusjord på den? Pappa trodde att det betydde att det var plusjord men jag är inte säker och jag har googlat lite men inte kommit fram till något som är säkert därför frågar jag här, För nån måste väl ändå veta:P

Tacksam för svar!big_smile

//Alex

474 Inlägg
13 juni 2009
Trådstartare
Swedenrockers skrev:
Nja, det är ju endast minussidan på spolen. Brytarspetsen i fördelaren bryter minussidan vid varje gnista.
Den andra terminalen på spolen bör vara märkt med + eller troligare 15. Det är tändningsplus.
Det enklaste bör ju vara att kolla vid batteriet, om pluspolens kabel ligger till karossen är den plusjordad och om minuspolens kabel är ansluten till karossen är den minusjordad.
Alka0512 skrev:
Hej! Jag håller på lite med min Vauxhall Viva Ha -64. Och jag försöker nu ta reda på om det är plusjord eller minusjord på den. Och det jag har kommit fram till är att sladden som går mellan tändspolen och fördelaren är minus(Är ett minustecken på tändspolen) Och då undrar jag om någon här vet om det betyder att det är minusjord eller plusjord på den? Pappa trodde att det betydde att det var plusjord men jag är inte säker och jag har googlat lite men inte kommit fram till något som är säkert därför frågar jag här, För nån måste väl ändå veta:P

Tacksam för svar!big_smile

//Alex

Jo jag vet att det skulle vara det enklaste, men eftersom det inte satt något battero o den när jag köpte den och det inte heller fanns några batteriskor på den så kan jag inte kolla det så:/ Ja den andra terminalen är märkt med både + och 15... Kan man inte avgöra med den här infon om det är plusjord eller minusjord alltså?

//Alex

474 Inlägg
14 juni 2009
Trådstartare
Ingen annan som har nått tips på hur jag kan ta reda på om bilen är plusjord eller minusjord?

//Alex

140 Inlägg
14 juni 2009
kolla vilken av dom grova kablarna som är till batteriet som är jordad i karossen någonstans, och se vad det är för märkning på den + eller -

474 Inlägg
14 juni 2009
Trådstartare
brk95 skrev:
kolla vilken av dom grova kablarna som är till batteriet som är jordad i karossen någonstans, och se vad det är för märkning på den + eller -

Jo, så hade man ju kunnat gjort men om du hade läst i tråden så hade du sett varför jag inte kan göra så och det är för att det inte satt något batteri i bilen och heller inte några batterikabelskor så jag har ingen aning om hur det ska vara kopplat...

140 Inlägg
14 juni 2009
sorry missade det, läste bara första inlägget sad

474 Inlägg
14 juni 2009
Trådstartare
Okej, nu behöver ni inte tänka nå mer... tongue
Fick tag på ett par kopplingsscheman från en engelsk kille som hjälpte mig lite så det var bara att kolla lite kablar för att ta reda på om det var plus eller minusjord på den, och jag hade tur och hade minusjord:D

Sök