Turboras Saab 9-5 2.3 t HJÄLP

MrBrain
18 juni 2009 · 19 Inlägg

Tjaba. Nu har det som verkar hända på alla 9-5or att turbon har sagt sitt.

Jag behöver all hjälp som kan fås.

För så fort turbon börjar att ladda så börjar det "skrammla" som f*n, och när jag står stilla så bollmar det blårök när jag varvar lite. Turbon right?

Vad kommer det kosta mig ekonomiskt, med turbo, verkstadsjobb ?

Kan man slänga på en aero turbo? Och det blir inga konstigheter med chippet att jag tappar effekten?

MVH Martin

bmx
18 juni 2009 · 7 100 Inlägg

hmmm,har för mej att de rycker mkt vit om turbon har sagt upp sej!

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!
merl
18 juni 2009 · 202 Inlägg

Jag hjälpte farsan byta turbo på hans 9-5'a när den gav upp.
Köpte en utbytesturbo från speedparts + annat smått o gott som var lika bra att byta ut när man ändå rev ner. Sen ska du även uppgradera vevhusventilationen om det inte redan är gjort.

Totalt landade summan på ca 7400kr tror jag.
Har för mig bara turbon kostade 6800kr.
Detta är ju då utan kostnad för arbete.

Aero T16
18 juni 2009 · 1 327 Inlägg

Finns turbo på biltema om du vill komma billigt undan wink.  3990:-

promo
18 juni 2009 ·

bmx skrev:
hmmm,har för mej att de rycker mkt vit om turbon har sagt upp sej!

Nej det är blårök!

promo
18 juni 2009 ·

Aero T16 skrev:
Finns turbo på biltema om du vill komma billigt undan wink.  3990:-

Köp ej turbo på biltema!!! Finns mycket bra på biltema men turboagregaten är tyvärr inte något vidare.

Lozinmust "Unloaded"
18 juni 2009 · 1 557 Inlägg

Min 9-5:a tryckte ur sig sjuka mängder rök, dock så skedde raset i 100+ km/h. Men ja du kan "smälla på" ett Aero(Mitsu TD04-15T)-aggregat, som dessutom är bättre än ditt original Honeywell GT17.
Men du måste byta oljeslangar samt vattenslangar för att det ska funka, vet ej priser direkt i huvudet heller.

"When innovation meets passion!"
BMW 318is "Class II" (1994)
BMW 530i "Static Vikings" (1989)
BMW Z3 2.8 Coupé "Dennis And The Dicks" (1998)
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
18 juni 2009 · 6 170 Inlägg

Mechanimal skrev:
Min 9-5:a tryckte ur sig sjuka mängder rök, dock så skedde raset i 100+ km/h. Men ja du kan "smälla på" ett Aero(Mitsu TD04-15T)-aggregat, som dessutom är bättre än ditt original Honeywell GT17.
Men du måste byta oljeslangar samt vattenslangar för att det ska funka, vet ej priser direkt i huvudet heller.

Honeywell ??

Garett e det la vad jag vet.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
HenkeTIC
18 juni 2009 · 888 Inlägg

TBOC_Razor skrev:

Mechanimal skrev:
Min 9-5:a tryckte ur sig sjuka mängder rök, dock så skedde raset i 100+ km/h. Men ja du kan "smälla på" ett Aero(Mitsu TD04-15T)-aggregat, som dessutom är bättre än ditt original Honeywell GT17.
Men du måste byta oljeslangar samt vattenslangar för att det ska funka, vet ej priser direkt i huvudet heller.

Honeywell ??

Garett e det la vad jag vet.

http://en.wikipedia.org/wiki/Garrett_Ma … ng_Limited

Lozinmust "Unloaded"
18 juni 2009 · 1 557 Inlägg

TBOC_Razor skrev:

Mechanimal skrev:
Min 9-5:a tryckte ur sig sjuka mängder rök, dock så skedde raset i 100+ km/h. Men ja du kan "smälla på" ett Aero(Mitsu TD04-15T)-aggregat, som dessutom är bättre än ditt original Honeywell GT17.
Men du måste byta oljeslangar samt vattenslangar för att det ska funka, vet ej priser direkt i huvudet heller.

Honeywell ??

Garett e det la vad jag vet.

Såsom HenkeTIC citerade dig gör jag likadant och hänvisar dig dessutom till; http://www.turbobygarrett.com/ <-- kolla längst upp i vänster hörn, under Garrett smile

"When innovation meets passion!"
jonTe
18 juni 2009 · 5 710 Inlägg

promo skrev:

bmx skrev:
hmmm,har för mej att de rycker mkt vit om turbon har sagt upp sej!

Nej det är blårök!

Då har du bevisligen inte sett redigt turboras (t.e.x vid axelhaveri).
Klipper in ett svar från en tidigare tråd:

_Korva_ skrev:
så VIT RÖK ÄR VATTEN!kan man ju fråga vilken idiot som helst

Nej!
Mycket olja kan som sagt bli vit rök.....
Man får oxo skilja på om medierna förbränts eller inte, förbränd olja = blårök, icke förbränd olja= vitrök.
Dessutom kan bränsle (diesel) bli vitrök om det inte förbränns.

