4052
Sök

Någon som kan ge mig supra info ?

69 Inlägg
14 juni 2009
Trådstartare
#1
hejsan jag är intresserad av att köpa en supra tt, men jag kan absolut inte mycket om de. har tidigare alltid köpt bmw. Jag undrar vad en supra (euro, ej targa) på 330hk gör 0-200 samt vilken toppfart den har och hur mycket hästar får man med bpu,  samt någon som kan de nya tiderna med bpu typ 0-100 0-200 samt toppfart. MÅSTE KUNNA DRA EN C5 PÅ 345hp och en m3 e46 haha yikes. Skulle verkligen uppskatta er hjälp, samt en supra tt j-spec med bpu går den lika bra ... ge mig gärna allt imformation är ni snälla

MVH TONY
Senast redigerat av ToniR (14 juni 2009)

511 Inlägg
14 juni 2009
#2
Har svårt att se mej en orginal supra på 330 hk dra en m3 o c5 tyvärr
men låter dom som har mer erfarenhet utav dessa bilar svara säkert,

Projekt, BMW 328 e46 Schmiedmann Black Edition
Projekt Fort Sierra med 9000TurboX

Supraman
2 300 Inlägg
14 juni 2009
#3
Kör du bpu ska du ha en chans men hänger mkt på föraren.

Du ska satsa på en utan targa.
Dom väger 200 kg mer än utan.
Med bpu ligger man på 400-450 hk.

För bpu rekomenderar jag att man skaffar komplett avgas från turbo, byter till frontmatad ic, laddtrycksstyrning och skaffar en bcc eller fuelcut defender, kör man j-spec så får man ta bort hastighetsspärren, sen ett vettigt filter, inte hks, kör på aem, apexi eller k&n osv

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

403 Inlägg
14 juni 2009
#4
Stefan Varberg skrev:
Kör du bpu ska du ha en chans men hänger mkt på föraren.

Du ska satsa på en utan targa.
Dom väger 200 kg mer än utan.
Med bpu ligger man på 400-450 hk.

För bpu rekomenderar jag att man skaffar komplett avgas från turbo, byter till frontmatad ic, laddtrycksstyrning och skaffar en bcc eller fuelcut defender, kör man j-spec så får man ta bort hastighetsspärren, sen ett vettigt filter, inte hks, kör på aem, apexi eller k&n osv

Menar du att en supra Targa'n väger 200kg mer än utan avtagbart tak  ?
Hur kommer det sig isåfall ? // Victor

Det löser sig som gubben sa som sket i vattnet.
PROJEKTET http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=93456

1 422 Inlägg
14 juni 2009
#5
LartiC skrev:
Stefan Varberg skrev:
Kör du bpu ska du ha en chans men hänger mkt på föraren.

Du ska satsa på en utan targa.
Dom väger 200 kg mer än utan.
Med bpu ligger man på 400-450 hk.

För bpu rekomenderar jag att man skaffar komplett avgas från turbo, byter till frontmatad ic, laddtrycksstyrning och skaffar en bcc eller fuelcut defender, kör man j-spec så får man ta bort hastighetsspärren, sen ett vettigt filter, inte hks, kör på aem, apexi eller k&n osv

Menar du att en supra Targa'n väger 200kg mer än utan avtagbart tak  ?
Hur kommer det sig isåfall ? // Victor

Targan är förstärkt för att inte bli försvagad när man tar av taket (en den av den hållande strukturen). För att den ska behålla samma styvhet så måste den vara förstärkt och det innebär mer vikt. Finns iprincip inte en cab som väger samma/mindre än dito med fast tak.


403 Inlägg
17 juni 2009
#6
cheffer skrev:
LartiC skrev:
Stefan Varberg skrev:
Kör du bpu ska du ha en chans men hänger mkt på föraren.

Du ska satsa på en utan targa.
Dom väger 200 kg mer än utan.
Med bpu ligger man på 400-450 hk.

För bpu rekomenderar jag att man skaffar komplett avgas från turbo, byter till frontmatad ic, laddtrycksstyrning och skaffar en bcc eller fuelcut defender, kör man j-spec så får man ta bort hastighetsspärren, sen ett vettigt filter, inte hks, kör på aem, apexi eller k&n osv

Menar du att en supra Targa'n väger 200kg mer än utan avtagbart tak  ?
Hur kommer det sig isåfall ? // Victor

Targan är förstärkt för att inte bli försvagad när man tar av taket (en den av den hållande strukturen). För att den ska behålla samma styvhet så måste den vara förstärkt och det innebär mer vikt. Finns iprincip inte en cab som väger samma/mindre än dito med fast tak.

Jaha  (y)  Då vet jag varför dem är tyngre  smile 
Drömmbilen är ju en vitsvart supra  innom några få år då kanske man inte skulle satsa på targa'n då för den e tyngre  .
Men den e ju dok väldigt mycket snyggare enligt mig själv.

Det löser sig som gubben sa som sket i vattnet.
PROJEKTET http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=93456

4 682 Inlägg
17 juni 2009
#7
officiella uppgifter:
0-100 : 5.3s
1/4 mile : 13.7s
toppfart : 250 km/h.

-Nusse-
6 juli 2009
#8
Stefan Varberg skrev:
Kör du bpu ska du ha en chans men hänger mkt på föraren.

Du ska satsa på en utan targa.
Dom väger 200 kg mer än utan.
Med bpu ligger man på 400-450 hk.

För bpu rekomenderar jag att man skaffar komplett avgas från turbo, byter till frontmatad ic, laddtrycksstyrning och skaffar en bcc eller fuelcut defender, kör man j-spec så får man ta bort hastighetsspärren, sen ett vettigt filter, inte hks, kör på aem, apexi eller k&n osv

En supra targa väger runt 20-30kg mer än en hardtop.

Targan är av aluminium och var man skulle placera 200kg förstärkningar skulle vara kul att se.

en hardtop tt väger ~1560-1580kg original. Så i såna fall skulle min targa väga närmare 1800kg......?

en m3 e46 o corvette c5 åker man ifrån om man kan hantera bilen med bpu.

Mvh Martin

Forummoderator
10 576 Inlägg
6 juli 2009
#9
Stefan Varberg skrev:
För bpu rekomenderar jag att man skaffar komplett avgas från turbo, byter till frontmatad ic, laddtrycksstyrning och skaffar en bcc eller fuelcut defender, kör man j-spec så får man ta bort hastighetsspärren, sen ett vettigt filter, inte hks, kör på aem, apexi eller k&n osv

står inte b för basic? wink

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

176 Inlägg
6 juli 2009
#10
http://www.einszweidrei.de/ där har du uppgifter men dom är rätt slöa original eller så e dom slutkörda


806 Inlägg
7 juli 2009
#11
JAG tror att du lägger en e46a bakom dig orginal kanske c5an med


Supraman
2 300 Inlägg
7 juli 2009
#12
-Nusse- skrev:
Stefan Varberg skrev:
Kör du bpu ska du ha en chans men hänger mkt på föraren.

Du ska satsa på en utan targa.
Dom väger 200 kg mer än utan.
Med bpu ligger man på 400-450 hk.

För bpu rekomenderar jag att man skaffar komplett avgas från turbo, byter till frontmatad ic, laddtrycksstyrning och skaffar en bcc eller fuelcut defender, kör man j-spec så får man ta bort hastighetsspärren, sen ett vettigt filter, inte hks, kör på aem, apexi eller k&n osv

En supra targa väger runt 20-30kg mer än en hardtop.

Targan är av aluminium och var man skulle placera 200kg förstärkningar skulle vara kul att se.

en hardtop tt väger ~1560-1580kg original. Så i såna fall skulle min targa väga närmare 1800kg......?

en m3 e46 o corvette c5 åker man ifrån om man kan hantera bilen med bpu.

Mvh Martin

en targa väger upp mot 1800 kg en utan targa väger runt 1600 kg.

Förstärkningar e tunga men det finns plats men det behöver man inte orora sig över för det kommer monterat från fabrik smile
Utan förstärkningar viker sig bilen.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

-Nusse-
8 juli 2009
#13
Stefan Varberg skrev:
-Nusse- skrev:
Stefan Varberg skrev:
Kör du bpu ska du ha en chans men hänger mkt på föraren.

Du ska satsa på en utan targa.
Dom väger 200 kg mer än utan.
Med bpu ligger man på 400-450 hk.

För bpu rekomenderar jag att man skaffar komplett avgas från turbo, byter till frontmatad ic, laddtrycksstyrning och skaffar en bcc eller fuelcut defender, kör man j-spec så får man ta bort hastighetsspärren, sen ett vettigt filter, inte hks, kör på aem, apexi eller k&n osv

En supra targa väger runt 20-30kg mer än en hardtop.

Targan är av aluminium och var man skulle placera 200kg förstärkningar skulle vara kul att se.

en hardtop tt väger ~1560-1580kg original. Så i såna fall skulle min targa väga närmare 1800kg......?

en m3 e46 o corvette c5 åker man ifrån om man kan hantera bilen med bpu.

Mvh Martin

en targa väger upp mot 1800 kg en utan targa väger runt 1600 kg.

Förstärkningar e tunga men det finns plats men det behöver man inte orora sig över för det kommer monterat från fabrik smile
Utan förstärkningar viker sig bilen.

Givetvis finns det förstärkningar men en targa väger inte så mycket.

Jag har kollat runt på olika bilar och gjort en lista på vad olika supror väger enligt regbevis.
Hänger inte ut några reg nummer här såklart men jag har bara plockat bilar på måfå och kommit fram till detta:

Euro Targa  1740
Euro Targa  1740
Euro Targa  1710
Euro Targa  1710
Euro Targa  1710 (min egen)
Euro Targa  1700

Euro Hardtop 1700

Japs Hardtop  1650
Japs Hardtop  1640
Japs Hardtop  1630
Japs Hardtop  1630
Japs Hardtop  1630
Japs Hardtop  1620
Japs Hardtop  1610
Japs Hardtop  1600

En summering på detta.. våra bilar e tunga saker, inget snack om saken.
Skillnaden på en Eurospec Targa och en Japspec Hardtop är i runda svängar cirka 100kg.
Utöver targan så har Eurospecen större bromsar, oljekylare till diffen och för övrigt mer utrustning än en Japs så själva "targan med förstärkningar" väger inte så mycket som du tror.


Sök