3124
Sök

V8 trimning samt vxl

42 Inlägg
14 juni 2009
Trådstartare
#1
Hejsan kort och gott vad ska man lägga ner pengar på för mest HK/NM?

Bilen kommer användas till bus och crusing

Hedders?
toppar?
kam?

Till lådan?
Senast redigerat av RoBBanV70 (25 juni 2009)

3 650 Inlägg
14 juni 2009
#3
förgasare, tändning m.m.m


42 Inlägg
15 juni 2009
Trådstartare
#4
Okey nån som vet nå grejer som funkar bra?
Hedders kommer det måsta bli såna här som är slimmade mot blocket på grund av utrymmesbrist...

Vad kostar en preppning av 700 lådan och vad är det man byter? Kanske sattsa på en annan låda?
Men vill ha lite ekonomi när man långkör

4 682 Inlägg
15 juni 2009
#5
RoBBanV70 skrev:
vad är det man byter? Kanske sattsa på en annan låda?
Men vill ha lite ekonomi när man långkör

turbinen,pumpen,oljekylaren, ingående axeln till solväxeln,kopplingar,delar i ventilhuset m.m

läs denhär boken om du vill veta mera : www.amazon.com/Automatic-Overdrive-Tran … amp;sr=8-2

en småtrimad sbc som sitter i en inte altför tung bil klarar nog en th700r4 bra av, skiljer dock lite mellan årsmodellerna hur bra de e.
om du vill ha lite ekonomi så e nog th700r4 ett vettigt alternativ, du kan ju dock byta upp dig till t.e.x en 4l80e men då kostar det en del.

325 Inlägg
15 juni 2009
#6
eller köpa en hederlig th400 låda


Meister
6 763 Inlägg
15 juni 2009
#7
Moparboy440 skrev:
RoBBanV70 skrev:
vad är det man byter? Kanske sattsa på en annan låda?
Men vill ha lite ekonomi när man långkör

turbinen,pumpen,oljekylaren, ingående axeln till solväxeln,kopplingar,delar i ventilhuset m.m

läs denhär boken om du vill veta mera : www.amazon.com/Automatic-Overdrive-Tran … amp;sr=8-2

en småtrimad sbc som sitter i en inte altför tung bil klarar nog en th700r4 bra av, skiljer dock lite mellan årsmodellerna hur bra de e.
om du vill ha lite ekonomi så e nog th700r4 ett vettigt alternativ, du kan ju dock byta upp dig till t.e.x en 4l80e men då kostar det en del.

4l80E? Du menar inte 4l60e?


42 Inlägg
16 juni 2009
Trådstartare
#8
triplesixer skrev:
eller köpa en hederlig th400 låda

Börjar luta mera åt en th 400 för dem ska vara stabilare efter lite snack med morbror samt med er.

Men då är frågan var finns det växelspak till dessa (golvmod) ?

Och vad är det man byter förnå när man kan "växla manuellt"?

Sen hur ändrar man stallspeed?



Motorn blir nog en 305 eftersom det kommer bli lättare att besikta med den och att jag verkar ha fått tag på en.

Vad finns det för 305? vad ligger dem i effekt i gämförelse med 350?

MVH

4 682 Inlägg
16 juni 2009
#9
camaro67 skrev:
4l80E? Du menar inte 4l60e?

nope, menade 4l80e. nått sånt här tongue : http://www.transmissioncenter.net/4l80e.htm

4 682 Inlägg
16 juni 2009
#10
RoBBanV70 skrev:
Börjar luta mera åt en th 400 för dem ska vara stabilare efter lite snack med morbror samt med er.

Men då är frågan var finns det växelspak till dessa (golvmod) ?

Och vad är det man byter förnå när man kan "växla manuellt"?

Sen hur ändrar man stallspeed?

Motorn blir nog en 305 eftersom det kommer bli lättare att besikta med den och att jag verkar ha fått tag på en.
Vad finns det för 305? vad ligger dem i effekt i gämförelse med 350?

MVH

onödigt att köpa en th 400 om den bara ska sitta bakom en lätt trimmad 305:a (om det inte är en tung bil förstås). kör på en th350 istället, den drar mindre effekt än en th400 men håller åndå långt.
golvshifter kan du köpa på många ställen, t.e.x här : www.summitracing.com
för att kunna växla manuellt måste du byta till ett manuellt ventilhus.
stallspeed ändrar man genom att byta converter till en converter med annan diameter på pump- och turbinhjul och som har ett statorhjul med annorlunda utformning och andra vinklar på vingarna.
här står lite om 305:orna : http://en.wikipedia.org/wiki/Chevrolet_ … engine#305 .

Meister
6 763 Inlägg
4 682 Inlägg
17 juni 2009
#12
camaro67 skrev:
Vad är de för låda igentligen? Är det en utveckling av 60in?

nej, är en utveckling av th400 lådan. används i många pickuper.

12 086 Inlägg
17 juni 2009
#13
Brytarlös tändning
Större förgasare
Aluinsug
Kamaxel
Headers + avgassystem

Skaffa en 350 låda lr en 400 om du vill va på säkra sidan (typ väldigt säker)

De är väl de lättare sakerna man kan göra, sen kan man ju börja rota i motorn men då blir de genast dyrt och framför allt jobbigt.

4 682 Inlägg
18 juni 2009
#14
JapMax skrev:
Brytarlös tändning
Större förgasare
Aluinsug
Kamaxel
Headers + avgassystem

Skaffa en 350 låda lr en 400 om du vill va på säkra sidan (typ väldigt säker)

De är väl de lättare sakerna man kan göra, sen kan man ju börja rota i motorn men då blir de genast dyrt och framför allt jobbigt.

du får inte mer effekt av brytarlös tändning och större förgasare roll (om dom inte e felaktigt inställda förstås). originalgasaren räcker nog till lite småtrim och tändningen räcker nog till hur långt som helst på en gatbil.

Meister
6 763 Inlägg
19 juni 2009
#15
Moparboy440 skrev:
camaro67 skrev:
Vad är de för låda igentligen? Är det en utveckling av 60in?

nej, är en utveckling av th400 lådan. används i många pickuper.

De va som fan. Hade jag aldrig hört talas om


12 086 Inlägg
19 juni 2009
#16
Moparboy440 skrev:
JapMax skrev:
Brytarlös tändning
Större förgasare
Aluinsug
Kamaxel
Headers + avgassystem

Skaffa en 350 låda lr en 400 om du vill va på säkra sidan (typ väldigt säker)

De är väl de lättare sakerna man kan göra, sen kan man ju börja rota i motorn men då blir de genast dyrt och framför allt jobbigt.

du får inte mer effekt av brytarlös tändning och större förgasare roll (om dom inte e felaktigt inställda förstås). originalgasaren räcker nog till lite småtrim och tändningen räcker nog till hur långt som helst på en gatbil.

Har man en bil som varvar mer och flödar bättre pga annan kamaxel och annat avgassystem så lär motorn inte må dåligt av en större förgasare, inte häller av ett tändsystem som inte ballar ur vid lite varv.

42 Inlägg
21 juni 2009
Trådstartare
#17
Oj mycket fina svar här! Tackar för det!

Har varit in på summitracing.com och suttit och kollat på olika delar i flera timmar big_smile
Mycket bra sida med massor av delar..
Hur är det att beställa från dem?
Eller finns det nån i sverige som tar hem från dem som man kan handla av?

4 682 Inlägg
21 juni 2009
#18
JapMax skrev:
Har man en bil som varvar mer och flödar bättre pga annan kamaxel och annat avgassystem så lär motorn inte må dåligt av en större förgasare, inte häller av ett tändsystem som inte ballar ur vid lite varv.

onödigt att lägga pengar på nya grejor då man kan justera om original, byta till en styvare fjädersats i fördelaren och större munstycken i förgasaren.

42 Inlägg
22 juni 2009
Trådstartare
#19
^^^^^^^^^^

Har varit in på summitracing.com och suttit och kollat på olika delar i flera timmar
Mycket bra sida med massor av delar..
Hur är det att beställa från dem?
Eller finns det nån i sverige som tar hem från dem som man kan handla av?

Meister
6 763 Inlägg
24 juni 2009
#20
RoBBanV70 skrev:
^^^^^^^^^^

Har varit in på summitracing.com och suttit och kollat på olika delar i flera timmar
Mycket bra sida med massor av delar..
Hur är det att beställa från dem?
Eller finns det nån i sverige som tar hem från dem som man kan handla av?

Jag har handlat endel därifrån och det har funkat bra. Första gången tog jag hem igenom gotrading.com och sista gången skickade jag grejorna till min faster i usa som skickade vidare. Men de kanske kan skicka direkt till sverige. Det kommer jag inte ihåg.



Sök