Generellt kan man gå på kolvas lista:

Vitt = vatten
Blå = olja
svart = bensin eller diesel

.....men vit rök kan vara flera saker. Då får man ta till luktsinnet istället....kylvätska som luktar "parfyrmerad" vattenånga skiljer sig ganska rejält från lukten av bränd olja.

mvh Jonas

MVH Jonas
..............
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
18 juni 2009 · 6 170 Inlägg

Mechanimal skrev:

TBOC_Razor skrev:

Mechanimal skrev:
Min 9-5:a tryckte ur sig sjuka mängder rök, dock så skedde raset i 100+ km/h. Men ja du kan "smälla på" ett Aero(Mitsu TD04-15T)-aggregat, som dessutom är bättre än ditt original Honeywell GT17.
Men du måste byta oljeslangar samt vattenslangar för att det ska funka, vet ej priser direkt i huvudet heller.

Honeywell ??

Garett e det la vad jag vet.

Såsom HenkeTIC citerade dig gör jag likadant och hänvisar dig dessutom till; http://www.turbobygarrett.com/ <-- kolla längst upp i vänster hörn, under Garrett smile

Jaja men det är ju som att säga att alla saabar är koenigsegg's bara för att nya ägaren heter det tongue

Det står fortfarande Garrett GT17 i WIS fram till 2007 iaf.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
Lozinmust "Unloaded"
18 juni 2009 · 1 557 Inlägg

TBOC_Razor skrev:

Mechanimal skrev:

TBOC_Razor skrev:

Honeywell ??

Garett e det la vad jag vet.

Såsom HenkeTIC citerade dig gör jag likadant och hänvisar dig dessutom till; http://www.turbobygarrett.com/ <-- kolla längst upp i vänster hörn, under Garrett smile

Jaja men det är ju som att säga att alla saabar är koenigsegg's bara för att nya ägaren heter det tongue

Det står fortfarande Garrett GT17 i WIS fram till 2007 iaf.

Eller så är Honeywell ägare(skapare even?) av Garrett sedan urminnes tider, Honeywell gör industriaggregat/fläktar och liknande samt massa annat skräp smile
Men ja, det var menat lite skämtsamt att skriva Honeywell istället för Garrett tongue

Min bil vitrökte när jag fick turboras btw, det vart världens största rökridå, i VITT, och det var nästan slut på olja i motorn när vi väl kunde stanna bilen ca 200 meter längre fram. Turbon var helt cp-glapp och trashed.

"When innovation meets passion!"
Garfield
18 juni 2009 · 1 019 Inlägg

promo skrev:

Aero T16 skrev:
Finns turbo på biltema om du vill komma billigt undan wink.  3990:-

Köp ej turbo på biltema!!! Finns mycket bra på biltema men turboagregaten är tyvärr inte något vidare.

Du är den första jag sett som inte är nöjd med turboaggregatet från Biltema. Vad har du haft för problem med deras agg?

Braather (none)
18 juni 2009 · 1 725 Inlägg

Det där med att vitt rök absolut INTE kan vara ett turboras tycker jag folk ska skopa helt. Jag har varit med om två turboras och röken var i mina ögon knall vit båda ggr.

//Jonas

--Lev i går som det vore i morgon--
discokapten Kapten på disco!
18 juni 2009 · 1 729 Inlägg

promo skrev:

Aero T16 skrev:
Finns turbo på biltema om du vill komma billigt undan wink.  3990:-

Köp ej turbo på biltema!!! Finns mycket bra på biltema men turboagregaten är tyvärr inte något vidare.

Vad är det för fel på en turbo ifrån biltema?

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.
MrBrain
18 juni 2009 · 19 Inlägg

Sjukt tacksamm för alla svar man får.
Kikade på speedparts vad dom tar för en turbo, även på lite andra sidor men man får iaf räkna med 4 tusen sen verkstadsjobb. Någon som vet om chippet "försvinner" när jag sätter på en ny turbo?

Eller ska jag sätta på en aero turbo och bygga lite smått i motorn kanske? wink

Mvh Martin

azid Det som inte dödar gör ont
18 juni 2009 · 2 668 Inlägg

MrBrain skrev:
Sjukt tacksamm för alla svar man får.
Kikade på speedparts vad dom tar för en turbo, även på lite andra sidor men man får iaf räkna med 4 tusen sen verkstadsjobb. Någon som vet om chippet "försvinner" när jag sätter på en ny turbo?

Eller ska jag sätta på en aero turbo och bygga lite smått i motorn kanske? wink

Mvh Martin

nej det "försvinner" inte men det kanske måste optimerats för att det ska lira perfekt

Senast redigerat av azid (18 juni 2009)

2slow
ZonaX Svetsare
18 juni 2009 · 3 150 Inlägg

promo skrev:

bmx skrev:
hmmm,har för mej att de rycker mkt vit om turbon har sagt upp sej!

Nej det är blårök!

Är den vattenkyld kan det ryka vitt också.


Edit.  Såg nu att andra sagt det tidigare

Senast redigerat av ZonaX (18 juni 2009)

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX
Mangisen
18 juni 2009 · 1 035 Inlägg

bara å byta turbo å se glad ut

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang